גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתאם הנעלם בתוצאות אורמת

אורמת טכנולוגיות הרוויחה, אורמת תעשיות הפסידה - כיצד זה קורה, ואיך זה קשור לטיפול החשבונאי בהפרשות לירידת ערך ולמקום בו נסחרות המניות?

אורמת תעשיות העוסקת בתחום האנרגיה הגיאותרמית דיווחה בשנת 2010 על הפסד של 30 מיליון דולר. נתון זה לא מסתדר לכאורה עם התוצאות של החברה הבת, אורמת טכנולוגיות, המהווה את עיקר פעילותה של אורמת תעשיות, אשר הרוויחה באותה תקופה 37 מיליון דולר.

התוצאות של אורמת טכנולוגיות מאוחדות תחת אורמת תעשיות, שיש לה בנוסף הכנסות והוצאות הקשורות להחזקות אחרות (קטנות משמעותית מאורמת טכנולוגיות) ולמימון שוטף. על פני זמן, יש מתאם בין התוצאות של האם והבת, אך ב-2010 המתאם כאמור נעלם.

ההסבר נעוץ בחשבונאות שונה של שתי החברות. אורמת תעשיות, שנסחרת בבורסה בתל-אביב, מיישמת את התקינה החשבונאית הבינלאומית (IFRS), בעוד שאורמת טכנולוגיות, הנסחרת בוול-סטריט, מיישמת את התקינה האמריקנית (US GAAP).

בשנים האחרונות ההבדלים בין התקינה האמריקנית לבינלאומית צומצמו (כחלק מכוונה להגיע בסופו של דבר לתקינה חשבונאית אחת), אך עדיין פה ושם יש הבדלים בין השתיים, המתבטאים בדרכי טיפול חשבונאי שונות לאותו המקרה. לעיתים הבדלים אלה הם קריטיים, ומקרה שכזה מסביר את הפער בין הדיווחים של אורמת טכנולוגיות ותעשיות.

הבאג בתקינה האמריקנית

הבת אורמת טכנולוגיות דיווחה במקביל לתוצאות הרבעון האחרון של 2010 (ושנת 2010 כולה) כי תחנת הכוח בבראולי, קליפורניה, רחוקה מלספק את הסחורה. לאחר שהשקיעה בתחנת הכוח הגיאותרמית סכום כולל של 370 מיליון דולר (וזכתה במקביל למענקים שהפחיתו את סכום ההשקעה ל-270 מיליון דולר), מסרה החברה כי בחנה את הצורך לבצע הפרשה לירידת ערך בגין תחנה זו, בשל קיומם של סימנים שעלולים להעיד על ירידת ערך: תפוקת ייצור חשמל נמוכה משמעותית מהמתוכנן ועלויות הפקה גבוהות משמעותית מהתכנון.

עם זאת, למרות הסימנים הללו אורמת טכנולוגיות לא נדרשה לרשום בספרים ירידת ערך בגין תחנת הכוח. על פי התקינה החשבונאית האמריקנית, כדי לקבוע את ערכו של נכס לצורך בדיקת ההפרשה לירידת ערך, יש לסכום את כל תזרימי המזומנים נטו האבסולוטיים הצפויים ממנו. כלומר, יש לסכום באופן פשוט את כל התזרימים נטו מעתה ועד אינסוף (או לאורך תקופת חיי הנכס). בתקינה האמריקנית, וזה כמובן באג גדול, תזרים בעוד חמש שנים ובעוד 10 שנים ורחוק יותר, מתבטא באופן מלא בערך הנכס. אם לדוגמה יש נכס שמניב (נטו) 1 מיליון דולר במשך 10 שנים, ערכו (לצורך יישום הטיפול החשבונאי בהפרשה לירידת ערך) הוא 10 מיליון דולר. זה כמובן לא נכון כלכלית.

כלכלית, ה-1 מיליון דולר שמתקבלים מדי שנה צריכים להתבטא בערכם המהוון, וככל שהם רחוקים יותר, תרומתם לערך הכולל של הנכס נמוכה יותר. זה נובע מכך ש-1 מיליון דולר בעוד חמש שנים שווים במונחים של היום פחות - תלוי בשיעור ההיוון, שמתבסס על ריבית חסרת סיכון ופרמיית סיכון שמיוחסת לנכס הספציפי.

אבל זה מה שיש בתקינה האמריקנית - הידבקות לתזרים לפי המונחים האבסולוטיים ללא צורך להוונם. זה גורם לכך שב-US GAAP קל יותר לשמר את ערך הנכסים במאזן, גם אם יש סימנים לירידת ערך. וזה מה שקרה באורמת טכנולוגיות. הבדיקה העלתה שאין צורך לבצע הפרשה לירידת ערך, אם כי במידה שהחברה לא תגיע לערך תפוקה של 45 מגוואט (לעומת 30 מגוואט בעת הפרסום), ולא תצליח לצמצם את עלויות התפעול, ייתכן שתידרש בעתיד להפריש בדוחות לירידת ערך.

מנגד, החברה האם אורמת תעשיות שמיישמת את התקינה הבינלאומית, כפופה כאמור לכלל אחר. כאן כבר יש הגיון כלכלי, וערך הנכס הוא סכום תזרימי המזומנים נטו המהוונים. כלומר, בהמשך לדוגמה שנכס מפיק 1 מיליון דולר ל-10 שנה, ערכו כבר לא יהיה 10 מיליון דולר כמו בתקינה האמריקנית, אלא פחות מכך, תלוי בשיעור ההיוון. רק לשם המחשה, אם שיעור ההיוון הוא 8% (וזה בסביבה של נכסים מסוגים שונים כיום - נדל"ן, תחנות כוח וכדומה) אזי ערך הנכס הוא 6.8 מיליון דולר - 32% מתחת לערכו בתקינה האמריקנית.

מכאן, שזה לא מפתיע שבאורמת תעשיות גילו שערך הנכס כן ירד וביצעו הפרשה לירידת ערך של 128 מיליון דולר (בהתאם להערכת שווי הנכס שביצעה חברת גיזה). וההפרשה הזו מסבירה את הפער בין השורות התחתונות של אורמת טכנולוגיות ואורמת תעשיות.

מהוונים תזרימים עתידיים

ערך תחנת הכוח בספרים אחרי ההפרשה מסתכם ב-139 מיליון דולר, ואורמת תעשיות מפרטת בדוח השנתי שלה כי סכום זה מבטא את התזרימים העתידיים המהוונים לפי 8%, תחת שלושה תרחישים שונים: שתחנת הכוח תייצר 40 מגוואט; שתייצר 45 מגוואט; וייצור של 50 מגוואט. התרחיש הראשון הוא בהסתברות של 20%, והתרחישים השני והשלישי בהסתברות של 40%.

בתרחיש הראשון - 40 מגוואט - ערך התחנה מסתכם ב-114 מיליון דולר, ואם זה יהיה המצב הרי שצפויה ירידת ערך נוספת - בסכום ברוטו של 24.7 מיליון דולר, ונטו 15.3 מיליון דולר. בתפוקות הגבוהות יותר כבר נשמר הערך בספרים - ערך התחנה בתפוקה של 45 מגוואט הוא 141 מיליון דולר, 2 מיליון דולר מעל הרשום בספרים; ובתפוקה של 50 מגוואט, ערך התחנה מסתכם ב-149.4 מיליון דולר, כ-10 מיליון דולר (ברוטו) מעל ערכה בספרים.

מעבר לתפוקות, גם שיעור ההיוון כמובן משפיע על ערך התחנה. אורמת מפרטת בדוחות השנתיים כי בשיעור היוון של 7% (נמוך מהשיעור בפועל - 8%) ערך תחנת הכוח הוא 156 מיליון דולר, אך מנגד בשיעור היוון של 9% ערכה הוא 122.6 מיליון דולר. האנליסטים מעריכים כי התפוקה בתחנה תגדל במהלך השנה, וכי תגיע לאיזון לקראת סוף 2011. אבל, אם החברה לא תצליח להגיע ליעד תפוקה של 40-45 מגוואט, נראה כי עלולות להיות הפרשות נוספות.

הכותב הוא מרצה לחשבונאות וניתוח דוחות כספיים. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ניירות ערך. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1%% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה