גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקוששים דולרים

איך הגיעו המטס והדודג'רס, שתיים מהקבוצות העשירות ב-MLB, למצב שהן מתחננות להלוואות? ומהו הבילוי התרבותי היקר ביותר בארה"ב? ■ 3 סיפורים מאמריקה

1. קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס קיבלה הלוואה מה-MLB בנובמבר האחרון, בעקבות בעיות נזילות מהן סבלה. כך הודו ראשי הפרנצ'ייז בסוף השבוע. "קיבלנו את ההלוואה כדי להתמודד עם בעיות קצרות-טווח בתזרים המזומנים שלנו", נמסר בהודעה רשמית מטעם הקבוצה. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", היקף ההלוואה עומד על 25 מיליון דולר.

הסיבה העיקרית לעזרה שהעניקה ליגת הבייסבול לקבוצה שלה היא תביעת ענק שהוגשה נגד המטס, שהיקפה יכול להגיע למיליארד דולר, על-ידי קרן הקורבנות של פרשת ברנרד מיידוף. התביעה הוגשה גם נגד בעלי הקבוצה, פרד ווילפון ושאול כץ ומספר שותפים שלהם, שעל-פי התובעים השתמשו בדיבידנדים שגזרו מהונאת הענק של מיידוף כדי להצמיח את האימפריה העסקית שלהם.

ההלוואה שקיבלה המטס עשויה להרגיז כמה מבעלי הקבוצות האחרים ב-MLB, שישאלו את עצמם למה קבוצה ששכר העובדים שלה עומד על 140 מיליון דולר בשנה זקוקה לסיוע מהליגה. זוהי לא הפעם הראשונה שה-MLB עוזרת לקבוצות שלה שנכנסות למשבר כלכלי: בשנה שעברה אישר באד זליג, הקומישינר של הליגה, הלוואה של 40 מיליון דולר לטקסס ריינג'רס שחובותיה צמחו למעל חצי מיליארד דולר. ה-MLB מאפשרת להקצות כ-70 מיליון דולר בשנה להלוואות עבור הקבוצות שלה, שזקוקות להן מסיבות כאלו ואחרות.

ווילפון וכץ העמידו בינואר האחרון 25% מאחזקות הקבוצה למכירה בעקבות משבר הנזילות שאליו נכנסו. השווי של ניו יורק מטס מוערך על-פי מגזין "פורבס" ב-858 מיליון הדולר - הפרנצ'ייז השלישי הכי יקר בליגת הבייסבול מתוך 30 קבוצות בסך הכל. החובות של המטס עומדים על כ-400 מיליון דולר, אך זה עדיין לא מנע מכ-12 גופים שונים, לפי "הניו יורק טיימס", להגיש הצעות במהלך החודש החולף עבור המניות שעומדות למכירה.

קבוצת בייסבול נוספת ששקועה בצרות כלכליות היא לוס אנג'לס דודג'רס. בסוף השבוע פרסם ה"לוס אנג'לס טיימס" כי הקומישינר זליג לא אישר לקבוצה לקחת הלוואה בגובה 200 מיליון דולר מערוץ התקשורת FOX כדי לסייע לבעלים של הקבוצה, פרנק מקורט, לעמוד בחובות שנאמדים ב-430 מיליון דולר. הדודג'רס ביקשו לקבל מראש ארבע שנים קדימה, את כספי הטלוויזיה שמגיעים להם מההסכם עם FOX ושעומדים על 50 מיליון דולר בעונה. גם הדודג'רס נחשבים לאחת הקבוצות העשירות בליגה על הנייר, עם שווי מוערך של 727 מיליון דולר.

מתוך 30 הקבוצות ב-MLB, רק שתיים נקיות לחלוטין מחובות והתחייבויות - אטלנטה ברייבס וטורונטו בלו-ג'ייז. את החוב הכבד ביותר סוחבת ניו יורק יאנקיז, בעיקר בגלל בניית האצטדיון החדש - חוב שמסתכם ב-1.4 מיליארד דולר. בסך הכל מסתכמים החובות של הקבוצות בליגה ב-6.45 מיליארד דולר - ממוצע של 214 מיליון דולר לקבוצה.

2. כרטיסים לאירועי ספורט ממשיכים להיות הבילוי היקר ביותר בארצות הברית גם ב-2010, כך עולה ממחקר מקיף של חברת MPAA שבחנה את ההכנסות ממכירת כרטיסים לאירועי תרבות בשנה החולפת. בילוי במשחק פוטבול מה-NFL הוא האירוע התרבותי יקר ביותר - כרטיסים למשפחה בת 4 נפשות מסתכמים בכ-305 דולר בממוצע למשפחה; הבילוי השני הכי יקר הוא כניסה לפארקים לאומיים - כ-290 דולר למשפחה; רכישת כרטיסים לבילוי משפחתי במשחק NHL הסתכמה בכ-220 דולר בממוצע, בעוד שעבור משחק NBA תשלם משפחה בת 4 נפשות כ-195 דולר למשחק; הבלוי הספורטיבי העממי ביותר ממשיך להיות משחק בייסבול - 4 כרטיסי כניסה למשחק MLB עלו ב-2010 למשפחה בת 4 נפשות כ-105 דולר.

קולנוע, למרות עלייה של 5% ב-2010, הוא עדיין הבילוי התרבותי הזול ביותר בארה"ב - 31.5 דולר תשלם משפחה בת 4 נפשות על כניסה לקלנוע; בסך הכל נמכרו בשנה שחלפה 132 מיליון כרטיסים לאירועי ספורט ב-4 הליגות המקצועניות הגדולות בארה"ב ובקנדה, בהשוואה ל-1.34 מיליארד כרטיסי קולנוע שנמכרו ב-2010 בארה"ב ובקנדה.

3. ארגון השחקנים ב-NFL, ראשי הליגה ובעלי הקבוצות, עזבו בשבוע שעבר את שולחן הדיונים וקבעו כי יחזרו לדון על חידוש ההסכם הקיבוצי רק בעוד יומיים. אבל בארצות הברית כבר מתחילים לדאוג מהיום שאחרי, או במילים אחרות: מה יקרה אם הליגה שמגלגלת 9 מיליארד דולר בשנה אכן תושבת מפעילות בעקבות הסכסוך?

ראשי הערים של יוסטון, מיאמי, מיניאפוליס, סן דייגו וקנזס סיטי שלחו מכתב ל-NFL שבו ביקשו מהליגה לעשות מאמצים למנוע את ההשבתה, בגלל הנזקים האדירים שדבר כזה יגרום לכלכלות המקומיות, עקב הפסקת הפעילות של עובדים באצטדיונים, בבתי מלון, במסעדות ובבתי עסק אחרים שמתפרנסים בעיקר מליגת הפוטבול.

יש לציין כי הערים והרשויות המקומיות בארצות הברית מימנו כ-65% מבניית האצטדיונים החדשים שנבנו עבור קבוצות ה-NFL ב-20 השנים האחרונות, מה שמגדיל את הלגיטימציה שלהן להיכנס לעובי הקורה בנושא קיומה של הליגה.

"אנחנו לא רוצים להפסיד כסף", אמר לסוכנות "בלומברג" טוני יאנג ממועצת העיר סן דייגו. "הקבוצה שלנו, הצ'ארג'רס, מייצרת לכלכלה המקומית לפחות 100 מיליון דולר בשנה. אנחנו מדברים על עובדי חניונים, אנשי קייטרינג, אנשי ביטחון - אלו יהיו סוג האנשים שייאבדו את המשרות שלהם והם יפגעו בצורה החריפה ביותר". אניס פארקר, ראש העיר של יוסטון, טוענת כי ההפסד לכלכלה של העיר שלה מוערך ב-250 מיליון דולר בשנה עבור מסעדות ועסקים נוספים, במידה והליגה אכן תיכנס לשביתה.

ההסכם הקיבוצי הנוכחי יסתיים ב-3 במארס.

עוד כתבות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?