גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד פאטה-מורגנה של הנבחרת

בהיעדר הישגים של ממש שאפשר להתברך בהם, הפכה התקשורת הישראלית למאוהבת באשליה שמכונה "תמונת הסיכויים"

1. מאז 1999, שבה טבע אהוד ברק את המונח "מבחן התוצאה", השתרש הביטוי הזה בשפה העברית כמדד יחיד לקביעת השורה התחתונה. ולפיכך, השורה התחתונה שלנו תהיה גם הראשונה: במבחן התוצאה, השיגה נבחרת ישראל את יעד הביניים שקבעה לעצמה: שני ניצחונות בשלושה ימים, שש נקודות, ושמירה על הסיכוי להעפיל ליורו 2012.

עכשיו בואו ונפרוט את השורה הזאת לפרוטות, ולאור התוצאה המוצלחת, חייבים להקדיש את הפרוטה הראשונה ללואיס פרננדז: אחרי השער של טל בן-חיים אתמול (ג') מול גיאורגיה, השמחה סביבו היתה אמיתית. אם את השמחה של הכובש טבעי שיחלוק עם המאמן שנתן לו את הבמה, הרי שאת התפרצות השמחה של יתר השחקנים, לא ניתן לזייף: פרננדז אולי עדיין לא זכה באמון התקשורת ועדיין לא פרע את השטר האמיתי, אבל את אמון שחקניו וליבם הוא רכש. עבור מאמן כדורגל, מדובר בחמישים אחוז מהעבודה.

2. באופן פרדוקסאלי, דווקא תקשורת הספורט, זו שפרננדז בחר להקדיש להתכתשות עימה את מסיבת העיתונאים האחרונה לפני המשחק עם גיאורגיה, היתה המרענן הרשמי של הנבחרת הפעם. ההתקפה של המדיה אחרי הניצחון הדחוק על לטביה בשבת (1-2) היתה כה מוחלטת, והנוכחות ביציעים דלילה כל-כך, עד שהשחקנים הרגישו מושפלים ומבוזים. הפעם הם שיחקו לא על כבודנו הלאומי, כי אם על כבודם האישי. הפסד לגיאורגיה, כך ידעו, ולא רק פרננדז לבדו יוצג על עמוד הקלון של התקשורת.

והתקשורת, ייצור הפכפך שכמותה, תשתף פעולה לפחות עד למשחק הבא. בהיעדר רמה נאותה, או הישגים של ממש שאפשר להתברך בהם, הפכה התקשורת הישראלית למאוהבת בפאטה-מורגנה, מקסם השווא שמכונה "תמונת הסיכויים". נבחרת ישראל עדיין בתמונת הסיכויים, כפי שהיתה אצל דוביד שווייצר, אצל ג'ק מנסל, יוסל'ה מרימוביץ', אצל שניאור וגרודנמן, אצל אמציה לבקוביץ', אצל ריצ'רד מולר נילסן, אצל אברם גרנט, אצל דרור קשטן - ועכשיו, תודה לאל שכך - גם אצל פרננדז. "תמונת הסיכויים" היא קו בר-לב של תקשורת הספורט הישראלית: היא מציירת אותם בדמיונה, מלעיטה בהם את הצופים, המאזינים והקוראים, מתברכת ומשתכשכת בהם - ואז, כאשר הסיכויים נמוגים כלא היו, היא מפליאה את מכותיה במאמן, בדור-השחקנים הלא מוכשר, המנטאליות הישראלית ועוד.

אבל תמונת הסיכויים אינה יותר מבלוף: ישראל לא תהיה ביורו 2012 כשם שלא היתה בזה של 2008, 2004, ובעצם בשום טורניר יבשתי או אירופי חשוב מאז מקסיקו 1970. יתרה מזאת, מאז היא השיגה רק ניצחון מרשים אחד במשחק בעל חשיבות ספורטיבית (5-0 על אוסטריה ב-1999), תיקו שהיה כולו ניצחון (מול אוסטרליה ב-1989) וניצחון מרהיב אחד שהיה כולו גארבג'-טיים (3-2 על צרפת ב-1993), וזה בעצם הכל. 41 שנים, וזה המאזן החיובי של נבחרת ישראל. חצי כוס? רבע? טיפה בים? למי אכפת - העיקר שאנחנו, כמו שכתב עיתונאי החצר ופירשן פרשן-הבית: "בתמונת הסיכויים".

3. לואיס פרננדז הוא לא מאמן בעל שיעור קומה. העבר הרחוק שלו כמאמן הוא בינוני, והעבר הקרוב שלו עמוס בגזירת קופונים על גבם של ספונסרים פראיירים במיוחד: פעם אלו נסיכי נפט, פעם זה אוליגרך רוסי, פעם זה יו"ר התאחדות בלבנט... רגע, אבי לוזון פראייר? אפשר הרי לומר על אבי לוזון הכל, אבל פראייר הוא בטח לא. אז מה הסיפור שלו עם פרננדז? מה, הוא לא ידע שמדובר באיש מקצוע שאפשר למצוא טובים ממנו גם בישראל?

האמת היא שלוזון ידע. העניין הוא שכל קמפיין המאמן הזר שלו, נשען על הטעייה. לוזון ידע שאין שום סיכוי שמאמן זר בעל שיעור קומה יגיע לנבחרת. אני לא מדבר על מאמנים שיכולים לאמן בליגה הראשונה באנגליה, גרמניה, איטליה או ספרד - אלו בוודאי לא מועמדים (סליחה, חוץ מגרנט), אבל אפילו מאמן זר שיכול לאמן בבלגיה או את נבחרת אוסטריה, לא יגיע לישראל. כמו שלא יגיע לאשקלון מאמן יותר טוב מאלי מחפוד כדי להחליף את גיא עזורי, כך גם לישראל לא יגיע יותר ממחפוד האירופי. בשבילם אנחנו אשקלון.

קמפיין המאמן הזר של אבי לוזון, שנוהל כמעט במקביל לקמפיין גיא לוזון לאימון הנבחרת הצעירה, נראה כאילו נועד כדי לסלול את דרכו של האחרון לנבחרת הבוגרת. לוזון הדוד ידע שמדובר במצב של "ווין-ווין": אם יצליח פרננדז כנגד כל הסיכויים, הוא ייהנה מהקרדיט כאיש שדחף למינויו. אם ייכשל - יוכל למנות תחתיו את האחיין. אולי לא ישירות, אבל באמצעות עושי-דברו בהנהלת ההתאחדות לכדורגל. יהיה מי שייזכר שהיה זה לוזון שנקב מפורשות בשמו של אלי גוטמן כמאמן הלאומי הבא, אבל זה קרה כשהוא חשש שמא התערבות של פיפ"א תכריח אותו להיפרד מפרננדז קודם זמנו, או כישלון מהדהד בקמפיין המוקדמות. לכן אולי היתה שמחתו של אבי לוזון שלמה כל-כך בתום המשחק: בחזון האימים שלו הוא ראה את הנבחרת מפסידה, את פרננדז פורש ביוני, ואת אלי גוטמן נכנס לנעליו.

4. לכדורגלן הישראלי הכי מצליח מאז ומעולם קוראים טל בן-חיים, לא כובש השער הצעיר ממכבי פ"ת, כי אם טל בן-חיים שעושה קריירה ארוכה בפרמיירליג: היחס בין הכישרון המולד והדי מוגבל שלו - לקריירה הנאה שלו, הוא בלתי נתפש. עם קצת חוצפה ישראלית ועם הרבה מוסר עבודה לא ישראלי בעליל, הוא משך את עצמו בציצית ראשו כל הדרך למעלה. בשינויים קלים מאוד, זה גם הסיפור של שחר פאר, של עמרי כספי, של כל ספורטאי ישראלי שמצליח למרות השיטה, ולא בזכותה.

הספורט הישראלי בכלל, והכדורגל שלנו בפרט, הם ההפך ממה שהיה פעם "המודל היוגוסלבי" שכל הצלחתו היתה תולדה של שיטה מאורגנת ומסודרת. זה עגום לחשוב על זה דווקא אחרי משחק ניצחון מול הנבחרת הבינונית של גיאורגיה. אבל הי - לפחות אנחנו עדיין בתמונת הסיכויים!

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל