גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עדיף: מים מינרליים, מטהרי מים - או בכלל מי ברז?

על רקע המלחמה העזה בין מי עדן לתמי 4 ובין תמי 4 לשחקנית החדשה אלקטרה, "גלובס" סוקר את המחיר הכלכלי והסביבתי של תעשיית מי השתייה

במקביל לזירת המאבק תחת הכותרת "המדינה מתייבשת", מתנהלת מערכה שוקקת חיים סביב המצרך החיוני מספר אחת: מים. רבים זונחים את מי הברז ופונים לפתרונות חלופיים - מים מינרליים או מים מטוהרים, בקבוקי שתייה או ברים ביתיים.

הענף מייצר לא מעט כותרות לאחרונה: מלחמת הפרסומות בין מי עדן ותמי 4 (של שטראוס מים), כניסתה של אלקטרה כמתחרה בתחום הסננים והמאבק על רישום פטנטים הם רק כמה מהן.

על-פי הערכות אלקטרה, נאמד שוק המים בישראל (בקבוקים ומתקני מים מינרליים ומטוהרים) בלמעלה מ-1.25 מיליארד שקל בשנה. עבור הצרכן מדובר בהרבה מאוד אפשרויות, שהבחירה שלהם מורכבת לא רק משיקולי מחיר - אלא גם מהפן הבריאותי (מרכיב מהותי בהחלטה), מענייני תפעול ומהיבטים סביבתיים.

צריכת מי שתיה

מי ברז: נוח וזול

לעובדה אחת לא מתכחשים גם בחברות המים: איכותם של מי השתייה בישראל נחשבת לאחת הטובות. המים מסופקים מכ-1,040 מקורות מים: 990 מקורות מי תהום (קידוחים), 26 מעיינות, 20 מקורות עיליים ולאחרונה גם מי ים העוברים טיפולים המתאימים אותם לשתייה. 670 מקורות מים באחריות מקורות ו-370 באחריות פרטית.

הפן הבריאותי: מכילים מינרלים

"מים המשמשים לשתייה חייבים להיות נקיים ממיקרואורגניזמים גורמי מחלות, וכן מחומרים כימיים ברמות העלולות לגרום להשפעה על בריאות האדם" - מסבירים במשרד הבריאות את הדרישות הקיימות. "על המים להיות נגישים ובעלי טעם ומראה אסתטיים. על מנת להבטיח שהמים המסופקים אכן ראויים לשתייה", מבהירים במשרד הבריאות, "נקבע מערך פיקוח וניטור של בדיקות מיקרוביאליות, כימיות ופיסיקליות בכל מקורות המים ובמערכות הציבוריות. דיגום המים נעשה על-ידי דוגמים מטעם ספקי המים או המעבדות שעברו הכשרה מתאימה. הבדיקות מבוצעות במעבדות שהוסמכו וקיבלו הכרה מתאימה".

מה בכל זאת טוענים ספקי המים המינרליים והחברות לטיהור מים? "לא מספיקות כל הבדיקות שבעולם, עד לברז שלך הכל יכול לקרות", מסביר גורם בענף, "מצנרת חלודה ועד זיהום מקומי".

"מי ברז מכילים הרבה מאוד נתרן, אבי-אבות חלק גדול מהמחלות", טוען מנגד פרופ' גדליה שלף, מומחה לאיכות מים ויועץ למקורות ולחברת מי עדן, "והכוונה היא גם למתקנים לטיהור מי ברז". שלף מוסיף כי סכנת הזיהום במערכות שתייה פחתה לאורך השנים, אך עדיין קיימת: "לא תמיד מזהים את הזיהום בזמן".

הפן האקולוגי: הכי ידידותי לסביבה

"חשוב לזכור כי שתיית מים מהברז שמכילים את כל המינרלים הדרושים תורמת לאיכות הסביבה", אומר דודי קוכמייסטר, מנכ"ל "הגיחון" ויו"ר פורום תאגידי המים, "מה גם שמחיר המים לשתייה מסתכם באגורות בודדות לנפש, ואני לא רואה סיבה לשלם כל-כך הרבה".

מי ברז

מטהרי מים: אלגנטי אך יקר ומחייב

תחת ההגדרה הרחבה "מטהרי מים" נכנסים מוצרים שונים: מסננים לכדים דוגמת "בריטה", דרך במתקני טיהור תת-כיוריים ועד מתקני טיהור מעוצבים - התחום בו מתנהלת עיקר המלחמה, בעיקר על רקע כניסתה של אלקטרה כמתחרה לשטראוס מים, בעלת המותג תמי 4. נוסף לשתי השחקניות האלה, תופסים משווקים קטנים %10-20% מהקטגוריה בעשרות מוצרים שמשווקים בדרכים שונות - מאתרי אינטרנט ועד שיווק מדלת לדלת.

הפן הבריאותי: זהירות מתחזוקה לקויה

מתקנים אלה, מסבירים במשרד הבריאות, מפוקחים במכון התקנים על-פי תקן הבודק את התאמת המתקנים לבוא במגע עם מים, את אמינות האספקה, את יעילות הטיפול המוצהר, את בטיחות המתקן, ובין השאר שולל את האפשרות שמתקן יפגע באיכות המים המקוריים.

שיטות שונות משמשות לטיהור מים: מפחם פעיל להרחקת שאריות כלור נותר ועד אוסמוזה הפוכה, שיטה שנויה במחלוקת המרחיקה מינרלים הנמצאים במים באופן טבעי - ומצויה הרבה במתקנים קטנים של משווקים שונים.

"מומלץ לבדוק שהמתקנים בעלי תו תקן ונמצאים תחת פיקוח מכון התקנים", ממליצים במשרד הבריאות, "מומלץ לוודא שנעשית תחזוקה רציפה ולנהוג במתקנים על-פי הוראות היצרן".

באלקטרה מדגישים את סנן הפחם הפעיל מתוצרת ארה"ב, "המסנן כלור, טעמי לוואי ומתכות כבדות", ואת נורת UV בעלת אור אולטרה סגול, המפחיתה את העומס הבקטריאלי במים. בשטראוס מים (תמי4) מתפארים בשורת תקנים בינלאומיים בהם מחזיקה החברה.

"בין מים מינרליים ומטוהרים אין העדפה ברורה", מבהיר פרופ' איתמר גרוטו, מנהל שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, "אבל חשוב להקפיד על אחזקה על-פי ההוראות, אחרת מטהרים הם בעייתיים יותר - ומשמשים מקור לזיהום ולחיידקים".

"הבעיה היא שאנשים שוכחים להחליף את הסננים", מזהיר פרופ' שלף, "או עושים זאת מטעמי חיסכון, בגלל העלות הגבוהה - וכשהמחסניות עברו את זמנן הקצוב הן מביאות יותר נזק מתועלת".

הפן האקולוגי: דרך מתחשבת יותר בסביבה

"אין ספק שמטהרי מים הם התמודדות הרבה יותר אינטליגנטית ומתחשבת בסביבה", אומר אוסטרובסקי מאדם, טבע ודין. בחברות המים המינרליים, לעומת זאת, יש מי שטוענים שהסננים המושלכים לפח, על החומרים שהם מכילים, מהווים מפגע אקולוגי בפני עצמו.

באלקטרה מתפארים במנגנון ESM לשמירה על הסביבה ולחיסכון באנרגיה. בתמי 4 משווקים מכשירים מחודשים במחירים מוזלים "כחלק מהתפיסה האקולוגית", ופועלים להקטנה של צריכת החשמל.

מחירי בר לטיהור מים

בקבוקי מים: יקר, כבד ומזהם

מים בבקבוקים אינם תמיד מינרליים. לעתים מדובר במים ברז מסוננים, הדומים למעשה לתוצר שמפיקים המטהרים - רק באריזה אחרת. 3 מתוך עשרת המותגים הנמכרים ביותר בשוק המשקאות הם מים מינרליים - נביעות, מי עדן ועין גדי. שחקנים נוספים: אקווה נובה, סן בנדטו ויטל ופרייה - מותגי המים המינרליים של קבוצת בנימינה, הכוללת את יקבי בנימינה.

הפן הבריאותי: השאיבה הופסקה בעבר בגלל זיהומים נקודתיים

גם המים המבוקבקים בארץ וגם אלו המיובאים נמצאים תחת פיקוח של רשויות המים או המזון במשרד הבריאות. זה אולי המקום להזכיר את המשברים שידעו מי עדן ונביעות בשנתיים החולפות, במהלכן הופסקו כמה פעמים השאיבה והביקבוק בשל בעיות באיכות המים.

הפן האקולוגי: נזק סביבתי עצום ומתמשך

"הגרוע ביותר סביבתית הוא מים בבקבוקים", קובע גלעד אוסטרובסקי, ראש תחום פסולת ומיחזור ב"אדם, טבע ודין". "השר הבריטי לאיכות הסביבה אמר בזמנו שלשתות מים מינרליים בבקבוק זה כמו לעשן בפרהסיה. אם מסתכלים על זה סביבתית-חברתית - מדובר בחוסר התחשבות משווע: הפקת נפט לפלסטיק, עיבוד נפט, ההובלה, ובסופו של דבר ייצור פסולת שלא מתכלה - שובל זיהום רציני, עבור מוצר שאפשר לקבל באיכות טובה מהברז. אני רואה את זה כדבר שהגיע זמנו לחלוף - על גבול הלא מוסרי לעשות את זה".

"בארץ אין תשתיות מספקות של מיחזור", מזכירה יוכי יעקבזון, דוברת "מגמה ירוקה". "יש תוכניות אב עירוניות וכוונות טובות, אבל בפועל זה לרוב לא קיים - ואין מספיק פריסה של כלובי מיחזור, הצבת תשתיות מתאימות וחינוך לנושא.

מים בבקבוקים

מים מינרליים בכדים מ-100 שקל בחודש

בניגוד למה שסבורים רבים, מים בכדים אינים זולים מרכישה בבקבוקים. השימוש בכדים חוסך את הסחיבה אך דורש מקום אחסון.

הפן הבריאותי: נבדקים פעם ביום

מים מינרליים הם מים הנובעים ממקור תת-קרקעי וראויים לשתייה כבר בנביעה, ללא כל צורך בטיפול נוסף - כשהם נארזים ללא מגע יד אדם. בשונה ממקורות המים לשתייה, המים לא עוברים חיטוי, אלא רק סינון לפני אריזתם. המים עוברים בדיקות מיקרוביאליות לפחות אחת ליום. בנביעות מדגישים כי הם היחידים העומדים בתקן דל נתרן האירופאי והאמריקאי, ובעלי כמות משמעותית של סידן ופלואוריד, ובמי עדן מדגישים את מאגרי המים המרוחקים מסביבה אנושית.

הפן האקולוגי: מטרד סביבתי

גם אם בחומרה פחותה מזו של בקבוקים קטנים - ברור שמדובר במטרד סביבתי רציני. הנחמה היחידה בסיפור הלגמרי-לא-אקולוגי הזה הוא מיחזור המכלים לשימוש חוזר - כפי שנעשה במי עדן.

מים בכדים עלות חודשית

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המאוחר

אינטל נופלת ב-7% במסחר המאוחר לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"