גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אסף גיל: "סיכוי מאוד קלוש שמפיק בארץ יתעשר. המפיקים במצב רע"

גיל, אחד האנשים הכי חזקים בשוק התוכן הטלוויזיוני: "כשאני מגיע בערב הביתה, אני לא פותח את הטלוויזיה כי לא מעניין אותי לערוך השוואות. שואלים אותי, אתה מקנא בקופרמן? ממש לא"

השם אסף גיל כנראה לא אומר הרבה לרוב צופי הטלוויזיה. אבל את "מאסטר שף", "רוקדים עם כוכבים", "קצרים", ו"שחקו אותה בגדול" - התוכניות שהוא מפיק - כולם מכירים.

גיל הוא אחד האנשים הכי חזקים היום בשוק התוכן הטלוויזיוני. בנו של במאי ערוץ 1, חיים גיל, שגדל בשומר הצעיר על תפריט מרכסיסטי, שיחק בתיאטרון החאן ולמד משחק ובימוי בלונדון, למד עם השנים גם לנהל עסקים גלובליים.

"קודם כל אני יוצר", הוא אומר כשאנחנו יושבים על גג המשרד שלו ברחוב רוטשילד בשמש של סוף החורף. הוא מת על שמש ועל סיגריות, מה שגורם לגופו הדקיק להיטלטל במהלך השיחה בשיעולים תכופים. "בהפקה, היצירתיות שלי באה לידי ביטוי. עזבתי את התיאטרון כשהבנתי שאני לא שחקן יצירתי".

- אז ויתרת על חלק במהות שלך לטובת ההפקה.

"ממש לא. גם בהפקה אני משתמש בסובטיליות שלי. היום זה פיפטי-פיפטי. אלה שאומרים שעסקים מטמאים את האמנות - האמנים המיוסרים - מקוממים אותי".

- למה?

"כי אני בא ממקום אחר. אם אני עושה את האמנות שלי, במירכאות כפולות ומכופלות, לפני 10 אנשים ב'צוותא'לה' וחושב שאני משפיע על אנשים, אני פתטי. אבל אם אני עושה את האמנות שלי למיליון אנשים, ואני נותן להם את האמירה שלי, אני מצליח להשפיע".

- איזו אמירה אפשר להעביר במדיום שטוח כמו טלוויזיה ובתוכניות בידור להמונים?

"סובטיליות והבנה של אנשים. אלה אמירות ערכיות".

- אתה מרוצה ממה שאתה רואה על המסך בארץ?

"אני רואה מה שאני חייב. כשאני מגיע בערב הביתה, אני לא פותח את הטלוויזיה כי לא מעניין אותי לערוך השוואות עם 'האח הגדול' (בהפקת אלעד קופרמן) או עם 'כוכב נולד' (בהפקת טמירה ירדני). אני רוצה לעשות דברים שאני שלם איתם. שואלים אותי, אתה מקנא בקופרמן? ממש לא. אני חי בעולמי שלי".

- נראה שבמשך השנים פיתחת חוש ריח לקניית פורמטים מצליחים.

"אני לא מאמין בחוש ריח, אלא בניסיון. עם השנים התחלתי להבין שהניסיון הוא המשמעותי. הייתי שם, נפלתי, בפעם הבאה אהיה יותר חכם. זה עומד לזכותי. התחלתי ללכת לתערוכות של 'מיפ' ב-1989. בהתחלה רק כדי לראות. אחרי 5 שנים, כשהתחלתי לקנות פורמטים, כבר הכרתי את השוק לעומק. היום התחושות יותר מחודדות, אבל טעיתי כמה וכמה פעמים".

- ב"גריז" למשל?

"גם. כי הנושא לא היה מהותי לישראלים. סנדי ודני לא עניינו אותם".

- "קזבלן" היה מעניין יותר?

"בתקופה ההיא קשת הציעה לטמירה ירדני להעלות את 'קזבלן', וזה לא צלח".

- אז גם למזל יש משקל בהצלחת פורמט.

"נורא קשה לכמת את זה, אבל לקנות פורמט זה לא חזות הכול. צריך להפיק אותו. כשהייתי צעיר אמרתי לאבא, מה יקרה אם יגנבו לי את הרעיון? והוא אמר שלכל אחד יש עט ביד, אבל לא כל אחד יודע איך לעשות תוכנית. אחד הדברים הראשונים הוא לקבל החלטה עקרונית על מה התוכנית. זה נשמע אידיוטי, אבל זה לא. צריך סט של כלים שיביאו אותך למטרה. ב'סופר נני', למשל, יש כמה עקרונות מנחים, שאחד מהם הוא האם ניתן לעזור למשפחות באמת. לא בגלל שאני עובד סוציאלי, אלא כדי לראות את השינוי על המסך".

- למה נראה שבתוכניות האלה תמיד יש מניפולציה של ההפקה?

"אין מניפולציה. אני יכול לעשות שינוי, אבל העומק שלו תלוי רק במשפחה. אנחנו בוחרים רק משפחות חזקות שפונות אלינו בגלל מצוקה".

- ובגלל רצון להתפרסם.

"תאמיני לי שלא. אנחנו לא מעוניינים במי שרוצה חשיפה, כי הוא לא יכול להביע רגש ומצוקה, ואנחנו מנפים משפחות כאלה כבר בשלב התחקיר. אם יש לי כישרון שאני מעיד עליו, זה הבנה באנשים. אנשים מעניינים לא כשהם בפסאדה אלא כשהם חלשים ופגיעים. המטרה שלנו היא לעשות את הטרנספורמציה ולהגיע למקום חיובי".

- כמו שקורה אצל אלון גל?

"אני לא רוצה להתייחס לאלון גל ספציפית, אבל בתוכנית קואוצ'ינג צריך להיות היגיון פנימי ומטרה. כשמערבים תכנים מסחריים בתוכנית כזאת, זה בעייתי. אם בן אדם בא כדי לקבל חבילת הטבות מבנק הפועלים, המבנה של התוכנית רעוע. אצל מיכל דליות התור לטיפול כל-כך ארוך, שאנשים באים לתוכנית כי הם רוצים להגיע אליה".

- גם אצלך יש תוכן שיווקי.

"יש תוכן שיווקי ב'מאסטר שף', שלא פוגע במוצר, וב'רוקדים עם כוכבים'. אני חי עם התוכן השיווקי בשלום, והוא מוכתב על-ידי הזכיינית. בערוץ 1 בוודאי שאין תוכן שיווקי".

- אמרת פעם שאתה לא יכול להתעשר מהפקות. זה עדיין תקף?

"במובן פרטי, אני מרגיש עשיר, כי אין לי דאגות כלכליות, ואני יכול לקנות מה שבא לי, אבל אני לא במצב לסגור את העסק ולהפסיק לעבוד עד יומי האחרון. יש סיכוי מאוד קלוש שמפיק בישראל יתעשר באמת. במבנה הנוכחי, המפיקים נמצאים במצב רע".

- גם כשיש להם פיק של 41% רייטינג?

"בשנים האחרונות חלה הרעה משמעותית בתנאי העבודה. תקציבי ההפקה קטנו גם ברמה הנומינלית וגם במה שמוקצה בתקציב לרווח של ההפקה. אם פעם הרווח נע בין 25% ל-30%, היום הוא נע בין 10% ל-15%".

- יש לך אפשרות להגדיל את ההכנסות?

"כמעט ולא. במרצ'נדייז אני מקבל עצמות. הבעיה העיקרית היא שהמפיקים אינם בעלי הזכויות על התוכניות. הזכייניות הפכו לגרידיות ולקחו לעצמן את הזכויות. בתחילת ערוץ 2, כשטדי הפיקו את 'שמש', הזכויות היו שלהם, אז אם התוכנית משודרת שוב, הם מרוויחים ממנה. היום זה לא ככה".

- בעולם הזכויות נשארות בידי בעלי הפורמט.

"לא אצלנו. יש מקרים שבהם אני יכול להפעיל לחץ, וברוב המקרים זה לא קורה. באנגליה, למשל, חוקקו לפני עשור חוק זכויות יוצרים בטלוויזיה, שלפיו מפיק מוכר תכנים לערוץ, ובתקופת המכירה, הוא נותן לערוץ היתר להשתמש בזכויות, שחוזרות אליו בתום התקופה. בעקבות החוק התחילו לזרום סכומי עתק לענף, וכל השוק התעורר ופרח, וגם גופי השידור נהנו ממנו. אצלנו הוא לא יכול לעבור, כי בעלי ההון ששולטים בזכייניות חזקים מדי".

- למה אתם לא מתאגדים ופועלים? כבר ראינו בארץ ובחו"ל מאבקי יוצרים שהצליחו.

"קשה לאגד את גופי ההפקה סביב מאבק כזה. אני חבר באיגוד המפיקים ואנחנו פועלים בעניין".

- יש לך בטח חשבון פתוח עם אנשים, אולי חלקם אותם בעלי הון, שזלזלו בך בתחילת הדרך והיום, בשיא הצלחתך, רוצים לעבוד איתך.

"זה לא שאני לא מודע לאנשים האלה, אבל אני לא מתעסק בזה, אני לא שומר טינה".

- אתה כנראה גם פוליטיקאי מוצלח אם אתה מצליח לעבוד עם כל גופי השידור במקביל.

"אני ההפך מפוליטיקאי טוב, וזאת הסיבה שהם עובדים אתי. זה נשמע רע, אבל זאת האמת. בחיים לא אעביר אינפורמציה בין אחד לשני, והנאמנות שלי לפרויקט היא טוטאלית".

- אז איך אתה מסביר את זה שבדרך-כלל הזכייניות דורשות בלעדיות מהמפיקים שלהן, וממך לא?

"אני מניח שאנשים מעריכים את המקצועיות שלי. קיבלתי הצעות לבלעדיות מכל גופי השידור ודחיתי אותן בגלל שהיא שומטת את הבסיס של גיל הפקות. החברה שלי מושתתת על קשרים בחו"ל. אם אני לוקח זכויות על פורמט, משלם עליהן כסף, אני לא יכול להסתמך על זכיינית אחת, כי מה יקרה אם היא תסרב לרכוש אותו? אהיה תקוע. אם הייתי מתבסס רק על עבודה בארץ, זאת בהחלט הייתה אופציה עדיפה מבחינת הביטחון הכלכלי".

- ואז קורה מצב אבסורדי, ש"רוקדים" ברשת מתחרה ב"מתלהבת" של מיה דגן בערוץ 10.

"אם הייתי עושה את 'רוקדים עם כוכבים' ו'נולד לרקוד', זה היה כמו למכור שני נקניקי סלמי איכותיים. את זה אני לא אעשה. אני מפיק עכשיו תוכנית אוכל לערוץ 1, ואני עושה את זה בלב שלם, כי אין בינה לבין 'מאסטר שף' דבר".

- לסיכום, כהומו מוצהר עסקת בתחילת הדרך בפעילות אינטנסיבית בקהילה. בשנים האחרונות אתה פחות פעיל, דווקא כשיש לך יותר השפעה.

"מאסתי בפעילות הקהילתית המאורגנת בעיקר מטעמי הפוליטיקה הקטנה, ואני משתדל להימנע ממנה. אבל זה לא נכון שזנחתי את הפעילות. אני עושה כמה פרויקטים שנוגעים בנושא, אבל המהפכה קרתה כבר לפני שנים. ב-1998, כשפתחתי את מועדון הסרט הוורוד, זה היה פלא גדול, איך אני מביא כל חודש סרט שבו משחקים הומו או לסבית בתפקיד ראשי. אנשים נהרו לסינמטק לראות את הקסם. אחרי 3 שנים סגרתי את הדלתות כי מכרתי את הסרטים להוט ו-yes. מה עוד צריך?".

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים