גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נספרסו: "יש סיכוי נמוך מאוד שנעלה מחירים בישראל"

בכירי נספרסו העולמית התכנסו בשוויץ בסופ"ש האחרון ל-24 שעות של טפיחה עצמית על השכם - וגם כדי להסביר איך ממשיכים לנהל מותג מצליח כשמחירי חומרי הגלם לא מפסיקים לעלות

נספרסו רוצה מאוד שנעריך את המאמצים הגדולים שהיא עושה כדי להבטיח לנו קפה איכותי, והיא לא בוחלת בשום אמצעי כדי להעביר את המסר. אחרי שגייסה את ג'ורג' קלוני להיות נציגה הרשמי - על כל ערכי המותג הפרטי שטיפח לעצמו במהלך השנים כמותג איכותי ולוחם צדק - היא הזמינה 70 עיתונאים מרחבי העולם כדי להעביר את המסר הבלתי מתפשר שלה: קפה איכותי, קל להכנה וזול.

זול? כן, זול. איך זה מתיישב בדיוק עם היותה מותג פרימיום? לא מתיישב, ומבחינת נספרסו זה גם ממש לא נושא שצריך להתעסק בו. כל ניסיון להבין מהי נקודת ההתייחסות שהופכת את קפסולות הקפה של נספרסו לזולות העלה חרס. כי מעל לכל עומדת האיכות ועל איכות לא מתפשרים, גם כשהיא עולה לא מעט כסף.

עם איכויות הקפה של נספרסו קצת קשה להתווכח. אחרי הכול, מדובר במותג הפרימיום המוביל של נסטלה, המציג את הצמיחה העולמית הגבוהה ביותר בשנים האחרונות, עם שיעור צמיחה שנתי של יותר מ-20% והכנסות של יותר ממיליארד דולר בשנה.

אך לא רק. ביולי 2010 הודיעה נסטלה כי היא צופה צמיחה של כ-4% בשווקים המפותחים, בעיקר ממכירות מוצרי הפרימיום שלה, ובפברואר 2011 היא כבר דיווחה כי עקפה את תחזית המכירות בזכות מכירות קפסולות נספרסו.

"בשנת 2011 ומעבר לה אנו מצפים להמשיך ולשמר את הובלת המותג בשוק ואת הצמיחה האורגנית בת שתי הספרות", אומר ריצ'ארד גירארדו (Richard Girardot), מנכ"ל נספרסו העולמית, "ואנו נמשיך להעניק ללקוחות עוד ועוד סיבות להצטרף למותג".

ריצ'ארד גירארדו, מנכ
ריצ'ארד גירארדו, מנכ"ל נספרסו העולמית

המירוץ אחר הקפסולה המושלמת

נספרסו הוקמה בשנת 1986 עם רעיון מהפכני לגישתה: לאפשר לכל אחד להכין בביתו את ספל האספרסו המושלם, כאילו היה הוא עצמו "בריסטה" (מוזג מקצועי של קפה אספרסו). ההתמקדות במוצר אחד בלבד אפשרה לנספרסו ליצור מודל עסקי המבוסס על מכירה ישירות לצרכן.

והיא מוכרת לו הכול: החל ממכונות הקפה המוצעות במגוון רחב של עיצובים; דרך קפסולות הקפה - המציעות 16 סוגי קפה קבועים ועוד מהדורה מוגבלת שנתית, שמוצעת ללקוחות "כדי להפתיע את חושי הטעם שלהם", כדבריהם; דרך חוויית רכישה ייחודית באחד מ-215 חנויות הבוטיק שפרוסות ב-40 מדינות ברחבי העולם; ועד תחזוק שוטף וסביב השעון של מועדון הלקוחות המונה כיום למעלה מ-10 מיליון חברים.

חנות נוספת, אגב, אמורה להיפתח בעוד כשלושה שבועות בקניון רמת-אביב. לדברי משה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל, זו תהיה החנות הראשונה בעולם שנפתחת בקונספט החדש של נספרסו העולמית, המציע ללקוחות עיצוב ייחודי, מפתיע ומזמין, המאפשר להם להתנסות במוצרי החברה בצורה בלתי אמצעית.

"בזכות הלהט שלנו ליצירת איכות, אנו יכולים להלהיב דור של אוהבי קפה להצטרף אלינו בחיפוש אחר הקפה המושלם", מסביר גירארדו. את הלהט הזה שלהם ניסו בכירי נספרסו העולמית ועובדיהם להעביר לעיתונאים שזימנו לשוויץ, למירוץ מטורף של 24 שעות אחרי הקפסולה המושלמת.

המירוץ החל בסיור במפעל נספרסו, שכלל מעקב אחר תהליך המיון של פולי הקפה, והסבר מפורט על מחויבויות החברה לאיכויות הקפה - מרגע שתילת הזרעים באדמה ועד הגעתו לשערי המפעל; דרך ביקור במעבדת "קפה ירוק", לבדיקת איכות הקפה לפני הקלייה; ועד סדנת קפה שהסבירה איך טועמים קפה, איך מזהים את איכויותיו ואיך מבדילים בין הסוגים השונים שלו.

היו שם גם הרצאה על איך נספרסו מייצרת את הקפה הכי טוב שיש (תוך השוואת תהליך הכנתו לתהליך ייצור יינות); פאנל עם גירארדו ועם שני בכירים נוספים, שהסבירו איך נספרסו מייצרת את הקפה הכי טוב שיש; פאנל מומחי תקשורת, שניתח את הצלחת המותג של הקפה הכי טוב שיש; ולסיכום היה גם ראיון אישי עם כריסטופר קורנו (Christophe Cornu), ה-CCO של נספרסו העולמית, שהסביר - איך לא - כיצד נספרסו מייצרת את הקפה הכי טוב שיש.


כריסטופר קורנו, ה-CCO של נספרסו העולמית

"כשיש בבית קפה איכותי, לא צריך לצאת החוצה"

- קורנו, איך אתה מסביר את הצריכה הגוברת של מוצר פרימיום כמו קפה נספרסו בתקופה של מיתון כלכלי עולמי?

"גם בתקופות קשות אנשים זקוקים ל'הנאות קטנות', ונספרסו מעניקה להם 'הנאה קטנה' שהם יכולים להמשיך לצרוך גם בתקופת משבר. זאת כנראה הסיבה שבגינה המשכנו לצמוח גם בתקופת המשבר העולמי. אבל זאת לא הסיבה היחידה. הייחוד שלנו הוא ביכולת שלנו להגיע לכל לקוח באופן אישי ולהעניק לו חוויית קפה ושירות, והוא מעריך זאת ושומר לנו אמונים גם בתקופות קשות".

- האם ייתכן שדווקא במצב כלכלי קשה אנשים יוצאים פחות מהבית לשתות קפה בחוץ, וזהו ההסבר לזינוק במכירות שלכם?

"כשיש לך קפה איכותי בבית אתה לא צריך לצאת החוצה כדי ליהנות. המכונות והקפה שלנו מאפשרים לאנשים להביא את הקפה האיכותי הביתה, וליהנות ממנו מתי שהם רוצים, במקום לרכוש אותו בחנות.

"היום זה נראה ברור מאליו, אבל לפני מספר שנים, כשמכונות הקפה לא היו איכותיות כל-כך, הצריכה מחוץ לבית הייתה גבוהה הרבה יותר. כעת, כשהם יכולים להשיג את אותה איכות בבית, הצריכה הביתית גוברת, וזה בהחלט חלק מההצלחה של נספרסו: קפה איכותי ב-16 טעמים, פלוס טעם אחד או שניים נוספים של מהדורה מוגבלת שאנחנו ממציאים מדי שנה.

"כלומר, איכות גבוהה, יכולת בחירה, מכונות קפה טובות וההתמדה במתן האפשרויות המתחדשות הללו מדי שנה - מאפשרת לנו להמשיך לצמוח".

- מהן מגמות הצריכה העולמיות, הטרנדים המובילים, שאחראים לצמיחה זו?

"הטרנד הלוהט הוא הטכנולוגיה של השירות, האיכות של הקפה, אפשרויות הבחירה והנוחות. אם אתה רוצה קפה איכותי בבוקר, המכונה תאפשר לך לקבל זאת; אם תרצה קפה איכותי אחרי ארוחת הצהריים, מכונת הקפה תעשה זאת, וכולי".

- האם אפשר לבנות על הטרנדים הללו להמשך צמיחה בעתיד?

"זה האתגר שלנו. בהרבה שווקים שפתחנו באחרונה יש צרכנים שדורשים קפה איכותי. יותר ויותר אוהבי קפה מעריכים קפה איכותי. הם יכולים להגיד שהם רוצים קפה איכותי, זה הטרנד העולמי החזק. וכך גם אפשר להבין את הגדילה של נספרסו.

"גם בישראל אנשים מחפשים קפה טוב ומותג פרימיום שמספק להם את זה. כל אלה יחד מאפשרים לנו להצליח. הצרכנים יותר מבינים בקפה, הם דורשים קפה איכותי, ואנחנו מספקים להם אותו. בזכות 16 סוגי הקפה, דבר שאינו קל לעשות, לייצר כל-כך הרבה סוגי קפה באיכות בלתי מתפשרת, כדי לספק כמה שיותר טעמים של צרכנים".

- עד כמה מקשה עליכם ההתמודדות עם צריכת הקפה מחוץ לבית?

"לא רק שהיא אינה מקשה, היא אפילו מועילה. אנשים החלו לצרוך את הקפה האיכותי מחוץ לבית, והם רוצים להביא אותו הביתה. עכשיו יש להם את היכולת לצרוך את אותו קפה איכותי בבית".

"בישראל אנחנו עדיין בתהליך החדירה"

- כיצד מתמודדת נספרסו עם העלייה במחירי חומרי הגלם בבורסות העולם? האם כמוצר פרימיום קל לכם יותר לגלגל את העליות המחירים ללקוחות?

"אנחנו בודקים בזהירות את מה שקורה בשוק העולמי, אבל בינתיים אנחנו לא נוקטים עמדה. אנחנו מקפידים לשמור על האיכות, בזה אנחנו לא מתפשרים. בישראל יש סיכוי נמוך מאוד שנעלה מחירים, למרות שמדובר במוצר פרימיום, כי אנחנו עדיין בתהליך החדירה. בדרך-כלל אנחנו בודקים את האבולוציה של החדירה בכל מדינה ולפי זה מחליטים.

"אבל באופן כללי, לא פשוט לגלגל את העליות על הלקוח, גם כשמדובר במוצר פרימיום. צריך לזכור שהמחיר הוא לא השיקול היחיד של הלקוח. אם זה היה כך, היינו יכולים להיות בבעיה. השיקול העיקרי של הלקוחות הוא איכות הקפה. המחיר הוא אמנם שיקול אבל הוא לא השיקול היחיד. הערך שאנחנו נותנים לצרכנים הוא שחשוב, וכחלק מזה חשוב לגבות את המחיר הנכון, ואנחנו תמיד מוודאים שתהיה הלימה בין האיכות למחיר".

- עד כמה קשה לכם להרחיב את פעילותכם בשווקים רווי מותגי קפה?

"הקושי הזה קיים בכל מדינה שאנחנו מגיעים אליה, לא רק בשווקים רווי מותגים".

- מהי טקטיקת ההתמודדות שלכם עם המותגים המקומיים בכל מדינה, שהאוכלוסייה המקומית מורגלת בהם ועל-כן מעדיפה אותם בדרך-כלל על פני מותגים אחרים? למשל, בישראל המותג עלית חולש על כ-50% משוק הקפה. איך משנים הרגלי צריכה המושרשים באוכלוסייה שנים רבות?

"אתה צריך להציע לצרכנים הצעה שהם לא יכולים לסרב לה. איכויות הקפה, מכונות הקפה המעוצבות, הבוטיקים שאנחנו פותחים - זאת ההצעה שהם לא יכולים לסרב לה. כשאנחנו מספקים להם את הקומבינציה הזאת - איכות, מכונה, שירות - היא זאת שגורמת לנו להצליח.

"אנחנו אובססיביים לגבי האיכות, וזה מה שיוצר את הקשר עם הלקוחות. זה חשוב לנו, הקשר המתמשך הזה עם הלקוחות - מכונות טובות וחדשות כל שנה, טעמים חדשים כל שנה, שירות טוב יותר כל שנה, זו הדרך שבה אנחנו חודרים לשווקים חדשים.

"בסוף היום אנחנו מוכרים הנאה, וזה מה שאנשים מזהים ורוצים. וגם, הלקוחות שלנו הם השגרירים הכי טובים שלנו, הרבה מאוד מהם מגיעים אלינו דרך המלצות של חברים, כך שהמודל הזה מוכיח את עצמו. הלקוחות מרוצים ומדברים על זה ומביאים לקוחות נוספים. ככה אנחנו ממשיכים להגדיל את מספר הלקוחות שלנו".

- קצת קשה להשביע את רצונם של הלקוחות הישראלים. איך מספקים לקוחות ספקניים?

"אנחנו מקבלים את ההערות שלהם ולומדים מהם. אנחנו מקשיבים ללקוחות שוב ושוב ושוב כדי להמשיך להשתפר. זה הכוח שלנו, ללמוד מהתלונות של הלקוחות. זה האתגר שלנו, להתמודד עם לקוחות כאלה. זה גם אומר שהם רגשניים מאוד לגבי המותג, וזה דבר טוב להגברת החדירה שלנו".

- ביולי 2010 הכריזה נסטלה כי ישראל היא אחד היעדים להגברת פעילותה. מדוע ישראל - שוק קטן יחסית - היא יעד אטרקטיבי להגברת פעילות?

"זה אמנם שוק קטן, אבל גם בו יש לא מעט אנשים שרוצים את הקפה האיכותי שיש לנו להציע. אם אנחנו עושים עבודה טובה, ואנחנו עושים עבודה טובה, אני חושב שנצליח לשכנע הרבה אנשים בישראל לצרוך את הקפה שלנו. חשוב לי להדגיש שאנחנו לא מרוצים מעצמנו, אנחנו כל הזמן לומדים מהלקוחות שלנו ומשתפרים".

*** הכותבת הייתה אורחת נספרסו בשוויץ


בוטיק המעוצב לפני הקונספט החדש של נספרסו

נספרסו העולמית
פעילות: ייצור ושיווק מכונות וקפסולות קפה
שנת הקמה: 1986
בעלות: חברת נסטלה העולמית (100%)
פריסה עולמית: כ-40 מדינות
מספר סניפים ברחבי העולם: 215
מספר עובדים ברחבי העולם: כ-5,500
מחזור מכירות שנתי ב-2010: כמיליארד דולר

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית