גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: סובארו XV מכונית נישה קלאסית - כזה כאילו

סובארו XV היא מכונית משפחתית שימושית ונוחה, המיועדת לחוג לקוחות מצומצם שרוצה רכב כביש-שטח במראה אופנתי-תמיד, מבלי לסגל לעצמו הרגלי נהיגה חדשים

בשלוש השנים האחרונות נראה היה שחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, שקועה בתרדמה. בעוד שהקופות אצל היפניות והקוריאניות המתחרות צלצלו בעוז, נוכחותה של סובארו בפלח המשפחתי דעכה ומשיא מכירות של קרוב ל-10,000 יחידות בשנת 2007, היא ירדה בהדרגה לפחות מ-4,700 יחידות ב-2010. תדמית המותג נשחקה במקביל, ולשיפור המצב לא סייעה העובדה שמאות אלפי נהגים חלפו מדי שבוע על פני מגרשי האחסון המלאים-תמיד של החברה בצומת גלילות.

אבל נראה שיפנאוטו כבר בשלה ל"קאמבק" רציני. ניצני השינוי כבר ניכרים באופרציה של סובארו בחו"ל, שבסיועה של בעלת מניות חדשה עם כיסים עמוקים (טויוטה) נמצאת כיום בעיצומה של מתקפת חידושים. שינוי הכיוון החל עם סדרת לגאסי החדשה, שזכתה ב-2010 להצלחה לא-מבוטלת בישראל; המשיך עם השקה של משפחת מנועים חדשה ומתוחכמת בשנה שעברה; וצפוי להגיע לשיא בהמשך 2011, כשיוצג הדור החדש והמתקדם של אימפרזה המשפחתית שאמורה להחזיר לסובארו את תהילת העבר.

עד שפירות ה"קאמבק" הגלובלי של סובארו יבשילו, מתמקדת היבואנית בארץ, יפנאוטו, בשדרוג המערך הניהולי, בהעמקת הקשרים עם ענף הליסינג, ובהכנות ליבוא מגוון דגמים של סובארו מתוצרת ארה"ב כתחליף ליבוא מיפן. במקביל מקפידה החברה לייבא כמעט כל דגם נישה שזמין כיום בקטלוג היצרן.

במסגרת זו נחתה כאן החודש XV החדשה של סובארו, שמשתייכת לקטגוריה המכונה "קרוס-אובר". ההגדרות של הקטגוריה מעורפלות למדי, אבל באופן כללי היא כוללת כלי רכב על בסיס מכוניות כביש סדרתיות שהוגבהו במעט ועברו טיפול קוסמטי כדי להעניק להן מראה "הרפתקני".

כל סממני הז'אנר

לסובארו ניסיון רב-שנים בנישה זו, שפופולרית במיוחד בארה"ב, וגם בעיצוב XV לא החמיצו המעצבים אף סממן של הז'אנר: החל מקשתות גלגלים שמודגשות על-ידי חיפוי פולימרי בצבע נוגד, דרך פגושים מאסיביים, וכלה בחישוקים גבוהים ובמסילות עיגון לגג.

התוצאה הסופית בהחלט מוסיפה לאימפרזה האצ'בק הוותיקה ערך מוסף בכל הנוגע לתגובות הקהל ברחוב, וניחוח "פרימיום" שמרחיק אותה מהאגף העממי ונטול הזוהר של משפחתיות סובארו לעבר אגף 4X4 האופנתי-נחשק של המותג (ע"ע פורסטר, אאוטבק וכו').

חלק מיצרני הרכב נוהגים להמשיך את השדרוג הקוסמטי של רכבי הקרוס-אובר גם לתא הנוסעים. למעצבי סובארו נגמר כנראה התקציב - או המרץ - בשלב הזה, והם ציידו את XV בתא התכליתי והבלתי-נחרט-בזיכרון של כל סדרת B3. המושבים מעט משופרים ומצוידים בריפוד מהודר יותר, ויש אבזור תקני משודרג כמו בגרסת 2 הליטר "ספורט" של B3, אבל פרט לכך סביבת הנהג שגרתית לגמרי.

כמקובל בכל גרסאות B3, עמדת הפיקוד עטויה בשלל משטחי פלסטיק קשיחים, שמנעד הגוונים שלהם נע בטווח הרחב שבין אפור כהה לשחור, ואין בה משטח רך אחד לרפואה. מנגד, את מי שמסתכל לטווח הארוך אנחנו יכולים לנחם בכך שרמת הגימור יפנית טיפוסית ושהחומרים הפלסטיים של סובארו נוטים להפגין עמידות מרשימה גם אחרי 15 שנות שימוש.

המרווח בתא הנוסעים סביר, בדומה לזה של כל סדרת B3, אך נפח תא המטען עדיין מוגבל ביחס למקובל בפלח שלה. מי שזקוק ליכולת העמסה רצינית יצטרך לקפל את המושב האחורי.

אינפו: סובארו XV

מנוע עם "אופי"

גישת ה"זן" המינימליסטית של תא הנוסעים נשכחת כשיוצאים לדרך. לסובארו תמיד הייתה "יד טובה" בכיול שלדות וגם XV מציעה שילוב מצוין בין נוחות נסיעה להתנהגות כביש. יש לה הגה חד ומדויק, שמאפשר לכוון את החרטום למסלול המדויק בפניות הדוקות, אחיזת הכביש שלה מרשימה, ובנהיגה מהירה היא נוטעת בנהג הרבה ביטחון. היכולת הדינמית לא באה על חשבון הקשחת יתר של המתלים, שמבצעים עבודה טובה מאוד בספיגת זעזועים עירוניים.

למנוע 2 הליטר של סובארו יש הרבה "אופי": הוא משמיע גרגור נעים, שמזכיר את צליל המנועים של אלפא רומיאו בימי התהילה שלה, מספק תגובה מידית ללחיצה על המצערת ומזרים את הכוח בצורה חלקה. אם מוסיפים לכך מערכת הנעה כפולה-קבועה נשלטת אלקטרונית, שמתרגמת במדויק את המומנט וההספק למשיכה של כל הגלגלים, מקבלים מכונית שמרגישה הרבה יותר מהירה מכפי שהיא באמת.

סובארו נוטשת כיום את התיבות האוטומטיות המסורתיות לטובת תיבות CVT רציפות, וזו אולי הסיבה ש-XV עדיין מצוידת בתיבה האוטומטית המיושנת בת 4 המהירויות של סובארו. התיבה לא עושה עם המנוע חסד, ומי שיוותר עליה לטובת תיבה ידנית יזכה ליהנות ממלוא עינוגי הכביש שמכונית זו מסוגלת לתת.

שכחנו משהו? יכולת שטח. רכבי הקרוס-אובר הגדולים יותר של סובארו מפגינים יכולת שטח מפתיעה לעתים, אבל מרווח הגחון של XV לא מתאים להרבה יותר מדילוג על מדרגות והחלקות על דרכי עפר וחצץ כבושות. האופטימיסטים, שסבורים כי חורף רציני עוד יחזור לפקוד אותנו ביום מן הימים, ישמחו לדעת שהמכונית מצטיינת על משטחי בוץ, שלג (כך לפחות סיפרו לנו) ובתנאי מזג אוויר רעים.

סובארו XV היא מכונית נישה ככל שמכונית נישה יכולה להיות. זוהי משפחתית שימושית ונוחה, שמיועדת לחוג מצומצם של לקוחות שרוצה את המראה האופנתי-תמיד של רכב כביש-שטח, מבלי לסגל לעצמו הרגלי נהיגה וחנייה חדשים. שם המותג "סובארו" גם מבטיח, שכשהמכונית תצא לשוק המשומשות הקונים יעמדו בתור. מי שיתעלם מהעיצוב המגונדר בחוץ ומתא הנוסעים הנזירי בפנים, ימצא גם שזו מכונית משפחתיות מהנה מאוד לנהיגה נמרצת.

מנגד, יכולות השטח שלה מוגבלות, ובמחיר של 144 אלף שקל היא מתומחרת קרוב מאוד לג'יפונים אמיתיים. אולי זו גם הגדרה לקרוס-אובר: סוג של פשרה.

מתחרות

כמה קרוס-אוברים במחיר של 135-150 אלף שקל:

דודג' קאליבר

דודג' קאליבר

ב-149 אלף שקל לפני הנחות עונתיות מוצעת כיום הדודג' קאליבר הוותיקה, שחוגגת השנה 5 שנים. למכונית תצורת קרוס-אובר טיפוסית, עם מרכב משפחתי ושימושי של מכונית סטיישן ומראה של רכב פנאי/שטח בזכות גלגלים גדולים ומרווח גחון מוגדל. במחיר זה מקבלים מנוע 2 ליטר בהספק 156 כ"ס עם תיבה רציפה וביצועים סבירים בהחלט

סקודה ייטי

סקודה ייטי

במחיר של 135 או 145 אלף שקל (בהתאם לרמת האבזור) מקבלים את ייטי - הקרוס-אובר הקומפקטי של סקודה, שפונה ישירות לז'אנר חובבי הכאילו-שטח. במחיר זה מקבלים מנוע קטן, חסכוני ומתוחכם בנפח 1.2 ליטר, שיצר 105 כ"ס ומשודך לתיבת DSG עם 7 מהירויות כדי לסחוט ביצועים מכובדים: 12 שניות מ-0 ל-100. יש גם דגם הנעה כפולה עם טורבו-דיזל אך הוא יקר משמעותית

רנו דאסטר

רנו דאסטר

הדאסטר של רנו, שיבואו עשוי להתחיל השנה, פונה במדויק לפלח הקרוס-אובר העירוני. הוא מבוסס על פלטפורמת הפלואנס סטיישן, אך ניצב על גלגלים גבוהים ומציע מראה של רכב כביש-שטח אופנתי. בחו"ל הוא מוצע עם מנועי 1.6 ליטר בנזין ודיזל המוכרים של רנו ועם אופציה להנעה כפולה. כרגע אין לו תיבה אוטומטית אך הוא צפוי לקבל כזו השנה. יתרונו הגדול הוא מחיר רצפה (באירופה) שנגזר מייצורו ברומניה

עוד כתבות

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

המהלך שיפתח את שוק הפיקדונות לתחרות מגיע לכנסת. בבנקים צפויים להיאבק בו

האם בקרוב נראה עוד "בנקים קטנים" שמציעים פיקדונות? תזכיר חקיקה בנושא פורסם לראשונה, וכעת האירוע עובר לידי הכנסת ● המועמדים העיקריים לנגוס בנתח של הבנקים הם המוסדיים וחברות כרטיסי האשראי, אך ההיסטוריה מלמדת שהשלמת החקיקה לא תהיה פשוטה

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן / צילום: Shutterstock

רשמית: מס הנסועה על רכב חשמלי הגיע לסוף דרכו. באוצר יציעו חלופה

מס הנסועה על רכב חשמלי לא יוטל ב־2026 וככל הנראה יבוטל סופית ● צ'רי הסינית מתרחבת מישראל לאירופה בשיתוף עם יבואנים ישראלים ● ג'אקו משיקה בישראל קרוס־אובר פלאג־אין מפואר למשפחות גדולות ● השבוע בענף הרכב

נתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar

מחירי הטיסות הקצרות ירדו, והרחוקות התייקרו: כמה עולה כרטיס טיסה בנובמבר?

עם פתיחת עונת החורף בתעופה, ולאחר תקופה ארוכה של פעילות מצומצמת, כ-50 חברות תעופה כבר חזרו לפעול מישראל ● הדבר השפיע על מחירי הטיסות ליעדי אירופה, שירדו בעשרות אחוזים, אולם ביעדים מרוחקים נרשמות עליות חדות

רוברט אנטוקול, דיוויד קוסטמן, גבי ויסמן / צילום: אוהד רומנו, נובה, נועם גלאי

למה נובה יורדת אחרי דוחות טובים, והישראלית הקטנה שצונחת בוול סטריט

דוח מצויין לנובה, אך תחזית פושרת מפילה את המניה ● התוצאות של פלייטיקה מאכזבות, אך החברה מאשררת את התחזית ● הכנסות טידס (אאוטבריין לשעבר) זינקו, אכזבה בשורה הרווח, המניה צוללת

ירושלים. עלות המימון שחישבה שפיר גבוהה מהעלות שהוערכה בבדיקה הכלכלית / צילום: Shutterstock

העירייה ביצעה התאמות במכרז, אבל האם זה יספיק כדי להציל את פרויקט הדיור להשכרה בירושלים?

העירייה הזמינה הצעות להקמת פרויקט דיור בר־השגה במתחם בית העם, אך ההצעה היחידה, של חברת שפיר, הייתה גבוהה ביותר מ־55 מיליון שקל מאומדן העירייה ● כעת המכרז מפורסם שוב, עם יותר דירות ועם אומדן מעודכן למענק ההקמה

מל''ט בייראקטר TB2 מתוצרת טורקיה / צילום: Reuters, Aziz Karimov

"מלחמת המל"טים" בין ישראל לטורקיה: סוריה היא רק שדה קרב אחד

משט המרמרה, שהפסיק את אספקת מל"טי הרון לארדואן, הפך כעבור עשור למאבק עוצמה גלובלי בין התעשיות הביטחוניות ● בעוד שטורקיה הפכה ליצואנית המל"טים התוקפים הגדולה בעולם, בישראל מתריעים מפני התנגשות "בלתי מאוישת" אפשרית בתווך האווירי של סוריה

עלמה זק ואסי כהן בקמפיין מאוחדת / צילום: צילום מסך

דאבל בינה מלאכותית, דאבל אסי כהן: השחקן האהוב מוביל את הפסקת הפרסומות

הפרסומת האהובה ביותר שייכת לקופ"ח מאוחדת, שכהן הוא הפרזנטור הקבוע שלה, ובמקום החמישי בזכירות נמצאת בזק שהחתימה אותו כעת כפרזנטור - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

פרופסור סאמי מיעארי, מעורכי המחקר / צילום: פרטי

מחקר חדש מצביע על הבעיה הגדולה בתעסוקת החברה הערבית

מחקר שערך הפורום הכלכלי הערבי קובע כי צעירים שמוגדרים "חסרי מעש" נמצאים בהכשרות או בדרך לאקדמיה ● אולם בהמשך הם סובלים ממחסור בהזדמנויות תעסוקה איכותיות ליד מקום המגורים

זוהרן ממדאני. מגלם דור חדש / צילום: Reuters, Jose Luis Magana

ממדאני הוא רק סימפטום? כך מתגבש הדור החדש באקדמיה האמריקאית נגד ישראל

ניצחונו של זוהרן ממדאני בבחירות לראשות עיריית ניו יורק מגלם דור חדש ביחסו העוין לישראל, ונוכח בשני צדי המפה הפוליטית בארה"ב ● מומחים מזהירים: אם בעבר האמריקאים חשו הזדהות איתנו, כעת פריחת הגישה הפוסט־קולוניאליסטית באוניברסיטאות מצמיחה איבה כלפינו

מה עוד מביא לטלטלה בשוק הקריפטו / צילום: Shutterstock

אחרי השיאים הגיעה הנפילה: למה מטבעות הקריפטו משנים כיוון?

אחרי שמתחילת השנה רשם הביטקוין שיאים חדשים בזה אחר זה, בחודש האחרון ניכר במטבע הדיגיטלי המוביל שינוי מגמה ● בשוק מייחסים זאת להשפעות מאקרו ולשינויים מבניים, ומזהירים מפני המשך ירידות בתקופה הקרובה ● אך יש גם מי שמזהים הזדמנות בטווח הארוך

הנהלת Vast Data / צילום: Vast Data

ואסט דאטה הישראלית חתמה על חוזה ענק בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר

חוזה ענק לחברת ואסט דאטה הישראלית: תספק שרתי אחסון נתונים עבור שרתי AI של ענקית הבינה המלאכותית האמריקאית קורוויב ● המהלך עשוי לגלם עבור החברה גידול בקצב ההכנסות של עד 390 מיליון דולר בשנה

משה ינאי / צילום: רחל ינאי (מתוך ויקיפדיה)

כיצד הגיע משה ינאי לפשיטת רגל ומדוע הדירות והמסוקים שעל שמו לא עזרו?

היזם הסדרתי, שמכר בעבר חברות לענקיות IBM ודל, מצוי במרכזו של מאבק משפטי בישראל ובארה"ב לאחר שנפתח נגדו הליך כינוס נכסים ● קרן האשראי שינטילה דורשת לממש נכסים ודירות בשווי עשרות מיליונים, וטוענת כי ינאי מכר מניות בניגוד להסכם איתה ● ינאי מאשים את הקרן בריביות מופרזות על ההלוואות ומבטיח: מכירת אינפינידט תכסה את כל החובות

ממדאני לאחר נאום הניצחון שלו בניו יורק / צילום: Reuters, Jeenah Moon

אוטובוסים חינם, מס על עשירים: ההבטחות הגדולות של ממדאני יעמדו למבחן המציאות

הניצחון ההיסטורי של זוהרן ממדאני מבוסס על תוכניות כלכליות־חברתיות שאפתניות ● תומכיו רואים בהן עתיד חדש ומזהיר לעיר ניו יורק, המבקרים מזהירים מפער מסוכן בין הבטחות למציאות ● האם החזון הסוציאליסטי של ממדאני ישים? דוח של חברת ההשקעות ג'פריס בדק את התנאים החוקתיים והכלכליים למימושו

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

היכונו למס חדש שינחת עליכם בינואר הקרוב

הצעד היצירתי לסבסד משכנתאות של מי שנכוו מהריבית ● הפצ"ר אולי ראוי, אופן המינוי - לא ● והמס שמכה ויכה בנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות; למונייד זינקה ב-34%, סולאראדג' ב-29%

נאסד"ק עלה ב-0.6%, ראסל 2000 ב-1.7% ● שופטי ביהמ"ש העליון של ארה"ב הביעו היום סקפטיות באשר לחוקיות המכסים האגרסיביים שהטיל  טראמפ ● בשורות טובות לכלכלת ארה"ב: עלייה מפתיעה במגזר השירותים, עלייה במספר המשרות הפרטיות לראשונה מאז יולי ● ירידות באג"ח הממשלתיות ● פינטרסט נפלה בחדות בעקבות תחזיות מאכזבות

שוקי ניר ודניאל שרייבר / צילום: דורון לצטר, שלומי יוסף

המניה הישראלית החבוטה שזינקה ב־30% וזו שקפצה לשיא שלא נראה שנים

הישראליות בוול סטריט רשמו יום מסחר מוצלח במיוחד אתמול, כאשר חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד המריאה בכ-34%, וחברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' קפצה בכ-29% ● אצל למונייד התרשמו מהעקביות בצמיחה, וסולאראדג' הודיעה על שיתוף-פעולה עם חברת השבבים אינפיניון לפיתוח תשתיות אנרגיה לדאטה סנטרים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

בציפייה להסכמי אברהם: משלחת של רשות החברות תצא לקזחסטן

משלחת רשמית של רשות החברות הממשלתיות ונציגות מעשר חברות - בהן מקורות, קצא"א ונתג"ז - תצא לקזחסטן בשבוע הבא יחד עם השר דוד אמסלם ● על רקע הצטרפותה האפשרית של המדינה להסכמי אבהרם, בישראל מזהים הזדמנות לשיתוף פעולה בעיקר בתחום תשתיות המים, וכן בתחומי האנרגיה והסייבר

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב

האקזיט הגדול בתולדות ישראל עולה שלב: עסקת גוגל־וויז קיבלה אור ירוק בארה"ב. התחנה הבאה: אירופה

עסקת הענק בסכום של 32 מיליארד דולר עברה ציון דרך משמעותי עם אישורה ע"י הרגולטור האמריקאי ● אלא שהאישור הוא רק שלב ראשון בדרך להשלמתה, והיא תצטרך לעמוד בדרישות מחמירות של רשויות בעולם, בראשן אירופה, עליהן העסקה משפיעה בתחום הענן ● וגם: כמה צפויה ישראל להרוויח מהרווח של המייסדים?

אילון מאסק / צילום: ap, Jae C. Hong

בעלי המניות אישרו: אילון מאסק יקבל את חבילת השכר הגדולה בתולדות וול סטריט

בעלי המניות של טסלה אישרו את חבילת השכר ההיסטורית של המנכ"ל אילון מאסק, שעשויה להגיע לטריליון דולר במניות בעשור הקרוב ● המתנגדים הזהירו מפני תלות מוגזמת באדם אחד - אך טסלה בחרה להמר עליו שוב ● כעת יצטרך מאסק להוכיח שהיעדים שהציב, בהם מיליון רובוטים לשימוש מסחרי והגעה לשווי של 8.5 טריליון דולר, הם לא חלום רחוק