גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שושלת: פרק הסיום?

הפועל ת"א מגיעה לפלייאוף עם מאמן ושחקנים שבעי הצלחות ותארים, שכבר חושבים על כרטיסי הטיסה לחו"ל לעונה הבאה ■ האם גם הפעם זה יספיק במאבק האליפות מול חיפה?

עכשיו זו כבר עובדה: אלי גוטמן נמצא חזק על הרדאר של הקבוצות הבכירות בליגה האוסטרית. וורנר קון, המנהל המקצועי של ראפיד וינה, צוטט אתמול בתקשורת האוסטרית כשאמר ש"גוטמן אחד המועמדים שלנו". גם רד-בול זלצבורג עוקבת מקרוב אחרי ההתפתחויות בגזרה של מאמן הפועל ת"א. על-אף הכרזותיו על תכנון העונה הבאה בהפועל, ולמרות שנזף בשחקני האלופה על כך שעד תום העונה הנוכחית עליהם להתרכז במועדון ולא בהצעות מחו"ל, גוטמן בעצמו, באמצעות הסוכן פיני זהבי, מחפש עבודה מעבר לים. כנראה בגלל שגם הוא מבין שהשושלת הנוכחית עמוסת התארים של הפועל ת"א, אותה בנה במו ידיו מאז הגיע למועדון באמצע עונת 2007/08, נמצאת על-סף סיום תוחלת החיים שלה.

השושלת צפויה להתפרק כי פרט לגוטמן, כל השחקנים הבכירים מגששים דרכם החוצה: ערן זהבי מנהל מו"מ גלוי עם ספורטינג ליסבון; איתי שכטר מטייל באירופה ומדבר בפתיחות על הצעות מגרמניה ואיטליה; דני בונדר בדרך לליגה הרוסית; אניימה על-סף חתימה בליל הצרפתית; בן שהר המושאל מאספניול יחזור לספרד, וגם סוכניהם של טוטו תמוז, גילי ורמוט ושחקנים נוספים מבהירים בתקשורת אחת לכל כמה ימים כמה המעבר לאירופה קרוב.

הרצון המקצועי והכלכלי של השחקנים והמאמן להתקדם הוא מובן. אבל אולי זו גם הסיבה לעובדה שמאז ה-4-1 המרשים על מכבי חיפה לפני כחודשיים, נרשמה ירידה תלולה ביכולת של האדומים, שמרוכזים יותר בעתיד המתוק בחו"ל ופחות בהווה. בהווה, אגב, יש פלייאוף בליגת העל שהתחיל בסוף השבוע.

***

מי שנכווה בסיטואציה דומה הוא סמל אדום ותיק, גילי לנדאו, שבעונת 2002/03 הצליח לקחת את מכבי נתניה, שהיתה מועמדת לירידה, אל המקום הרביעי. השיא הזה הצליח להשאיר את רוב השחקנים במועדון בעונה שלאחר מכן - אבל היא הסתיימה עם ירידת ליגה מבישה, כששחקנים כמו אורי אוזן, רביד גזל, גיא צרפתי וישמעל אדו מסכמים את תנאיהם במקומות אחרים עוד לפני שהקבוצה ירדה באופן מעשי.

ההשוואה בין הסיטואציה ההיא לזאת הנוכחית של הפועל מתבקשת, אך דווקא לנדאו עצמו לא מסכים איתה. "ההשוואה בין קבוצה עם תקציב שחקנים של 3 מיליון שקל להפועל ת"א היא בעייתית מאוד. אבל ללא השוואה ישירה, אפשר לומר שמה שמבדיל בין שחקן טוב ומוכשר לשחקן מצוין ו-ווינר זו הסתגלנות. בין אם זה להסתגל לעונה של 50 משחקים בגלל אירופה, ובין אם זה לשמור על רעב גם לאחר הצלחות. לדעתי, לרוב שחקני הפועל ת"א יש את זה, ועובדה שעד עכשיו הם התמודדו יפה מאוד עם בעיות כמו ריבים בין הבעלים שבקבוצות אחרות היו מביאים לרוב להידרדרות מקצועית", מסביר לנדאו. "הם אפילו הצליחו להישאר עם רגליים על הקרקע אחרי ליגת האלופות, שזה דבר שראינו שקשה לעשות בישראל".

"זה נכון שיש אווירה של סוף תקופה", מודה אחד משחקניה היותר מבוקשים של הפועל בחו"ל, "אבל אף אחד לא רוצה לסיים את התקופה הזו בטעם רע. כולם מתרכזים עכשיו בלהביא את כל מה שיש בנו במשחקים האחרונים ולסיים את השושלת הזו כהפועל הגדולה בכל הזמנים".

אלי גוטמן, הפועל ת
גוטמן. גם הוא פוזל לאירופה (צילום: רויטרס)

שייע פייגנבוים, סמל אדום אחר, דווקא לא מצליח לקבל אמירות כאלו של "סוף תקופה" ולא מבין את ההידרדרות ביכולת של הפועל בעת האחרונה. "שחקן שלא נמצא במוטיבציה כל הקריירה שלו, הוא פשוט לא שחקן גדול באמת", הוא טוען. "אם זה היה שחקן אחד או שניים בהפועל, היית יכול להגיד שהם עושים דווקא, אבל ברגע שזה כל כך הרבה - זה כבר מראה על משהו מעבר. יש להם את כל התנאים להצליח: אצטדיון מלא, מענקים, קהל מדהים, והם פשוט לא עושים את זה. זה שרוצים אותם באירופה צריך לגרום להם לשחק יותר טוב, לא פחות טוב. אם שחקן כמו גילי ורמוט לא מצליח להביא את היכולת שלו בליגה קקמייקה כמו שלנו, אין לו מה לחפש באירופה".

***

מלבד החשיבה על העונה הבאה, יש כמה בעיות אובייקטיביות שסבלו מהן בהפועל השנה ואי אפשר להתעלם מהן. הראשונה, העובדה שגוטמן לקה בליבו ונעדר מאימונים ומשחקים למשך כמה שבועות; השנייה - פציעות: איתי שכטר, הסקורר הבולט של המועדון בעונה הקודמת, גמר את העונה כבר בינואר; או אניימה, שנעדר משער הדאבליסטית בשבועות האחרונים, בהם צברה הקבוצה רק כ-65% מהנקודות האפשריות, דווקא כששלבי ההכרעה בפתח. "קשה להסביר כמה אניימה חשוב להפועל", אומר לנדאו. "הוא המנהיג של הקבוצה והוא זה שמשרה ביטחון עליה ונותן לה את האופציה לתקוף יותר ולנסות דברים נועזים יותר. הוא יותר חשוב לה אולי מכל שוער לכל קבוצה בעולם. הוא כמו אובארוב במכבי בשנות ה-90'. איתמר ניצן (השוער המחליף - ד"ב) שוער מעולה ויהיה שוער גדול, אבל חשוב לזכור שהוא לא שיחק כדורגל למעלה משנה במכבי הרצליה".

אבל צריך לזכור שפציעות הן חלק מהמשחק - וגם בשנה שעברה התמודדה הקבוצה עם פציעות קשות, כמו זאת של נמניה ווצ'יצ'ביץ'. "מי שרוצה להצליח באירופה ובליגה במקביל צריך סגל רחב מאוד, ולדייק בשחקנים שהוא מביא לקבוצה, גם מקצועית וגם חברתית", הסביר בפתיחת העונה שעברה אלי גוטמן בעצמו. "עונה ארוכה כזו מצריכה תורת אימונים שונה, כזו שמאפשרת גם לפתוח בכושר טוב, אך גם לשמור את השחקנים רעננים לרגעי ההכרעה של העונה". האם הנוסחה שעבדה לגוטמן בשנה שעברה תספיק העונה?

עוד כתבות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"