גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זהירות, ראיון עבודה: מה אסור למעסיק לשאול את העובדים?

בשנה האחרונה חלה החמרה בנטל על המעסיק בראיונות עבודה ■ מה אסור ומה מותר למעביד לשאול בראיון, ואיך מומלץ להתכונן לראיון העבודה הבא שלכם?

אחד המעמדים המלחיצים ביותר שעמו צריכים להתמודד אנשים במהלך חייהם הבוגרים הוא ראיון קבלה לעבודה. בראיון כזה יש מתח מובנה בין רצונו של המעסיק למצוא את האדם המתאים ביותר לתפקיד ולתהות על קנקנו בצורה המיטבית - לבין רצונו של העובד הפוטנציאלי לקבל הזדמנות הוגנת לשווק עצמו לתפקיד, ובאותה עת גם לשמור על פרטיותו.

רק מעטים מהמועמדים לעבודה ומהמעסיקים שעורכים את ראיונות העבודה עמם, מודעים לזכויותיהם במהלך הראיון. לכן המתח זה, בין רצון המעסיק למציאת "העובד האידיאלי" לניסיון העובד להציג עצמו בראיון כ"איש המושלם לתפקיד", עלול להביא להפרות חוק, בעיקר מצד המעסיק שמחויב לנקוט בגישה שוויונית בקבלה לעבודה.

שני החוקים המרכזיים בישראל שעוסקים בנושא זה הם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שקובעים רשימה של נושאים אשר הסתמכות עליהם כקריטריון בראיון קבלה לעבודה, תיחשב כאפליה אסורה.

כך למשל, אסור לשאול מועמד לעבודה על נטייתו המינית, על מעמדו אישי, מוגבלותו, ומועמדת לעבודה אסור לשאול האם היא נמצאת בהריון, האם היא עוברת טיפולי פוריות או הפריה חוץ-גופית.

נוסף לכך אוסר החוק על המעסיק לשאול את המרואיינים לעבודה מה גילם, גזעם, דתם, ארץ מוצאם, השקפתם הפוליטית, האם הם חברים במפלגה או מבצעים שירות מילואים פעיל.

כל שאלה או דרישה למידע הנוגעת לרשימת הקריטריונים הללו, נחשבת בחוק ל"שאלה אסורה", הנגועה באפליה אסורה.

יתר על כן, אף אם נידב העובד את המידע הזה או נשאל עליו בעקיפין - אסור למעסיק להסתמך על המידע במסגרת ההחלטה אם לקבל את העובד לעבודה. הסתמכות כזו נחשבת גם היא אפליה אסורה, ומעסיק שיעשה זאת עלול למצוא עצמו משלם פיצויים של 50 אלף שקל ללא הוכחת נזק למרואיין שאותו הפלה לרעה.

רק במקרים חריגים יכול להימצא "פתח מילוט" למעסיק, בנסיבות שבהן הוא ביסס את ההחלטה בדבר קבלה לעבודה על שיקולים "מפלים" כביכול, במקרה שאלה רלוונטיים לאופי העבודה המוצעת.

בשנה האחרונה חלה החמרה בנטל המוטל על המעסיק בראיונות עבודה, שבאה לידי ביטוי בעיקר בתיקון חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מחודש יוני האחרון, שבו נקבע כי במקרה של תביעה מצד דורש עבודה, עקב דרישת מידע מפלה מצד המעסיק בראיון העבודה - נטל ההוכחה להוכיח כי המידע נדרש שלא על רקע אפליה הוא על כתפי המעסיק.

עו"ד אשר חלד, מייסד משרד אשר חלד ושות' המתמחה בייצוג מעסיקים גדולים בתחום דיני העבודה, מסביר כי התיקון לחוק העצים את הנטל המוטל על מעסיק במהלך ראיון עבודה, וכיום עליו להיזהר שבעתיים בבואו לשאול שאלות מסוימות וחובה עליו לחשוב היטב כיצד לנסח אותן. זאת, גם כאשר הן חייבות להישאל על מנת לברר את התאמת המועמד למשרה שאליה הוא מתראיין.

"אם ייחשד המעסיק כמי שנקט מעשים מפלים בעת ראיון עבודה, הנטל להוכיח כי לא כך הם פני הדברים הוא כבד, משום שמרגע שהוגשה נגדו תביעה, חלה עליו 'חזקה' כי הוא מעסיק מפלה", אומר עו"ד חלד.

גם למועמד יש חובות

גם על המועמדים לעבודה חלות חובות חוקיות, ומועמד שניגש לראיון נדרש לתום-לב ולגילוי של כל הפרטים הנוגעים להתאמתו לתפקיד. ניסיון לייפות את קורות-החיים או את נסיבות סיום עבודה במקום קודם, ייחשבו כהפרה של חובת תום-הלב.

נוסף לכך קיימות הוראות ספציפיות על חובות הגילוי של המועמדים לעבודה. כך למשל מחייב חוק עבודת נשים מועמדת לעבודה לגלות למעסיקה כי היא בהריון החל מהחודש החמישי להריונה.

במאי אשתקד קבע בית הדין ארצי לעבודה בפסק דין בעניין שרונה ארביב, שעסק בפיטורי אישה בהריון, כי כאשר מדובר בסוג משרה שעובדת בהריון אינה יכולה לבצע בשל מגבלות הקשורות בהריון, כגון הרמת משאות כבדים - חלה עליה החובה לגלות על ההריון כבר בראיון העבודה, גם אם מדובר בשלבים המוקדמים של ההריון.

לדעתו של עו"ד חלד, בהסתמך על פסיקה זו, בהחלט ניתן לומר כי על אף שככלל שאלות בדבר הריון אינן לגיטימיות בראיון עבודה, שאלה אודות הריון שתופנה על-ידי המעסיק כאשר היא רלוונטית באופן מובהק לאופי ולדרישות התפקיד - תיחשב לגיטימית.

עו"ד חלד מדגיש כי הקו המפריד בין המקרים שבהם שאלות "רגישות" של המעסיק ייחשבו ללגיטימיות, לבין המקרים שבהם ייחשבו כמפלות ופסולות, הוא מטושטש (ראו טבלה בנפרד). לדבריו, מעסיק אינו יכול להסתמך על הוראות החוק בלי לנקוט משנה זהירות.

כך למשל מציין חלד כי בשנת 2008 פרסמה רכבת ישראל מכרז חדש להפעלת מערך תצפיתנים, ובמסגרתו כללה דרישה עמומה בדבר צורך בשירות צבאי של עובדי חברות האבטחה המתקשרות עמה, דרישה אשר גררה פיטורי עובדים, רבים מהם אזרחים ישראלים ממוצא ערבי, שלא עמדו בדרישה זו.

על פניו, דרישה כי תצפיתנים המשמשים בתפקיד אבטחה יהיו בעלי רקע של שירות צבאי נראית לגיטימית ומתיישבת עם הוראות החוק. אולם לגופו של עניין, בית הדין האזורי לעבודה התרשם כי הרכבת לא עמדה בנטל המוטל עליה להוכיח כי קריטריון השירות הצבאי הוא רלוונטי לתפקיד הנדרש, בין היתר משום שבעבר מילאו תפקיד זה תצפיתנים שלא שירתו בצבא.

עם זאת, עו"ד חלד מציין כי "בגופים ביטחוניים מסוימים, כמו למשל רפא"ל והתעשייה ביטחונית, דרישה כי מאבטחים יעמדו בקריטריונים של שירות קרבי, על ההכשרה המתלווה לכך, תהיה דרישה לגיטימית.

לשמור על אווירה מקצועית

הפסיקה והחוק אינם מספקים מרשם פלא לדרך שבה יש לנהל ראיון עבודה. אופי השאלות והדרך הנכונה לשאול אותן הם עניין דינמי, שמשתנה בהתאם למרואיין ולרוח הזמן והתקופה.

עו"ד קרן קופרמן, מומחית לדיני עבודה במשרד ש. פרידמן ושות', מייעצת למעסיקים לגבש מראש רשימת שאלות, שאינן נוגעות בסוגיות שהחוק אוסר עליהן, לשאול רק שאלות הקשורות ישירות להיבטים המקצועיים ולהימנע מלהציג למועמד לעבודה שאלות אישיות באופן ישיר. כמו כן ממליצה קופרמן למראיינים לתעד כל ראיון עבודה.

לדבריה, "לכל החלטה הקשורה בקידום, השתלמות או בחירה של עובד אחד על פני האחרים, מומלץ לנהל תרשומות אודות הדיונים ולתעד באופן מלא את התהליך והסיבות שהובילו לכך".

עצה חשובה נוספת שמעניקה קופרמן למעסיקים היא לנסות ולהשרות אווירה מקצועית בזמן ראיון העבודה. לדבריה, ניסיונה המקצועי מלמד כי פעמים רבות האופי "הסחבקי" הישראלי מכניס את המעסיק לצרות.

"שיחה עם מרואיין או מרואיינת על הילדים או על המצב הפוליטי או אפילו על גילם, שאולי נראתה כאילו נועדה 'לשבור את הקרח', עלולה להתפרש בקלות - אם המועמד לא יתקבל לבסוף לעבודה - כניסיון לקבל מידע לא רלוונטי ומפלה, שעשוי להפוך לתביעה של מבקש העבודה המאוכזב", מזהירה עו"ד קופרמן את המעסיקים.

לדברי עו"ד חלד, הדרך הנכונה ביותר לניהול ראיון עבודה היא לשאול את המרואיין שאלות אובייקטיביות באופיין, הנוגעות לדרישות התפקיד ולא לנתוני המרואיין.

לדוגמה, שאלה ישירה המופנית למועמד לעבודה בנוגע למספר ימי המילואים שהוא מבצע בשנה היא שאלה הנגועה באפליה אסורה. עם זאת, שאלה הנוגעת להיקף השעות ולרציפות הזמינות של מועמד לעבודה לאורך השנה יכולה להיחשב כשאלה לגיטימית.

עם זאת, ראיון עבודה שמטרתו לקבל מידע מפלה - גם אם הוא נערך בדרך של הצגת שאלות לגיטימיות לכאורה - הוא פסול. דוגמה לכך ניתן למצוא בצעקה הציבורית שקמה לאחרונה כנגד אפלייתם של מג"דים במילואים במקומות עבודה, על רקע מספר הימים הרב שהם מקדישים לשירות הצבאי.

כיצד להתכונן בצורה מיטבית לראיון עבודה

ד"ר מוטי נוימן, פסיכולוג ומנהל מחלקת ייעוץ קריירה בחברת "פילת" לניהול משאבי אנוש, אומר כי הדרך הנכונה ביותר להתכונן לראיון עבודה היא באמצעות סימולציה, שאותה מומלץ לעשות עם בעל מקצוע בתחום הארגוני או למצער, עם חבר או אפילו מול המראה.

לדבריו, עוד בטרם ההגעה לראיון כדאי לשמור על מספר כללי יסוד חשובים. ראשית, אסור לאחר - איחור יקבע תדמית שלילית. שנית, יש להתלבש בצורה סולידית וצנועה. מומלץ להתכונן לשאלות כמו "מה ההישג הגדול שלך", "מה יאמרו עליך הממונים/החברים שלך". כמו כן, חשוב להכין תשובות לשאלות קשות, כגון: "למה פוטרת מעבודתך הקודמת", "מהן נקודות החולשה שלך" וכדומה.

התרשמות המראיין מהמועמד לעבודה בעת הראיון מבוססת על החושים ועל הקשר הבינאישי לא פחות מאשר על הרקע והכישורים הפורמליים של המועמד, מציין ד"ר נוימן. "חשיבות רבה נודעת למסרים הלא מילוליים, ולכן על המרואיין לשים לב לשפת הגוף שלו, לשבת נינוח ולדבר בחופשיות. נוסף לכך, כדאי לשים לב גם לשפת הגוף של המראיין ולדאוג שלא יאבד עניין במהלך הראיון".

כלל חשוב נוסף עליו מצביע ד"ר נוימן הוא להימנע מצניעות יתר במהלך ראיון עבודה. "מועמד לעבודה שלא מסוגל לומר על עצמו דברים טובים לא יכול לצפות מהמראיין לחשוב עליו דברים כאלה".

המותר והאסור

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?