גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת מלם: גד זאבי ויתר הנאשמים זוכו מכל אשמה

זאבי ובכירי מלם לשעבר הואשמו כי השיגו במירמה את אישור האסיפה הכללית לשכר חודשי של 10,000 דולר לזאבי ■ השופטת דניאלה שריזלי מתחה ביקורת על התנהלות הפרקליטות בתיק

זיכוי גורף של איש העסקים גד זאבי וביקורת נוקבת על התנהלות הפרקליטות: בית משפט השלום בתל-אביב זיכה היום (ב') מכל אשמה את איש העסקים גד זאבי, מי שהיה יו"ר חברת המחשוב "מלם מערכות", שהואשם כי פעל עם אחרים בדרכי מירמה לסווג מניותיה של החברה כ"בלתי נגועות בעניין אישי", במטרה להשיג רוב לאישור שכרו החודשי בשיעור 10,000 דולר.

גם יתר הנאשמים בפרשה, בכירי מלם לשעבר, המנכ"ל גלעד רבינוביץ', הדירקטור יובל אקר ועורך הדין של החברה אסף טיבר, שהואשמו כי קשרו קשר עם זאבי כדי להשיג אישור של אסיפת בעלי המניות בחברה להחלטה, זוכו היום מכל אשמה.

"התביעה כשלה בהוכחת טענותיה כי הנאשמים שיתפו פעולה בהוצאתה לפועל של תוכנית מירמתית כדי לקבל במירמה את אישור האסיפה הכללית לתשלום שכרו של זאבי", קבע השופטת דניאלה שריזלי, שציינה כי היא מעדיפה את הגירסאות שמסרו הנאשמים על פני הפרשנות שייחסה התביעה לפעולותיהם.

"שכר מוצדק"

השופטת הסבירה כי לאחר בחינת הראיות בתיק, היא הגיעה לכדי מסקנה כי "בדין נסמכו זאבי, רבינוביץ' ואקר על חוות-הדעת שהכין עו"ד טיבר, ולפיה המניות אינן נגועות בעניין אישי, ושאישור שכרו של זאבי במסגרת האסיפה הכללית הושג באורח הוגן, כדת וכדין".

עוד קבעה שריזלי כי "הוכח בראיות כי האישור שהתקבל באסיפה הכללית בדבר העסקתו של זאבי כיו"ר דירקטוריון ותשלום שכרו החודשי הניב רווח כלכלי. אולם, הרווח האמור, שכר חודשי בסך 10,000 דולר, לא הושג בדרכי מירמה. אישור האסיפה הכללית התקבל כדת וכדין, בהגינות וביושר", קבע השופטת דניאלה שריזלי בהכרעת הדין המזכה.

השופטת הסבירה כי היא הגיעה לכדי מסקנה כי הנאשמים הוכיחו כי סיווג 766,356 המניות המשועבדות כמניות שאינן נגועות בעניין אישי, שהביא לאישור תשלום השכר לזאבי, היה "סביר ומתקבל על הדעת".

לדברי השופטת, בניגוד לטענות התביעה, סיווג המניות לא היה מופרך ולא היה כוזב. משכך, קבעה, מניין הקולות באסיפה הכללית - מניות שאינן נגועות בעניין אישי שהצביעו בעד אישור השכר של זאבי - היה נכון, אמיתי וכן.

"יתרה מכך", הוסיפה שריזלי, "על-פי עדויותיהם של עדי התביעה מבין הדירקטורים ואנשי מלם, היה השכר ששולם לזאבי ראוי ומוצדק. השכר הלם את עבודתו ואת המאמצים שהקדיש להבראתה של מלם".

חקירה לא רלוונטית

במסגרת הכרעת הדין המזכה מתחה השופטת ביקורת נוקבת על התנהלות הפרקליטות בניהול התיק. "בסופו של יום לא נכנסתי לנימה אישית בהכרעת הדין והשארתי אותה מקצועית וממלכתית, למרות שמאוד רציתי להגיד את מה שעבר בראשי במהלך הדיונים, וזה שאפשר היה לקצר הרבה", אמרה שריזלי.

"רק בגלל הכבוד שאני רוכשת לתביעה לא הפסקתי דיונים. זה היה ממש לא לעניין", היא הוסיפה. "לא אוכל להימנע מלהעיר על הדרך בה בחרה המאשימה לחקור את עדי ההגנה, ובמיוחד את זאבי, כאשר נראה היה מלכתחילה כי התשתית הראייתית שבידי המאשימה לגביו נעדרת עוצמה ממשית.

"חקירתו הנגדית של זאבי הרחיקה לכת מעבר למה שרלוונטי וראוי. בדיעבד הסתבר כי באצטלה של בדיקת מהימנות, כך הצהירה באת-כוח המאשימה, היא לא היססה להיכנס לעובי הקורה של יחסים עסקיים אשר נרקמו בתקופות שונות בין זאבי וחברות שבשליטתו עם מוסדות בנקאיים שונים, ולבדוק, ללא שמץ של רלוונטיות, האם אישר הבנק תוכנית התייעלות ורה-ארגון זו ואחרת שהציע זאבי בחברה מסוימת אם לאו, והאם עמד בהסדרי התשלומים לבנקים שונים".

השופטת ציינה כי בראייה מאוחרת היא קובעת כי מרבית הנושאים שבנוגע אליהם חקרה הפרקליטות את זאבי - "לא רק שלא היו רלוונטיים; מרביתם היו נושאים מורכבים וסבוכים, שלובים וכרוכים בסוגיות שונות המונַעות מאינטרסים עסקיים, אליהן לא נכון וגם לא ניתן להידרש בהליך זה".

השופטת גם מצאה לנכון לשבח את התנהלותו של זאבי במהלך המשפט. "גירסתו של זאבי על כל פרטיה הייתה קוהרנטית, הגיונית, עניינית ורצינית. למרות קוצר-רוחו הבולט למשמע השאלות המורכבות שהציגה לו באת-כוח המאשימה (עו"ד רחל צירקין שכבר פרשה מהפרקליטות. ח.מ.), חלקן הגדול שאלות ששבו והוצגו בצורה כזו ואחרת, הקפיד זאבי להשיב לכל שאלה ולהסביר כל שטעון היה הסבר. לא אחת ניכר בו זעם, ובכל זאת הוא לא התחמק משום נושא ולא הסתיר דבר".

לא רק על הפרקליטות אלא גם על התנהלות רשות ניירות ערך, שנמנעה מלהביע דעה ברורה לגבי כשרות הפעולות של הנאשמים, מתחה השופטת ביקורת. "הייתי מצפה מרשות ניירות ערך שתביע דעתה, אך היא לא עשתה זאת, אז מה מצפים ממני שאעשה זאת?", אמרה.

"הליך ממושך"

באת-כוחו של גד זאבי, עו"ד איריס ניב-סבג ממשרד שינמן-נגב-ניב, מסרה בתגובה לזיכוי: "אנחנו שמחים מכך שבית המשפט קיבל את טענותינו, לפיהן גד זאבי פעל בתום-לב ועל סמך חוות-דעת משפטית נכונה ומבוססת. זאבי הוא אדם עתיר זכויות שסבל מהליך ממושך שהחל בחקירתו לפני 7 שנים, ולכן ההחלטה העקרונית בעניין חשובה. אנחנו שבעי-רצון".

יצוין כי בימים אלה עומד זאבי לדין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב לצדו של האוליגרך מיכאל צ'רנוי, באשמה כי השניים הסתירו את העובדה שצ'רנוי מימן את זאבי לצורך רכישת 20% ממניות בזק וקיבל אופציה להיכנס כשותף בחברה.

זאבי יוצג בידי עורכי הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבג; רבינוביץ יוצג בידי עורכי הדין גיורא ואורי אדרת; אקר יוצג בידי עורכי הדין יוסי אשכנזי ויעל צרבינסקי; וטיבר יוצג בידי עורכי הדין גור-יהודה סביר, ארז הראל וענת בורגר.

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות