גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירי השוק על יפן: השוק בפאניקה, מניות יורדות בלי סיבה

הבורסה ביפן נפלה תוך ימים ספורים ב-20%, אך רוב בכירי שוק ההון סבורים כי תגובת השוק המקומי והעולמי הייתה מוגזמת ■ "יש הזדמנויות בשורט על אג"ח יפן ובסחורות"

על רקע האסון ביפן, שמוביל את הבורסות לירידות שערים, "גלובס" דיבר על בכירים בשוק ההון ושמע מהם את התפיסה שלהם להתנהגות השוק ועל התחזיות שלהם על העתיד לבוא. רוב הבכירים סבורים כי תגובת השוק המקומי והעולמי גם יחד היתה מוגזמת וכי אין צפי לקריסה בעתיד הקרוב.

אין להשוות לרעש האדמה הקודם ביפן

ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות, סבורה כי הצורך במתן תחזיות באשר להשפעת הרעש ביפן על כלכלתה ועל כלכלות העולם ושוקי ההון העולמיים, הוביל פרשנים רבים להסיק מסקנות ממה שקרה בעקבות רעידת האדמה שפקדה את העיר היפנית קובה ב-1995.

עלות הנזק מרעידת האדמה בקובה דומה לעלותו ברעש הנוכחי: כ-150 מיליארד דולר; האבדות בנפש עמדו אז על 6,400, וכמו לאחר הרעש בקובה (ולמעשה, אחרי כל אסון), הפגיעה בפעילות הכלכלית מתחלפת בפעילות כלכלית מוגברת של שיקום. גם אז, כמו היום, הבנק המרכזי הזרים נזילות לשווקים, רק שהפעם, שלא כמו ב-1995, הפעולה נעשתה באופן מיידי.

אולם בכך פחות או יותר מסתיים הדמיון. לנוכח ההבדלים הגדולים בין שני רעשי האדמה, מתחזקת המסקנה שההשלכות הכלכליות-פיננסיות של האירוע הנוכחי יהיו משמעותיות יותר.

ההבדל המשמעותי ביותר שאנו רואים הוא בכך שהפגיעה הפעם היא במקורות האנרגיה של יפן. הפגיעה הזו תקשה על עבודות השיקום ועל החזרת הפעילות לסדרה. בהיבט שוק ההון, מדד הניקיי איבד 15% ברבעון שלאחר הרעש בקובה - השיעור שאיבד תוך יומיים בלבד בעקבות הרעש הנוכחי. ב-1995 שפכה ממשלת יפן תקציבי עתק על שיקום התשתיות. היום, עם יחס חוב לתוצר הגבוה בעולם, כ-200%, שפיכת כספים כזו אינה בלתי אפשרית, אך היא בעייתית מעט יותר.

הצורך בעבודות שיקום נרחבות יוביל לצמיחה של יפן על בסיס ביקושים מקומיים, ובמובן הזה השפעת האסון שלה על כלכלת העולם קטנה יותר ממה שניתן היה לחשוב.

עם זאת, אנחנו מעריכים שאפיק ההשפעה המהותי ביותר של האסון יתבטא במחירי הסחורות. ב-1995 הם נשארו רגועים. הפעם, על רקע גאות במחירים ופגיעה בהיצע של סחורות, סביר שנראה עלייה במחיריהן שתשליך על משקי העולם ושוקי ההון.

"יכול להיות שהאירועים סיפקו לשוק סיבה לרדת"

"מוקדם מדי לעשות סיכומים, אבל יפן נמצאת כעת במצב של אחרי מלחמה מול הטבע, עם תשתיות שנהרסו, אנשים שנהרגו, עננה רדיואקטיבית ובעיות אנרגיה", אומר רן שחם, מנכ"ל משותף באלטשולר-שחם.

"בטווח הקצר, האירועים יפגעו ביפן פגיעה מאוד קשה, אבל לטווח ארוך יותר הם יוכלו לסייע לה לצאת ממשבר של הרבה שנים. זאת, למרות השקעת הכסף הגדולה שתידרש ממנה להתמודדות עם הנזקים", הוא מוסיף. בכל מקרה, שחם מעריך שהאירועים ביפן לא ישפיעו על הכלכלה העולמית, אלא יותר על חברות ספציפיות. "חברות תשתיות גדולות, חברות להולכת חשמל וחברות בנייה יוכלו ליהנות מהמצב", הוא מאמין. "לעומתן, חברות העוסקות בבניית כורים אטומיים אולי ייפגעו".

לגבי כיוון השווקים בעולם, שחם סבור כי "השוק כרגע מוזן מפאניקה. ברור שיש מניות שצריכות לרדת, כי יש להן יחסים כאלה או אחרים ביפן, אבל יש גם מניות שיורדות ללא קשר לאירועים, ויכול להיות שמה שהתרחש רק מספק לשוק סיבה לירידות".

* מה כדאי למשקיעים לעשות?

"מסקנה ראשונה היא פיזור גלובלי. תיק מניות לא יכול להיות מרוכז רק בישראל - זה המסר המרכזי שאנשים חייבים להבין. הבורסה ביפן נפלה תוך ימים ספורים ב-20%, וגם פה דבר כזה יכול להתרחש".

"יש הזדמנויות בשורט על אג"ח ממשלת יפן ובסחורות"

"ההשפעה של האסון ביפן היא הרבה יותר גדולה ממה שחושבים", אומר יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון. "אמנם מדובר במעצמה בשקיעה, אבל היא עדיין מעצמה".

ויינשטיין מתאר את הסיטואציה כ"אירוע שעדיין מתגלגל, שהתחיל כרעידת אדמה, הפך לצונאמי, שהפך למשבר גרעיני, ואנחנו בכלל לא בטוחים איך הוא יסתיים. ממה שאנו יודעים כרגע, האסון יצור מכה רצינית לכל הנכונות להגדיל סיכון". ההנחה של ויינשטיין היא כי נכון לעכשיו משבר הכורים הוא מוגבל ולא צפוי להתפתח לאסון גרעיני. "ירידות השערים שנרשמו בשווקים, בהנחה שאין כאן אסון גרעיני בלתי נשלט, מחזירות אותנו קרוב למחירי שיא הפאניקה של תחילת 2009. יחד עם זאת, ההזדמנויות הן לאו דווקא בשוק המניות, אלא באג"ח של ממשלת יפן לעשר שנים, שמהוות הזדמנות בלתי רגילה למכירה ולשורטים".

מקום נוסף בו ויינשטיין מוצא הזדמנות הוא תחום הסחורות, בעיקר במתכות, אך גם בגרעינים ובנפט. "גם ללא האסון היפני נראה שהסינים ממשיכים וימשיכו לקנות סחורות, במיוחד פלדה, נחושת ואלומיניום. ובעוד שהנפט כבר עשה את מהלך העליות העיקרי שלו, במתכות זה לא כך. ברור שלצורך שיקום יפן יצטרכו כמויות גדולות של מתכות, ואלמלא הפאניקה כבר היינו רואים את תחילת העליות במחירי הסחורות הללו".

"מבחינה פיננסית העולם לא חשוף ליפן, וזה לא משנה לו"

"כשמסתכלים במבט ראשון על כמה שיפן חשובה לכלכלה העולמית, זה נראה רציני - מדובר בכלכלה השלישית בגודלה בעולם, עם 130 מיליון תושבים. אבל בפועל לא הרבה חשופים ליפן, ומדובר במשק אוטרקי ומבודד יחסית", כך אומר אייל קליין, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי.

ומה לגבי שוק האג"ח והמניות היפני עצמו?

"מבחינה פיננסית, האג"ח הממשלתיות של יפן הן לא אטרקטיביות והתשואות בשוק הזה הן הנמוכות ביותר בעולם. אין בשוק הזה כמעט משקיעים זרים. לכן, גם אם הממשלה היפנית פושטת שם רגל, ההשלכות של זה הן הרבה יותר קטנות לעומת מצב שבו יוון פושטת רגל. כי למרות שיוון קטנה ולא חשובה, כמעט בכל האג"ח שלה מחזיקים זרים.

"מבחינת שוק המניות, בשנות התשעים לכל אחד מהבנקים היה דסק יפן, שעוררה עניין רב, אבל כולם כבר סגרו את הדסק הזה, ולכן גם לשוק המניות היפני אין חשיפה גדולה לזרים. כך שמבחינה פיננסית העולם לא חשוף ליפן, וזה לא משנה לו. האסון - נורא כלל שיהיה - נשאר ביפן".

אז מה מומלץ למשקיעים לעשות כעת?

"העולם המפותח הוא המקום הנכון להיות בו בעת הנוכחית. מומלץ להשקיע בחברות אמריקניות וגרמניות, שאין להן זיקה ליפן. אם הירידות יחריפו, ייתכנו הזדמנויות בשווקים המפותחים שחטפו שלא בצדק, ומניות של חברות שמוכרות בארה"ב או באירופה יכולות להיות מעניינות".

"אף משבר במאה האחרונה לא נבע מאסון נקודתי"

"כלכלת יפן מהווה היום 6% מכלכלת העולם בממוצע, אבל השפעתה על שאר הכלכלות בעולם היא פחות מ-0.1%", אומר אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים. "מעבר לכך, עלינו להכיר בכך שכאשר מתרחש משהו כל-כך רחוק מאיתנו, צריך להיות מקומי על מנת להבין באמת מה קורה שם, איזה אזורים נמחקו ואילו רק ניזוקו, וכדומה. לנו, בתור ישראלים, אין שום יתרון יחסי בהבנת האירועים ביפן".

האם לדעתך לא תהיה השפעה מהותית לאירוע בסדר גודל שכזה על כלכלות העולם?

"חשוב לעשות הפרדה בין מחזור כלכלי לזעזוע כלכלי. כל המשברים הכלכליים שקרו במאה השנים האחרונות, לא נבעו כתוצאה מאסון כזה או אחר. אנחנו נמצאים במחזור כלכלי חיובי בשוק, ואירועים כאלה לא משנים מחזורים כלכליים".

מה מומלץ למשקיעים לעשות?

"מהניסיון שלנו, השפעות אזוריות הן מאוד שוליות בסופו של דבר ברווחי החברות, ולא היינו ממהרים לצאת מהשוק. יכול להיות שמי שייצא עכשיו מהשוק, ירוויח. אבל אם כל פעם שיתרחש משבר נצא מהשוק - ייגרם הפסד. לא נכון לצאת באירועים שמלווים בפאניקה וזעזוע. בזמנים כאלה עדיף לחרוק שיניים ולהבין שאנחנו בסך הכול במחזור כלכלי חיובי. שוק ההון זו דרך אסטרטגית מעולה לשמור על הכסף, אך לנסות לתזמן את השוק זה משחק אבוד".

פדיונות של כחצי מיליארד שקל בקרנות האג"ח

הכסף בענף קרנות הנאמנות, שנתפס כהשקעה לטווח קצר, רגיש מאוד לשינויים בשווקים, ולכן הוא הושפע היום באופן ניכר מהאירועים ביפן. הסנטימנט השלילי בשוקי העולם והנפילות בבורסה המקומית, הביאו את המשקיעים למשוך את כספם מענף הקרנות, או להסיטו בתוך הענף לעבר האפיקים הסולידיים יותר.

על פי הערכות, נרשמו היום בקרנות הנאמנות פדיונות של כחצי מיליארד שקל, כשמנגד נרשמו גיוסים בקרנות הכספיות.

בענף התקשו היום להעריך את היקף הגיוסים לקרנות הכספיות, שכן הגיוסים הללו מתרכזים בעיקר בקרנות שאינן גובות דמי ניהול, כשמנגד אלו הגובות דמי ניהול רושמות פדיונות.

בשוק מעריכים כי הפדיונות היום ומתחילת החודש הם רוחביים, כלומר נעשים במספר קטגוריות, כשבראשן קרנות אג"ח המדינה. זאת, גם על רקע תשואות שליליות שהניבו איגרות חוב אלה מתחילת השנה. כן נרשמו פדיונות באפיקים שרק לאחרונה נכנס אליהם כסף רב: קרנות אג"ח כללי מעורבות כגון 90/10 ו-80/20 - שמשלבות רכיב מנייתי.

המגמה השלילית בענף הקרנות ניכרת כבר מתחילת החודש, כשמתחילתו למעלה ממיליארד שקל נפדו מהקרנות המסורתיות, ומנגד גויסו כ-850 מיליון שקל לקרנות הכספיות. כך שהשורה התחתונה מתחילת מארס מורה על פדיונות של כ-250 מיליון שקל.

למעט חודש דצמבר האחרון, בו רשם הענף פדיונות של כ-3.2 מיליארד שקל (בעיקר בגלל פדיונות ענק מהקרנות הכספיות של פסגות), מאז אפריל ומאי אשתקד לא רשם ענף הקרנות פדיונות, וגם בחודשים אלה הסכומים שנפדו היו נמוכים מאוד.

אפילו בחודש שעבר - בו התעורר החשש עקב המהומות בלוב וניצני ההתקוממות במדינות נוספות באזור, ונרשם זינוק חד במחיר הנפט - גייס הענף כ-1.7 מיליארד שקל.

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה