גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: לקסוס CT200h - חשמלית ושמה יוקרה

לקסוס CT200h הקטנה היא בכל רמ"ח איבריה המוקפדים ושס"ה גידיה האיכותיים - לקסוס ■ ליישב את הסתירה בין "חסכוני וירוק" ל"ספורטיבי ודינמי" - זה כבר סיפור אחר לגמרי

נתחיל מהסוף. זו ללא כל ספק לקסוס. בכל רמ"ח איבריה המוקפדים, שס"ה גידיה האיכותיים, עיצובה הנחבא אל הכלים, הידוריה, תפנוקיה, שכלוליה וגאדג'טיה. לקסוס.

אבל למה צריך בכלל לבשר זאת בתרועה כה נחרצת? הרי די באות L המסוגננת שעל קצה חוטמה ובמרכז עכוזה כדי להעיד על זהותה. אך דומה כי למרות כל תגי הזיהוי הללו, עלולים רבים לטעות בה. היא קטנה מהמקובל במשפחה היוקרתית הזאת. הנעתה קדמית בלבד - מוצר די נדיר אצל לקסוס. ותצורתה תצורת-האצ'בק - עיצוב שעד כה זכה בלקסוס ליחס הדומה ליחס שמקבל החמץ בחג הפסח: בל ייראה ובל יימצא.

למעשה, אין צורך לפעור פה מופתע. זה היה צפוי, מתבקש, כמעט הכרחי. הרי לא יעלה על הדעת (כנהוג לומר במקומותינו על כל דבר ועניין), שבפלח חדש (יחסית) זה של "קומפקטיות יוקרה", ישלטו מרצדס A קלאס, ב.מ.וו סידרה 1, אאודי 3A ו-וולוו 30C.

היה ברור שתיוולד גם הלקסוס CT200h, ערוכה ומוכנה להילחם על מקומה בצמרת היוקרה הקומפקטית.

יוקרה נסתרת

חדי-העין בוודאי שמו לב לאות h הכלולה בשמה של לקסוס החדשה. זו, כידוע, מבשרת היברידיות. הנעה דו-מנועית. גם מנוע חשמלי, גם מנוע בעירה פנימית. תבונה רבה טמונה בהחלטת לקסוס לצייד את המכונית הקומפקטית הראשונה שלה בהינע היברידי. זה הרי יתרונה הבולט על מתחרותיה. הערך המוסף של יצרני היוקרה האירופיים (כך מקובל לחשוב ובדרך-כלל זה גם נכון) טמון בהתנהגות כביש, בחדוות נהיגה, בחוכמת-מתלים ששויפה ולוטשה באבולוציה רבת-שנים. הערך המוסף של לקסוס (וטויוטה) טמון בהצלחתה ובניסיונה הרב בתחום ההנעה ההיברידית. ובעולם שבו התקינות הפוליטית והירקרקות המופגנת הם מקדמי מכירות שחשיבותם תופחת והולכת, זהו יתרון גדול.

הרעיון, כאמור, נבון. אך מה בעניין ביצועו? מילת ביקורת ראשונה תופנה להחלטת לקסוס ליטול את מערכת ההנעה של הפריוס, כמות שהיא, ולהטמינה בחרטום: מנוע בנזין 1.8 ליטר ו-99 כ"ס, מנוע חשמלי המייצר 82 כ"ס, תיבת הילוכים רציפה, ארבעה מצבי נהיגה - חשמלי בלבד, רגיל, חסכוני וספורט. בדיוק כמו בפריוס. אני מבין את שיקול-הדעת הכלכלי, ובכל-זאת חסרה לי מנת-מה של בידול וייחוד בין הלקסוס הזאת לבין הפריוס.

(והנה קושייה לפסח: מנוע הבנזין של הלקסוס מייצר 99 כ"ס, המנוע החשמלי - 82. כמה כ"ס הם מייצרים יחדיו? לכאורה, שאלה שאפילו הבן התם מההגדה לא יתקשה בה: 99 82 = 181, לא-כן? לא. בעולם ההיברידי, 99 82 = 136. למה? ככה. לא יודע. צריך כנראה מאסטר בפיסיקה כדי להבין ולהסביר).

עיצובה החיצוני שומר בקפידה על הכללים המקודשים של לקסוס: לא לנקר עיניים, לא להתייהר, להקפיד על הידור מאופק ועל יוקרה נסתרת. יש שיאמרו שהצניעות הזאת מופגנת מדי. לטעמי היא מוצלחת ומכובדת. כמו ארשת פניו של לורד בג'ינס. כמו לוגו מוצנע של נעלי-עילית. כמו סוד קטן ואינטימי בין המוצר לבעליו, הלוחשים זה לזה: "אנחנו יודעים שאנחנו הכי טובים. אין לנו צורך לתפוס את השכנים בצווארם ולצרוח את הבשורה הזאת באוזניהם".

התצורה ההאצ'בקית גובה גם כאן את המחיר המקובל עליה: פגיעת-מה במרחב-המחייה של יושבי המושבים האחוריים, וצמצום-מה של נפח הבגאז'. לא נורא. ליושבי הקדימה, לעומת-זאת, יש מכל טוב הארץ. סביבת נהג מדויקת ונוחה, מחוונים מופתיים, מושבים נפלאים, ארגונומיה נעימה ושימושית, חומרים ואיכות הרכבה המקרינים איכות ואיתנות... בקיצור - לקסוס.

אינפו: לקסוס CT200

לא ספורטיבי ולא דינמי

והנה הגענו לפרק הנהיגה. ההחלקה החשמלית-חרישית בתנאי עיר איטיים (עד 45 קמ"ש) משעשעת ומרנינה כרגיל. שיוט נינוח במהירויות בינעירוניות עד 130 קמ"ש, גם הוא שקט, נעים ושימושי. אני גם מאמין לנתוני לקסוס על החסכנות המופלגת של המכונית (עד 25 ק"מ לליטר) בנהיגה שכזאת. המחוונים עוטים אז אור כחלחל ומרגיע, המבשר לנהג שהוא נוהג באורח ירקרק וחסכוני. אך ניסיון לאמת את התארים "דינמי, ספורטיבי, מרגש", שגם אותם מצמיד היצרן למכונית הזאת, מעלה אי-אילו תהיות. רובן ככולן נוגעות למערכת ההנעה ולתיבת ההילוכים.

לא קל ליישב את הסתירה המובנית בין "חסכוני וירוק" ל"ספורטיבי ודינמי". גם CT200h מתקשה לעמוד במבחן זה. למנוע דווקא לא חסר עזוז. בעיקר בזכות המומנט הנאה של המנוע החשמלי, שזמין כולו כבר מסל"ד 0 ועד לקצה הסקאלה. הגיר הרציף הוא זה שמקשה על המנוע להפגין את יכולותיו בנעימות. חסרה, באופן כואב ממש, האפשרות לקבוע לתיבה הזאת נקודות-העברה (הילוכים) לאורך מהלכה הרציף, כדרך שיש בלקסוסים האחרים בהם היא מותקנת.

כך קורה שניסיונות לחלץ מהמכונית את מיטבה המוטורי, גורמים לסל"ד לטפס לנקודה גבוהה מאוד ולהישאר שם, בעוד הגיר מתרוצץ מעלה ומטה כדי לתרגם את הסל"ד הזה לתנועה. גם קצת מרעיש, גם לא נורא נעים, גם לא מאוד ספורטיבי או דינמי. וגם - לחלוטין לא חסכוני. המחוונים נוטשים אז את גוונם הכחלחל ועוטים צבע אדום, כעוס ונוזפני. ואם יחטט הנהג בנבכי זכרונו של מחשב הדרך, הוא יגלה שנסיעתו הנמרצת הביאה אותו לתצרוכת דלק שלא הייתה מביישת ג'יפ. מסתבר (שוב) שכדי להגיע לנתוני חיסכון מרשימים, לא די במכונית ירוקה. צריך גם נהג ירקרק.

דווקא ההגה והמתלים משדרים במפורש שהיו מסתדרים להפליא גם עם מנוע ספורטיבי ממש, ובלבד שתוענק להם תיבת הילוכים נעימה יותר (וחסכונית פחות). אך, כאמור, זו לקסוס. לכל דבר ועניין והידור ופינוק ואיכות.

מתחרות

כמה היברידיות "מלאות" בפחות מ-200 אלף שקל, שבדרך ארצה:

פיז'ו 3008

ההיברידית "המלאה" הראשונה של פיז'ו תושק בשבועות הקרובים באירופה ותגיע אלינו כנראה לקראת סוף השנה. היא מצוידת במערכת הנעה שכוללת מנוע טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר, מנוע חשמלי חזק (כ-37 כ"ס), תיבה רובוטית וסוללה יפנית מבית סניו. הנהג יכול לבחור בין מצב חשמלי בלבד, אוטומטי או ספורטיבי מצב 4X4 להנעה לכל הגלגלים. תא הנוסעים מציע שימושיות של מיניוואן אירופי, הפליטה מזערית (99 גרם) וצריכת הדלק המוצהרת מעל 25 ק"מ לליטר

טויוטה קאמרי

אחת ההיברידיות הנמכרות ביותר בישראל. עשרות יחידות שלה הגיעו לארץ מדי שנה בשנים האחרונות ביבוא אישי, ובתוך כמה חודשים עשוי להתחיל גם היבוא הסדיר שלה. זוהי מכונית מנהלים עם אוריינטציה אמריקנית מובהקת, תא נוסעים מפואר, ביצועים רציניים ומתורבתים תודות להנעה בהספק משולב של כ-200 כ"ס, חיסכון לא מבוטל בדלק ביחס לקטגוריה ואמינות מוכחת

פורד C-MAX

אח הדגמים היברידיים ה"מלאים" שפורד מתכננת לשנתיים הבאות, מבוסס כנראה על פוקוס החדשה, ויגיע כבר בשנה הבאה. בינתיים חשפה החברה גרסה היברידית של המיניוואן האירופי הקומפקטי CMAX שתצא לשוק בשלהי השנה הבאה. יש לו מערכת הנעה עם אופציה לנסיעה חשמלית מלאה וצריכת דלק מזערית. הוא מיועד לחמישה נוסעים ומחירו, לאחר הטבת המס, יהיה "נגיש"

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות