גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: מרצדס R קלאס - הלווייתן הגרמני

מרצדס R קלאס הענקית אמנם מצטיינת בהובלת מסות אנושיות למרחקים, אך בעיר כבר נדרשת תפיסה מרחבית חדשה

בני הזוג בקורולה הכסופה שעמדו לידינו בפקק, סקרו את רכב ההדגמה הכסוף שלנו במשך דקות ארוכות. "תראה את המרצדס הענקית הזאת", סיננה האישה לבעלה בשיניים חשוקות, "כבר אין לאנשים בושה". "זה מיניוואן", הסביר הבעל, "הוא מיועד לשבעה נוסעים". אבל דעתה של האישה לא נחה. "טוב", היא אמרה, "אלה יכולים להרשות לעצמם לעשות הרבה ילדים".

דיאלוג זה ממחיש יותר מכל את הדילמה השיווקית הניצבת בישראל בפני "מובילי נוסעים" יוקרתיים, כמו מרצדס R קלאס. בארה"ב זו נישה גדולה ופופולרית כרכב שני/שלישי של משפחות אמידות מהפרברים. אבל בישראל - שמתאפיינת בפערים הולכים ומעמיקים בין עוני לעושר - ניצבת תהום סוציו-אקונומית בין בעלי המשפחות הגדולות וההכנסה הממוצעת ללקוחות של רכבי היוקרה.

"מובילי הנוסעים" הגדולים נתפשים אצלנו כפתרון תכליתי לשינוע מסות אנושיות, ואילו מותגי-העל היוקרתיים נתפסים כיצרנים של סמלי סטטוס ייצוגיים ושל "רכבי שעשועים", כמו מכוניות ספורט וכביש-שטח.

מגנט-חברתי

כשמחברים את התדמית היוקרתית של מרצדס לדימוי הנישה התכליתי של מובילי הנוסעים, נוצר דיסוננס שיווקי. כשלרכב שיוצר את החיבור הזה יש גם אורך של כחמש מטר ורבע ורוחב שמתקרב לשני מטר, בתוספת גג נמוך יחסית וסמל של מרצדס בגודל צלחת-סרוויס על החרטום האגרסיבי-ספורטיבי שלו, הדיסוננס מתרחב.

כתוצאה מכך הופך הרכב למגנט-חברתי, שמושך אליו שלל תגובות אמוציונליות מכל גווני החברה הישראלית - החל מנהגי מוניות, שהתרפקו על רכב ההדגמה שלנו בכמיהה בלתי מוסתרת; דרך משפחות חרדיות שגילו עניין במרחב הרגליים מאחור, עד ששמעו את המחיר; ועד לבעלי מרצדס S לונג וג'יפי מרצדס GL, שנחרדו לגלות שיש על כבישי הארץ מרצדס עוד יותר גדולה ובולטת משלהם.

בניגוד לחזות החיצונית, תא הנוסעים שופע שימושיות ותכליתיות נטולת גינונים. הכניסה/יציאה לרכב מתבצעת בנוחות מבעד לארבע דלתות ענק, עם מפתן בגובה אידיאלי שאינו דורש גמישות יתר מחוט השדרה. תנוחת הישיבה גבוהה אך לא מאיימת, והמרחב הפנימי שופע - כראוי לרכב עם בסיס גלגלים באורך של יותר משלושה מטרים. התא לא מקפח את מרחב הרגליים של שורת המושבים השלישית, ושני מבוגרים בגודל מלא יכולים לשבת מאחור בנסיעות ארוכות. זהו גם אחד מכלי הרכב הבודדים בפלח זה שמעניק נפח מטען מכובד, מעל 600 ליטר, גם כשכל המושבים פתוחים ומאוכלסים.

מי שיקפל את השורה השנייה והשלישית לרצפה, בהינף ידית קל, יגלה שהרכב אוצר בקרבו יכולת שינוע מטענים בקנה מידה מסחרי, מעל 2,600 ליטר. נפח המטען שימושי מאוד לחובבי נופש פעיל, שלא רוצים להפקיר את האופניים/גלשן הרוח לחסדי הטבע, ומצוין למי שרוצה לכבס את מצפונו החברתי המוכתם ("אתמול הובלתי מקרר ומכונת כביסה").

אינפו: מרצדס קלאס R

אופי אמריקני

עמדת הפיקוד שומרת על אווירה טיפוסית לרכבי היוקרה של מרצדס: לוח פיקוד אלקטרוני גרמני תכליתי למופת, קווים מוצקים ושמרניים, הגה עתיר מתגים ומושבים חשמליים נוחים להפליא. למרות המטראז' השופע כל העסק עטוף חומרים איכותיים ואיכות הגימור מרשימה שאינה מחדירה (או משחררת) רעשים מיותרים.

R קלאס תוכנן (ומיוצר) בארה"ב מתוך מחשבה על השוק האמריקני, והאופי "האמריקני" שלו בולט כבר בדקות הראשונות. זהו כלי אידיאלי לנסיעות ארוכות, שתוכנן לקחת את משפחות מחוף לחוף (ואנחנו לא מתכוונים מחוף הטיילת לחוף בת ים) ולבלוע מאות ק"מ של אוטוסטרדה ברגיעה מוחלטת, תוך שמירה על יציבות כיוונית "גרמנית" וספיגת רכה ונינוחה של מהמורות בזכות מתלי האוויר ושכלולים באבזור התקני.

מנוע V6 הוותיק של מרצדס מספק שפע של דחף חלק ושקט, גם בעליות ארוכות עם תפוסת נוסעים מלאה, ובידוד הרעשים המצוין מאפשר לנהג לטפס למהירויות שיוט גבוהות מאוד, מבלי לספוג נזיפות משותפיו למסע. הממדים הפנימיים הגדולים מרחיקים את הנהג מההמולה של יושבי המושב האחורי, ואם גם זה לא עוזר - תמיד אפשר להזמין אחת משלל אופציות הפלייסטיישן/מולטימדיה שברשימת האבזור. לכלי יש גם התנהגות כביש נעימה על כבישים מפותלים עם הגה מדויק למדי, תנודות מתלים מרוסנות ומערכת הנעה כפולה-קבועה שנוסכת ביטחון על כבישים מפותלים בכל תנאי האקלים.

בעיר המצב מורכב יותר. אמנם התחושה הסובייקטיבית מאחורי ההגה היא של נהיגה ב"פרייבט" מקובל, אבל הממדים העצומים של הלווייתן הגרמני דורשים מהנהג לסגל הלך רוח ותפיסה מרחבית שונים. מציאת חניה ברחוב עירוני היא אתגר אמיתי, ותמרון בחניונים ציבוריים צפופים ומפותלים דורש הפגנת מיומנות של נהג משאית חלוקה ועצבים של נהג "אגד". הנחמה היחידה היא שרוב הנהגים נותנים "ריספקט" לסמל של מרצדס ונמנעים מלחנות קרוב מדי אל R או להתחכך בפגושים היקרים-למראה שלו.

המאסה הרצינית, כשני טון ורבע, דורשת רגל נחושה בעת הפעלת הבלמים ולעתים גם הורדה ידנית של הילוך אחד או שניים בירידות תלולות. המשקל גם גובה מחיר בסעיף הדלק, עם נתון ריאלי שנע בין 7 ל-8 ק"מ לליטר - לא נורא לאמריקני שמשלם שלושה דולר וחצי לגלון, אבל בעיה לאזרח ישראלי שמשלם כיום שני דולר ורבע לליטר. מי שמוטרד מכך יוכל להזמין את גרסת הדיזל של הכלי, שמציעה ביצועים דומים בתוספת מומנט אדיר (63 קג"מ) וצריכת דלק טובה יותר משמעותית.

מרצדס R קלאס עולה בארץ הקודש 542 אלף שקל, בגרסת הבנזין ובגרסת הדיזל. במחיר זה היא פונה מראש לקהל מצומצם מאוד של לקוחות משפחתיים חובבי תרבות פנאי ונטולי מגבלות תקציב, שמאסו ברכבי כביש-שטח גדולים ומחפשים פתרון לשינוע משפחות גדולות. היא גם פתרון מצוין כתחליף-לימוזינה להסעת קבוצות גדולות של מנהלים/אורחים/תיירים מפונקים שרגילים לסטנדרטים גבוהים. כאלה, מסתבר, יש לא מעט.

מתחרות

קרייזלר טאון אנד קאונטרי

בחודש הבא יחל בישראל שיווק מודל 2011 המחודש של המיניוואן הגדול. השנויים החיצוניים קלים יחסית וכוללים חרטום בעיצוב חדש, פנסי LED מאחור וחישוקים חדשים. בתוך התא מציע הכלי מערך פיקוד חדש ואיכותי יותר מבעבר ושורה ארוכה של אופציות פנאי ובידור מתקדמות. החידוש העיקרי הוא מנוע V6 חדש בנפח 3.6 ליטר, עם תוספת מרשימה של 86 כ"ס לעומת ה-V6 היוצא ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. המחיר יחצה את 300 אלף השקל לדגם עם ריפוד עור

ביואיק אנקלייב


כמה עשרות יחידות של רכב הפנאי/נוסעים המפואר כבר נעות על כבישי הארץ, לאחר שהגיעו אלינו ביבוא אישי. הרכב מציע עיצוב שממזג בין מיניוואן מגודל ל-SUV ותא נוסעים מרווח ושימושי לשבעה נוסעים, אם כי לא מרווח כמו ב-R קלאס. בינתיים נעצר היבוא בשל סוגיית הפנסים, ומי שמתפשר על שם מותג ואבזור פאר יכול לרכוש את שרולט טראוורס, אחיו התאום שמיובא בצורה סדירה

אאודי Q7

למרות שיוכו לפלח ה-SUV המפואר, Q7 קרוב יותר באופיו למובילי נוסעים דוגמת R. יש לו מרכב נמוך יחסית, שלדה שתוכננה בעיקר לכביש ותא נוסעים מרווח עם בסיס גלגלים נדיב שמאפשר שינוע של ארבעה נוסעים. יש לו גם מנועים חזקים ומודרניים עם אופציית דיזל חזקה ופוטנציאל שטח - בגרסה הנכונה. מחיר דגם הבנזין טורבו בנפח 3 ליטר מתחיל בכ-536 אלף שקל

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"