גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבלו את טריני וסוזנה - כוהנות האופנה שיבקרו את "הישראלי המצוי"

אחרי שנים שאנחנו לועגים לעצמנו בטלוויזיה, מביא ערוץ 10 שתי בריטיות שיעשו זאת בשבילנו ■ האם נמשיך לצחוק מהביקורת העצמית או שסוף-סוף נלמד ממנה?

ערך מרכזי אליו שואפים אצלנו בטלוויזיה בישראל במשך שנים הוא "הישראליות". אנחנו יכולים לפגוש ערכים שנתפסים ככאלה כמעט בכל שפה של כל מותג בטלוויזיה - משפחתיות, חברות, חום.

אולם מוטיב אחר שנוי במחלוקת צץ לצד כל אלה גם הוא ואף באופן טבעי לחלוטין - הלעג העצמי. נדמה שאנחנו נהנים לראות על המסך את מה שנהוג לקרוא לו "הישראלי המצוי", במיוחד בתוכניות הסאטירה והריאליטי, והוא כל-כך מביך, עד שמשום מה אנחנו רוצים עוד.

הזרקור כלפי אותו ישראלי יופנה החל מהערב (ה') גם כלפי תוכנית הריאליטי החדשה, "טריני וסוזנה עושות את ישראל". אלא שערוץ 10 וחברת אבוט-רייפ-המאירי לקחו את הישראלי הזה צעד אחד קדימה והעמידו אותו מול עיניהן של שתי כוהנות הסטיילינג הבריטיות. הן בתפקיד האנתרופולוגיות, אנחנו מגלמים את הילידים הנחקרים.

גם הפעם, כפי שעולה ממחקרים שערך ערוץ 10 בכדי לבדוק את אפקטיביות הסדרה לפני שידורה, אנחנו נחכך ידינו בהנאה מהמראה שתוצב מולנו.

אחת המסקנות הבולטות שעלו מהתוכנית בשיחה עם קבוצות המיקוד, הייתה כי הערך המשמעותי של הסדרה הוא "לשמוע 'מה חושבים עלינו בחוץ'", לשון דוח המחקר, "לקבל דעה מקצועית על הקשר בין ישראלים לאופנה".

עם זאת, עלו גם ביקורות בעת עריכת המחקר. נחקרים, בעיקר נחקרות, אמרו, כי "נראה שהתוכנית נתפסת כמציגה את ארץ ישראל 'הפשוטה יותר', ובכך כחסרה את התמונה השלמה, במיוחד בפני שתי חוצניקיות".

סמנכ"ל התוכן של ערוץ 10, קרני זיו, מספרת כי דווקא התנגשות האופי של השתיים עם הטמפרמנט הישראלי היא סוד הקסם של התוכנית. "התוצאה היא שבאמת יש הסתכלות על הישראליות מבעד לעיניהן של שתי נשים זרות", אומרת זיו ל"גלובס", "אתה מגלה שיש בהן מן המשותף עם הישראליות, עם הדוגריות בלי הנחות. ישראלי יכול לשאול אם את בהיריון או למה את לא בלי בושה, הן מאוד כאלה. יש משהו מאוד בלתי אמצעי בהן והמפגש עם הישראליות מוליד דברים מעניינים".

באחת הסצנות בתוכנית השתיים משוטטות בשוק הכרמל, ואחד מעוברי האורח משבח אחת מהן על החזה שלה. זיו מבהירה כי הישראלי שיוצג בתוכנית, מול היעדר העידון הבריטי במקרה הזה, יהיה מגוון יותר.

"זה מציב מראה מול האמת שלנו, שהיא רעשנית, קולנית ועקשנית ובטוחה מדי בעצמה. יש לנו התנגדויות, ויש לנו מה להגיד. יש פה מראה לא פחות גדולה מולן - הן אומרות דברים פחות נעימים על הישראלים, אבל בסוף הן התאהבו בהם".

זיו גם מודעות לרגישות שבהצבת תוכנית שלראשונה הקונספט הוא שהביקורת מגיעה מבחוץ. "אנחנו אוהבים לצחוק על עצמנו, אבל לא יותר מדי, זה מהלך על קו דק ומדויק", אומרת זיו. "אנחנו מוכנים לצחוק על עצמנו ופחות מוכנים שזרים יצחקו עלינו, לכן זה עוד יותר דק. אבל אם יהיה יותר מדי, לא נצחק. אז אנחנו צוחקים מזה בתוכניות כמו 'ארץ נהדרת', שהפכו את זה לדגל. יש שם את העניין הדו-שכבתי - מצד אחד אתה צוחק מזה ומיד אחר-כך בא לך למות, זה מעורב. זה חלק מההצלחה של התוכנית. כמו למשל, קשת ליבליך, אתה צוחק ו-3 שניות אחר-כך אתה מבין שהילדות הן כאלה, זה מערבב את התחושות".

האויב של הסאטירה

מנהל ערוץ הצחוק של הוט קומדי סנטרל, אוהד אשכנזי, ומי שפיתח תוכניות הומור וסאטירה בעצמו בהווה ובעבר, מדגים גם הוא את חרב הפיפיות הזו של הלעג העצמי הישראלי על-פי "ארץ נהדרת".

"דווקא החיבה של הקהל להלעגה הזו, בהרבה מאוד פעמים היא האויב הכי גדול של הסאטירה", מסביר אשכנזי, "למשל, זכורים מקרים בהם 'ארץ נהדרת' ביקשה להלעיג ויצאה תוצאה הפוכה לגמרי. זה קרה עם עוזי כהן, שהיה אמור להיות סמל לקומבינה, וזה הגיע למצב שכל-כך אהבו את הדמות עד שקנו תחפושות לפורים של הדמות; וזה קרה עם ליטל מעתוק, שהיתה אמורה להיות קריאה כואבת של כותבי התוכנית והפכה לגיבורת תרבות".

גם ד"ר דוד גורביץ' מבית-הספר לתקשורת המסלול האקדמי המכללה למינהל רואה בהומור העצמי הישראלי המפותח, הומור-סרק שמפספס את מטרתו. "ההומור העצמי של הישראלים מוגבל לשכבה מסוימת של אנשים", מפרש ד"ר גורביץ'.

לדבריו, "הסאטירה העצמית של 'ארץ נהדרת' מדברת למיעוט, הרוב אינו מסוגל ללעוג לעצמו כי משמעותו להכיר באחר, וזה לא המצב הנפשי של הישראלי. זה משרת אותנו כדי לא לעשות עם זה כלום - אני יכול לצחוק על עצמי, אבל זה אף פעם לא מביא אותי לפעולה ממשית של שינוי המציאות באמת".

גורביץ' מסביר כי הביטחון העצמי הישראלי המפותח מעוור את עינינו כשמוצבת מולנו מראה בטלוויזיה. "הרי למה נהנים? כי אנחנו לא רוצים להשתנות. אנחנו אומרים, 'תיראו כמה אנחנו אידיוטים, אבל אין כמונו!' סוג ההומור של לעשות ביקורת אמתית, לא קיים, כדי להימנע מפעולה עדיף לצחוק. הרי אנחנו תמיד אומרים על עצמנו, 'הוא כזה נוראי, אבל בכל זאת יש בו משהו'. אם היינו מפנימים באמת את הצורה האיומה בה אנחנו נראים בחו"ל, היינו עושים עם זה משהו".

ציפיות לרייטינג גבוה

"הישראלי" המוצג היום על המסך הוא צעקן, וולגרי, בור, קומבינטור ובעיקר מאוד אגרסיבי. כזה הוא יובל סמו בתוכנית "ארץ נהדרת", שהוא למעשה הישראלי "מהרחוב", אבל לא פחות ממנו הן נופר וחבריה ב"האח הגדול". הם מספקים הצצה כואבת למציאות, ואנחנו לא מפסיקים לצחוק.

"המחשבה הראשונית היא שכדי שצחוק יעבוד אתה רוצה לצחוק על משהו שמותר, ואז אתה הולך באופן טבעי למשהו שאנשים יכולים להזדהות איתו", מסביר אוהד אשכנזי. "הומור עצמי הוא עסק די בינלאומי, אבל ההבדל העיקרי הוא שהישראלים עוברים בשנים האחרונות התעוררות בתחום הפרות הקדושות.

"אני חושב שהרצון להעריך לעג לעצמנו קיים בכל מדינה, רק שכאן יש עושר יותר גדול לצחוק עליו - גם שפע של עדות, גם פוליטיקה וגם צבא. היינו נעלבים אם מישהו היה עושה את זה עלינו. אחרי הכול, מגיע לנו שיצחקו עלינו".

על-פי ההערכות בשוק, עלות לפרק של "טריני וסוזנה עושות את ישראל" עומד על כחצי מיליון שקל, ובערוץ 10 מקווים לפחות לרייטינג הממוצע של "לעוף על המיליון" ומשחקי מכבי תל-אביב ביורוליג, שעמד בממוצע על 10%-12%, במשבצת הפריים הראשונה עם נתח צפייה ממוצע של כ-30%.

קרני זיו מבהירה כי הרצון הכללי סביב התוכניות היה לצור תחושה כללית טובה, לכן מידת הלעג וכל תחושה של אי-נעימות מותנה עד מאוד.

"הגבול הוא כשהביקורת הופכת לא נעימה", היא מסבירה. "אני חושבת שזה יהיה פחות האם אני נראה כמו מישהו שם בתוכנית, אלא ההזדהות תבוא מההרגשה אחרי שמקלפים את המעטה החיצוני ונכנסים פנימה מהתהליך החיצוני והפנימי שעוברים. וזה כבר לא ערך ישראלי, אלא ערך אוניברסלי".

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ