גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: סובארו XV מכונית נישה קלאסית - כזה כאילו

סובארו XV היא מכונית משפחתית שימושית ונוחה, המיועדת לחוג לקוחות מצומצם שרוצה רכב כביש-שטח במראה אופנתי-תמיד, מבלי לסגל לעצמו הרגלי נהיגה חדשים

בשלוש השנים האחרונות נראה היה שחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, שקועה בתרדמה. בעוד שהקופות אצל היפניות והקוריאניות המתחרות צלצלו בעוז, נוכחותה של סובארו בפלח המשפחתי דעכה ומשיא מכירות של קרוב ל-10,000 יחידות בשנת 2007, היא ירדה בהדרגה לפחות מ-4,700 יחידות ב-2010. תדמית המותג נשחקה במקביל, ולשיפור המצב לא סייעה העובדה שמאות אלפי נהגים חלפו מדי שבוע על פני מגרשי האחסון המלאים-תמיד של החברה בצומת גלילות.

אבל נראה שיפנאוטו כבר בשלה ל"קאמבק" רציני. ניצני השינוי כבר ניכרים באופרציה של סובארו בחו"ל, שבסיועה של בעלת מניות חדשה עם כיסים עמוקים (טויוטה) נמצאת כיום בעיצומה של מתקפת חידושים. שינוי הכיוון החל עם סדרת לגאסי החדשה, שזכתה ב-2010 להצלחה לא-מבוטלת בישראל; המשיך עם השקה של משפחת מנועים חדשה ומתוחכמת בשנה שעברה; וצפוי להגיע לשיא בהמשך 2011, כשיוצג הדור החדש והמתקדם של אימפרזה המשפחתית שאמורה להחזיר לסובארו את תהילת העבר.

עד שפירות ה"קאמבק" הגלובלי של סובארו יבשילו, מתמקדת היבואנית בארץ, יפנאוטו, בשדרוג המערך הניהולי, בהעמקת הקשרים עם ענף הליסינג, ובהכנות ליבוא מגוון דגמים של סובארו מתוצרת ארה"ב כתחליף ליבוא מיפן. במקביל מקפידה החברה לייבא כמעט כל דגם נישה שזמין כיום בקטלוג היצרן.

במסגרת זו נחתה כאן החודש XV החדשה של סובארו, שמשתייכת לקטגוריה המכונה "קרוס-אובר". ההגדרות של הקטגוריה מעורפלות למדי, אבל באופן כללי היא כוללת כלי רכב על בסיס מכוניות כביש סדרתיות שהוגבהו במעט ועברו טיפול קוסמטי כדי להעניק להן מראה "הרפתקני".

כל סממני הז'אנר

לסובארו ניסיון רב-שנים בנישה זו, שפופולרית במיוחד בארה"ב, וגם בעיצוב XV לא החמיצו המעצבים אף סממן של הז'אנר: החל מקשתות גלגלים שמודגשות על-ידי חיפוי פולימרי בצבע נוגד, דרך פגושים מאסיביים, וכלה בחישוקים גבוהים ובמסילות עיגון לגג.

התוצאה הסופית בהחלט מוסיפה לאימפרזה האצ'בק הוותיקה ערך מוסף בכל הנוגע לתגובות הקהל ברחוב, וניחוח "פרימיום" שמרחיק אותה מהאגף העממי ונטול הזוהר של משפחתיות סובארו לעבר אגף 4X4 האופנתי-נחשק של המותג (ע"ע פורסטר, אאוטבק וכו').

חלק מיצרני הרכב נוהגים להמשיך את השדרוג הקוסמטי של רכבי הקרוס-אובר גם לתא הנוסעים. למעצבי סובארו נגמר כנראה התקציב - או המרץ - בשלב הזה, והם ציידו את XV בתא התכליתי והבלתי-נחרט-בזיכרון של כל סדרת B3. המושבים מעט משופרים ומצוידים בריפוד מהודר יותר, ויש אבזור תקני משודרג כמו בגרסת 2 הליטר "ספורט" של B3, אבל פרט לכך סביבת הנהג שגרתית לגמרי.

כמקובל בכל גרסאות B3, עמדת הפיקוד עטויה בשלל משטחי פלסטיק קשיחים, שמנעד הגוונים שלהם נע בטווח הרחב שבין אפור כהה לשחור, ואין בה משטח רך אחד לרפואה. מנגד, את מי שמסתכל לטווח הארוך אנחנו יכולים לנחם בכך שרמת הגימור יפנית טיפוסית ושהחומרים הפלסטיים של סובארו נוטים להפגין עמידות מרשימה גם אחרי 15 שנות שימוש.

המרווח בתא הנוסעים סביר, בדומה לזה של כל סדרת B3, אך נפח תא המטען עדיין מוגבל ביחס למקובל בפלח שלה. מי שזקוק ליכולת העמסה רצינית יצטרך לקפל את המושב האחורי.

אינפו: סובארו XV

מנוע עם "אופי"

גישת ה"זן" המינימליסטית של תא הנוסעים נשכחת כשיוצאים לדרך. לסובארו תמיד הייתה "יד טובה" בכיול שלדות וגם XV מציעה שילוב מצוין בין נוחות נסיעה להתנהגות כביש. יש לה הגה חד ומדויק, שמאפשר לכוון את החרטום למסלול המדויק בפניות הדוקות, אחיזת הכביש שלה מרשימה, ובנהיגה מהירה היא נוטעת בנהג הרבה ביטחון. היכולת הדינמית לא באה על חשבון הקשחת יתר של המתלים, שמבצעים עבודה טובה מאוד בספיגת זעזועים עירוניים.

למנוע 2 הליטר של סובארו יש הרבה "אופי": הוא משמיע גרגור נעים, שמזכיר את צליל המנועים של אלפא רומיאו בימי התהילה שלה, מספק תגובה מידית ללחיצה על המצערת ומזרים את הכוח בצורה חלקה. אם מוסיפים לכך מערכת הנעה כפולה-קבועה נשלטת אלקטרונית, שמתרגמת במדויק את המומנט וההספק למשיכה של כל הגלגלים, מקבלים מכונית שמרגישה הרבה יותר מהירה מכפי שהיא באמת.

סובארו נוטשת כיום את התיבות האוטומטיות המסורתיות לטובת תיבות CVT רציפות, וזו אולי הסיבה ש-XV עדיין מצוידת בתיבה האוטומטית המיושנת בת 4 המהירויות של סובארו. התיבה לא עושה עם המנוע חסד, ומי שיוותר עליה לטובת תיבה ידנית יזכה ליהנות ממלוא עינוגי הכביש שמכונית זו מסוגלת לתת.

שכחנו משהו? יכולת שטח. רכבי הקרוס-אובר הגדולים יותר של סובארו מפגינים יכולת שטח מפתיעה לעתים, אבל מרווח הגחון של XV לא מתאים להרבה יותר מדילוג על מדרגות והחלקות על דרכי עפר וחצץ כבושות. האופטימיסטים, שסבורים כי חורף רציני עוד יחזור לפקוד אותנו ביום מן הימים, ישמחו לדעת שהמכונית מצטיינת על משטחי בוץ, שלג (כך לפחות סיפרו לנו) ובתנאי מזג אוויר רעים.

סובארו XV היא מכונית נישה ככל שמכונית נישה יכולה להיות. זוהי משפחתית שימושית ונוחה, שמיועדת לחוג מצומצם של לקוחות שרוצה את המראה האופנתי-תמיד של רכב כביש-שטח, מבלי לסגל לעצמו הרגלי נהיגה וחנייה חדשים. שם המותג "סובארו" גם מבטיח, שכשהמכונית תצא לשוק המשומשות הקונים יעמדו בתור. מי שיתעלם מהעיצוב המגונדר בחוץ ומתא הנוסעים הנזירי בפנים, ימצא גם שזו מכונית משפחתיות מהנה מאוד לנהיגה נמרצת.

מנגד, יכולות השטח שלה מוגבלות, ובמחיר של 144 אלף שקל היא מתומחרת קרוב מאוד לג'יפונים אמיתיים. אולי זו גם הגדרה לקרוס-אובר: סוג של פשרה.

מתחרות

כמה קרוס-אוברים במחיר של 135-150 אלף שקל:

דודג' קאליבר

דודג' קאליבר

ב-149 אלף שקל לפני הנחות עונתיות מוצעת כיום הדודג' קאליבר הוותיקה, שחוגגת השנה 5 שנים. למכונית תצורת קרוס-אובר טיפוסית, עם מרכב משפחתי ושימושי של מכונית סטיישן ומראה של רכב פנאי/שטח בזכות גלגלים גדולים ומרווח גחון מוגדל. במחיר זה מקבלים מנוע 2 ליטר בהספק 156 כ"ס עם תיבה רציפה וביצועים סבירים בהחלט

סקודה ייטי

סקודה ייטי

במחיר של 135 או 145 אלף שקל (בהתאם לרמת האבזור) מקבלים את ייטי - הקרוס-אובר הקומפקטי של סקודה, שפונה ישירות לז'אנר חובבי הכאילו-שטח. במחיר זה מקבלים מנוע קטן, חסכוני ומתוחכם בנפח 1.2 ליטר, שיצר 105 כ"ס ומשודך לתיבת DSG עם 7 מהירויות כדי לסחוט ביצועים מכובדים: 12 שניות מ-0 ל-100. יש גם דגם הנעה כפולה עם טורבו-דיזל אך הוא יקר משמעותית

רנו דאסטר

רנו דאסטר

הדאסטר של רנו, שיבואו עשוי להתחיל השנה, פונה במדויק לפלח הקרוס-אובר העירוני. הוא מבוסס על פלטפורמת הפלואנס סטיישן, אך ניצב על גלגלים גבוהים ומציע מראה של רכב כביש-שטח אופנתי. בחו"ל הוא מוצע עם מנועי 1.6 ליטר בנזין ודיזל המוכרים של רנו ועם אופציה להנעה כפולה. כרגע אין לו תיבה אוטומטית אך הוא צפוי לקבל כזו השנה. יתרונו הגדול הוא מחיר רצפה (באירופה) שנגזר מייצורו ברומניה

עוד כתבות

משמאל לימין: מייסדי אימג'ין, יהונתן צלח, דין ביתן ושחר פורת / צילום: אייל טואג

גיוס של 23 מיליון דולר לחברת אימג'ין AI בהובלת לארי אליסון

גיוס סבב נוסף בהיקף של 23 מיליון דולר לאימג'ין AI, שפיתחה טכנולוגיה לגילוי מהיר של סרטן, שאותו מוביל, כמו את סבב הגיוס הקודם, מייסד חברת אורקל והמשקיע לארי אליסון ● בעקבות הגיוס הנוכחי, סך ההשקעות בחברה מגיע ל-45 מיליון דולר

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

עידן דוד / איור: גיל ג'יבלי

השר אמסלם מקדם: מנכ"ל עיריית אשקלון לשעבר ימונה ליו"ר נתיבי איילון

עידן דוד יהיה אחראי במסגרת תפקידו על תקציב של כ־3 מיליארד שקל ● בענף יש מי שכבר מרימים גבה על המינוי, בשל חוסר הניסיון שלו בתחום

אילוסטרציה: Shutterstock

רשות המסים מגדירה מחדש: מי נחשב תושב ישראל לצורכי מס?

תזכיר חוק חדש מבקש לעגן את הקריטריונים שעל פיהם יקבע אם יחיד הוא תושב ישראל או תושב חוץ בעיקר בהתבסס על מספר ימי שהותו בישראל, ללא צורך בבחינת מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים

האם בסקנדינביה יותר מ-80% מהעובדים מאוגדים לעומת 20% בישראל?

מה מצב ההתאגדות בישראל לעומת סקנדינביה? לא מדהים, אך יש לכך סיבות ● המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר / צילום: יוסי זמיר

המהלך לסיכול עסקה: פניית בן גביר לסמוטריץ' וזעם המשפחות

השתיקה החריגה בחמאס, וההצעה שלפי ההערכה ישראל הסכימה לה ● טראמפ מזהיר: "מקווה שיקבלו את ההסכם" ● הרמטכ"ל זמיר: החמאס ארגון מת, עכשיו צריך לשחרר חטופים ● פעילות חריגה בדרום סוריה: צה"ל עצר חוליית מחבלים איראנית ● 50 חטופים - 635 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

משרד הפרסום העתידי, כפי שנוצר באמצעות ChatGPT / צילום: ChatGPT

סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום לשעבר, קורא למשרדים להתעורר: אנחנו פועלים בעולם שמתערער, עם שיבוש מוחלט של המודל הכלכלי, תהליך העבודה והיחסים עם המותגים ● מי שישרוד הוא זה שימזג קריאייטיב, דאטה ונרטיב למוצר אחד, ויהפוך לשותף טכנולוגי של הלקוח

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

האם בקרוב הממ"דים יגדלו? הצעות החוק בנושא עולות שלב

הצעת החוק להגדלת שטח הממ"ד אושרה לקריאה ראשונה אחרי הקפאה ארוכה ● ברשויות המקומיות צפויים להתנגד, אלא אם יקבלו פיצוי על אבדן דמי השבחה ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק הדין החדש שכל זוג נשוי צריך להכיר. וההשלכות

בית המשפט העליון קבע השבוע באופן תקדימי כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים ● כל מה שכדאי לדעת על הסכסוך שמאחורי ההלכה החדשה, ההשלכות וגם - למה מעכשיו "חייבים לעשות הסכם ממון"

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דד־ליין המכסים של טראמפ מתקרב, אך הסכמי הסחר שהובטחו לא נראים באופק

התקופה שהגדיר נשיא ארה"ב טראמפ למשא ומתן על הסכמי סחר מתקרבת לסיומה ללא תוצאות, והאיומים במכסים כבדים על שותפות כמו יפן והאיחוד האירופי מתחדשים ● בכירים בממשל מנסים לרכך את הדד־ליין שנקבע, ה־9 ביולי ● בינתיים, השווקים לא מתרגשים מהבאות

נשיא העליון, השופט יצחק עמית, בדיון בבג''ץ על מינוי ראש השב''כ / צילום: צילום מסך מהשידור החי

מינוי זיני: הממשלה והיועמ"שית פועלים להגיע להסכמות

לאחר הדיון היום בבג"ץ בנוגע לעתירות למנוע את מינויו של האלוף זיני לראש השב"כ הודיעו הצדדים כי הם פועלים להגיע להסכמות  ● במהלך הדיון ח"כ גוטליב צעקה לעבר הנשיא עמית: "תתבייש לך" - והוצאה מהאולם ● בעקבות הפרעות נוספות, הוחלט להמשיך את הדיון ללא קהל; עמית על המהומה באולם: "ניסיון להכשיל הליך משפטי"

דירה שנפגעה מטיל איראני ברמת גן / צילום: ap, Oded Balilty

הסיפורים והסכסוכים שחושפים את החורים במתווה לפיצוי המפונים מביתם

המלחמה שמטה את הקרקע תחת רגליהם של בעלי דירות ושוכרים רבים, ובשטח מצטברים מקרים שמתווה הסיוע לא נותן להם מענה ● חוזים מתבטלים ומשכירים נאלצים לשלם משכנתא על נכסים שלא ראויים למגורים ● מפונים מתקשים למצוא דיור חלופי באזורים שנהרסו, עקב הביקוש הגבוה ● האם אנחנו בדרך לגל תביעות? ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בת"א; מדד הביטוח עולה ב-2%, מניית הבורסה נופלת בכ-8%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל ממשיך להפגין חוסן מול המטבעות הזרים ● הפניקס: השקל החזק יפוגג את הלחץ על האינפלציה ● שוק האג"ח המקומי מתמחר: הסתברות של קרוב ל–100% לשתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

אילון מאסק / צילום: Shutterstock

ניסיון לחזור למירוץ ה-AI: גיוס הענק של של אילון מאסק

בנק ההשקעות מורגן סטנלי הודיע כי סטארט-אפ הבינה המלאכותית xAI, שלפי מאסק, שוויו מוערך בכ-80 מיליארד דולר, גייס 10 מיליארד דולר בחוב ובמניות ● גיוס ההון יאפשר לחברה לקדם את מודל ה-AI של החברה, Grok, ולהשיג יתרון מול המתחרות שלה, OpenAI ו-Anthropic

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה ואנבידיה ירדו ומשכו את נאסד"ק למטה

נאסד"ק ירד ב-0.8% ● תשואות האג"ח האמריקאיות טיפסו לאחר שפאוול אמר שלולא מלחמת הסחר, הריבית בארה"ב הייתה יורדת ● נעילה מעורבת באירופה ● הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

החוסכים הישראלים מסכמים חצי שנה פנומנלית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

החודש ההיסטורי שסידר לחוסכים הישראלים את אחת התקופות הטובות אי פעם

המחצית הראשונה של שנת 2025 הייתה עמוסה בטלטלות בארץ ובעולם, ועדיין חוסכי הגמל והפנסיה צפויים ליהנות מתשואות שלא נראו כמותן זה שנים ● הסיבה המרכזית: הבורסה בתל אביב שהפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ובכל זאת, במסלול אחד ייצאו מאוכזבים

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

המערכת שמאחורי עסקת הענק של רפאל, ולמה היא לא ממש פועלת בישראל?

רומניה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית ספיידר של רפאל, בעסקה בשווי של כ־2.2 מיליארד דולר ● העובדה שמכירתה לא דורשת אישור אמריקאי, לצד התאמתה לאיומים מתמרנים כמו מל"טים וטילים בליסטיים, הופכת אותה למבוקשת במיוחד בשוק הביטחוני הנוכחי

גיא דוננפלד, יו''ר איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים / צילום: אלעד מלכה

"ההרס עצום": יו"ר איגוד מהנדסי הערים על קשיי השיקום ביום שאחרי

יו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים, האדריכל גיא דוננפלד, מתריע על המגבלות במענה למתקפות הטילים מאיראן: "ברמת המדינה יש הרבה בלבול וחוסר תקשורת" ● כמהנדס עיריית בית שמש לא חווה מקרה של פגיעת טיל ישירה, אך הוא מודע היטב לקושי שאיתו מתמודדים הקולגות: "בזירות הקשות צפויה עבודה של ימים ואפילו שבועות"

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל