גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח "גלובס": מה יקרה לפרוטליקס אחרי צניחה של 25%?

מדוע מימשו הבכירים מניות ב-112 מ' ד'? ■ ה-FDA אמר "לא" ביום שישי לתרופה של פרוטליקס ■ המנכ"ל דוד אביעזר: "אנחנו חשים שהמשקיעים מבינים שזה לא סוף העולם"

חום הביומד המקומי הנחיל ביום שישי אכזבה גדולה למשקיעים בו, למרות תחושת אופטימיות שקידמה את הודעת ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית), לגבי תרופת ה-Uplyso של פרוטליקס הישראלית, שאותה משווקת ענקית התרופות פייזר.

האנליסטים היו אופטימיים במיוחד לגבי סיכויי אישור התרופה למחלת הגושה, אך ה-FDA החליטה אחרת, ושלחה את החברה להביא נתונים נוספים לגבי הליך הייצור של התרופה, בקרת האיכות ועוד תוצאות מניסוי שהיא עורכת כעת. ללא אישור, לא ניתן למכור את התרופה בארה"ב.

בעקבות ההודעה על אי-אישור התרופה ירדה מניית פרוטליקס ביום שישי בכ-18% בנאסד"ק, למחיר של 7.6 דולרים ושווי החברה ירד ל-620 מיליון דולר. בבורסה של ת"א סגרה היום פרוטליקס את יום המסחר בירידה של 25.7%, כאשר חברות המחזיקות במניותיה - ביו-סל (%17.9 מההון) ומרתון (2.9% מההון) ירדו בשיעורים של 28.1% ו-9.5%, בהתאמה.

פרוטליקס מפתחת תרופות ביוטכנולוגיות בתוך תאי צמח. תרופות כאלו מפותחות על-ידי חברות אחרות בתאי חיה, ולכן השיטה של פרוטליקס זולה יותר ואינה מפירה פטנטים של החברות קיימות, ופירושה שפרוטליקס יכולה להפיק, תיאורטית, חיקוי של כל תרופה ביוטכנולוגית קיימת.

"הגשה מחודשת במהירות"

המוצר הראשון שבחרה החברה לתקוף הוא תרופה למחלת הגושה, מחלה גנטית נדירה שעלויות הטיפול בה מגיעות למאות אלפי דולרים בשנה לפציינט. תרופה זו משווקת היום על-ידי חברות ג'נזיים האמריקנית (היום חלק מסנופי אוונטיס הצרפתית) ושייר הבריטית.

"עם ירידה של 20% במניה אנחנו חשים שהמשקיעים מבינים שזה לא סוף העולם", אמר אתמול ל"גלובס" דוד אביעזר, מנכ"ל החברה. "ה-FDA לא ביקשה ניסויים קליניים נוספים. אנחנו ניגש למענה על השאלות ולהגשה מחודשת של התיק במהירות האפשרית". ואכן, רוב האנליסטים מעריכים כי השאלה היא לא אם התרופה תאושר, אלא מתי. העיכוב הנלקח בחשבון הוא של תשעה חודשים עד שנה.

ואולם, השנה הקרובה עלולה להיות משמעותית מאוד עבור פרוטליקס. במהלכה עלולות המתחרות ג'נזיים ושייר לחזק את אחיזתן בשוק. בעקבות הודעת החברה הורידו רוב האנליסטים את ההמלצה למניית פרוטליקס מ-12 דולר ל-9-10 דולרים.

להלן הסוגיות המרכזיות המעסיקות את המשקיעים במניות פרוטליקס ביום שאחרי.

- מדוע ה-FDA לא אישרה את התרופה של פרוטליקס?

בשנים האחרונות ה-FDA מחמירה מאוד באישור תרופות חדשות. המוצר של פרוטליקס הוא מוצר חלוצי, הראשון שבו מיוצר חלבון אנושי בתאי צמח. ה-FDA לא איתרה ליקוי כלשהו בתרופה, בתוצאות הקליניות או בתהליך הייצור. היא ביקשה מענה לשאלות נוספות כדי להניח את דעתה שהכול כשורה, בטרם תאשר את המוצר.

"ה-FDA אפשרה לנו בשנה שעברה לטפל בעשרות חולים במסגרת ניסיונית, ולא ביקשה שנפסיק את טיפול, כפי שמן הסתם הייתה עושה לו הייתה מודאגת לגבי הבטיחות והיעילות היחסית של המוצר לעומת המתחרים הקיימים", אומר אביעזר. הוא מזכיר כי פרוטליקס קיבלה ביום ראשון שעבר אישור מה-FDA כי מפעליה עומדים בתקנים.

נראה כי התשובה השלילית נובעת מזהירות מוגברת של ה-FDA. בשוק כבר קיימות שתי תרופות יעילות ובטוחות לטיפול במחלת הגושה (התרופות של ג'נזיים ושייר), כך שמבחינת ה-FDA, אין לה מה להפסיד מכך שלא תאשר את התרופה של פרוטליקס, ובמקרה כזה - עדיף לה להיזהר.

- מהיכן נובע הפער בין ההערכות האופטימיות בשוק לבין התשובה השלילית בפועל?

לפרוטליקס היו כל הסיבות להיות אופטימית. ה-FDA התקשרה איתה בפרוטוקול מיוחד לאישור מהיר של המוצר. כמו כן, כשהתגלו בעיות ייצור במפעל של המתחרה ג'נזיים, פרוטליקס נקראה על-ידי ה-FDA לדגל כדי לספק את התרופה החסרה לחולים.

פרוטליקס אף הגיעה ל-FDA מגובה בחברת הענק פייזר, ולכן לא סבלה מנחיתות פוליטית מול המתחרה האמריקנית ג'נזיים (שבינתיים ממילא נרכשה על-ידי חברה צרפתית, כאמור). כל זה לא עזר. נראה כי האנליסטים המעיטו בהערכתם את קשיחות ה-FDA.

- מהם לוחות הזמנים הצפויים להמשך הדיון סביב המוצר עם ה-FDA?

התרופה כנראה תוגש לאישור מחודש במסלול Class 2, המגדיר חצי שנה מהגשת המסמכים ל-FDA ועד קבלת התשובה. פרוטליקס תמהר ככל האפשר להגיש את המסמכים, אך נראה שיידרשו לה לפחות כמה חודשים, ובסך הכול ידרוש התהליך 9 חודשים עד שנה לכל הפחות.

- מה תפסיד פרוטליקס מהדחייה?

הערכות האנליסטים היו מלכתחילה כי פרוטליקס תהיה חזקה יותר מחוץ לארה"ב, כאשר רק שליש מהכנסותיה יגיעו מארה"ב. ישנו חשש מסוים כי העיכוב בארה"ב יעכב במעט גם את האישורים באירופה, ובמיוחד בישראל.

אם וכאשר תגיע פרוטליקס לשוק האמריקני, הוא צפוי להיות רווי ובעיצומה של תחרות מחירים בין המתחרות הקיימות ג'זניים-סופי ושייר, כך שההיקף הכולל של השוק יפחת והחדירה אליו תהיה קשה יותר. בשוק האמריקני המחירים לתרופה לגושה הם הגבוהים ביותר, ולכן הוא היה אמור להיות הרווחי ביותר עבור פרוטליקס ופייזר, שותפתה, אך רווחיות זו צפויה להישחק.

- האם פרוטליקס זקוקה להון נוסף כדי להגיע לאישור?

פרוטליקס לא התבקשה על-ידי ה-FDA לערוך ניסויים קליניים נוספים, כך שעלות ההגשה המחודשת של הבקשה לא תהיה משמעותית. ב-2010 רשמה פרוטליקס הכנסות של 11.2 מיליון דולר ממכירות ראשוניות של התרופה לגושה בצרפת ובברזיל. לחברה 35 מיליון דולר בקופת המזומנים, לאחר שב-2010 רשמה תזרים מזומנים שלילי של 38 מיליון דולר.

קצב השריפה השנה יהיה תלוי ברצונה של פרוטליקס לקדם את יתר המוצרים בצנרת שלה. להערכתנו הזהירה, פרוטליקס תבקש לגייס הון נוסף כדי לקדם במהירות את הפלטפורמה הטכנולוגית שלה, ולמצב עצמה כחברה התלויה לא רק בתרופה לגושה.

- מדוע בעלי עניין מכרו מניות בחברה?

בעלי המניות העיקריים בפרוטליקס הם כיום ביו-סל (17.9%) וטכנורוב מקבוצת אלרוב של אלפרד אקירוב (7.6%). בשנה האחרונה חדלו כמה גורמים מלהיות בעלי עניין, לאחר שמכרו מניות החברה ביותר מ-100 מיליון דולר, ביניהם יו"ר טבע פיליפ פרוסט, קרן פונטיפקס של היו"ר הקודם אלי הורביץ וקרן ההשקעות מרתון (ראה טבלה). המכירות הללו התרחשו לאורך השנה האחרונה, ככל הנראה על רקע הערכתם כי תמחור החברה בזמן המכירה כבר משקף את קבלת אישור ה-FDA.

- האם השותפה פייזר עלולה לאבד עניין במוצר?

לפרוטליקס הסכם עם ענקית התרופות פייזר שלפיו האחרונה משווקת את התרופה בכל העולם מלבד ישראל, ואילו פרוטליקס מקבלת תמלוגים מן המכירות. התחרותיות של המוצר של פרוטליקס בשוק תלויה באגרסיביות השיווקית של פייזר.

בהודעה לעיתונות של פרוטליקס ביום שישי אמרה פייזר כי היא: "ממשיכה להיות מחויבת לקהילה הגושה העולמית. נעבוד יחד עם פרוטליקס כדי לעמוד בבקשות הנוספות של ה-FDA במהירות". עם זאת, נציג של פייזר לא היה נוכח בשיחת הוועידה של פרוטליקס יום שישי.

למרות הצהרת התמיכה, מדובר בסיכון שאי-אפשר לשלול באופן מוחלט. פייזר אמנם ממוקדת מאוד במוצרים לתרופות יתום, ולדבריה רואה בפרוטליקס חוד חנית בעניין זה, אולם כיום העסקה היא רק סביב הגושה. פייזר אמנם כבר שילמה 5 מיליון דולר לפרוטליקס עבור המוצר והשקיעה בהיערכות לשיווק, אך תאגידי תרופות כבר יצאו מעסקאות גדולות גם במצבים כאלה. כמו כן, ייתכן שפייזר תמשיך לפעול לפי ההסכם הרשמי, אך בהתלהבות פחותה.

- כיצד תשפיע הידיעה על כל תחום הביומד בתל אביב?

פרוטליקס נחשבה עד יום שישי האחרון כאחת החברות ש"עשתה את זה", והצלחתה כבר "מתומחרת" במוניטין של תחום הביומד בתל אביב, כך שהידיעה עשויה לפגוע בתדמית של התחום.

עם זאת, יש לזכור כי פרוטליקס עדיין רושמת תשואה של מאות אחוזים על מחירה לפני 4-5 שנים, ומי שהשקיע בה אז עדיין מרווח. מי שיצא בזמן, מרווח אף יותרפרוטליקס

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה