גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהפכה הירוקה של כיל: תשקיע 2 מיליארד שקל בסביבה

המשנה למנכ"ל כיל, אשר גרינבאום, בראיון ל"גלובס": "מדובר בתוכנית אסטרטגית שגובשה בחברה אחרי דיונים ארוכים" ■ "הלקוחות בחו"ל בודקים את המוצרים שלנו"

כיל תשקיע ב-5 השנים הקרובות כשני מיליארד שקל בשורה של מיזמים סביבתיים - כך אומר היום (ב') המשנה למנכ"ל החברה, אשר גרינבאום, בראיון ל"גלובס". לדבריו "אין מנוס ממהלכים כאלה ומדובר בתוכנית אסטרטגית שגובשה בחברה אחרי דיונים ארוכים. כמו אדם שעושה דיאטה, מגיע אל הסופר, נתקל במוצר ובודק את הערך הקלורי שלו - כך גם הלקוחות שלנו בחו"ל. הם בודקים את המוצרים ובוחנים כמה נזק הם הסבו לסביבה בתהליך הפקתם. לקוח שמתרשם שהמוצר שמוצע לו לא ידידותי - לא יקנה אותו".

באחרונה קיבלה הנהלת כיל החלטה עקרונית על סגירת המתקן להפקת אנרגיה מפצלי שמן שהיא מפעילה במישור רותם שבנגב. מעבר לרווחים הזניחים יחסית שבהפעלת המתקן, מצאו בכיל שכדי למנוע נזקים סביבתיים שעתידים להיגרם בשל פעילותו, מוטב לסגור אותו: "כבר בשבועות הקרובים נתחיל לעבוד באותו אזור ממש עם גז טבעי, שהוא יותר ידידותי לסביבה. מאז שנכנסנו לעידן הגז, פחת הצורך בחיפוש אחר מקורות אנרגיה אחרים. כניסת הגז הטבעי למשק שינתה את ההסתכלות שלנו על הכול. בעתיד, תפעל במרחק של כשני קילומטרים ממתקן פצלי השמן במישור רותם תחנת כוח שתופעל רק באמצעות גז טבעי. זה מה שהופך את כיל לחברה בת-קיימא, וזה מחלחל אל השיח של כולנו: כיצד אנחנו מובילים מהלכים שיותירו טביעת רגל רכה יותר על הסביבה", אומר גרינבאום.

הכול התחיל מנשרים

חלק מהתוכניות הסביבתיות של כיל כבר הוטמעו במפעלים ובמתקנים השונים של החברה במהלך השנים האחרונות, בהשקעה של כמיליארד שקל. אחד האירועים המכוננים למה שגרינבאום מכנה "המהפכה הירוקה של כיל" התרחש לפני כחמש שנים, אז הוא עצמו ניהל את פעילות כריית הפוספטים במפעל רותם אמפרט: "הייתי חדש בתפקיד", הוא נזכר הבוקר בשיחה עם "גלובס", "ניגש אלי אחד העובדים וסיפר לי שיש בעיה: הייתה שריפה גדולה בשמורת גמלא שברמת הגולן, ונשרים רבים מצאו מפלט באזור שבו כרינו פוספט במישור רותם.

שני זוגות של נשרים מצאו מקום נוח על אחד הצוקים הסמוכים כדי לקנן, והרעש מהפעילות שלנו בשטח הפריע להם. הועלתה דרישה שנפסיק את הכרייה באתר למשך חודשיים. בהתחלה חשבתי שצוחקים איתי, שסיפרו בדיחה, בדקתי אם זה לא אחד באפריל. באו אנשי רשות הטבע והגנים, אמרו שזאת לא בדיחה. השקפנו על השטח עם משקפות, ראינו את הנשרים מקננים. בכירי הרשות אמרו לי שאם נמשיך לכרות, הם יברחו משם וחבל. עשיתי חושבים והפסקנו את הכרייה למשך יותר מחודשיים. זה השלב שבו התחלתי להבין שאנחנו לא לבד בשטח".

מאז, אנשי כיל מקיימים תוכנית סדורה של האכלת נשרים בשטחים פתוחים - הרחק ממתקניה הפזורים ברחבי הנגב כדי שבעלי הכנף לא יתפתו לקנן דווקא בקרבתם, וכך, אוכלוסיית הנשרים בנגב התרחבה ומונה כיום כ-160 פרטים: "אנחנו לא יכולים להגיד שבשם הייצור שום דבר לא מעניין אותנו, לא מזיז לנו. אנחנו פועלים בתוך סביבה ועלינו להיטמע בה", אומר גרינבאום.

מדפיסים משני הצדדים

בימים הקרובים יציין העולם את יום כדור הארץ, וכסמל למגמת ההתיידדות הכללית עם הכדור המתלהט כיל מתכוונת להחשיך לזמן קצוב את מתקניה. לכאורה, מהלך יחצ"ני שנועד לשדר כלפי חוץ רלוונטיות והתחברות להוויה, אך גרינבאום בשלו, מתעקש לדחות את הטענה: "זו מהפכה תפיסתית", הוא אומר: "אני מסוג האנשים שאם מדברים איתם באחוזים, שואף תמיד לכיוון של 50%. כשהחלטנו לחסוך בנייר, קבעתי שהחיסכון יהיה בחצי, לא פחות.

הנה, מצגות שמובאות לישיבות הדירקטוריון על הביצועים והתוכניות של החברה - צומצמו: במקום 12 דפים שלמים אפשר לפרוס מצגת שלמה על שני דפים בלבד. ההדפסות במשרדים נעשות על שני צדי הדף, ועובד שמשגר מסמך להדפסה, יאסוף אותו דרך מדפסת מרכזית, וגם שם יצטרך להעביר את הכרטיס המגנטי שלו. חברי הדירקטוריון מקבלים דוחות הרבה פחות 'שמנים'. עמדנו ביעד הזה, ועד עכשיו לא שמענו תלונות על כך".

אין ספק שנשרים, חיסכון בנייר וכיבוי האורות לכמה דקות לרגל יום כדור הארץ זה נחמד וחשוב. עם זאת, ים המלח מתייבש - והרבה בגללכם.

"בתחילת שנות ה-60 המדינה קיבלה החלטה אסטרטגית, להקים את המוביל הארצי, ומאז הזרמת המים מהכנרת אל הים הידלדלה באופן משמעותי. השמש זורחת, המים מתאדים. אנחנו לא מתכחשים למידת האחריות שלנו למצב שנוצר, אבל הציבור בארץ כבר מכיר את העובדות ויודע מה בדיוק גורם להתייבשות של ים המלח, וזה לא קשור בכלל לשאלה אם מפעלי ים המלח ומפעלי האשלג הירדניים ישאבו או לא ישאבו מים מהים כדי להפיק חומרים".

בין היעדים הסביבתיים של כיל לשנים הבאות, נמצא גם המשך בפעולות לשיקום המכרות לאחר כריית מחצבים, תוך קבלת ייעוץ צמוד מאדריכלים "עד למצב ששנים אחדות אחרי סגירת המכרה, השטח נראה טבעי לחלוטין. הבנו שאם לא נלמד לחיות עם הסביבה בשלום, לא יפסיקו להפריע לנו. הידקנו את הקשרים עם הארגונים הסביבתיים, הנהגנו שקיפות מוחלטת לגבי כל פעילות שלנו בשטח, ומשנת 2007 אנחנו מפרסמים מדי שנה דוח אחריות תאגידית. אין לנו מה להסתיר", אמר גרינבאום.

לא רק החוק

עם זאת, ניכר שגם שורה של חקיקות סביבתיות מהעת האחרונה, בהן חוק אוויר נקי וחוק האריזות, לא מותירות הרבה ברירות לקונצרן בסדר גודל כמו כיל. חברת הענק, שעל פי דוחותיה מכרה במהלך 2009 בהיקף כולל של כ-4.5 מיליארד דולר בכ-200 מדינות בעולם, עוד יכולה לספוג הוצאות עתק על שיפור הפליטות שלה ועל הפחתת טביעת הרגל הסביבתית. זאת בעוד שחברות תעשייתיות נטולות שומנים כמו אלה שיש למכביר בכיל, עלולות למצוא את עצמן דחוקות עם הגב אל הקיר.

בתרחיש כזה, התריע באחרונה היועץ המשפטי של התאחדות התעשיינים, עו"ד אריה נייגר, חברות רבות ייאלצו לסגור קווי ייצור או להעבירם לחו"ל מטעמי כדאיות. גרינבאום, המשמש גם כיו"ר איגוד תעשיות הכימיה בהתאחדות התעשיינים, אומר כי הניסיון בעולם הוכיח שמפעלים שלא עמדו בדרישות הרגולטור קרסו, אך עם זאת הוא מרגיע: "היום הדברים שונים והראייה כוללת יותר. אף אחד לא רוצה למשוך את החבל לכיוון של הקיצוניות שתפיל ותסגור ענפי תעשייה שלמים. באירופה, חלק גדול מהתעשיות שנתפסו 'מזהמות' נסגרו, ועכשיו כולנו מתמודדים עם תחרות איתן אחרי שפתחו את קווי הייצור שלהן בסין. זה מצביע על הצורך באיזונים", אומר גרינבאום.

כך, לדבריו התפיסה הסביבתית שאימצה החברה משפיעה גם על שיקוליה העסקיים, וכך היא אימצה "אינדקס ירוק", מה שהוא מגדיר כאורים ותומים של החברה בבואה לכל מהלך עסקי: "ההיצמדות שלנו לאינדקס הירוק גרם לכך שבשנתיים האחרונות הפסקנו משא ומתן עם שתיים או שלוש חברות על רכישתן כיוון שהן לא עמדו בתנאים הסביבתיים שקבענו לעצמנו", אומר גרינבאום. הוא מסרב לפרט על אודות אותן חברות ומעלליהן כלפי הסביבה: " נכון שהמחוקק עושה את מלאכתו ומחוקק חוקים סביבתיים שאנחנו חייבים לעמוד בהם, אבל בנוסף, יש לנו סטנדרטים סביבתיים משלנו ואנחנו מתעקשים לעמוד בהם. חברה שלא עומדת בסטנדרטים שקבענו - לא תהיה איתנו", הוא אומר.

המטרות הסביבתיות

תכנון מבנים חדשים או שיפוץ מבנים ישנים יהיה על-פי תקנים לבנייה ירוקה

צמצום של עד 80% בפליטת גזי חממה

מיחזור פסולת תעשייתית במפעלים

הפעלת המתקנים בגז טבעי

הפחתה של עשרות אחוזים בכמות השפכים התעשייתיים

שיקום מכרות בתום מלאכת הכרייה.

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתייצב מול הדולר; הניקיי צלל בכ-2.5%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% שנזן מאבדת יותר מאחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין