גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תלמדו מהאיסלנדים: הציבור סירב לשלם על חובות הבנקים

קריסת המגזר הפיננסי הציבה את האומה האיסלנדית הזעירה מול דילמה מורכבת ■ להשתעבד כדי להחזיר את החובות העצומים לבריטניה ולהולנד - או לשבור את הכללים ולהניף אצבע משולשת קולקטיבית נגד הנושים העצבניים, הולנד ובריטניה? ■ נחשו מה הם בחרו

תושבי איסלנד עשו לאחרונה מעשה שחלק גדול מתושבי אירופה היה שמח לחקות: הם סירבו לשלם מכיסיהם עבור חלק מחובות הבנקים שלהם, שכמו בנקים רבים אחרים ברחבי היבשת קרסו והולאמו בעקבות המשבר הכלכלי הבינלאומי.

כ-60% מהמצביעים במשאל עם שנערך באי הצפון אטלנטי החליטו שלא להחזיר חוב של כ-5 מיליארד דולרים ללקוחות הבריטים וההולנדים של בנק לאנדסבנקי, שקרס במפולת האשראי הגדולה. בכך הם יצאו נגד הפוליטיקאים האיסלנדים שגיבשו ואישרו את העסקה להחזרת החוב, נגד סוכנויות דירוג האשראי שמאיימות להוריד את דירוג איגרות החוב של המדינה ל"זבל" - ולמעשה שלחו את לונדון ואת האג לתבוע את איסלנד בבית משפט אירופי אם ברצונן לקבל את הכסף.

ההחלטה לדחות את הפשרה הכספית הייתה רק הפרק האחרון בסאגה (מונח איסלנדי, אגב) שהחלה במשבר האשראי של 2008, ובדומה לסיפורים האיסלנדיים העתיקים על מלחמות הוויקינגים, גם סאגת IceSave (על-שם הבנק האינטרנטי של לאנדסבנקי) מתאפיינת במאבק של תושבי האי נגד תושבי אירופה; אם כי פרק של כבוד שמור בה למאבק פנימי עז בין תושביה, שבסופו הניפה מדינת האי הקטנה אצבע משולשת קולקטיבית לעבר שכנותיה.

איסלנד / צלם: רויטרס

חדלות פירעון כמעשה טרור

הסיפור החל עם צמיחתם המהירה מדי של הבנקים האיסלנדיים החל בשנת 2000, כתוצאה של הפרטה, הסרת הפיקוח וגאות בשוקי הכספים הבינלאומיים. בתוך פחות מעשור הפך המגזר הבנקאי של איסלנד למנוע הצמיחה של המדינה הענייה לשעבר, ושלח זרועות ממונפות לעסקים ברחבי העולם: עיתונים בשוודיה, חברות תעופה בדנמרק, השקעות בבריטניה ובמזרח הרחוק ופעילות פיננסית בלוקסמבורג. כשסוכנויות דירוג האשראי התחילו להבין, כמה שנים לפני פרוץ משבר האשראי, כי הבנקים האיסלנדיים מגלגלים בעיקר עסקי אוויר, הורה הבנק המרכזי של איסלנד לבנקים להשיג באופן מיידי כסף מזומן כביטחון להמשך הפעילות.

הבנק האיסלנדי לאנדסבנקי החליט לעשות זאת באמצעות גיוס כסף מהציבור. מכיוון שבאיסלנד הקטנה חיים בסך-הכול מעט יותר מ-300 אלף איש, החליטו אנשי הבנק לפנות החוצה, לאירופה. לאנדסבנקי הקים בנק אינטרנטי בשם IceSave, שפעל בבריטניה ובהולנד והזמין אזרחים פרטיים להפקיד את חסכונותיהם בחשבונות שהבטיחו תשואה גבוהה יותר מכל בנק אחר. עשרות אלפי לקוחות הפקידו מיליארדי דולרים בבנק. איסלנד כולה נהנתה מצמיחת המגזר הבנקאי: דייגים לשעבר עברו לעבוד באשראי, ובנאים לשעבר עברו הסבה להתמחות באופציות. בכל המערכת הפיננסית הזו שלטו כמה אנשי עסקים עשירים במיוחד, בעלי קשרים ענפים בממשל.

כשמשבר האשראי העולמי ייבש את אגם הכסף הגלובלי, התגלתה בקרקעיתו המפלצת האיסלנדית שהסתתרה בו כל הזמן. הבנקים לא הצליחו יותר ללוות את הכסף הדרוש כדי לממן את הפעילות הבלתי כלכלית בעליל שלהם, והתגלה כי חובותיהם של שלושת הבנקים הגדולים ביותר באיסלנד - גליתניר, קאופתינג ולאנדסבנקי - היו פי 11 מהתל"ג השנתי של המדינה. למעשה, החוב העצום, מעבר למה שהמדינה הייתה מסוגלת לשלם, גרם לממשלה להלאים את הבנקים, על-פי מודל איסלנדי ייחודי: קודם כול דאגו לכסף של האיסלנדים, ורק אחר כך, ובמקרים מסוימים בלבד, דאגו לחובות של מוסדות פיננסיים ושל אזרחים זרים.

כחלק מגישה זו סירבה איסלנד להחזיר כספים של לקוחות IceSave, לאחר שבריטניה השתמשה, בפעם הראשונה בתולדותיה, בחקיקה נגד טרור כדי להעביר לחזקתה נכסים של לאנדסבנקי שהיו בשטחה, מהלך שהחיש את נפילתו. בריטניה והולנד פיצו את אזרחיהן, שלפתע לא יכלו להיכנס יותר לחשבונותיהם, והסכסוך הפך לעימות בין שתי הממשלות ובין האיסלנדים. הוא גם גלש לפסים פוליטיים, כשהציבור האיסלנדי הביע זעזוע, שטרם שכך, על החלטת הרשויות הבריטיות להגדיר את ארצו כגוף טרוריסטי.

נשיא, סרבן

מאז, הבין הממשל באיסלנד - ממשלת הימין הוחלפה בינתיים בממשלת שמאל - כי כדאי ליישר את ההדורים עם בריטניה ועם הולנד, וניסה בעקביות לגבש עסקה שתסיים את הסכסוך. איסלנד, אחרי הכול, תלויה בסכומי עתק שהיא מקבלת מקרן המטבע הבינלאומית, ממדינות סקנדינביה השכנות ומפולין, וגם שואפת להצטרף בזריזות לאיחוד האירופי כדי לזנוח את הקרונה האיסלנדית (המטבע הנסחר בהיקף הקטן ביותר בעולם) ואת המאמצים היקרים לשמור על שער חליפין פחות או יותר קבוע.

אך בינתיים הספיקה המדינה השלווה להיקלע לסערה פוליטית חסרת תקדים. תושבי איסלנד - שראו כיצד חסכונות חייהם נמחקים, כיצד המחירים עולים, כיצד חובותיהם תופחים והאבטלה גוברת - החלו להפגין נגד הגורמים למשבר, ובראשם השלטון הקודם והאליטה העסקית ששלטה בבנקים. חברי פרלמנט הותקפו בביצים ובפצצות צבע בדרך להצבעה קריטית על חקירת הבנקים האיסלנדיים, מפגינים פרצו למבנה הפרלמנט (האיסלנדים מתגאים בכך שהאלתינגי הוא הפרלמנט העתיק ביותר בעולם), והפגנות סוערות נערכו באופן תדיר, אפילו בעיצומו של החורף החשוך. ועדת החקירה שהוקמה לבסוף המליצה על הגשת כתבי אישום נגד כמה בנקאים ופקידי ממשל, וביניהם אף ראש הממשלה דאז גייר הארדה. לפני כשבועיים נכנס לראשונה פקיד ממשל לכלא, לתקופת מאסר של שנתיים.

זו הייתה הסיבה לכך שהסכסוך סביב IceSave ניקז אליו את רוב הזעם הציבורי. הפרלמנט ניסה להעביר בחופזה, לפני יותר משנה, את עסקת הפשרה עם בריטניה ועם הולנד, אולם כרבע מתושבי האי חתמו על עצומה שנשלחה לנשיא, אולפור ראגנר גרימסון, בדרישה להפנות את ההחלטה למשאל עם. גרימסון, שנחשב עד למשבר לדמות סמלית ותו לא, אך מעמדו מחייב אותו לחתום על חוקים כדי שייכנסו לתוקף, החליט בפעם הראשונה, אך לא האחרונה, בהיסטוריה הקצרה של איסלנד העצמאית שלא לחתום - ושלח את הסוגיה לבירור במשאל עם.

התוצאות היו החלטיות: 98% מתושבי האי דחו את העסקה, ושלחו את הממשלה להתמקח מחדש על התנאים. הממשלה עשתה זאת, ושוב ניסתה להעביר את ההחלטה מעל ראש הציבור. 70% מחברי הפרלמנט תמכו בה, ודרשו מהנשיא שיחתום על ההחלטה. אבל גרימסון שוב התערב, והעביר גם את העסקה השנייה למשאל עם. תוך כדי כך, הצליח לעורר דיון על גבולות כוחו של הנשיא - ועדה ממשלתית דנה בימים אלה בהגבלות, או בהרחבות, של מוסד הנשיאות. תוצאות משאל העם השני, שפורסמו החודש, הראו כי האיסלנדים פשוט אינם מוכנים לערוב לחובות של הבנקים שלהם. הזעם שלהם נגד הבנקאים, וגם נגד הבריטים, עדיין רב מדי.

אחרי הנפילה

הממשלה ברייקיאוויק הגדירה מיד את ההחלטה כ"מצערת", ופתחה בקמפיין נרחב כדי להסביר שייתכן מאוד שבריטניה והולנד יקבלו את כספיהן כתוצאה מכינוס הנכסים של בנק לאנדסבנקי, ולא מפיצוי ממשלתי. באופן כללי, אגב, לעיתונאים שעוקבים אחרי המצב באיסלנד נראה כי את תעשיית הבנקאות המפותחת לשעבר של איסלנד החליפה תעשיית השיווק העצמי. האיסלנדים פצחו בשנתיים האחרונות בסדרת מאמצים שיווקיים: קמפיין בינלאומי לעידוד התיירות, קמפיין נגד הצגתם כטרוריסטים על-ידי הבריטים, וקמפיין "השראה על-ידי איסלנד" לשיפור תדמית האי. הם הקימו אתרי חדשות ומידע מעוצבים היטב בשלל שפות, ושולחים באופן קבוע דוחות המציגים את תמונת המצב ה"אמיתית" באיסלנד, לפי גרסת הרשויות. תמונותיהן של הגבעות הירוקות המתגלגלות של איסלנד מרצדות בכל מסמך, כלכלי ככל שיהיה.

כעת מחכים כולם להשלכות ההחלטה העממית. סוגיית הפיצוי הכספי הועברה לבית משפט אירופי, והדיונים בו יחלו ככל הנראה רק בעוד שנה. איסלנד מחכה בינתיים לראות אם תנסה הולנד לסכל את הצטרפותה לאיחוד האירופי, ומפצירה בסוכנויות דירוג האשראי שלא להוריד את דירוג איגרות החוב שלה כתוצאה ממשאל העם. בעולם, האיסלנדים נתפסים כעם אמיץ המתקומם נגד הלאמת הבנקים, או כחבורת צבועים שחגגה על חשבון הצמיחה במדינה וכעת מסרבת לשלם את החשבון.

את התמונה משפרים במקצת הנתונים המעודדים לגבי התאוששותה של איסלנד מהמשבר: שיעור האבטלה במדינה צנח, האינפלציה ירדה מתחת לשיעור דו-ספרתי, ושיעור הצמיחה הולך וגדל. הנתונים נראים טוב עוד יותר כשמסתכלים על אי אטלנטי אחר, אירלנד, שנאלץ גם הוא להלאים את תעשיית הבנקאות הכושלת שלו, אך החליט לערוב לכל חובותיה. הדשא האיסלנדי נראה ירוק הרבה יותר מזה של אירלנד, שהשקיעה את עצמה בחוב לאומי עצום. נכון לעכשיו, כפי שהגדיר זאת פרשן כלכלי, איסלנד שברה את הכללים, ויצאה מזה בלא פגע.

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד ב-2.3% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה