גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בועת ענק בדרך

עוד סדק ב"צמיחת המשק": שוק כלי הרכב שלנו מנופח ומוחזק באמצעים מלאכותיים

עיון בנתוני הצמיחה המרשימים של המשק הישראלי שהציג הלמ"ס בשבוע שעבר, מגלה שאחד הגורמים שהרימו תרומה משמעותית לנתוני הצמיחה יוצאי הדופן הוא שוק הרכב החדש. הצמיחה הרבעונית, 7.8%, נשענת במידה רבה על זינוק של 10% בצריכה הפרטית, שבתורו נובע במידה רבה מעלייה דרמטית של 40% ברכישת מוצרים בני קיימא.

רכב חדש הוא אמנם רק מרכיב אחד מני רבים ברשימת המוצרים "בני הקיימא", אבל משקלו הכספי הופך אותו למרכיב הדומיננטי. במקרה הספציפי שלנו, ברבעון האחרון לבדו תרמו כלי הרכב החדשים כ-3.5 מיליארד שקל להיקף הכספי של צריכת "מוצרים בני קיימא". בהערה צדדית נציין שה"כובד" והעונתיות של שוק הרכב הן הסיבות שבגללן מדינות כמו ארה"ב מציגות את נתוני הצריכה הפרטית בניכוי רכישות כלי רכב. אצלנו הנתונים הללו מגיעים צמודים.

בשלב הזה הקורא בוודאי ישאל את עצמו על מה כל הרעש. אם רכב הוא מוצר צריכה, והביקוש לו עלה דרמטית, אז מדוע שלא ישפיע בצורה חיובית על הצמיחה? הבעיה מתחילה בהגדרות. במדינות נורמליות, עם שוק רכב תחרותי, רוב הרכישות של כלי רכב חדשים מתבצעות על-ידי לקוחות פרטיים. בתנאים כאלה, רכב בהחלט נכנס להגדרה הקלאסית של "מוצר בר קיימא". כלומר, "מוצר שכרוך בהשקעה כספית גדולה מצד הרוכש ולכן רכישתו משקפת אמונה חיובית מצד הרוכש באשר לכדאיות העתידית של ההוצאה".

אבל לישראל, כבר אמרנו לא פעם, יש שוק רכב שאין שני לו בעולם. זהו שוק שבו הלקוחות הפרטיים הם "כינור שני" במקרה הטוב לרכישה של השוק המוסדי. ברבעון הרביעי של 2010, שבו רוב הלקוחות הפרטיים נטו להאט את הרכישות ולהמתין לשנה החדשה, מעריכים בענף שחלקם של המוסדיים ברכישות הגיע לסביבות ה-70%. במילים אחרות, יותר מ-2.5 מיליארד שקל מהרכישות היו על תקן של "מוצרי השקעה", תוך שימוש באשראי ארוך טווח.

הבועה מתנפחת

תיאורטית, גם זה עדיין לא אמור לשלול את ההשפעה החיובית של שוק הרכב על נתוני הצמיחה, אלמלא רכישות הרכב החדש היו מפגינות מתווה מובהק של בועה שמתנפחת לממדי ענק ומוחזקת באמצעות אמצעי תמיכה מלאכותיים ושבריריים.

מי שסבור שמדובר ביתר-דרמטיות, מוזמן לבדוק את מה שמתרחש בימים אלה בשוק היד השנייה "הממוסד", שבו פעילות חברות הליסינג, ההשכרה והטרייד-אין של היבואנים. השוק הזה נחשב לעמוד התומך המרכזי של שוק הרכב החדש, מכיוון שרוב עסקאות הרכב בגיל שעד 4 שנים מתבצעות בו והוא זה שמאפשר להמריץ לקוחות (פרטיים או מוסדיים) להחליף רכב ישן בחדש ולנפח עוד את הבועה.

נכון להיום, רמות המלאי הבלתי מכור בשוק הזה ניצבות על שיא חסר תקדים. אנחנו לא מדברים רק על דגמים "יתומים", אלא גם על משפחתיות ומכוניות סופר-מיני יפניות וקוריאניות מהמבוקשות ביותר, שהן בדרך כלל "המטבע הקשה" של שוק המשומשות, שגם נחשבות לבעלות מחזור מהיר של "החלפת ידיים".

כדי להיווכח בכך אפשר לצאת למגרשי המכר במרכז ובפריפריה, שם מפנים כיום שדות הרקפות והכלניות את מקומם לשדות ענקיים של מזדות, טויוטות ויונדאי. דרך אחרת, היא לבחון את מבצעי המכירות שחברות הליסינג מפרסמות בגלוי בניסיון "להעיף" מכוניות.

אם פעם הנחות של 20% עד 30% מתחת למחיר המחירון (על רכבי ליסינג, לא השכרה), היו צעד קיצוני שנשמר לכלי רכב מדגמים לא מבוקשים ובמצב שחיקה גרוע במיוחד, הרי שבימים אלה זו רק נקודת פתיחה כמעט תקנית בכמעט כל חברות הליסינג הגדולות ולכל רוחב ההיצע, כולל בדגמים מזדה 3, פוקוס, קורולה, יונדאי אקסנט, ושאר נכסי צאן ברזל. על מה שקורה בדגמים הפחות מבוקשים אנחנו לא רוצים לחשוב.

חלק מההצעות מגלות סימנים של מצוקה אמיתית. אחת מחברות הליסינג מציעה על סובארו B3 מודל 2008 - משפחתית יפנית מכובדת ומבוקשת בשוק היד השנייה, שכוללת הנחה של 15% מהמחירון בתור "ספתח", ולאחר תשלום מקדמה של 5,000 שקל בלבד, פלוס חלוקת היתרה ל-60 תשלומים חודשיים צנועים, ללא ריבית והצמדה. אותה חברה מציעה דגם קוריאני אחר עם "מזומנים" של 2,000 שקל בלבד, פלוס 38 תשלומים חודשיים. אנחנו מכירים מבצעים כאלה משוק הרהיטים וחיסולי סוף העונה, אך טרם נתקלנו בהם בשוק המשומשות.

המחירונים בהתנתקות מוחלטת

תיאורטית, מצב כה בעייתי בשוק היד השנייה אמור היה לבלום את התנפחות הבועה באמצעות מנגנון איזון של ביקוש והיצע, בשתי דרכים. דרך אחת היא שעודף ההיצע של המשומשות יביא לירידת מחיר דרמטית בשוק היד השנייה (מה שקורה בפועל), יפיל את "ערכי הגרט" המחושבים מראש (שמהווים בסיס לתמחור הליסינג), ויביא לעלייה משמעותית במחירי הליסינג ללקוחות. זו הייתה אמורה להביא בתורה לירידה בביקוש לליסינג ולהקטנת רכישות הרכב החדש.

דרך שנייה היא שהירידה במחירי המשומשות תקטין משמעותית את השווי בספרים של חברות הליסינג, תקטין את הלימות ההון שלהן ותקטין את יכולתן לגייס אשראי חיצוני כדי לרכוש מכוניות חדשות.

אבל תיאוריה לחוד ומציאות לחוד. "מחירוני המשומשות" הרשמיים בישראל ממשיכים להיות "סופג הזעזועים" של השוק, והם ממשיכים להתעלם בצורה בוטה ממה שמתרחש בו. בדרך זו יכולות חברות הליסינג לצאת במודעות ענק כמו "שליש המחיר על חשבוננו", להציע מבצעי התאבדות ולהתרחק עשרות אחוזים מהמחירון "הרשמי" עוד לפני מיקוח מבלי לדאוג.

בדרך זו יכולות כיום חברות ליסינג להציע במודעות חוזה ליסינג תפעולי מלא על טויוטה קורולה ב-2,000 שקל לחודש, ובו בזמן להציע את המכונית ממודל 2008 ב-25% הנחה מהמחירון. "המחירונים", שהתעלמו עד כה בצורה יסודית ממבצעי מכירות של היבואנים שחתכו מחירים, ממשיכים "להסתכל הצידה" גם כשמכוניות משומשות נערמות לגובה במגרשי הליסינג. גם הבנקים והמוסדיים, שמכיסם יוצאים סכומי העתק שמזינים את "רכישת המוצרים בני הקיימא" הללו, חיים עם המצב בשלום.

לשר האוצר, שגאה בנתוני הצמיחה ולבנק ישראל, שמספר לנו כל הזמן ש"בועות זה רע", אין כנראה שום בעיה עם בועה של 18 מיליארד שקל בשוק הרכב. אבל בועות, צריך לזכור, שוות כל עוד לא נוצר בהן חור. במקרה שלנו, מתח הפנים שיוצר העודף בשוק המשומשות מתחיל לגלות סימנים של קריסה.

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט