גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי קובע מה חשוב עכשיו?

משום מה מצרים הולכת ונזנחת, והתקשורת מעדיפה להתעסק בפליטות הפה של גליאנו

איזה מזל שאני לא חובבת מותגי הוט-קוטור. תארו לעצמכם שהייתי נאלצת לעמוד עכשיו בדילמה המוסרית, מה לעזאזל לעשות עם שמלה של מעצב-העל של בית האופנה של דיור, ג'ון גליאנו. לזרוק? לשרוף? ללבוש כי חבל? כמה טוב שכל זה נחסך ממני.

עכשיו, כשזה סחף את כל כלי התקשורת, אין ברירה. מי שמחשיב את עצמו למשהו, צריך לאמץ עמדה לגבי גליאנו, אמיתית או מזויפת, זה לא משנה. העיקר שיהיה לו מה לומר בנושא. זה מה שחשוב עכשיו.

אבל מי קובע את מה שחשוב עכשיו? האם זה אנחנו? או שאולי כוכבי הוליווד? או אמצעי התקשורת? ולפי חוקי העולם החדש - מי משפיע על מי?

בואו נראה איך זה קרה במקרה של גליאנו. ראשית, הוא היה צריך להשתכר ולהרגיש ממש טוב עם עצמו, כדי לשחרר את חרצובות לשונו ולתת למעט מהאמת שלו לבצבץ החוצה. כשזה קרה, השתחררה התבטאות אנטישמית מסריחה במיוחד על כך שהוא היה מעדיף שרוחו של היטלר עדיין תנשוב באירופה, ושיהודים, בגדול, לטעמו הולכים הכי טוב עם תאי גזים, גם באביב 2011.

לרוע מזלו הוא תועד בווידיאו, עלה מיד ל-YouTube, ומשם זה התחיל לעוף. למה? כי גולשי האינטרנט חשבו שזה חשוב.

בגלל שמדובר במותג אופנה ידוע, ובגלל הסחף שיצרו הגולשים, קפצו על הסיפור גם אמצעי התקשורת האחרים. ואז, ברגע שהשמועה נפוצה לכל עבר, הגיע תור הכוכבנים לעשות את שלהם.

נטלי פורטמן, פרזנטורית של דיור, מיהרה לומר שהיא לא מוכנה להיות מקושרת באיזושהי דרך עם גליאנו לאחר ההתבטאות שלו. ניקול קידמן, לעומתה, עדיין הופיעה לטקס פרסי האוסקר עם שמלה שעיצב גליאנו, וכבר חטפה על זה ביקורת. מה זה בדיוק אומר עליה, האדישות הזאת? כך כבר תוהים כל אתרי הרכילות שמכבדים את עצמם.

גליאנו שילם מחיר אישי, ואולי גם המותג דיור ישלם מחיר מסוים על כך שהעסיק אנטישמי קיצוני במשך שנים. גליאנו, כוכב מוכשר ככל שיהיה, פוטר מתפקידו, כי הופעל לחץ.

האם גליאנו בסך-הכול הביע דעה די רווחת באירופה בימים אלה? אולי. אבל ברגע שחצה את קווי הפוליטיקלי קורקט המקובלים, הוא קבר את עצמו.

בעולם שלנו האמת אינה נוהגת לצאת הרבה החוצה. בדרך-כלל היא נחבאת אל הכלים, מסתתרת מאחורי מה שצריך לומר, מה שצריך ללבוש, מה שצריך להראות. לפעמים, הצדק נעשה מתוך טוויסט מעוות, בגלל שענה על דרישות החוקים החדשים של מה חשוב, ומה לא.

השאלה היא אם אנחנו צריכים לסמוך על המקריות הזאת - או שאנחנו יכולים להשפיע עליה.

בעולם שלנו נדמה שהאמת משנה פחות, ומה שמשנה יותר הוא הטרנד. סרטון ה-YouTube של גליאנו, לאחר שהופץ, הציף את נושא האנטישמיות לחלל האוויר. האם זה אומר שמעכשיו תהיה פחות אנטישמיות?

לא בהכרח. יותר הגיוני לומר שזה בעיקר יגרום לאנשים להיזהר יותר בלשונם. אבל אם אנשים ייזהרו יותר בלשונם, תהיה גם פחות הפצה של האנטישמיות, לא?

אין ספק שהעסק הזה די מבלבל: מה נובע מתוך אמת, מה נובע מתוך צורך "להיראות בסדר", מי קודם למי בשרשרת קבלת ההחלטות, ומי משפיע על מה?

בתוך כל העמדת הפנים הזאת, אני חייבת לומר שדווקא משהו אחר שהופץ השבוע בפייסבוק אבל זכה להרבה פחות כותרות מחוץ לאינטרנט, נגע ללבי. פוסט של בלוגר מצרי עלום, שחושש מהעתיד שלו.

מהפכת הפייסבוק במצרים כבר קרתה, אבל מה יקרה הלאה? האם העולם סיים להתעסק עם ענייני מצרים ולוב ועכשיו יכול להתפנות להתעסק עם פליטות-הפה של גליאנו, ובשבוע הבא עם איזשהו נושא אחר שיעלה במקרה?

דעתנו מוסחת נורא בקלות אחרי הטרנד. הרי בתוכנו אנו יודעים שמה שבאמת חשוב כרגע, לא רק עבור ישראל אלא עבור העולם כולו, הוא לאיזה כיוון הדברים יתפתחו במצרים עכשיו. דווקא השקט מהגיזרה המצרית הוא זה שצריך להטריד, כל עוד לא נמצא שם פתרון קבוע ושפוי.

אבל משום מה מצרים הולכת ונזנחת. האם במסגרת הקצב המהיר והתרחשויות האינסטנט העולם סיים את תמיכתו בשוחרי החופש המצרים - או שהוא ימשיך ללוות אותם גם הלאה, לשינוי האמיתי שצריך להתרחש?

הרי מדובר בתהליך ארוך, ובאינטרס של כולנו. כן, האינטרס של כל אלה שחיים בפייסבוק ועוזרים להפיץ את המילה, אלה שיוצרים את הטרנד, את השיחה, את הנושא החשוב שעליו כולם ידברו. אלה שמשפיעים על מה שיאמרו הכוכבנים ועל מה שידווחו אחר-כך אמצעי התקשורת.

נורא טבעי שנעבור הלאה באלגנטיות לדבר על ניקול קידמן, אם כן או לא החליטה במכוון ללבוש את השמלה של גליאנו, ואחריה נעבור לטרנד הבא.

תודו שאת כל העולם הרבה יותר מעניין לדבר אפילו על נושאים מבאסים כמו אנטישמיות, כשמעורבים בזה שמות כמו דיור, פורטמן וקידמן.

אבל האם אנחנו צריכים לחכות שאיזה כוכבן יאמץ לו איזה מצרי או שניים, כדי שתשומת-הלב שלנו תלך למקומות הנכונים - או שאנחנו יכולים להיות אלה שיחליטו מה חשוב להפיץ ולפי זה כבר יתיישרו הכוכבנים?

כנראה שכל אחד מאיתנו בכל זאת יצטרך להחליט בעניין הזה בעבור עצמו.

* סרטון האנטישמיות של גליאנו:

http://www.youtube.com/watch?v-iLTyGPOnxEs

* הבלוג של המצרי:

http://open.salon.com/blog/jamalt

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים