גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק הרכב ב-2011: איך תשפיע המכונית החשמלית?

חצי שנה של הפתעות בשוק הרכב בישראל ב-2011: השנה צפויה להיות אחת השנים המוזרות, המטעות והבלתי צפויות ביותר שידע הענף אי-פעם

ככל שענף הרכב מתקדם לכיוון המחצית השנייה של 2011, נראה כי זו עתידה להיות אחת השנים המוזרות, המטעות, והבלתי צפויות ביותר שידע הענף אי פעם. בניגוד לגרף המכירות, שמעניק רושם של צמיחה עקבית ו"טבעית", שמקורה באותו "שגשוג כלכלי" שאנשי האוצר והשלטון מנסים לשווק לנו ללא לאות, התמונה מעוצבת בפועל על-ידי כמה גורמים נסתרים מהעין, חלקם חיצוניים וחלקם פנימיים אך לא גלויים. השפעתם של הגורמים הללו צולבת, סותרת ולבטח מרתקת.

המיסוי הירוק: מושכים בבלם

הגורם הפנימי החזק ביותר שמשפיע וישפיע על מבנה שוק הרכב ב-2011, הוא המיסוי הירוק. קל להחמיץ את מלוא השפעתו, מכיוון שהוא כמעט "חשאי". מס הקנייה הרשמי המוטל על רכב חדש הוא עדיין 82% ומחירי המחירון הרשמיים של המכוניות בפלחים המרכזיים של השוק, משפחתיות ומשפחתיות גדולות, דומים לאלה שהיו בשנים עברו. אבל מאחורי הקלעים, המיסוי הירוק - אותו זיכוי בגודל קבוע על מס הקנייה שמשלמים היבואנים בהתאם לנוסחת זיהום אוויר סבוכה - משפיע משמעותית על השוק. ברשות המסים אומרים שההשפעה הריאלית של המיסוי הירוק שקולה להפחתה בפועל של מס הקנייה הממוצע לכ-70%, ושבפועל יש מכוניות, שלאחר שקלול הזיכוי "הירוק", המס הוא 35% בלבד.

במבוא לכלכלה למדנו שהורדת מסים משפיעה באופן ישיר וחיובי על הביקוש. המודל הכלכלי הזה אכן פועל בשוק הרכב הישראלי, גם אם הורדת המס לא הייתה גלויה. ההשפעה של הורדת המסים "החשאית" מתנקזת לשלושה אפיקים. האפיק ראשון הוא כלי רכב קטנים, שהתמחור האטרקטיבי שלהם - 75 אלף שקל ופחות - לא היה אפשרי ללא המיסוי הירוק. אמנם מדובר בנישה שתופסת פחות מ-10% מהשוק, אבל במחצית הראשונה של השנה עמד קצב הצמיחה של הנישה הזו על כ-50%.

האפיק השני הוא מתן הנחות על מחירי המחירון הרשמיים. ההנחות מגיעות לכיסן של חברות ליסינג, ובעקיפין, גם לכיסם של לקוחות פרטיים באמצעות מבצעי "מועדונים" ושלל הנחות "סקטוריאליות", שבפועל נגישות לכולם. כשההנחות הללו מגיעות ללקוח המוסדי והפרטי בשילוב עם ערכי גרט (מחירוני המשומשות) מנופחים מלאכותית, שמבוססים על מחירי המחירון הרשמיים והפיקטיביים, זהו תמריץ מכירות רציני שדוחף את השוק מעלה בשנתיים האחרונות.

האפיק השלישי הוא כמובן רווחי היבואנים וחברות הליסינג, שזוכים לפריחה מרשימה מאז החל המיסוי הירוק. אבל החגיגה מתקרבת לסיומה, או לפחות לעצירתה הזמנית. ברבעון האחרון של השנה, ואולי עוד לפני כן, מתכוונת רשות המסים לפרסם את המתווה החדש והמעודכן של "המיסוי הירוק", שבמסגרתו יעודכנו "הקבוצות הירוקות". המתווה הזה יקטין את זיכוי המס על רוב הדגמים. זהו צעד ששקול להעלאת מס הקנייה. גם כאן צפוי לפעול מודל המיסוי/ביקוש - אם כי בכיוון ההפוך.

אם היבואנים יחליטו לגלגל את העלאת המס למחירי המחירונים, כדי לשמר את גובה ההנחות למוסדיים, אפשר לצפות לעליית מחירים לא מבוטלת לכל רוחב השוק, שתתבטא בעלייה בביקושים מקדימים לקראת סוף השנה.

אספקת היפניות: הזרם מידלדל

הגורם השני שישפיע על השוק במחצית השנייה של 2011 נובע, לשם שינוי, מצד ההיצע ולא הביקוש. בימים האחרונים פרסמו רוב יצרני הרכב היפניים את התחזיות שלהם לחזרה לפעילות "נורמלית" בהיקפי ייצור מלאים, לאחר רעש האדמה שאירע במארס, והפגיעה שנלוותה בשרשרת האספקה.

הקונצנזוס למועד החזרה לפעילות מלאה נע בין אוקטובר לדצמבר, בהנחה שלא יחולו בינתיים עוד תגובות שרשרת לאותו אסון גיאולוגי וגרעיני, ובהנחה שיפן תצליח לייצב את קצב אספקת החשמל שלה. עד אז ימשיכו היצרנים לפעול במתכונת חלקית, ולספק לסוכנים שלהם רק חלק מהביקוש לכלי רכב.

חלק מהיבואנים עדיין חיים בהכחשה, אבל את התוצאות כבר אפשר לראות. "הגורם החשוב באמת הוא לא הכמות שנמצאת כרגע במלאים בארץ", אמר לנו השבוע אחד היבואנים, "אלא כמויות המכוניות החדשות שנמצאות כיום על האוניות בדרך לארץ מיפן, והכמויות הנוספות שאמורות היו להיות מיוצרות עבור ישראל בחודשים הקרובים. בשני המדדים הללו, הזרם הולך ופוחת משמעותית".

דוגמה טובה היא דלק רכב, יבואנית מאזדה, שעד כה טענה שהמשבר "דילג" עליה. לדלק יש כיום מלאי של כ-7,500 רכבי מאזדה חדשים. מדובר בכמות שמספיקה לחודשיים בקצב המכירות הטיפוסי של 2011. מקורות בענף הספנות מעריכים שלדלק יש כרגע לפחות עוד משלוח אחד של מכוניות "על המים", שהוא הרבה יותר קטן מהמשלוחים המקובלים, והמצב לא צפוי להשתנות בקרוב.

מקורות בכירים בענף הליסינג מדווחים שקיבלו "התרעה שקטה" מדלק רכב (ומטויוטה) להתכונן לקשיים באספקה של רכב מיוני ועד סביבות אוקטובר. אמנם אפשר לפרש הודעה כזו בתור "תרגיל מכירות", אבל אי אפשר להתעלם מכך שבמקביל החלה החברה להאיץ את קצב פרסום ה"הארד סייל" של המותג. זהו צעד לא אופייני ליבואן כמו דלק, שיכול למכור כמעט כל כמות מאזדות בכמה שיחות ללקוחות מוסדיים. הצעד מעיד ככל הנראה על כך שהחברה שואפת להעניק קדימות בגלגול המלאי המתמעט ללקוחות פרטיים, הרווחיים יותר בכמה סדרי גודל ביחס למכירות מוסדיות.

בטר פלייס: ההבקעה החשאית לענף הליסינג

הגורם השלישי שעתיד לעצב את המחצית השנייה של השנה הוא הכניסה של בטר פלייס לשוק הרכב הישראלי. אמנם החברה אמורה להתחיל לספק את המכוניות החשמליות רק לקראת דצמבר, כך שב-2011 לא תהיה לה השפעה ישירה על המכירות, אבל אם המספרים החזויים של החברה קרובים למציאות, מדובר על אלפי הזמנות של פרטיים ובעיקר מוסדיים. במקרה חברות הליסינג וההשכרה, מדובר בהזמנות שאמורות להיכנס לתוכנית העבודה והרכש שלהן כבר בחודשים הקרובים, על חשבון הזמנות מיבואנים אחרים.

בטר פלייס לא שחררה עדיין הרבה מידע על תוכנית ההבקעה החשאית שלה לענף הליסינג, אותו "לקוח על" של שוק הרכב הישראלי שחולש על הנגישות לרוב ציי הרכב, ולרשותו כוח קנייה מצרפי של כ-7 מיליארד שקל בשנה.

החברה טענה אתמול שהיא נמצאת במגעים מתקדמים עם רוב חברות הליסינג הגדולות, אבל צריך לזכור שני דברים בהקשר זה: רוב חברות הליסינג הגדולות נשלטות, או לפחות קשורות באזיקים עסקיים, ליבואני הרכב הרשמיים. את המכשולים המבוצרים ואת שדות המוקשים שיכולים יבואני הרכב להקים, קשה לפרוץ אפילו עם חטיבת רגולציה משוריינת של פקידי אוצר, שרים ומשרדי ממשלה (ע"ע הייבוא האישי והמקביל). לפיכך אנחנו מניחים שבשלב הראשון תתמקד ההבקעה בשלושה ראשי חץ. ראש החץ הראשון הוא אלדן ואלבר, שנמצאות בקשרים הדוקים עם בטר פלייס זה כשנתיים.

ראש החץ השני הוא GE קפיטל, חטיבת המימון של ג'נרל אלקטריק, שותפתה האסטרטגית של בטר פלייס, שגם היא מתייחסת אל שוק הליסינג הישראלי כסוג של פיילוט למימון רכב חשמלי. למיטב ידיעתנו, צוות של GE קפיטל עובד בחודשים האחרונים באינטנסיביות בארץ כדי "למצוא פתרונות יצירתיים" למימון הרכב החשמלי.

ראש החץ השלישי הוא קרסו, שלרשותה אופרציית ליסינג עצמאית. לחטיבת הליסינג של קרסו יש לה שתי מוטיבציות עיקריות לקפוץ ראשונה למים של "הליסינג החשמלי": לתפוס נתחי שוק לטובת היצרנית "שלה", וגם "הצפת ערך". קרסו אמורה לצאת להנפקה בחודש הבא, ותוספת של "חטיבה חשמלית" נוצצת ועטופה בפוטנציאל לפורטפוליו שלה יכולה לקסום למשקיעים. בקיצור, הקיץ הזה עתיד להיות מעניין, אבל מאוד בלתי צפוי.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

החוזים העתידיים בוול סטריט יורדים ב-1%; ירידה חדה בצמיחה בארה"ב

השקל נחלש ביותר מ-1%, 3.79 שקלים ● מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות, המניה צוללת במסחר המוקדם ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה