גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אדם מופלא: מה יהיה המחיר של השימוש החופשי בריטלין?

סערת השבוע: חוות דעת של ועדת האתיקה של ארגון רופאי המשפחה אומרת כי אין זו עבירה אתית לרשום תרופות לשיפור מצבו של אדם, גם אם מצבו הנוכחי תקין

חולמים על גלולה קטנה שתבוא ותפתור לכם את כל הבעיות? מסתבר שאתם חולמים בקטן. עולמנו מציע היום גלולות לא רק לפתרון בעיות, אלא לשיפור מצבים שמלכתחילה לא היו מוגדרים כבעיות כלל.

השבוע געשו כותרות העיתונים ורעשו בעקבות פרסום חוות דעת של ועדת האתיקה של ארגון רופאי המשפחה, לפיה אין זו עבירה אתית לרשום תרופות לשיפור מצבו של אדם, גם אם מצבו הנוכחי תקין. זוהי סטייה חדה מהרעיון העומד היום בבסיס הרפואה, לפיה תרופה ניתנת כדי לטפל בליקוי בריאותי, או לכל הפחות כדי למנוע מליקוי להיווצר.

ההתייחסות הייתה בעיקר לאחת ההשלכות האפשריות של נייר העמדה, לפיה ריטלין - תרופה הניתנת היום רק למבוגרים וילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז - יוכל לרכוש כל אדם שיחפוץ להתרכז בקלות יותר.

אין פלא שהרוחות געשו. ריטלין היא תרופה עם מגוון תופעות לוואי, וגם כשנותנים אותה לאנשים שהוגדרו כזקוקים לה, ישנן הרבה דילמות אתיות ורפואיות. במקביל, מתרחש בה היום מסחר ער בשוק השחור, שכן רבים מאמינים באמת כי היא יכולה לשפר את סיכוייהם להצליח בחיים, גם אם הטבע צייד אותם ברמות קשב נורמליות.

הריטלין רשום כיום בפקודת הסמים המסוכנים. "התרופה הזו פועלת על בין היתר על המנגנונים הדופמיניים במוח, האחראים על התמכרות", אומרת פרופ' אסתר שהמי מהפקולטה לפרמקולוגיה באוניברסיטה העברית. "לכן עם הזמן המטופל דורש יותר מן החומר כדי לתפקד באותה מידה, ומתקשה לתפקד בלי החומר, גם אם בעבר הצליח בכך".

כמו כן, לריטלין יכולות להיות השפעות פסיכו-אקטיביות, כלומר שינוי של תפיסת המציאות. "התרופה הזו היא מאותה משפחה כמו הקוקאין וה'ספידים'", אומרת שהמי.

* איך נותנים את התרופה הזו לילדים?

"אצל ילדים ומבוגרים שסובלים מ-ADHD, התרופה פועלת לאיזון של חסר שקיים במוח, ומביאה אותם למצב תקין, זה מצב שונה לגמרי מבחינת התייחסות הגוף לחומר".

ריטלין לפני מבחן ב"פילת"

ואולם, מבוגרים שצורכים ריטלין בלי שאובחנו כלוקים ב-ADHD, אכן מדווחים על שיפור זמני בכושר הריכוז ובביצועים שלהם. אם מחר יותר הריטלין לשימוש לכל דכפין, ייתכן שנראה אנשים משתמשים בו במבחני קבלה לעבודה. האם ייחשב הדבר לעבירה אתית, להצגה שגויה של כישרונות המועמד? מה יקרה אם יאמר המעסיק, "בבקשה, אך אם עברת את המבחן על ריטלין, עליך גם לעבוד תחת השפעתו יום יום"?

האם בעולם החדש יותר למעסיקים לעודד את העובדים לצרוך ריטלין כדי לשפר את עבודתם? ומה יגיד אדם שעובד במקום שבו כולם נוטלים ריטלין, אך לו הדבר אסור מבחינה רפואית, או שפשוט אינו מעוניין?

האם הטרנד הבא בדיני עבודה יהיה תלונות על "הטרדה רפואית", שבה נרמז לעובדים שכדאי להם ליטול תרופות שמשפרות את ביצועיהם, אחרת משרתם בסכנה? או שדבר לא ייאמר במפורש, אך אנשים שיסרבו לקחת תרופה כזו פשוט ייפלטו מן המערכת?

שאלה נוספת היא מי יממן את כל זה. ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית קבעה כי תרופות למטרות "שיפור" לא ייכללו בסל הבריאות, אבל מי ישלם על תופעות הלוואי שלהן, במקרה שיש כאלה?

ומתוך שאלת המימון נגזרת גם שאלת הפערים החברתיים. אם אמנם יימצא הסם שישפר את ביצועיו של אדם בלימודים ובעבודה, ואם אמנם הוא יימכר במחיר מלא, האם לא יפגע החומר הזה בעיקרון הבסיסי של שוויון הזדמנויות, הגורס כי לכל אדם בחברה דמוקרטית היכולת לעלות בסולם הכלכלי-חברתי על בסיס יכולותיו וכישוריו, ללא תלות בהכנסתו? הרי ב"עולם הסמים המשפרים", גם היכולות והכישורים הבסיסיים ביותר, נגזרים ממצבך הכלכלי.

ההתחלה של הפער הזה קיימת כבר היום, ובהיקף רחב, שכן הריטלין, וגם הקלות שונות בבית הספר, ניתנים לילדים על בסיס אבחון, שגם הוא עצמו עולה לעתים כסף.

כמו חגורת בטיחות

נראה כי הריטלין היא אכן אבן בוחן מצוינת לדילמה - אדם משופר, באיזה מחיר? כיום מותרים ניתוחים פלסטיים ל"שיפור" חייו של אדם, אף שיש להם סיכונים רפואיים, לעתים לא מבוטלים. לצד הריטלין, קיימות היום תרופות משפרות זיכרון (שמיועדות במקור לחולי אלצהיימר), סטרואידים לשיפור הכוח הפיזי וכן ישנם מי שמשתמשים בתרופות נגד אין אונות ל"שיפור" הביצועים המיניים, אפילו אם אלה תקינים.

מנגד עומדת שאלת חירותו של אדם לפעול להגשים את עצמו בכל דרך שיבחר ובלבד שאינו מזיק לסביבתו. מדוע דווקא כשזה מגיע לצריכת תרופות (או סמים), אנחנו שוללים זאת ממנו?

"כי המדינה לוקחת על עצמה לפעמים לדאוג שבני אדם לא יזיקו לעצמם בשמה של התועלת קצרת הטווח", אומרת שהמי. "מול הניתוחים הפלסטיים המותרים, אני מציעה לחשוב על חגורות הבטיחות, על הקסדות, שברור לכולנו שמותר למדינה לחייב את אזרחיה להשתמש בהם".

ואילו ד"ר בועז רפפורט, מומחה באבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז, אומר כי: "הדבר העיקרי שמפסיד אדם שנוטל תרופה להפרעת קשב ללא אבחון, הוא את האפשרות לקבל בנוסף לגלולה גם תמונה אמיתית של מצבו וכלים נוספים להתמודד איתו".

בדיקת ציוד - טלפון על e-וור

לאחר תקופה של הסתגלות, עיוורים מצליחים בדרך כלל להתנייד בסביבה המוכרת להם בהצלחה. עם זאת, כשהם יוצאים מן הסביבה המוכרת, העולם הופך שוב מפחיד וכמעט בלתי אפשרי לניווט. מקלות ראיה, כלבי נחיה ובני לוויה רואים, הם פתרונות סבירים אך לא לגמרי מספקים לבעיה הזו.

מכשירי הטלפון החכמים מציעים היום פתרון גם לבעיה הזו. באמצעות מערכת GPS מדויקת פי כמה וכמה מאלו המנווטות את כלי הרכב שלנו, יכול המכשיר לוודא כי האדם הנושא אותו מתהלך בחופשיות, רחוק מספיק מקירות בניינים ומכבישים. מערכת זו כמובן יכולה להסביר לעיוור בכל רגע היכן הוא נמצא ולאן עליו לפנות כדי להגיע ליעדו.

לעקוב אחרי תנועות הידיים

כיצד מתפעלים טלפון חכם כזה, אם לא באמצעות מסך המגע? התוכנה מאפשרת למצלמה של מכשיר הטלפון לעקוב אחרי תנועות הידיים של המשתמש באוויר.

כמו כן, באמצעות המצלמה הרגילה המותקנת על המכשיר אוספת התוכנה מידע על המתרחש בסביבה ומעבירה אותו באופן קולי למשתמש. כך יכול המכשיר למשל לקרוא עבור העיוור שלטים או לעזור בשימוש בכספומט.

הגרסאות המתקדמות הללו נמצאות רק בפיתוח, אך גרסת ה-GPS כבר זמינה להמונים. המוצר נקרא blinput וניתן להתקינו על כל טלפון חכם.

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי