גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נעתיק את מודל יו"ש לנגב; 600 אלף איש יעברו לפריפריה"

השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, רותם משרדי הממשלה ואנשי עסקים להגשמת חזון בן-גוריון וליצירת פתרון דיור במקום היחיד שעדיין מציע קורת-גג במחירים סבירים

"מחצית מחיי גרתי בנגב: מגן הילדים, לבית הספר היסודי, דרך התיכון ועד האוניברסיטה - הכול עשיתי בנגב, בבאר שבע. אמי גרה שם, אחי התגורר שם עד לפני כמה שנים ורוב משפחתי שם. אני עצמי אוהד הפועל באר שבע ומחובר לנגב יותר מכל אחד אחר ולכן אני גם מכיר את הנושאים הפריפריאליים יותר מכל אחד אחר ופועל למען הפריפריה גם ללא קשר לתפקידי הנוכחי", כך מתאר השר לפיתוח הנגב והגליל והמשנה לראש הממשלה (ותושב רמת גן), סילבן שלום, את חיבורו לאזורי הפעילות של משרדו, שמגבש בשנתיים האחרונות חיים של סטארט-אפ בדרך להפוך את הנגב והגליל לדבר החם הבא בנדל"ן וגם בחינוך, בבריאות, בתעסוקה, בתיירות ובמסחר - כשמטרת העל היא ליישב בתוך עשור 300 אלף תושבים בנגב ו-300 אלף בגליל.

שלום נחוש. הוא מאמין, מדבר על חזון וחדשנות ומתקשר עם קהל הלקוחות והמשקיעים שלו גם דרך המדיה החדשה לסוגיה, מה שהופך אותו לשר הכי מחובר בממשלה הנוכחית.

רכבת העמק והגליל

חזונו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, מתממש כעת דרך תכניות כמו מעבר צה"ל לנגב (עיר הבה"דים, קרית המודיעין וקמפוס התקשוב), בית ספר לרפואה בצפת, רכבת לאילת, הכפלת מסילת הרכבת לבאר שבע המקצרת ל-48 דקות את הנסיעה מממנה לתל אביב, המשך סלילת כביש 6 מבאר שבע עד לצומת הנגב והבה"דים והקמת פארק מוטורי בחצרים, בהשקעת 100 מיליון שקל, שיפעל כפארק תיירות, לפי תוכנית שאושרה בשבוע שעבר.

תקציב הפרויקטים השנתי של המשרד הוא 200 מיליון שקל, אבל בדרכים שונות הוא מצליח להגיע עד מיליארד שקל.

- איך משיגים כסף שכמעט מכפיל פי חמישה את התקציב המקורי?

"המשרד יכול לעסוק בכל תחום ויכול לאגם משאבים של משרדי ממשלה שונים וגופים מהמגזר השלישי, וזה מאפשר להוציא לפועל פרויקטים שהיו תקועים. למשל, בית הספר לרפואה בצפת היה תקוע שבע שנים והנה, באוקטובר הקרוב ייפתחו בו הלימודים; פארק התעשייה נועם בנתיבות היה תקוע שמונה שנים, אחרי שהמדינה השקיעה בו מעל ל-100 מיליון שקל, ואנחנו הצלחנו להביא אליו את מחלבות טרה כמפעל עוגן ולהניע את הפארק כולו; הפארק המוטורי בחצרים, שהוא מסלול מרוצים למכוניות, לאופנועים, עם לימודי נהיגה והכשרה, אושר בשבוע שעבר, לאחר שנות עיכובים.

"על הרכבת לכרמיאל דיברו שנים והאוצר בכלל רצה שם רכבת קלה. בשלב ראשון, הלך משרד התחבורה עם האוצר, אבל אנחנו עשינו הכול כדי שתהיה לשם רכבת כבדה. כינסתי את ראש עיריית כרמיאל ו-40 ראשי רשויות בסביבה והתחלנו להפעיל לחצים על כל מקבלי ההחלטות ובסופו של דבר התקבלה ההצעה שלנו, והשבוע יצאו המכרזים. כבר עובדים על המשך כביש 6 לצומת כברי (אחרי נהריה, בואכה שלומי), שהאוצר בהתחלה עיכב את תכנונו והחל תכנון הרכבת לאילת. אלה כולם פרויקטים שהיו בהקפאה ועכשיו יוצאים אל הפועל".

את המטרה - 600 אלף תושבים לפריפריה בתוך עשור - דוחף שלום, בין היתר, בירידי התיישבות, שאחד מהם נערך בחג סוכות בנמל ת"א ואליו, לדברי השר, הגיעו 15 אלף מתעניינים. אירוע דומה יערך בתחילת חודש מאי בראשל"צ.

"מצוקת הדיור במרכז והמחירים המאמירים הם זרז", הוא אומר, אבל - הוא יודע - זה לא מספיק. "אם לא יהיה מענה לצרכים בתחום הדיור, התעסוקה, החינוך, התשתיות ותרבות הפנאי, אנשים לא יבואו. לכן, אנחנו מקימים עשרות מגרשי כדורסל וכדורגל, מגרשי טניס ואפילו מכוני כושר. במאות כיתות בנגב ובגליל, במקום גיר ולוח יש מסך שעליו כותבים באצבע, ובזכות פרויקט בתמיכת אודי אנג'ל, ילדים שהפסידו שיעור, יכולים להתחבר מהבית לשיעור ממוחשב".

סבסוד קרקע, מימון שכירות

- ובכל זאת, גם בענייני הפריפריה, שומעים בעיקר את האוצר ואת משרד השיכון.

"אפילו אין עיתונאי שמסקר את פעילות המשרד שלנו, ולכן אולי לא 'שומעים' את המשרד לפיתוח הנגב והגליל, אבל עם כל הצניעות, אנחנו מצליחים להביא את משרד האוצר ומשרד השיכון להיות שותפים לחזון שלנו. אנחנו נכנסים עם משרד השיכון לחיזוק כדאיות תמ"א 38 באזורי הפריפריה באמצעות הגדלת תוספת הבנייה לשתי קומות וחצי. עם משרד התמ"ת ומשרד השיכון, אנחנו עובדים על תוכנית להקמת שווקים חדשים ושיפוץ שווקים קיימים, בהשקעה של יותר מ-60 מיליון שקל, המשותפת לשלושת המשרדים. אנחנו משתפים פעולה גם מחוץ לממשלה: חברנו לרוני צארום (בעל השליטה באספן גרופ) שהקים את עמותת יוניסטרים שמעניקה לילדים מהפריפריה חינוך וידע בעולם העסקים".

לאחרונה הניע שלום החלטות לתמרוץ המעבר למגורים בנגב ובגליל: למשל, את המשך סבסוד קרקע לדיור באזורי עדיפות לאומית ומימון בשיעור 75% מעלויות הפיתוח גם ביישובי גדר עירוניים, מימון שכ"ד בגובה 800 עד 1,200 שקל לחודש במשך שנתיים, וסיוע ברכישת דירה למשפחות אנשי צבא. לפני שבוע גם אישרה ועדת השרים לענייני הנגב והגליל מענק בגובה 500 שקל לחודש לסטודנטים שיישכרו דירה בעיר העתיקה בבאר שבע.

שר הבינוי אריאל אטיאס אמר שבנגב יש 62 אלף יחידות-דיור בתכנון ו-32 אלף זמינות, אבל ב-2010 הצליח המינהל לשווק רק 5,400. שלום הגיע בימים אלה להסכמה עם מינהל מקרקעי ישראל על שינויים שיגבירו את כדאיות רכישת הדירות. למשל, לאפשר לאגודות שיתופיות לגשת למכרזים ולהקים את יחידות הדיור במסגרת היישוב, וכך רוכשי הדירות יתנהלו מול היישוב ולא מול המנהל, לשם קיצור ההליכים.

ועוד דבר: הוחלט על מכרזים ייעודיים לעמותות, בלי השתתפות קבלנים, כדי להפוך יחידות דיור לברות השגה, זאת בשל העובדה שהמגרשים יימכרו לרוכשים במחיר עלות פיתוח ובנייה, בלי תוספת הרווח יזמי. הסכמה נוספת עם המינהל היא לאפשר להציב מבנים יבילים (קראוונים), בשטחים המיועדים למבני ציבור ביישובים עירוניים, ולהשכירם לגרעיני התיישבות. למשל לבוגרי אוניברסיטה, שמעוניינים להישאר סמוך לקהילה שבה התערו בזמן שהתגוררו בכפרי הסטודנטים בזמן לימודיהם. כך נותר פתח לקראת התיישבות קבע.

"אייקון של התיישבות"

כדי לבסס את התיישבות הקבע, נעשים צעדים נוספים: מי שרוצה ללמוד בבית הספר לרפואה בצפת, למשל, חייב לעבור ולהתגורר בגליל, כתנאי קבלה. "אני רוצה להעתיק את מודל יהודה ושומרון, שהוא מודל מצליח, לנגב", מצהיר שלום ומסביר את הסיבה שגייס לשורותיו את פנחס ולרשטיין, מי שהיה יו"ר המועצה האזורית בנימין ומנכ"ל מועצת יש"ע, והציב אותו בראש מינהלת ההתיישבות בנגב ובגליל. "הוא יודע איך בונים, הוא אייקון בתחום ההתיישבות".

- איך זה שמשרד הנגב והגליל יושב בכלל בבית אמות משפט בתל אביב, מול בית האופרה, מעוז הבורגנות העשירה של תל אביב?

"יש לנו שתי זרועות: הרשות לפיתוח הנגב והרשות לפיתוח הגליל. הראשונה יושבת בבאר שבע והשנייה בפארק התעשייה בר-לב, בין עכו וכרמיאל. המשרד התמקם בבית אמות משפט בקדנציה של שמעון פרס. אני לפחות פעם בשבוע בגליל ופעם בשבוע בנגב, ולפעמים יותר. לפני שבועיים למשל, הייתי בבאר שבע פעמיים ובאותו השבוע גם בעוטף עזה".

- לאן נושבת הרוח מבחינת מחירי הדירות באזורים שלך?

"יש ביקוש אדיר. הוציאו בדימונה 60 יחידות-דיור לשיווק והגיעו 600 פונים, ובירוחם מספר המשתתפים במכרזים הוא פי כמה וכמה ממספר הדירות שמשווקות במכרז. אנחנו נרצה להקים שכונות ייעודיות ופה נכנסת ההסכמה לאפשר לעמותות להתמודד על מכרזים. ראש אכ"א רצה להקים שכונת אנשי קבע וזה נמנע ממנו עד היום, כי הוא לא יכול להתמודד כעמותה במכרז מול קבלנים. ההסכמה שאליה הגענו תאפשר לצבא להתמודד כעמותה ולזכות, ואנשי הצבא מוכנים שהשכונה תהיה גם לאנשי משטרה".

- איך אתם מתמודדים עם התנגדות הירוקים לפרויקטים רבים בגליל ובנגב, עתירי השטחים הפתוחים?

"קודם כל צריך לדאוג לחיים ואחר כך לאיכות החיים. הירוקים התנגדו לעיר הבה"דים ועיכבו את הפרויקט בכמה שנים. הם גם התנגדו בעבר לכביש 6. היום מישהו יכול להעלות על הדעת חיים בלי כביש 6? הארגונים הירוקים מתחרים זה בזה: כל ארגון רוצה להפגין עד כמה הוא שומר על איכות הסביבה יותר מהארגון המתחרה וזה גורר תחרות שהופכת אותם למיליטנטים יותר ויותר. פעילותם חשובה אבל לפעמים הם לא יודעים להפריד בין הרצוי והמצוי".

- גם התקפת הטילים האחרונה על הדרום עלולה לפגוע במומנטום.

"הביטחון הוא חשוב. לפני עופרת יצוקה, אנשים נטשו את היישובים ולקח זמן עד שחזרו. היום אנחנו בתנופה ויש ביקוש - במקומות רבים בדרום אין דירה אחת להשכרה ולמכירה ואנחנו רוצים להמשיך. ישראל הגיבה לאירועים האחרונים, אני לא בעד הסלמה ואני מקווה שלא נצטרך עופרת יצוקה 2 כדי להחזיר את השקט".

- יש קשר בין יוזמתך המדוברת לסוף שבוע ארוך לבין היותך שר הגליל והנגב?

"יוזמת סוף השבוע הארוך היא כולה לטובת הפריפריה. ביום ראשון חופשי אפשר יהיה לטייל בנגב ובגליל וזה ייצור הרבה מאוד מקומות עבודה, יגדיל את הכנסות העסקים שם וזה יאפשר יום משפחה לאלה שבמתכונת הנוכחית של סוף השבוע לא יכולים לקיים יום משפחה. זה לטובת אנשי הפריפריה גם כי זה מחייב יום לימודים ארוך, מה שיאפשר לנשים בפריפריה להיכנס לשוק העבודה כי הילדים ילמדו עד שעה מאוחרת.

"בעקבות זאת, אמהות מהגליל שעובדות בחצי משרה יוכלו לעבור למשרה מלאה ולהתמודד על משרות ניהול. סופ"ש ארוך יביא הרבה תיירים לנגב ולגליל וכשיבואו לשם תיירים הם יקנו יותר מוצרים ויסתובבו יותר במרכזי המסחר שכבר קיימים שם, זה יאיץ בניית קניונים נוספים".

הולך אחריה אל ארץ הרשתות החברתיות

הפייסבוק-מאניה, המזוהה בין היתר עם רעייתו של שלום, ג'ודי שלום-ניר-מוזס, המיטיבה להתבטא בפלטפורמה זו, הדביקה גם את בן זוגה, השר. שלום מחזיק בשני עמודי פייסבוק, בערוץ יוטיוב בעברית, אנגלית, צרפתית וערבית, בחשבון טוויטר ובאתר רשמי בכתובת נפרדת ברשת. בכולם הוא מקדם את ענייני הנגב והגליל ואת יוזמתו לסוף שבוע ארוך.

בעמוד הפייסבוק האישי שלו יש כ-5,000 חברים, לעמוד הפייסבוק של המשרד יש יותר מ-1,500 חברים ומשרדו הוא מראשוני משרדי הממשלה שמפעילים ערוץ ממותג ביוטיוב, במסגרתו, בין היתר, חושפים אנשי נגב וגליל את בתיהם לגולשים.

בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות בנגב ובגליל מקים המשרד את ה"מחשבונגב", אתר שיספק מידע על שכר דירה, גדלי דירה ממוצעת, ארנונה ונתונים נדל"ניים למי שרוצה לעבור לנגב ולגליל.

החלוציות הדיגיטלית של שלום, שלא משרתת רק את שעות הפנאי שלו, הפכה למושא קנאה בקרב הקולגות הפוליטיים. הוא מעיד: "מן המפורסמות שכל השרים רוצים 'אתר כמו של סילבן שלום', ומבקשים: 'יוטיוב ופייסבוק כמו לסילבן שלום'".

מעמוד החברים הרשמי שלו בפייסבוק למדו לפני שבוע וחצי גולשים על הקשר האישי והיומיומי שלו עם הנגב. הוא תיאר על ה"קיר" את הרגשתו לאחר שטילים מעזה הגיעו לב"ש: "עבורי זה קשה מאוד", כתב, "הטיל פגע בבית הכנסת על שמו של אבי ז"ל, עשרות מטרים מהבית שבו גדלתי. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שהירי ייפסק".

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים