גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהיי-טק מחפשים "כוכב נולד": 44 חברות חממה מנסות את מזלן

קרן פרגרין וקבוצת טרנדליינס ערכו מיונים ל-44 חברות חממה כל חברה קיבלה חמש דקות מול צוות שופטים, המורכב מאנשי הון סיכון ■ הזוכות יופיעו בכנס ההיי-טק השנתי של איגוד HTIA

לא רק מיוני "כוכב נולד" ו"נולד לרקוד" מושכים אליהם את בעלי החלומות. באחרונה, בבניין הפירמידה באור יהודה, מקום מושבה של קרן ההון סיכון Peregrine, פורום החממות ערך מיונים לחברות קלינטק ומדעי החיים, במטרה לאתר את הטובות ביותר שיופיעו בכנס ההיי-טק השנתי של איגוד HTIA, שייערך בתחילת חודש יוני בירושלים. כך, 44 יזמים ומנהלים, שמוכנים לבדוק גם קצה חוט שיוביל אותם אל ההצלחה, הגיעו כדי לנסות לקבל את ההזדמנות להגשים חלום.

הרעיון למציאת "כוכב נולד בהיי-טק" נבע מבעיה כואבת של חברות חממה - הקושי לגייס הון נוסף לאחר היציאה מהאינקובטור. על-כן החליט פורום החממות לסייע ולהפגיש אותן עם משקיעים מקרנות הון סיכון.

כש"כוכב נולד" מיתרגם לתחום היי-טק, ה"זמר" מחממת אופקים נבדק על-ידי ה"צדי צרפתי" של התחום - משקיע ההון סיכון שבידו היכולת לתת כסף ותהילה.

המיונים נעשו באופן אחיד וקפדני: כל חברה מקבלת 5 דקות מול השופטים, שבהן היא מציגה את הסחורה שלה. לאחר כל פרזנטציה השופטים נותנים ציונים. בסוף תהליך המיונים, החברות שדורגו במקומות הגבוהים יזכו להופיע בכנס. בנוסף, החברות הזוכות יקבלו אימון צמוד, עמוד באתר הכנס ופגישות עם משקיעים או בכירים מתאגידים שיגיעו לכנס.

בחברות שנרשמו יש 18 חברות בתחום מדעי החיים, 10 חברות קלינטק, ו-16 בתחומי IT ותקשורת. השופטים הם אנשי הון סיכון. בין השאר היו אלה יובל אבני, שותף בגיזה; ניסים דרוויש, שותף באורבימד; בני זאבי שותף ב-DFJ תמיר פישמן; פנינה ספר, שותפה בקרן מדיקה; הדר רון, מייסדת IHCV; דוד ישראלי פרינסיפל בפיטנגו; ולימור סנדץ' שותפה בקרן האמריקנית AMD.

"למה מצגת צריכה להיות באנגלית?"

באותה עת משרדי פרגרין נראו כמו תחנת רכבת. בחדר הישיבות השופטים ישבו סביב שולחן ארוך ועמוס עוגיות. מול הדלת השקופה והגדולה נמצא חדר ההמתנה שבו ספות לא נוחות, ומצב רוחם של המועמדים מילא את החדר בהתרגשות. בשלב מסוים מגלים המנכ"לים שהפרזנטציה שלהם צריכה להיעשות באנגלית. לא כולם מרגישים לגמרי בנוח עם זה. דר' יעקב הלוי-פוליץ', מנכ"ל חברת JetGuide שעוסקת בתחום המכשור הרפואי, שואל: "מי אחרון? למה צריך לעשות את המצגת באנגלית?".

טינה אורנשטיין, מנכ"ל סיגנל ביזנס דבלופמנט, חברת פיתוח עסקי של קבוצת טרנדליינס, שהיא אחת מהמארגנים, מתערבת ואומרת: "יעקב. אתה מכיר את התרגיל. מדברים באנגלית ואין הקלות".

בעוד הלוי-פוליץ' ממתין לתורו, הוא מספר על החברה: "ג'טגייד הוקמה ב-2005, בילתה שנתיים בחממת משגב, ומאז גייסה כסף וממשיכה לבד. פיתחנו טכנולוגיה מיוחדת שנותנת אינפורמציה למנתח בזמן אמת, המאפשרת לו לא לפגוע ברקמות רגישות בזמן הסרת גידול או קידוח. יש לנו שלושה פטנטים ועוד שניים בדרך. קיבלנו אישור למימון מהקרן הדו-לאומית יוריקה, וכעת אנחנו מחפשים עוד 2 מיליון דולר".

בינתיים החברה נערכת לניסויים קליניים דנטליים ברמב"ם. "אנחנו מאמינים שתוך שנה וחצי נוכל לצאת לשוק", מוסיף הלוי-פוליץ'. עד היום הושקעו בחברה 5.5 מיליון דולר מקבוצת טרנדליינס, מארבעת היזמים וממשקיע נוסף.

השופטים לא חוסכים בשאלות

שחר פלד, מנכ"ל פאסט-מד אורטופדיה מחממת ATI אשקלון, גם ממתין לתורו. החברה שלו מפתחת בורג ייחודי המיועד לניתוחי קיבוע גב והוא נראה לגמרי מוכן. "כיום 40% מהמנותחים חוזרים לניתוח נוסף. הבורג שלנו אינו קשיח והוא יודע לחלק עומסים בגב. אנחנו מסיימים את תקופת החממה בתוך זמן קצר, וכבר גייסנו חצי מיליון דולר להשלמת תהליך הרגולציה בארה"ב. אחרי שנקבל את האישורים, ננסה לגייס עוד 1.5 מיליון שקל לצורך הגעה אל השוק והמשך פיתוח".

* מה הסיבה שבאת הנה, מה אתה מצפה למצוא כאן?

פלד: "חשיפה. לפגוש עוד יזמים ועוד משקיעים שאני לא מכיר. אני מאמין שהדבר הכי חשוב היא הרקמה האנושית שאתה בונה סביבך. במקביל, אני מתחיל להתכונן לגיוס הגדול".

פלד וניר אלטשולר, מנכ"ל חברת CartiHeal המפתחת שתל ייחודי לתיקון סחוס, מכירים זה את זה. שניהם מרגישים שיש עניין סביב החברות שלהם. אלטשולר: "לפני שנתיים היה מאוד קשה בשוק, אבל מי שהצליח לגייס הון, מרגיש טוב עכשיו. מי שהצליח להקים חברה לפני שנתיים, מגלה שאין הרבה מתחרים ושאפשר לרוץ קדימה. היום נראה שיש כסף, אבל לא קל לגייס אותו. עם זאת המצב טוב מאשר לפני שנתיים, המשקיעים ואנשי העסקים נרגעו מהבהלה הגדולה ומתחילים לשחרר כסף".

בינתיים בתוך חדר הישיבות השופטים כבר נפגשו עם עשר חברות בתוך שעתיים. הם נראים ערניים, ולא חוסכים בדרישה לתשובות והסברים מלאים. מיכה אוסטרייך, הוא מנכ"ל חברת Jointech-Med, שמציעה טיפול לדלקות או נוזלים בברכיים ומבטיחה להקל על הכאב. הוא מתחיל לאט, וחורק שיניים בשפה האנגלית: "השתלים שמשתמשים בהם כיום מחזיקים 15 שנה". כאשר רון וזאבי מתפרצים לדבריו בשאלות, אוסטרייך מצליח לשמור על פאסון ואומר, "בואו נחכה לזמן השאלות, טוב?".

אך השניים לא מוותרים: "איך הגעתם למסקנה שאם מפחיתים את הלחץ ואת כמות הנוזלים, הכאב יורד?". קצת סמוק, אוסטרייך עונה, "ממאמרים שפורסמו. התחלנו עם 11 חולים קליניים בחצי שנה ואנחנו יודעים שזה עובד". השופטים, ובעיקר השופטות, ממשיכים במטר השאלות: "המטופלים לא סובלים? רמת הכאב נשמרת נמוכה?", ניסתה סנדץ לברר. "רגע, אני גבר, אני יכול להתמודד רק עם משימה אחת בכל פעם", אומר אוסטרייך ומביע ביטחון לגבי האישורים שהוא צריך לקבל מה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב). רון מבחינתה לא הייתה אופטימית כמוהו: "תתכונן להפתעות מהם". חלפו חמש דקות, והשופטים מסמנים כל אחד במחברתו את הציון שבחרו לתת. אוסטרייך יוצא.

דן טוויטו, מנכ"ל חברת Juvenis מחממת משגב, נכנס לחדר השופטים ומיד מתחיל. "אנחנו מציעים מוצר חדש לשוק השתלות השדיים. למרות הקדמה הטכנולוגית, ההליכים האלה נעשים בצורה עתיקה - הרדמה מלאה, סיכונים של זיהומים, צלקות והחלמה איטית. אנחנו מציעים הגדלת שדיים באמצעות הזרקת חומר, בהרדמה חלקית ועם החלמה מהירה".

השופטים קשובים, וסנדץ מקשה: "איך תשלטו על גודל השתל?".

"יש לנו ארבע פטנטים ואנחנו יודעים לעשות את זה", אומר טוויטו, "אנחנו מציעים השתלה גמישה, כלומר אפשר לשנות, להגדיל או להקטין באופן קל ויחסית זול בהשוואה ל-5,000 דולר שגובים היום".

זאבי: "אבל בניסויים הקליניים יבדקו את המוצר כשתל".

טוויטו מרים גבה וממשיך בשלו: "גייסנו מיליון דולר ונצא לדרך. יש עניין רב בברזיל, בהודו ובסין".

רון: "איך החומר המושתל נשמר בתצורה הרצויה?".

טוויטו מספיק לומר שמדובר בחומר שומני, אבל התשובה לא לחלוטין ברורה. זמנו תם.

"זה כמו ספיד דייטינג"

בעוד השופטים ממשיכים בעבודתם, יזמי הרעיון - איל ליפשיץ, יו"ר פורום החממות הטכנולוגיות ושותף בפרגרין, וסטיב רודס מטריידליינס הוא יו"ר ועדת הכנסים של פורום החממות - מסתובבים בגאווה במסדרונות.

ליפשיץ: "החממות מגדלות חברות באופן סדרתי, לכן אנחנו רוצים שבקרנות המקומיות יכירו אותן בשלב מוקדם. היזמים צריכים להבין כבר מההתחלה שלא כל החברות מתאימות לקרנות, וכך יוכלו לכוון את העשייה שלהם לכיוון משמעותי. בחממות למדנו לעשות שימוש יעיל בהון והחברות מגיעות להישגים מדהימים".

השופטים לוקחים הפסקה ומסכמים.

רון: "ראינו 13 חברות מהבוקר, זה כמו ספיד דייטינג".

דרוויש: "את חלקם אנחנו מכירים".

אבני: "צריך להודות שלא כל המיזמים מתאימים למודל ההשקעה של הקרנות. ראיתי חברות ורעיונות מוצלחים, אבל לא תמיד זה מתאים לגוף שאני מייצג".

סנדץ': "צריך לזכור שיש להם רק חמש דקות מולנו. זה קשה לבחון בזמן הזה. היו חברות מעניינות שאזמן לפגישה נוספת".

רון: "החממות עשו עבודה טובה. מצד שני אנחנו כבר יודעים שיהיה קשה להקים חברה גדולה על בסיס יישום אחד".

דרוויש: "אני חושב שהשוק צריך להתחיל להתאגד, לשלב חברות בשלבים המוקדמים שעושים דברים דומים, אבל בלי משקיעים עדיין ובלי אגו. כך אפשר לייצר פוטנציאל לחברה גדולה".

זאבי: "זה יכול לעבוד אם מנהלי החממות יתאמו עמדות בשלבים יותר מוקדמים, ומראש יוקמו אגדי חברות, כלומר יאחדו בין חברות שפועלות בתחומים משיקים".

ההפסקה נגמרה ומועמד מספר 14- בני דילמוני, מנכ"ל קארדיוגארד המפתחת צינור ייחודי המיועד לניתוחי לב - נכנס לחמש הדקות שלו.

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם