גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שאול אלוביץ' גאה: "בזק תהיה F-35 ולא טרקטור סובייטי"

בעל השליטה בבזק בראיון ל"גלובס": "לא ניסינו להיות פרה חולבת, רק להוציא מזומנים" ■ על המלצות ועדת חייק: "לא דברים שקורים מהיום למחר" ■ אבי גבאי מנכ"ל בזק - בין 30 בעלי השכר הגבוה ב-2010

בפעם הראשונה מאז שרכש את בזק , ובפעם הראשונה מאז שנכנס לתפקידו כיו"ר, החליט הבעלים שאול אלוביץ' לדבר על הדוחות ועל האתגרים שבפניהם ניצבת החברה. ניכר בו שהוא גאה במיוחד, אבל לא פחות גם פגוע מההשוואה שעשה ראש הממשלה בנימין נתניהו כאשר כינה את רשתות התקשורת בישראל טרקטור סובייטי, במסגרת דחיפת מיזם התקשורת של חברת החשמל.

"אני שמח שנפלה לידי הזכות להציג את דוחות בזק לשנת 2010, על אף שאני חייב לציין שאלה דוחות שאני לא אחראי עליהם. שלמה רודב היה אחראי עליהם ב-100%. ב-2010 לא שקטנו על השמרים ולא ניסינו להיות פרה חולבת, רק להוציא מזומנים", הוא אומר. הכנסות קבוצת בזק הסתכמו ב- 2010 ב-12 מיליארד שקל, גידול של 4.1%. הרווח הנקי עמד על 2.4 מיליארד שקל, גידול של 13.3%. בנוסף, החברה תחלק דיבידנד במזומן לבעלי המניות בסך 1.163 מיליארד שקל. "אני חושב שזו שנה מרשימה מאוד לחברה. בשנת 2011 בזק עדיין ממשיכה ואפילו מגדילה את ההשקעות שלה. אני חושב שהשנתיים האלה, 2010 ו-2011 , מבחינת ההשקעות, הן השנתיים הכי כבדות בבזק בתחום הזה".

* אתה מדבר על בזק קווי, על ההשקעות ב-NGN?

"לא. אני מדבר על קבוצת בזק. אני מאמין שקבוצת בזק היא קבוצה שלא מסתכלת על ההווה בכלל, אלא בעיקר על העתיד - ולא הקרוב בלבד, אלא העתיד הבינוני והארוך. אנחנו מכינים את הקבוצה לשנים הקרובות. עם ציפיות הכי מודרניות והכי מתקדמות ועם השירותים הכי מודרניים ומתמקדים גם בתחום העסקי וגם בפרטי. אני שוב מדבר בשם כל הקבוצה. לא רק על בזק קווי. האירועים האלה שאני מדבר עליהם - ההשקעות בתשתיות ובשירותים - הם קרוס דה בורד, גם בבזק קווי וגם בפלאפון וגם ביס וגם בבזק בינלאומי. כל חברה בדברים אחרים, אבל כולם ביחד כמקשה אחת למטרה אחת: לספק לצרכן הפרטי והעסקי את צורכי התקשורת העתידיים שלו. אני אחראי לזה שבזק תהיה 35-F - לא טרקטור סובייטי".

"לא המלצות - שימוע"

* מה אתה מעריך שיקרה בעקבות המלצות ועדת חייק, שנראה שממליצה להסיר את הפיקוח מעל מחירי בזק ולבטל את ההפרדה המבנית?

"אלה המלצות ראשוניות שהן אפילו לא המלצות - הן מסמך שימוע לציבור. ועדת חייק כתבה כל מיני אמירות כאלה ואחרות. היא תקבל תגובות ואז תקיים דיונים. אחרי הדיונים האלה אנחנו לא יודעים מה יישאר שם, מה ייצא משם ומה יתווסף לזה. שנינו מכירים ויודעים איך עובדות ועדות. כשיתגבשו ההמלצות הסופיות הן יוגשו לשר התקשורת לאישורו, ואז אנחנו מכירים את כל הלחצים של כל האגפים המקצועיים בתוך המשרד. את זה תקבל, את זה אל תקבל, את זה תקבל חלקי, ולכאן תוסיף ולשם תוריד. ואחרי כל התהליך הזה שבו שר התקשורת מקבל את מה שהוא מקבל, מישהו גם צריך ליישם את זה. בדר"כ זה לוקח זמן, ואלה לא דברים שקורים מהיום למחר. אני מסתכל על ההיסטוריה. יכול להיות שהפעם זה יהיה יותר מהיר. אבל אם נסתכל על כל הוועדות שהיו בעבר, היישום שלהן או שלקח הרבה זמן, או שיושם חלקית, או שלא יושם בכלל".

* אתה נמנע מלהגיד אם אתה אופטימי או לא. בסה"כ ההמלצות האלה טובות מאוד לבזק.

"אני נמנע מלהגיד, כי אני לא יודע מה ההמלצות האלה. זה בסה"כ כרגע רק מסמך לשימוע. כיוון שיש לי קצת שערות לבנות, אני לא נבהל משום דבר. לוקח את זה באיזי. ואנחנו נמתין בסבלנות ונקווה שהכיוון יהיה נכון. אם הכיוון יילך להגברת התחרות וליותר פתיחות, והכול יילך יותר על בסיס כלכלי ועסקי ופחות על בסיס גזירות כאלה ואחרות, או סתם דברים בגלל שמתחשק למישהו, זה רק יעשה טוב לכולם".

* האם אתם נערכים ליום שאחרי ההמלצות, ליישום בפועל של ביטול ההפרדה המבנית?

"אנחנו לא רק חושבים על שנת 2011, אלא גם על השנים הבאות. אנחנו מציירים לעצמנו המון תסריטים. אבל להגיד איזה תסריט הוא זה שיהיה - קטונתי".

תודעת שירות

* כשאתה יושב עכשיו בראש החברה ושומע את הביקורת על העובדה שבזק לא הולכת ולא מתחילה אפילו בניסוי בפריסה של סיבים אופטיים, אולי יש לך איזו בשורה בעניין?

"אני יכול לומר דבר אחד, שבזק שמה לה למטרה לתת את השירות הטוב ביותר, עם התשתית הטובה ביותר גם ללקוח הפרטי וגם ללקוח העסקי. גם בעתיד לא יהיו שירותים של חברות אחרות שיוכלו לספק ואנחנו לא".

* אתה מתעלם מהטכנולוגיה ואתה מתייחס לשירותים.

"אני אומר, אם מישהו צריך לקבל שירות מסוים במהירות מסוימת, הוא יקבל את השירות המסוים הזה במהירות המסוימת יותר טוב מבזק מאשר מכל מתחרה אחר. לא נגיע למצב שבו מישהו יוכל לתת שירות שאנחנו לא יודעים לספק אותו, או שאנחנו נספק שירות נחות".

* יש תוכנית בבזק להיכנס לסיבים אופטיים בשנים הקרובות? למגזר הפרטי?

"אנחנו תמיד נספק לכל לקוח פרטי ועסקי את השירות הכי טוב באותה נקודת זמן".

* בעניין פלאפון, יש סיכוי שנראה את החברה מבצעת ניסויים במהלך השנה או סוף השנה ב-LTE (טכנולוגיה לדור רביעי בסלולר)?

"בוקר טוב אליהו. יש לך תדרים ל-LTE?"

"בזק לא פועלת נגד מיזם חברת חשמל"

אתה יכול להתייחס לעניין של חברת החשמל, במיוחד אחרי מה שקרה בישיבת הממשלה האחרונה והעובדה שטוענים כלפי בזק שהיא כל הזמן עסוקה בלסכל את הפרויקט?

"אני יכול להגיד לך בפה מלא, באחריות ומתוך ידיעה, בזק לא פועלת נגד המיזם הזה בשום משרד, באמצעות שום שר ובאמצעות שום לוביסט. אני לא יודע מאיפה האינפורמציה הזאת".

* אני משקף את מה שאומרים לי במשרד התקשורת, שהם מרגישים שבזק בצורה מתוחכמת מנסה לפעול נגד המיזם.

"אמרתי לך, חד וחלק וברור בלי שום הסתייגות, בזק לא פועלת נגד המיזם של חברת החשמל ולא פועלת נגד שום מיזם אחר. בזק פועלת כדי להיות הטובה ביותר עם הרשת המתקדמת ביותר, ועם השירותים הטובים ביותר בכל נקודת זמן.

"כל מישהו אחר שרוצה להקים תשתית כזו או אחרת, אנחנו נברך על זה, אני עכשיו מדבר בתור אזרח, לא בתור בזק, ואומר שאם זה יהיה על בסיס כלכלי, ואם העלויות לצרכנים השונים, לא חשוב עסקי, פרטי או מרכזיה, יהיו על בסיס העלויות שלך, אין לנו שום בעיה לא עם חברת חשמל ולא עם הרכבת ולא עם מקורות ולא עם כל אחד אחר.

"בהנחה שזה יהיה כך, הלוואי שתהיה תחרות כזאת. אם זה יהיה אחרת, זו לא תהיה בעיה שלנו, זו תהיה בעיה של הממשלה, היא תצטרך לפתור אותה".

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו