גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פקטור אוסמה

אובמה ממריא בסקרים. האומנם "הובטחה" בחירתו החוזרת ב-2012? אפילו לא במקצת

הצילום מחדר המצב של הבית הלבן מוכרח לעורר רגשות מעורבים. הוא נעשה בשעה שצמרת הביטחון הלאומי של ארה"ב צפתה בשידור חי של מבצע אוסמה, ביום ב' לפנות בוקר. במרכז התמונה נראים שר ההגנה רוברט גייטס וסגן הנשיא ג'וזף ביידן. גייטס מקרין ביטחון. ביידן מקרין חשיבות. הילארי קלינטון, קצת מרוחקת, אבל סמוכה לגייטס, מקרינה דאגה: כף-ידה מכסה את פיה. בראש השולחן יושב גנרל מן ממטה המבצעים. מסביב עומדים כל מיני בכירים. משמאל, כמעט כבדרך-אגב, נראה איש צעיר במעיל רוח שחור, פניו רציניים מאוד, עיניו נעוצות במסך הטלוויזיה שהצילום אינו מראה. אובמה ברק, נשיא.

בבית הלבן של רונלד רייגן לא היה קורה דבר כזה. מכשפי המדיה שלו היו מביימים את הצילום הזה, כדי שמרכזיותו החד-משמעית של הנשיא תשתמע ממנו ללא קושי. הם היו סוחטים כל טיפה של גבורה ושל גבריות. הם היו שולטים בכל הגה הנפלט החוצה. הם היו אדוני הנראטיב.

בבית הלבן של ברק אובמה, אפילו ניצחונות חד-משמעיים אינם מסתיימים בניצחון חד-משמעי. גרסאות מוסמכות לכאורה של רגעי בן לאדן האחרונים רודפות זו את זו, ונסתרות רשמית כעבור כמה שעות. התלבטות ארוכה מדי על פרסום מסיכת-המוות של בן לאדן התנהלה בפומבי, והעמידה את הנשיא נגד ראש הביון שלו, ליאון פאנטה, זה המיועד להיכנס לכהונת שר ההגנה במהלך הקיץ.

הם סומכים, הם בוטחים

גם כך, מבצע אוסמה שינה את הדינמיקה הפוליטית. בשבוע שבו הרפובליקנים עמדו לערוך את הוויכוח הפומבי הראשון בין הטוענים למועמדות מפלגתם לנשיאות, הטוען הדמוקרטי היחיד נסק בסקרי דעת הקהל. כמובן, "נסק" במקרה של הנשיא אובמה הוא עניין יחסי. סקרי חודש אפריל שיקפו חולשה מבהילה. שיעורם של הסומכים את ידיהם על מנהיגותו צנח בחלק מן הסקרים אל מתחת ל-40%. בפעם הראשונה, רוב קטן של הנסקרים אמרו שאין הוא ראוי לתקופת כהונה שנייה.

סקרים של אמצע השבוע הזה הפכו את היוצרות. שניים ("ניו-יורק טיימס"-סי.בי.אס; "וושינגטון פוסט"-איי.בי.סי), הראו זינוק של 9 עד 11 אחוז במספרם של אלה הסומכים את ידיהם על התנהלות הנשיא. לפני שלושה שבועות הראה סקר ה"ניו-יורק טיימס", כי רק 39% בוטחים במדיניות החוץ של הנשיא, 46% שללו אותה. השבוע עלה מספר הבוטחים ל-52%, ומספר השוללים פחת ל-39%.

אלה כמובן תוצאות לוואי של מבצע אוסמה. סוף-סוף, אין קשר ישיר בין חיסול בן לאדן ובין הערכת מעשיה של ארה"ב בלוב, למשל. לעומת זאת, בקשר ישיר עם הפשיטה בהרי פקיסטן, שיעור הבוטחים במדיניות אובמה כלפי הטרור זינק מ-51% בחודש אוגוסט שעבר ל-72% השבוע. זה כמעט רפלקס של פיקת הברך. מה לכם הצלחה גדולה בענייני טרור מחיסול האיש שעצם שיורו הפיזי נעשה ביטוי של חולשת אמריקה.

כבר לא מפונק, כבר לא מתחנחן

הרפובליקנים יתקשו עכשיו ליידות את הבליסטראות הרגילות. שרה פיילין, למשל, תתקשה לשמור על מעמד המאצ'ו היחיד בשכונה, אף כי היא מנסה בכל כוחה הטוויטרי. טוענים רפובליקנים אחרים, כמו המושל לשעבר מיט רומני, יצטרכו להיזהר קצת יותר בייחוס פחדנות או עודף זהירות לנשיא. גם אנשי הנשיא עצמם יצטרכו להפסיק לקשור כתרים להשתמטותו מהחלטות. זהירותו המופלגת בלוב כמעט הנחילה את בנגאזי למשפחת קדאפי. אחד מיועציו הסביר אז, שהנשיא מעדיף "להנהיג מאחור".

ה"ניו-יורק טיימס", שמאמרי המערכת שלו תומכים בדרך כלל באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, אסף השבוע בעונג מיוחד ציטוטים של מבקרי הנשיא מימין. למשל זה של בלוג ימני פופולרי מאוד, RedState, שכתב זה לא כבר כי ייסוד מדיניות החוץ של הנשיא ברקע ה"מפונק, מתחנחן" שלו ("מתחנחן" הוא תרגום חלקי מאוד של המלה האנגלית רבת-הפנים effete, שיש בה גם רמז של חוסר גבריות).

חלק מן הרפובליקנים עוסקים זו השנה השלישית בספקולציות עקרות על מוצאו הקנייתי של הנשיא, או על דתו המוסלמית (עניין המעסיק גם חלקים של קהילת ה"טוקבק" באינטרנט הישראלי). בזמן האחרון, בייחוד מאז פרסם הנשיא את תעודת הלידה המקורית שלו, הטענה השתנתה: הוא אמריקני, אבל רק באופן טכני; הוא אינו אמריקני על-פי רגשותיו, שאיפותיו והליכותיו. משהו מעין זה הכריז בשבע שעבר שדר הטלוויזיה הימני הפופולרי, ביל ריילי, מרשת Fox. גם המטבע הזה יתקשה לעבור לסוחר או לבוחר.

במילה אחת, שטויות

אבל האם כל זה מצדיק הערכות, שמבצע אוסמה "הבטיח את בחירתו החוזרת" של אובמה? במלה אחת, שטויות. ג'ורג' בוש האב היכה את סדאם חוסיין ושחרר את כוויית כמעט ללא אבדות, במלחמה שמימנו היפנים, הגרמנים והסעודים. הפופולריות שלו נסקה ל-90%. קצת יותר משנה וחצי אחר כך הוא נחל תבוסה ניצחת בבחירות לנשיאות, רק 37% של הקולות, פחות מכל נשיא מכהן אחר בהיסטוריה האמריקנית.

ישראלים יוכלו להיזכר, שמפלגת העבודה איבדה את בכורתה הפוליטית בת 29 השנה במאי 1977, רק עשרה חודשים לאחר מבצע אנטבה.

כמובן, היו גם תוצאות הפוכות. מרגרט תאצ'ר נחלצה מתהומות של חוסר פופולריות, וחזרה ונבחרה בפעם השנייה, בזכות ניצחון צבאי על ארגנטינה במלחמת פולקלנד, ב-1982. מנחם בגין נחל ניצחון דחוק מאוד בבחירות של 1981, שלושה שבועות לאחר שחיל האוויר השמיד את הכור הגרעיני של עיראק.

את גורלו הפוליטי של אובמה לא תחרוץ שום הצלחה במדיניות חוץ, אם כי לכישלון גדול תיוודע השפעה. יכולתו של הנשיא לחזור ולהיבחר תלויה כמעט לחלוטין במצב הכלכלי. שם כמובן לא תעזור שום פשיטה דרמטית של הקומנדו הימי. השבוע שמענו, כי בין מארס 2010 למארס 2011, נוספו מיליון לרשימת המובטלים בארה"ב. 5.5 מיליון (מתוך 12) אינם מקבלים כל מענק אבטלה. גם בימי הדרמה בפקיסטן, והאופוריה שהיא הניבה, סקרי דעת הקהל המצוטטים למעלה הוסיפו להראות שרוב האמריקנים מעניקים ציון שלילי להתנהלותו של הנשיא בענייני כלכלה.

לא, אין לי כוונה לחזור כאן על האמא של כל הקלישאות. איש לא יוציא ממני את המילים ההן, שחזרו ונשמעו עד זרא מאז הומצאו, בתחילת 1992. אני רק ארמוז שהן הזכירו כלכלה וטמבל. והן נולדו בזמן מסע הבחירות של ביל קלינטון. הוא ניסה אז לחלץ את הנשיאות מידי ג'ורג' בוש האב, גיבור ארם-נהריים. מנהל מסע הבחירות חד הלשון שלו, ג'יימס קארוויל, אמר אז שעיראק-שמיראק, שום דבר לא משנה, רק אתם-יודעים-מה. הוא צדק.

רשימות קודמות של יואב קרני אפשר לקרוא ב-yoavkarny.com

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

הגדולה של וורן באפט היא הרבה מעבר לבחירת מניות מוצלחת

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם