גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוף למים עכורים: על הסכסוך במגדלי חוף הכרמל בחיפה

הפרויקט, פעם סמל ליוקרה ולעוד מגדל שגונב לנו את הים, הפך לפרויקט הכולל סכסוכים, בוררויות ואפילו קטטות פיזיות ■ דלק נדל"ן: מי שרוכש דירה בבניין כזה יודע למה הוא נכנס

"היתרון הגדול של דייר במגדלי חוף הכרמל", אומרת הקלישאה החיפאית, "הוא שמי שגר בו, לא רואה אותו". ואכן, למי שנכנס לעיר חיפה קשה להתעלם מהמבנה העצום, הבנוי בצורת שני משולשים חופפים ומסתיר את קו הים.

אבל כיום, אפילו דיירי הפרויקט לא ממש מחייכים מהמרפסת. סכסוך עסקי בין בעלי הדירות לבין בעלי השטחים הציבוריים בפרויקט - חברת חוף הכרמל, שהיא חברת בת של דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה, הופך את חיי הדיירים בפרויקט לגיהינום ואת הפרויקט, מבחינת דלק נדל"ן, ל"קוץ בתחת".

הח"כ ויו"ר הכנסת

מה אין שם: תלונות בדבר השכרות למקורבים למשפחות הפשע; תלונות בדבר השכרות ל"דיי יוז", ואפילו קטטות פיזיות. זה קרה ממש באחרונה, כשבעלי דירות ביקשו לחסום כניסת לקוחותיהם של העסקים השוכרים את השטחים הציבוריים מדלק נדל"ן. מדובר בעסקים שונים: אולם אירועים, ספא, בריכה, מכון גמילה, מכון לבדיקות רפואיות, אולמות הרצאות למלון הסמוך "לאונרדו". בעלי הדירות הזמינו סוללה של שומרים, בכדי למנוע כניסה לבניין של "חיצוניים", מה שהוליד קטטה בין השומרים לחלק מבעלי העסקים. זה די מוזר בהתחשב בכך שימים ספורים לפני כן, הוציאו בעלי הדירות חוזר בין הדיירים, בו הם מציינים כי מאחר שדלק נדל"ן לא משלמת את חלקה בדמי הניהול, ונוצר חוב, הרי שהם נאלצים לצמצם שירותים ובכלל זה שירותי שמירה.

למרות שמבחינה אדריכלית, זכו מגדלי חוף הכרמל בתענוג המפוקפק להיכלל בשורה אחת עם מפלצות נדל"ן אחרות, כדוגמת הולילנד הנגוע בשחיתות - הם ניסו תמיד לשדר יוקרה. זה היה ה"סי אנד סאן" החיפאי: דירות בסטנדרט גבוה, לובי עם שומר, והעיקר - חוף הים הצמוד.

המאבק המר בזמנו לטרפד את הפרויקט, בשל קרבתו לקו הים, לא הביא להכחדתו; לכל היותר לחקיקתו של חוק החופים, בכדי למנוע השתלטות דומה על חופים בעתיד. מה שכן, הוא הקפיא את התרחבות הפרויקט על פי התוואי המקורי: 6 בניינים על קו החוף ומרכז מסחרי.

בין רוכשי הדירות בפרויקט, אפשר למצוא שמות כמו חבר הכנסת יצחק בוז'י הרצוג ורעייתו מיכל; הבדרן שלום אסייג; איש העסקים אודי אנג'ל (בעלה לשעבר של ליאורה עופר); יו"ר הכנסת לשעבר, פרופ' שבח וייס. אלה, כמו גם האחרים מן הסתם, התלהבו מהקרבה הבלתי נתפסת לים.

תחילתו של הסכסוך לפני שנים, כשבעלי הדירות הרגישו, לדבריהם, ששותפתם, חברת חוף הכרמל, ששימשה גם כחברת הניהול, מגלגלת עליהם הוצאות. "אפילו את מכוניות המנהלים שילמנו", אומרים בנציגות בעלי הדירות.

ההתעוררות הזו הולידה בוררות אצל בורר, שבשנת 2004 הוציא פסק הקובע חלוקה ברורה של דמי הניהול: בעלי הדירות (השוכנים מהקומה החמישית ומעלה) ישלמו 57% מדמי הניהול; חוף הכרמל תשלם את השאר: 43%.

בינתיים, חדלה חוף הכרמל לנהל, ואת מקומה תפסה חברת רמות. ב-2008 החליטה דלק נדל"ן לרכוש את חלקם של שותפיה בפרויקט, ובהם עו"ד יוסי שגב, ולהגדיל את חלקה ל-100%. אם שואלים היום בדלק נדל"ן, לא בטוח שהיו חוזרים על העניין, אבל לנגד עיניה של החברה עמדה התוכנית המקורית, להרחיב הפרויקט לשישה מגדלים.

43% או 30%

דלק נדל"ן בינתיים נקלעה לקשיים, החלה לממש נכסים, וגם נכנס מנכ"ל חדש, ערן מיטל, שהתקשה להבין על שום מה ולמה משלמים דמי ניהול של 43%. בשלב הזה נכנסו הצדדים להליך של גישור, שהסתיים בכישלון חרוץ.

נציגות בעלי הדירות טוענת כי בפגישה עם מיטל, האחרון זלזל והציג כאילו העניין הוא טיפה בים מבחינתו; בדלק נדל"ן מופתעים: לא רק שהדברים לא נאמרו, אלא להיפך: בעלי הדירות אף שלחו מכתב תודה על הפגישה שהתקיימה באווירה חיובית. כך או כך, לפני כשנה וחצי הודיעה דלק נדל"ן כי היא יורדת לתשלום של 30% בדמי הניהול, באופן חד צדדי.

בתווך נמצאת חברת הניהול. בדלק נדל"ן טוענים, כי חברת הניהול אינה מספקת את השירותים שעליה לספק, מה שהביא חלק מהשוכרים לחדול מתשלום שכר דירה. גם את הטענות לא ממש מבינים שם: הדיירים מתלוננים על אי תיקון החניון? על אי תיקון של המוזאיקה בכניסה? הכתובת היא חברת הניהול.

ואילו חברת הניהול, המיוצגת בידי עו"ד אלעד מן, טוענת כי אין יריבות בינה לבין השוכרים. "החוזה של השוכרים", אומר מן, "הוא מול דלק נדל"ן, לא מולנו, והיא אחראית על העברת חלקה".

לפני מספר חודשים פנתה נציגות בעלי הדירות למפקחת על המקרקעין בחיפה, בטענה לחוב של חוף הכרמל בגובה 700 אלף שקל. בינתיים החוב תפח למיליון שקל, ודלק נדל"ן התחייבה להעביר מיידית 400 אלף שקל.

פרופ' שמואל קניג, דיקן הפקולטה להנדסה בביה"ס שנקר ויועץ בינלאומי, משמש כיום כיו"ר נציגות בעלי הדירות. קניג עבר לפרויקט לפני מספר שנים, משכונת דניה. המעבר מבחינתו הוא סגירת מעגל, שכן בילדותו בילה ימים על ימים בחוף שבו שוכן כיום הפרויקט. קניג מספר על ערבים שבהם אי אפשר להיכנס לחניון מרוב פקקים, בגלל אירוע שמתקיים באולם האירועים, על רעש מהאירועים בבריכה ועל ריחות של אוכל.

בדלק נדל"ן תמהים: מי שרוכש דירה בבניין כזה, יודע למה הוא נכנס. למרות הכל, דלק נדל"ן משקיעה כסף בקידום תוכניתה להקים עוד 4-5 בניינים, לכיוון דרום. עוד לא ברור אם זה יהיה מלונאי או למגורים.

מה שברור, שלצורך כך תידרש דלק נדל"ן לייבש חלק מהים. בדרך, היא גם תאלץ להתמודד עם לא מעט ירוקים וחיפאים שוודאי לא יאהבו את העובדה שהמפלצת מרימה מחדש את ראשה.

עוד כתבות

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח

צה"ל השלים שורת תרגילים בצפון: "דימה לחימה בלבנון" • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

פאלאק פניר וסמוסה בדיוק כמו בהודו: התל־אביבים מגלים את באבא קאלו

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן