גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירה ב-IBM: "מפחדים מהמתחרים שקמו בעשור הזה"

לינדה סנפורד, סגנית נשיא בכירה ב-IBM ל"גלובס": "המתחרות החדשות גמישות ומתאימות עצמן לשינויים בשוק" ■ סנפורד חושפת את השינוי הדרמטי שעברה ענקית המחשוב

בסוף 2009 פורסם במגזין "בארונ'ס" ראיון אישי נדיר עם מנכ"ל IBM, סם פלמיסאנו. הבשורה שיצאה אז הייתה המתקפה הפרובוקטיבית כלפי מתחרה חדשה יחסית - לא הייתה זו HP, אורקל או מיקרוסופט, אלא חברת אינטרנט בת 11 שנה בלבד - גוגל.

שתי החברות, IBM וגוגל, שנסחרות בוול סטריט לפי שווי שוק דומה יחסית - 200 ו-190 מיליארד דולר בהתאמה, נתקלות אחת בשנייה באחרונה בעידן המחשוב של המאה ה-21, בעיקר בנושא של מחשוב ענן, שמשמעותו אספקת שירותי מחשוב ממרכזי נתונים מרוחקים. מדברי פלמיסאנו אז עלה כי הוא מוטרד מגוגל, גם אם היא לא נתפסת כמתחרה ישירה.

IBM, שיצאה לדרך לפני 100 שנה, היא אחת מספקיות תשתיות המחשוב הגדולות בעולם. לינדה סנפורד, סגנית נשיא בכירה לנושא שינויים בחברה, שהיא חלק מהנהלת IBM המצומצמת, ממשיכה את הקו בראיון בלעדי ל"גלובס". "אני מפחדת מהמתחרים שקמו במאה ה-21. הם גמישים בהרבה ויכולים להתאים עצמם במהירות לשינויים בשוק". מדבריה ברור שחברות אינטרנט כגון גוגל או אמזון, הפכו למתחרות של ממש.

פלמיסאנו נהנה היום מקרדיט אינסופי על ההצלחה שנחל בשנים האחרונות בשינוי המודל העסקי של IBM כך שתתמקד ברווחיות ותשנה את תחומי הפעילות שלה. סנפורד מתפקדת כקצינת הביצוע שלו לתהליכי השינוי וההתייעלות בחברה מאז 2003.

לכן, אין פלא שסנפורד מדגישה את נושא הפחד מהמתחרים המודרניים. IBM, לדבריה, נמצאת בשינוי מתמיד מאז תחילת שנות ה-90 כדי להתמודד עם אותם האיומים.

"עברנו חוויה של כמעט מוות בתחילת שנות ה-90", היא מציינת, "והמשבר אילץ אותנו לבצע שינוי". ההכרה בצורך להשתנות אילצה את החברה להיפרד משתי חטיבות מרכזיות שרווחיותן הייתה מפוקפקת: חטיבת ההדפסה, שהפכה ב-1991 ל-Lexmark ולאחר-מכן ב-2007 נכנסה לפעילת משותפת עם Ricoh; וחטיבת פעילות המחשוב האישי שנמכרה ללנובו ב-2003.

כמי שאחראית על התייעלות, ההשוואה המתבקשת מאליה היא לקולגה שלה לשעבר, מארק הרד, מנכ"ל HP עד לאוגוסט 2010 והיום באורקל, שהוגדר כאיש המספרים בחברה שאותה ניהל.

כהונתו של הרד ב-HP מוצגת לעיתים כקטסטרופה במונחי ההשקעות שביצעה החברה בתחומים שרלבנטיים לעתידה, וסנפורד מבקשת לטעון שהמצב ב-IBM שונה. "ידענו להשקיע בתחומי צמיחה, ולא רק לייעל ולקצץ. חברות אחרות רק קיצצו וקיצצו, כולל במקומות שבהם היו צריכים להשקיע".

- כיצד את יכולה לביות בטוחה שאתם לא מקדשים את ההתייעלות והשורה התחתונה על חשבון אפשרויות הצמיחה העתידיות?

סנפורד: "אני צריכה לבצע ניתוח כירורגי כדי למצוא את הדברים שפוגעים ביעילות העובדים ולטפל רק בהם. בחברות אחרות לא עשו זאת בדרך כזו. אנחנו מוציאים 6 מיליארד דולר בשנה על מו"פ, ושמרנו על כך גם בתקופת המשבר, כי ידענו שזה מה שיביא לנו את ההכנסות גם בעתיד. זה שונה לגמרי מחברות אחרות. צריך לגדר את הסיכון, אבל אי אפשר לשבת ולא לעשות דבר רק בגלל שיש סיכון. אם נעשה כך, פשוט 'נאכל אבק'".

"רצינו להמשיך להיות חברה גדולה"

את התאוצה לשינוי הארגוני ניסה פלמיסאנו למנף כאשר נכנס לתפקיד ב-2003 וביקש מסנפורד, עד אז מנהלת תחום האחסון בחברה, לעבוד איתו על ביצוע השינויים כחברה בהנהלה הבכירה. "הפעם, הצורך בשינוי מגיע ממקום יותר שאפתני. רצינו להמשיך להיות חברה גדולה בתחום המחשוב".

לשאיפות האלו יש שורה תחתונה ברורה. את שנת 2000 סיימה IBM עם מכירות של 85 מיליארד דולר ורווח נקי של 7 מיליארד דולר, ב-2010 ההכנסות טיפסו ל-100 מיליארד דולר, והרווח הנקי קפץ ביותר מפי שניים, ל-14.8 מיליארד דולר.

המסלול כלל 116 רכישות בסכום כולל של 27 מיליארד דולר, לצד השקעה של 60 מיליארד דולר במו"פ במשך העשור. IBM הצהירה באחרונה כי בכוונתה להמשיך בתוכנית ההתייעלות ולחתוך 8 מיליארד דולר נוספים מההוצאות עד 2015.

הדרך להתייעלות זו, מתחילה לפי סנפורד באיסוף העובדות. "יש לנו את היכולת לראות את ההזדמנויות כאשר מסתכלים על העובדות והמספרים", היא אומרת, "בדקנו איפה ואיך אנחנו מוציאים את הכסף בחברה, ואיפה הכפילויות. היו לנו, לדוגמה, יותר ממערכת אחת של קבלות, ולקוחות לא הבינו למה".

סנפורד, מתמטיקאית בהשכלתה, מציינת כי הדבר המרכזי שהוביל את המוטיבציה לשינוי הוא ניתוח הנתונים, מה שבדיעבד עמד לצידה בשינויים התרבותיים והפוליטיים שהתבצעו בחברה. "חייבים ניתוח מבוסס נתונים כדי להוציא לדרך כזה שינוי", היא קובעת, "בהתחלה לא היה לי כזה, והיו ויכוחים קשים לגרום לאנשים לעשות משהו. אבל ברגע שיש עובדות, אנשים הגיוניים יקבלו החלטות עסקיות הגיוניות".

"ללא השינויים, היינו נפגעים מהמשבר"

סנפורד היא טיפוס תקשורתי. מדברת בקלות, לא מפחדת להתבטא בנושאים רגישים, ולא חוסכת בהומור עצמי. "אני האיש הרע של IBM", היא מעידה על עצמה, שכן מהלכי ההתייעלות גררו פיטורים נרחבים. לעובדי IBM, היא מודה, הייתה סיבה לפחד מהשינוי. "בסופו של יום אנחנו חייבים להציג את המצב כמו שהוא. אם לא היינו עושים את השינויים, היינו נפגעים באופן קשה מהמשבר, אבל היינו מוכנים - למרות שלא ידענו שזה יקרה".

בדרך לשינוי, לפחות חלק מאנשי IBM השתכנעו מהטיעונים והנתונים, אבל הביטחון העצמי שמפגינה סנפורד מגיע גם מהמבנה הארגוני המיוחד שבו היא מתפקדת. מצד אחד היא נהנית מגיבוי מוחלט מצדו של פלמיסאנו, ומצד שני, לא כל החלטה שלה מתקבלת כמובנת מאליה.

לדבריה, אחת לשישה שבועות היא מכנסת את ההנהלה הבכירה של החברה ומחליטים אילו הצעות ייעול שלה מתקבלות. "אנחנו לפעמים מתווכחים שעות, אבל אחרי 90 דקות יוצאים עם החלטה אחת", היא אומרת, "אם אני מציגה עובדות והמנהל שאליו זה מתייחס מציג לי דברים אחרת, אהיה הראשונה להודות בכך".

חלק מהתוכנית של IBM ל-2015 כוללת גם הוצאת 20 מיליארד דולר על רכישות. גם כאן יש לסטנפורד מעורבות מהצד המספרי והתפעולי ופחות מהצד האסטרטגי. החברה עוקבת אחרי מאות הרכישות שהיא ביצעה בשנים האחרונות באמצעות סטטיסטיקה אמפירית של הפרמטרים התפעוליים.

למחקר הזה יש גם שורה תחתונה ברורה, שאותה סנפורד מסרבת לספק כמספר אבסולוטי, שאליה שואפים ב-IBM כדי שהרכישה תהיה מוצלחת. "בחברה כמו שלנו אתה חייב שיהיה לך מידע. בדיוק כמו שניתחנו מודלים עסקיים, כך אנחנו מנתחים את הרכישות".

"עידן מצוין לנשים בהיי-טק"

לינדה סנפורד מרבה להתייחס לנושא התרבות הארגונית, ולא בכדי. התפקיד שלה כולל הרבה תשומת לב ליכולת הביצוע. "תרבות ארגונית זה לא לשיר קומבאיה ביחד", היא אומרת. "השינוי האמיתי הוא החלק הקשה. בנינו מתודולוגיה, כלים ושיטה לתקשר ולהתמקד. אם מתחילים כל פרויקט שינוי עם הפרמטרים האלה, אנשים יעבדו איתך במקום להיות נגדך".

גם הביקור של סנפורד בישראל היה חלק מהצורך להסביר ולעקוב אחרי השינויים הארגוניים שרלבנטיים למרכז הפיתוח כאן, המעסיק 2,000 עובדים מתוך 430 אלף עובדים ב-IBM בכל העולם.

התהליך כלל גם מאבקים פוליטיים פנים-ארגוניים. "לא כל אחד אמר לי 'כן לינדה, בואי נעשה את זה'. היו שהתנגדו, בוודאי", מתייחסת סנפורד לכוחות שפעלו מאחורי הקלעים תוך כדי השינוי, "עובדי החברה רוצים להבין את השינוי, כמו כל אחד. ההתחלה הייתה קשה, עשינו טעויות, ולמדנו את הלקח והמשכנו".

סנפורד עצמה תופסת מקום מעניין בתרבות הארגונית של החברה. התפקיד הבכיר שבו היא מחזיקה נחשב בדרך-כלל לאזור שבו מוצאים בחברות ההיי-טק בעיקר גברים. "אני מרגישה בת-מזל", היא אומרת, "כיום יש נשים צעירות רבות שנכנסות לתחום, וזה עידן מצוין לנשים בתחום ההיי-טק. במערך המחקר שלנו יש כבר 300 מתמטיקאיות ואנחנו מעוניינים לגייס נשים צעירות ולהראות להן שמתמטיקה ועבודה ב-IBM אינן רק לשבת בקיוביקל עם גיליון אלקטרוני, אלא הזדמנות לעבוד על פרויקטים של העולם האמיתי".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש