גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי: "אנחנו לא מדינת עולם שלישי; יש דלות, יש קשיים, אבל בואו לא נגזים"

אסתר דומיניסיני בריאיון מיוחד ל"גלובס": "שכר הבכירים נראה לי תמוה, כאילו השמיים הם הגבול" ■ על העובדים בסקטור הציבורי: "חוסר הגמישות יביא עוד הפרטות, זה טיפשות" ■ ואיך יכול להיות שמי שנושקת לגיל 60 שלחה הביתה 160 עובדים מבוגרים? "הם עייפים מדי"

"לא הייתי רוצה לקבוע היום כמה צריך להרוויח אדם בשוק חופשי, אבל אין ספק שהפערים בחברה הישראלית הם בלתי סבירים והם רק הולכים ומתרחבים" - כך אומרת מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, בראיון מיוחד ל"גלובס". לדבריה, "חברה עם פערים כאלה היא חברה בלי חוסן, ואם רוצים להשיב את החוסן חייבים לצמצם את הפערים".

כשמזכירים לדומיניסיני את המספרים המנופחים של שכר הבכירים בחברות הציבוריות, אלה הנמנים עם מה שמכונה "מועדון המיליון", היא מתנועעת בעצבנות על הכיסא. "אני לא יכולה לומר לך מה זה שכר 'צודק', אבל אני כן יכולה לומר שחלק מאותם מנהלים קיבלו משכורות עתק, למרות שהחברה שלהם הפסידה. זה נראה לי תמוה, כאילו השמיים הם הגבול".

- איזה מנגנון את מציעה מבלי לפגוע באותו שוק חופשי שאת מדברת עליו?

"אנשים איכותיים בשוק חופשי תחרותי, צריכים לקבל שכר הוגן. איפה הגבולות? אין ספק שזה צריך להיות קשור לרמת ההכנסה הכללית המקובלת באותה מדינה. אנחנו כידוע בנינו מדינה קטנה, שבה כל אחד רואה את הכל: את הפאר מהצד האחד, ואת העוני מהצד השני. באותן חברות, שבהן מעטים מרוויחים כל כך הרבה, בסוף רוב האנשים מרוויחים מעט. עיניהם מסתכלות על השפע והפאר, והם שואלים את עצמם איפה אנחנו בכל הסיפור הזה.

"לכן, חלוקת ההכנסות צריכה להיות מאוזנת יותר, ולכן אנחנו בביטוח הלאומי היינו הגוף הממסדי היחיד שתמך בשנה האחרונה בהעלאת שכר המינימום, גם כשהשר הממונה עלינו, יצחק הרצוג, הצביע נגד. הרי לא יעלה על הדעת שהמנכ"ל מקבל 200 אלף שקל בחודש והפועל שלו מקבל שכר מינימום, שהוא פחות מ-4,000 שקל".

- שר האוצר טען שהצמיחה במשק דווקא מחלחלת אל כל השכבות. את מסכימה?

"אתה רואה את בנייני הפאר שנבנים, אתה רואה את המכוניות המפוארות, את המסעדות שצצות ואת מי שמסתובב בהן. משנה לשנה יש יותר אנשים שיכולים לצרוך את כל אלה, כי רמת החיים במדינת ישראל באמת עלתה. היא עלתה גם בקרב העניים, כי בסופו של דבר העוני הוא יחסי".

עוני יחסי

- אז את תומכת באלה שקוראים להפסיק את מדידת העוני בשיטה היחסית? שיטה ש"מייצרת" יותר עניים?

"אני לא חושבת שבמדינת ישראל יש אנשים רעבים. אנחנו לא מדינת עולם שלישי. יש עוני, יש דלות, יש קשיים, אבל אנחנו לא במצב של אפריקה. אנשים פה לא רעבים ללחם, בואו לא נגזים. יחד עם זאת, אין ספק שעוני הוא דבר יחסי, ודווקא בגלל זה צריך למדוד אותו בשיטה היחסית, כלומר ביחס לרמת החיים. המשמעות היא שאנחנו מודדים לא רק עוני, אלא בעיקר פערים. כי אם רמת החיים עולה, המדינה צריכה לשאוף לכך שכולם ייטלו חלק בשפע הזה".

- הממשלה מדברת בלי סוף על שילוב מגזרים מסוימים בשוק העבודה. אפשר לעשות את זה רק עם הגזר מבלי להשתמש גם במקל?

"בסופו של יום צריך למצוא את השילוב הנכון בין הגזר לבין המקל. כשהייתי מנכ"לית שירות התעסוקה, ראיתי אנשים שמבקשים שנחתום להם שהם לא יכולים לעבוד, למרות שהם דווקא יכולים, או נשים שביקשו להישאר בבית עם הילדים ולקבל הבטחת הכנסה. אם את רוצה לשבת בבית, למה שהמדינה תפרנס אותך?

"אם נצמצם את מספר מקבלי הקצבאות, נוכל להגדיל את סכומי הקצבאות עבור אותן אוכלוסיות שבאמת לא יכולות לעבוד. אבל זאת כבר צריכה להיות החלטה של ממשלה, שמבוססת על תפיסה חברתית. ברור גם שיש הרבה מאוד רגישות פוליטית בעניין הזה. כשביקרתי בנורווגיה סיפרו לי שם שאנשים מתביישים להסתובב במהלך היום, אם הם לא עובדים. רק נשים בחופשת לידה או קשישים מסתובבים שם ברחובות בבוקר או בצהריים. פה זה לא ככה".

עקשנות הוועדים מעודדת הפרטה

בכניסה לבניין המוסד לביטוח לאומי בתל-אביב, ממש כמו בכל משרד ממשלתי אחר, פוגשים תור של אנשים לצד שורה ארוכה של מאבטחים. משרד האוצר "מתקמצן" באישור תקנים לעובדי מדינה, אבל מאבטחים אפשר להעסיק על ימין ועל שמאל. למיקור חוץ תמיד יש תקנים. אבל בשונה כמעט מכל מנכ"ל של משרד ממשלתי, דומיניסיני לא מתלוננת. למעט עימותים נקודתיים, היא ובכירי משרד האוצר הולכים יד ביד, ואין לה שום כוונה להתנצל על כך.

"אין גוף ציבורי שאין בו חוסר יעילות, או שהתהליכים בו לא מספיק טובים. הכי קל זה לומר שיש מחסור בכוח אדם, ואמרתי את זה גם לוועד העובדים. מה זה מחסור? כמה תיקים צריך לעשות ביום? כמה אתה מתאמץ? תפקידו של המנהל הוא קודם כל לנהל או לייצר מבנה ארגוני ותהליכי עבודה שמביאים ליעילות. קודם כל תעשה את המקסימום עם מה שעומד לרשותך. אם אחרי שעשית את זה, אתה עדיין סבור שיש לך מחסור בכוח אדם, טפל בנושא הזה", היא מסבירה.

ואכן, כשדומיניסיני מדברת על התייעלות, זה לא רק סיסמאות. מאז כניסתה לתפקיד, לפני כשלוש שנים, היא קיצרה את זמני ההמתנה, הטמיעה מערכות מחשוב חדשות, מיתגה מחדש את הסניפים, שדרגה את אתר האינטרנט וקבעה שורה של יעדים ברורים לכל פקיד. "גיליתי שאנשים שהגיעו אלינו לסניפים פשוט טורטרו. הם היו מגישים מסמך, ורק אחרי כמה שבועות הודענו להם שחסר עוד מסמך, וחוזר חלילה. עכשיו כל מי שמגיש תביעה מקבל צ'ק ליסט, רשימה ברורה של כל המסמכים שעליו להגיש. מי שאמור לעבור ועדה רפואית, למשל, מקבל דיסק שמכין אותו לקראת הוועדה, כדי שימצה את כל הזכויות שלו. לקחתי 600 טפסים ושיניתי את הנוסח שלהם, אחרי שגיליתי שאי אפשר להבין שם כלום. אמרתי חבר'ה, בואו נכתוב בשפה שאנשים יוכלו להבין".

- אפשר לנחש שכל שינוי כזה שהובלת חייב אותך במו"מ עם העובדים ואולי גם בתוספות שכר?

"כל שינוי בשירות הציבורי עובר במו"מ, והפרדוקס הוא שנאלצתי לשלם אפילו על דברים שחסכו לעובדים בעבודה. חוסר הגמישות בסקטור הציבורי הוא זה שמייצר את ההפרטות, וכדאי שיבינו את זה. חוסר המוכנות של אנשים בשירות הציבורי לעשות שינויים הוא בבחינת בומרנג. זה טיפשות. העולם משתנה, האדם צריך לעשות שינוי, ולא בכל שינוי צריך לעשות מלחמות עולם. אין שום סיבה. אני תמיד אומרת שזה כמו דינוזאורים. מי שלא גמיש נעלם, ואז כולם משלמים את המחיר. לפעמים העובדים חושבים שהם הרוויחו את המערכה, אבל במלחמה הזאת הם עלולים להפסיד".

- עם מה מתמודד היום מנהל בסקטור הציבורי?

"החיים של המנהל בשירות הציבורי לא קלים. אפילו אם הוא נורא מוצלח, אין לו את הכלים כדי לקדם דברים. לדוגמה, אם הוא רוצה לשפר את השכר לעובדים מסוימים, הוא לא יכול לעשות את זה. כי מצד אחד יש לו את אגף השכר במשרד האוצר, ומצד שני יש לו את ההסתדרות. בסוף המנהל שבוי. אם יש לו יצירתיות ויש לו אנרגיות והוא מוכן להתאמץ, הוא כן יכול לקדם דברים. אבל לפעמים שתי הזרועות האלה מחזיקות לך את הידיים. לכן חלק מהמנהלים במגזר הציבורי פשוט מתייאשים. במבנה הקיים יש לך את כל האחריות, אבל אין את כל הסמכות".

- את שותפה לתפיסה שניהול פרטי לעולם טוב יותר מניהול ממשלתי?

"חד משמעית אני לא מסכימה עם האמירה הזאת. אני חושבת שיש חוסר יעילות בגופים ציבוריים וממשלתיים, כשם שיש חוסר יעילות בחברות פרטיות. אני כן חושבת שצריכה להיות גמישות יותר גדולה למנהלים, כדי לאפשר להם לנהל בצורה יותר יעילה. אני גם חושבת שלא מספיק מודדים את המנהלים בשירות הציבורי לגבי התפוקות שלהם. למעשה אני לא ראיתי שפיטרו מנהלים במגזר הציבורי, כי הם לא היו טובים. כאילו אין אחריות אישית לבכירים בסקטור הזה".

"גיל 60? זה נורא"

גילה של דומיניסיני הוא בבחינת סוד כמעט. לפי ראיון שהעניקה בעבר היא צריכה להיות 58, אבל יש מי שמעריך שהיא עברה כבר את גיל 60, והיא פשוט לא אוהבת לדבר על זה. למה זה חשוב? משום שכל זה לא מפריע לה לדבר במהלך הראיון על גיל 60 במונחים של אסון ארגוני כמעט.

"העבודה בביטוח הלאומי היא עבודה שוחקת, כי זה לא פשוט לעבוד עם קהל. בהתפלגות גילית שביצעתי, מצאתי שהרבה אנשים פה מתקרבים לגיל 60, זה נורא. אנשים שחוקים נותנים שירות פחות טוב, הם עייפים כבר. משרד האוצר מאפשר בכל שנה לבצע 'רענון' בהיקף של 1.5% מכוח האדם, אבל אני אמרתי שזה לא מספיק. אני רוצה מאסה קריטית כדי להביא אנשים רעננים למרכזי השירות, כי רציתי להקצות את הרוב לקבלת קהל - שזו העבודה הכי קשה", היא מסבירה.

לדבריה, "הצלחתי לקבל מהאוצר פי-4 ממה שקיבלו המשרדים האחרים. אישרו לי 165 תקנים של רענון, ואני מוציאה 164 עובדים שמתקרבים לגיל 60. אתה צריך להבין מה המשמעות לארגון שהבאת 160 אנשים משכילים עם יכולות למידה, ושעכשיו כל מרכזי השירות שלי מלאים באנשים צעירים, אקדמאים, עם אנרגיות. אין מה להשוות בכלל".

באופן אירוני, דומיניסיני מונתה לאחרונה כחברה בוועדה לבחינת העלאת גיל הפרישה לנשים, כאשר באופן עקרוני היא מביעה תמיכה במהלך. "אישה שמפסיקה לעבוד קודם מורידה את רמת החיים שלה. היא גם מפרישה פחות לפנסיה שלה לעת זקנה, ובכלל נשים גם חיות יותר מגברים. צריך לראות את כל ההשלכות של המהלך הזה, לבחון את הנתונים ואז לקבל החלטות - לא החלטות פופוליסטיות".

- לא מוזר שמצד אחד את מדברת על העלאת גיל הפרישה, ומצד שני את נרתעת מעובדים שמשיקים ל-60?

"בתפקידים הבכירים, הבינו שלניסיון ולידע יש את המשמעויות שלהם. מנגד, יש סוגי תעסוקה בעלי שחיקה גבוהה, בעיקר של נותני שירות. לתת שירות זה שוחק. למשל אחיות או פקידים של הביטוח הלאומי - אלה אנשים שצריכים לתת. בלי קשר, ארגון שלא מחליף כל שנה 4% מכוח האדם שלו הוא מתנוון. ותאר לעצמך שאני לא עושה את התהליך הזה. פתאום כל האנשים האלה מגיעים לגיל פרישה אמיתי, ואני מוצאת את עצמי במצב שיכולים לפרוש לי 30% מהאנשים לפנסיה על פי גיל.

"אתה יודע כמה זמן לוקח להכשיר פקיד שיבין את כל הענפים ויידע לעבוד בהם? זה תהליך הכשרה ארוך. בכלל, גיל הפרישה בפועל נמוך משמעותית מגיל הפרישה שקבוע בחוק, ומחקר של בנק ישראל הוכיח שההעלאה הרשמית של גיל הפרישה העלתה גם את גיל הפרישה בפועל".

- מה דעתך על שר הרווחה החדש, משה כחלון?

"אני חושבת שהוא עושה דברים נהדרים, וכבר הוכיח אומץ ציבורי ומיניסטריאלי במהלכים שהוביל במשרד התקשורת. יש לו גישה חברתית, יש לו הבנה גדולה מאוד, יש לו חושים מעולים למה שהציבור רוצה. אני מאמינה שהוא יהיה מסוגל לקדם כמה דברים גדולים בתחום הרווחה, ואנחנו כאן לעזור לו".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת