גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכר סופרים: מה הפלא שלא רוצחים במלון הילטון?

חשבתם לברוח מהמתקפה השיווקית אל הספרים? חשבו שוב ■ הספרייה הישראלית מיישרת קו עם העולם, והתוכן השיווקי מחלחל בין דפיה ■ בעולם זוהי כבר תעשייה במאות אלפי דולרים

"אובדן המחשב היה מדכא... לעזאזל, היא זקוקה למחשב מהיר וחדיש. שלא במפתיע היא שמה עין על האפשרות הטובה ביותר: הפאואר בוק G4/1.0 Ghz של 'אפל', שזה עתה יצא לשוק, במארז אלומיניום עם מעבד PowerPC 7451 עם מאיץ חישוב AltiVec Velocity, זיכרון עבודה בנפח 960 מגה ודיסק קשיח של 60 ג'יגה. היה לו Bluetooth וצורבי CD ו-DVD מובנים. ומעל הכל, זה היה המחשב הנייד הראשון עם מסך 17 אינץ' עם כרטיס גרפי NVIDIA ורזולוציה של 900*144 פיקסל - מחשב שהדהים את חסידי ה-PC ועלה על כל דבר אחר בשוק. מבחינת חומרה זה היה ה'רולס רויס' של המחשבים הניידים...".

סטיג לרסון לא היה יכול לנסח את זה טוב יותר גם אילו היה עובד כעורך עלונים פרסומיים. אבל הקטע הזה לא נלקח מקטלוג של חברת התפוח הקטן והנגוס, אלא דווקא מאחד הלהיטים הגדולים של הספרות הבינלאומית בשנים האחרונות, "נערה עם קעקוע דרקון", שמציע לקוראים מנה עיקרית של עלילת מתח סוחפת עם תוספת בצד של פרסומות חוזרות ונשנות של מוצרי אפל השונים.

לא ידוע אם לרסון קיבל תשלום מחברת אפל על השירות שנתן להם. הוא עצמו אמר שההתלהבות הג'אנקית של הגיבורה שלו ממוצרי אפל תואמת את רוחה המרדנית, החתרנית והמגניבה, וכיוון שהוצאות לאור לא ששו להוציא את הספר, פוטנציאל השיווק שלו נראה בתחילה, מן הסתם, עגום ולא ממש מושך עבור חברות הפרסום.

בין אם לרסון קיבל תמורה או לא - אפל קיבלה הרבה מאוד פרסום עם ההצלחה הפנומנלית והמפתיעה של סדרת הספרים וסדרת הסרטים השוודית שנעשתה בעקבותיה, אשר גם בה הייתה אפל דמות מרכזית בעלילה. למפיקי הגרסה האמריקנית לסרטים, אגב, גרם לרסון כאב ראש לא קטן, כיוון שההפקה נעשית בתמיכה של אולפני סוני, שלא ממש ששים לשתף פעולה עם האינטרסים של סטיב ג'ובס.

הטכניקה מוכרת לכל מי שצופה בטלוויזיה, ודאי להורים צעירים שמלעיטים את התינוקות בקלטות הילדים: הפרסומות הסמויות, או בלשון מכובסת - תוכן שיווקי (באמריקנית זה נשמע אפילו נקי יותר - Product Placement). הרעיון פשוט: במקום לעצור להפסקת פרסומות גורמים לגיבור לגשת למקרר ולהתחיל לאכול יוגורט של מותג ספציפי תמורת צ'ק שמנמן. ומה שטוב לטלוויזיה, מתברר היום, טוב גם לספרות.

למען האמת, לא עולם הספרות הוא שחיקה את הטלוויזיה והקולנוע בעניין הזה, אלא דווקא להפך: הפרסומאים של המאה ה-20 בסך הכל שפשפו וליטשו את מה שנעשה כבר במאה ה-19, כשחברות נסיעות התחננו בפני ז'ול ורן לכלול את שמותיהן בספר "מסביב לעולם ב-80 יום", כפי שנאמר בהקדמה להוצאה מחודשת ויוקרתית של הספר ב-2005. המאה האחרונה של עולם התוכן השיווקי הייתה אמנם בסימן המסך הגדול והקטן, אבל לאט-לאט גם הפרוזה מחזירה עטרה ליושנה, ורוצה גם היא לגזור קופון.

פרק ראשון: כך תקבל חדר משלך

ב-2001 געש עולם הפרוזה הבינלאומי כשפיי וולדון, מחברת רומנים רומנטיים מצליחה, שלשלה לכיסה 18 אלף לירות שטרלינג מחברת בולגרי, תמורת אזכור של החברה 12 פעמים בספר שאף נשא את שם החברה, "The Bulgari Connection", שגם תורגם לעברית ויצא בהוצאת כנרת-זמורה-ביתן תחת השם המפתה "הפיתוי של בולגרי". הצעד הזה זיכה אותה בכתבת שער ב"ניו יורק טיימס", שכמובן עיקם את אפו האינטלקטואלי אל מול התופעה.

אמנם אין בארץ אף "בולגרי" שתציע מאות אלפי שקלים לעמוס עוז, אבל יותר ויותר סופרים מוכנים להזכיר בית מלון כזה או אחר בספריהם תמורת חדר שקט לחודש של כתיבת טיוטה. הנוהג הזה, מתברר, מקובל מאוד - אף שמעטים מוכנים להודות בו. סופר שמככב תדיר ברשימות רבי המכר מספר שחברת מזון מסוימת אף הציעה לו לספק את הכיבוד בהשקת ספרו הבא, תמורת מספר אזכורים חיוביים בספר.

הסופר זיו כהן, בעלי ההוצאה לאור סל ספרים ומי שעומד מאחורי ההצלחה המסחרית המרשימה של "נגמר העוף (אבל גם הקוסקוס טעים)", הוא מהבודדים שמוכנים להודות בהכנסת תוכן שיווקי לספריהם. כהן מספר שבעקבות הצלחת ספריו, שעלילתם סובבת סביב חברת תעופה ומתרחשת בכמה ערים בעולם, פנו אליו מחברת התעופה בראסלס איירליינס וביקשו שאחת הערים בספרו הבא תהיה אנטוורפן הבלגית. בתמורה קיבל כהן טיסה, אירוח וסיור לוקיישנים בעיר. "קיבלתי תמורה, לא כסף", הוא אומר, "נוצר חיבור טוב משום שבספר כזה אתה חייב לדייק: אם הדיילים מנהלים שיחה בבית קפה, אני לא ממציא אלא אכתוב על מקומות שקיימים, ואם הם אוכלים משהו אני רוצה שיגישו אותו במקום".

בהמשך רצתה החברה שכהן יכתוב על ערים נוספות שניתן להגיע אליהן רק באמצעותה: "הטיסו אותי לכל מיני מקומות שלא הייתי כותב עליהם בלעדיהם, ויש גם חצי פרק שמתרחש בטיסה של בראסלס איירליינס". כהן טוען שהוא ממש לא היחיד. "הבארטר מסייע לחסוך בעלויות הספר, וזו תופעה קיימת אבל לא מודים בה. בז'אנר הספרות הפופולרית תמצא הרבה פרסומות סמויות, שלא שילמו עליהן אבל הן נסגרו כבארטר". בחברת בראסלס איירליינס ביקשו לא להגיב על הדברים.

ובכל זאת, אנשי ספרות בארץ ממהרים לבטל את האפשרות של תוכן שיווקי בספרים ישראליים. לא המוסר הקלוקל או זיהום התרבות הגבוהה עומד לנגד עיניהם, אלא בעיקר האילוצים והמגבלות של השוק הישראלי הקטנטן. "זה מצחיק לדבר על זה בהקשר של תעשיית הספרים הישראלית", אומרת נועה מנהיים, עורכת ספרות מקור ראשית בכנרת-זמורה-ביתן, "אנחנו לא מספיק גדולים והקישור בין ספרים ומסחריות לא הדוק מספיק. סופרים גם אינם מובילי טעם במידה מספקת בשביל שלהמלצה שלהם תהיה איזו משמעות מיוחדת".

"לא נתקלתי בדבר כזה ואני לא רואה תופעה כזו. קשה לי להאמין שמותג כלשהו יציע לסופר להזכיר אותו תמורת טובות הנאה", מסכים אמנון בן שמואל, מנכ"ל התאחדות הוצאות הספרים בישראל.

כמוהם חושב גם רם אורן, סופר ובעלי הוצאת קשת, שלא פעם קרץ למיזמים שיווקיים של המילה הכתובה: "סופר מהליגה הלאומית לא יעז לעשות דבר כזה. זה ידבק בו ויגידו שהוא מכר את נשמתו. ואם הסופר לא מהליגה הלאומית, מה יהיה האפקט בזה?".

אורן עצמו ניסה בעבר להוביל מהלך של שילוב פרסומות של ממש בספרים, כדי להוזיל את עלויות ההדפסה וההפצה, אבל לדבריו גם הניסיון הזה נכשל בגלל חוסר כדאיות. "מספר העותקים לא מצדיק את זה. שום מוסד לא יסכן כסף עבור התפוצה הנוכחית. פרסומאים היום נזהרים מאוד ורוצים לדעת מראש מה תהיה התוצאה, ופה אין שום הבטחה לקליינט".

במידה מסוימת אורן צודק. מרבית הכותרים המודפסים בארץ נמכרים באלפי עותקים, ורבי-מכר יוצאי דופן מגיעים ל-100 אלף עותקים - הרבה פחות מתפוצה של עיתון יומי או של תוכנית בפריים-טיים. מצד שני, אותה חרדת קודש של תרבות גבוהה, שמרתיעה סופרים בכירים מלכלול תוכן שיווקי בספריהם, היא שמצדיקה את המהלך: אפילו בימינו העילגים יותר אנשים מתייחסים בכבוד עצום לספר, ואזכור של מותג בו עשוי להיות אפקטיבי פי כמה מאזכורו בקלטת ילדים. אולי זו הסיבה ששלושת הדוברים טועים: התופעה קיימת בישראל, אמנם בחיתוליה, אבל היא פה כדי להישאר.

פרק שני: כשאיקאה וסיטרואן מתאימות לעלילה

קשה להאמין שאפשרות הפרסום הזו תישאר מוגבלת לעסקאות חליפין כמו של זיו כהן וחברת התעופה. גם בראשית ימי התוכן השיווקי בטלוויזיה הישראלית היה מי שפקפק ביכולתו של השוק להצדיק את הטכניקה, והיום התעשייה הזו מגלגלת מיליוני שקלים ומפרנסת הרבה מאוד כותבים מוכשרים שמנסחים סצנות שלמות עבור סדרות וסרטים, לשם ההתאמה התסריטאית בין המותג לעלילה, ובניגוד לעולם המרקע - בעולם המו"לות אין רגולטורים מעיקים.

כהן אומר שדבר דומה יכול לקרות לתעשיית הספרים. "לסופרים לא מוכרים יהיה קשה", הוא מנבא, "אבל סופרים מוכרים, שהספר שלהם יגיע למאות אלפי אנשים, ודאי יעשו זאת. זו קרקע נוחה לפרסום".

הקושי, לדברי כהן, הוא לא בפוטנציאל אלא במימוש שלו. "יצא ספר בהוצאה שלי שעסק בחברת היי-טק וכל הדמויות שם נוהגות בפורד, כי זה רכב ליסינג פופולרי. אתה מסתכל על זה ואומר אנחנו עושים להם פרסומת חינם! אבל לא תמיד יש לך משאבים לפנות למפרסם. צריך להציב בנאדם שיחפש ספונסרים, ולסופר מן השורה אין יכולת כזו, אולי למו"לים גדולים יש. מבחינת המפרסם זו קרקע מעולה, וזה יכול להיות כבר עכשיו, אם המו"ל ישים על זה בן אדם שימצא את החסויות הנכונות". כיום, לדברי כהן, רוב אזכורי המותגים בספרות הישראלית נועדו ליצירת אווירה אמינה והם לא תוצאה של עסקה כזו או אחרת.

דבריו של כהן מקבלים חיזוק גם מאלון הוכדורף, מנכ"ל שותף בחברת רכש המדיה זניט מדיה. "זה לא יהיה תוכן שיווקי, אלא אבולוציה שלו", הוא מסביר. הוא תולה הרבה תקוות במעבר ספרים לפורמט דיגיטלי: "אם יש בעלילה אזכור של המדינה קובה, נשים שם לינק לאתר תיירות שמציע אטרקציות בקובה. העולם הדיגיטלי מאיר פנים לתוכן שיווקי והספרים זו הזדמנות".

למרבה ההפתעה, גם מי שמפקפק בכדאיות של השיטה לא פוסל את קיומה באופן עקרוני. אפילו אורן, שאומר ש"לא שווה להתבזות בשביל כמה עשרות אלפי שקלים", למעשה רומז שכמאמר הבדיחה הידועה - עכשיו נשאר רק להתמקח על המחיר. בן שמואל אפילו גמיש יותר: "אינטואיטיבית אני חושב: 'סו ווט?'. אם זה לא משהו לא חוקי, אני לא רואה בזה פסול, במיוחד במצב שבו נמכרים ארבעה ספרים במאה שקל והתמורה למו"ל ולסופר לא מכסה את העלויות".

הסכנה שבשיטה הזו, מן הסתם, היא האפשרות שעלילת הספר תהפוך למשנית בחשיבותה לעומת אזכור המוצר - דבר שקרה לא מעט בטלוויזיה וגרם לכמה סצנות גרוטסקיות במיוחד בכמה אופרות סבון אמריקניות. אבל יובל אברמוביץ', שספריו "כאן יעל וייס, תל אביב" ו"נא להתנהג בהתאם" זכו להצלחה גדולה אצל הקוראים, אומר שהוא לא רואה הבדל גדול בין לחץ שיווקי ללחץ רגיל של עורך ספר. "אני לא רואה הבדל בין עורך שאומר לי 'תכניס קצת סקס כי זה מוכר' ובין הכנסת תוכן שיווקי. עורך ממילא מפעיל לחצים על הסופר כדי לשנות את זה ולעבות את ההוא".

איך בכל זאת מונעים מצב שבו המותג מכתיב את העלילה בלי רגולטור? אברמוביץ' סומך מאוד על קהלו: "הקוראים לא סתומים. אם יהיו זיוף וזילות הקוראים ירגישו, וכמו שיש באזז חיובי - יהיה גם באזז שלילי".

בספרו הראשון של אברמוביץ', שזכה לשם המקוצר "יעל וייס", מככבת בין השאר חנות הרהיטים שלא מזמן עלתה באש. הפרק השלישי של הספר נפתח במילים: "רענן התברך בחוש אסתטי מפואר וגר למעשה בתוך סניף של איקאה... בשירותים הוא החזיק קטלוגים ישנים ומנוילנים של החברה, כולל את זה משנת 1975, שלגרסתו היה נדיר לא רק כי הוא נולד באותה השנה שבה הודפס, אלא בעיקר כי מדובר היה בקטלוג הראשון של הסניף האוסטרלי".

- נו, מה קיבלת?

"השתמשתי במותגים של איקאה ושל ארומה כדי להעביר את האווירה התל אביבית של הספר, ושאלו אותי אם איקאה שילמו לי, אבל האמת היא שלא קיבלתי כלום. בדיעבד הייתי עושה את זה, לאו דווקא בשביל כסף, אלא כדי שישימו את הספר למכירה בקופה או שייתנו תמיכה כלשהי. אם זה עוזר ליצור תוכן איכותי, למה לא? כל עוד זה נעשה בצורה מכובדת אני לא רואה עם זה בעיה. הרי גם היו יוצרים שטענו נגדם שהם כיוונו מראש את היצירה שלהם לחו"ל, זה פגע ביצירה? להפך - אם כבר זה שדרג אותה".

- אז בספר הבא תנסה להשיג שיתוף-פעולה מסחרי?

"אני כבר יודע איפה הספר מתרחש ומה הסיפור הכללי. אם ארגיש שיש נוכחות מותגית מסוימת מוצדקת, אם זה משתלב בעלילה בצורה אורגנית ואפשר יהיה לבדוק שיתוף פעולה מסחרי מראש, אין בעיה. אני מסתכל על הספר כעל מוצר צריכה בידורי וכל מה שנגזר מזה. הסופרים בארץ די צנועים, אף אחד לא ידרוש 200 אלף שקל בשביל זה, אבל אם זה מאפשר לי לנוח לחודש מכל שאר העשייה שלי כדי לכתוב, וחדר לשבוע-שבועיים, אז בכיף".

גם כהן מדגיש שההתאמה הכרחית לעלילה. "אם זה לא יושב בעלילה אין טעם", הוא מסביר, "אני לא צופה מצב שבו חברה מסחרית תציע לרם אורן 50 אלף שקל כדי להכניס מוצר של עלית לספר על השואה. ברגע שאתה כופה את הפרסום על העלילה זה יציק לקורא, אף סופר לא יעשה את זה. גם הספרים של הגדולים ביותר נקנים מפה לאוזן, ואם תעשה טריק מלוכלך, אנשים לא יקנו".

- למה בכלל להשתמש במותגים? יש יוצרים שנמנעים בכוונה מאזכורם מחשש פרסום חינם.

"זה עוזר לעלילה להיות אמינה. למשל, בספר על חברת ההיי-טק, אתה רוצה להכניס את הקורא לתוך האווירה, אז אתה חייב להזכיר מכוניות ליסינג, והגישה שלי אומרת - אם זה משתלב בעלילה, למה לתת את זה בחינם? מצד שני, אתה לא יכול לתת לדמויות סיטרואן גם אם סיטרואן תשלם הרבה כסף, כי זה לא אמין. עורך שחושב רק על הכסף מדריך לא נכון את הסופר שלו".

פרק שלישי: מרקי קנור במהדורה הגרמנית

היחידה שנרתעת בצורה מובהקת מהשיטה היא מנהיים, וגם היא מבהירה כי "ההתנגדות שלי היא לא מוסרית. אני לא חושבת שזה פגום או שפרסום הוא מהשטן, אבל זה משנה את הדרך שבה הספרות נכתבת. אם משלמים זה מחייב לא סתם אזכור, אלא אזכור חיובי, וזה יותר מורכב. לא רק שהיית במלון, אלא שהשירות היה מושלם ושתחזור לשם בפעם הבאה שתהיה בעיר. הפן השיווקי הוא לא מלוכלך, אבל זה עוד עול על היצירה.

"כעורכת, עדיין לא נתקלתי בזה אבל הייתי נרתעת. אני לא רוצה שסופר יכתוב לקראת משהו וירגיש מחויב - לא משנה למי ועד כמה. תחושת מחויבות לכלול משהו הופכת את הטקסט לדרשת בר מצווה, שבה אתה נדרש להודות להורים ולרב שלימד אותך את הטעמים, ואם לא הזכרת את סבתא אז היא נורא תיעלב".

- בניגוד לנער בר-מצווה, לא מעט כותבים נאלצים למלצר כדי להתפרנס.

"קל לי להגיד כי אני לא סופר שצריך למלצר כדי לגמור את החודש, אבל אני לא רואה בחוויה הזו שום דבר שיכול להעשיר את הטקסט. הסופר צריך לאכול, אבל אני לא חושבת שזו דרך אידיאלית להרוויח את לחמו".

מנהיים מדגישה כי בארץ דווקא נהוג להנחות את הסופרים להמעיט באזכורי מותגים, אבל בגלל חששות אחרים לגמרי. "זה יכול להיות בעייתי: אם יש רצח במלון הילטון, זו לא קונוטציה חיובית, ואנחנו מאוד נזהרים לקשור סיטואציות שליליות למותגים מוכרים".

למרות זאת, היא מכירה מקרים, אמנם בחו"ל, שבהם הסופר מוצא לגמרי מהמשוואה, והיחידים שמחליטים על התוכן השיווקי בספר הם המו"לים. "פגשתי פעם את הסופר טים פאוארס (סופר מד"ב ופנטזיה אמריקני, י.א.) הוא סיפר לי על קורא שקרא מהדורה גרמנית של ספר שלו, שבה בשלב מסוים העלילה עוצרת, ובמקום דיאלוג שהוא כתב הכניסו קטע נוסף. אחת הדמויות אומרת לשנייה שיש להם זמן לאכול מרק, ומציעה לאכול מרק של חברת קנור ומציינת שיש לחברה 25 טעמים נפלאים. הסוכן הגרמני של פאוארס אמר לו שזה מאוד מקובל בגרמניה". היכונו - בקרוב על מדף הספרים בחנויות הקרובות למקום מגוריכם.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

חייל צה"ל נפצע קל במטח הרקטות הלילי לאזור מירון ● דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים את יצרנית השבבים טאיוואן סמיקונדקטור, עסק שהוא חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה? והאמת המפתיעה על גילם של מייסדי סטארט-אפים מצליחים