גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירים בענף השיווק: הקופונים לא ישתלטו על השוק הקמעונאי

שורה של מנכ"לים ומומחי שיווק התכנסה כדי לדון בהצלחה המטאורית של הקופונים בשוק הישראלי ■ "כשהופכים את המבצעים האגרסיביים של הקופונים להרגל, ערך המותג נשחק"

אתרי הקנייה החברתית תפסו את מרבית הקמעונאים לא מוכנים. טרנדים שיווקיים בדרך-כלל מגיעים בטפטופים, אחרי שצברו קילומטראז' בחו"ל ועברו בהצלחה מחקרים, קבוצות מיקוד ומסקנות שנולדו מניסוי וטעייה. אתרי הקנייה החברתית החלו לקום בארה"ב בשנת 2008 ואומצו במהירות על-ידי הצרכנים, שמצאו בהם פתרון קל ואטרקטיבי, בעיקר נוכח המשבר הכלכלי שהיה בעיצומו.

לארץ הבשורה הגיעה כרגיל באיחור קל, ורק ב-2010 התחלנו לראות אותם במרחב הקיברנטי הישראלי. הקלות הטכנולוגית של הפקתם גרמה לכך שבתוך פרק זמן קצר יחסית כבר היה באוויר אתר גרופר, ומיד אחריו דיל היום, בא לי גם, ביגדיל (שנמכר ל-ynet) ובאחרונה הצטרפו גם אתרים כמו BUY2 ו-d-DAY.

בתוך שנה פעלו בישראל קרוב ל-30 אתרי מכירה חברתית, עליהם מנויים, על-פי הערכות המכירות, 1.5 מיליון איש, שמקבלים מדי יום הצעות לעסקאות בהנחות של כ-50% ויותר.

נסיקתם המהירה של אתרי הקנייה החברתית מעלה את השאלות האם ההנחות הדרמטיות פוגעות בערך המותגים או מחזקות אותם, לאן יתפתח הטרנד, והאם הוא בכלל גימיק חולף או מכשיר שיווקי שיצטרף לסל המכשירים האחרים.

לצורך כך, כינסנו שורה של מנכ"לים מתחומים שונים במשרדו של יועץ התקשורת רונן צור, חלקם פעילים באתרים אלה וחלקם לא, כדי לדון בתופעה.

ליאור טנר, מנכ"ל פאואר קארד (מקבוצת פישמן) היה הראשון להרים את הכפפה ולהודות שהוא מוטרד מהנושא. "בסופו של דבר השוק הוא מוגבל", הוא אומר. "כרטיסי המועדון יכולים להיפגע מהאתרים האלה לאורך זמן, כי כשמנטרלים את מרכיב הנאמנות של הלקוחות, מדובר בהנחות שכרטיסי מועדון לא יכולים להתחרות בהן. אני מנסה לחשוב האם אפשר לתרגם את הפעילות של מועדוני הלקוחות לעוד רמה, כי התופעה עשתה בישראל משהו נדיר. היא הצליחה לשבור את המחסום של קנייה באינטרנט".

אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, קצת יותר רגוע. לדבריו, החברה עוסקת בקנייה חברתית כבר הרבה שנים. "היום יישרנו קו עם הטכנולוגיה, ואנחנו פעילים גם בפייסבוק וגם בטוויטר, אבל לא בשביל הכסף, אלא יותר בגלל הבאזז. לא ראינו בפעילות המכירות הקבוצתיות שלנו השפעה משמעותית על המכירות, רק בשוליים. אנחנו כמובן נותנים דילים ותמריצים כדי שברשתות יקנו יותר, אבל זה לא מניב תוצאות משמעותיות. מה שכן מתפתח הוא התארגנויות של אנשים שרוצים לצאת לטיולים עם חברים או עם אנשים שדומים להם מבחינת תחומי עניין או מקצוע".

בניגוד לטנר, שמוטרד מהנושא, וקרמר, שטוען כי החברה שלו כבר פעילה בנושא, רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, מתייחס לתחום בחשדנות מה. "מה שאני עושה עם מועדון הלקוחות שלי ועל רצפת המכירה, לא כל אחד יכול לעשות", הוא אומר. "אני נותן מחירים אטרקטיביים ל-50-60 מוצרים בכל רגע נתון, לא דיל על מוצר אחד.

"המועדון, מבחינתי, הרבה יותר חזק, והוא גם מאפשר לי לפנות אל הלקוחות באופן אישי. אותו לקוח שרוצה לקנות קופון באינטרנט, באתר מכירה קבוצתית, צריך להעביר בחשבון שהוא צריך לקנות ברשת או בחנות שהיא מותג חזק בפני עצמה, כדי שהמוצרים יהיו אטרקטיביים במחיר.

"זה נכון שהנושא נמצא כל הזמן במחשבה שלנו, ויכול להיות שנעשה קופון ספציפי של רמי לוי, בנוסף למועדון. בקופון של החברה נוכל לתת ערך מוסף, בגלל המחירים הנמוכים ממילא שלנו, אבל תהיה לזה תחרות לא פשוטה".

דני בן-נר, מנכ"ל חברת הדלק TEN, מתייחס לקנייה הקבוצתית כמכשיר לחשיפה שיווקית שיש לו יתרון שאין במקומות אחרים, היות שהוא יכול לבחור מקום מסוים לפעילות שיווקית ולפנות לקהל מסוים ורלוונטי. "מבחינתי זה רק מכשיר נוסף בארגז הכלים שלנו, ואנחנו לא יכולים להשתמש בזה כמכשיר קבוע. הוא כן יכול להביא לי לקוחות חדשים אם אצא במבצע ספציפי, אבל אני לא אוכל לחלק קופונים על בסיס יומיומי, בעיקר כי תעשיית הדלק מבוססת על רווח גולמי נמוך", הוא אומר.

מבחן הנאמנות

אחת השאלות הגדולות שעולות מהדיון באתרי הקנייה החברתית היא נאמנות הלקוחות. האם אפשר לייצר נאמנות כזאת בפעילות נקודתית של מבצעים אגרסיביים?

טנר (פאואר קארד) טוען כי הקופונים הקבוצתיים ברשת יכולים אולי להביא טראפיק גדול ברמה הנקודתית, אבל לא לייצר נאמנות לקוחות, ומה שרשתות שיווק ומותגים רוצים בסופו של דבר זה לקוחות חוזרים שישמרו על נאמנות. "זה לא משהו שמקבלים עם הקופון", הוא אומר. "לכן, נוצר תהליך של התפכחות אצל הקמעונאים, ביחס לאתרים אלה".

- אם לא עבור הרשתות הגדולות, עבור אילו עסקים אתרי הקנייה הקבוצתית כן יכולים להיות אטרקטיביים?

אייל פלשטיין, מנכ"ל דיל היום: "עסקים קטנים, שעובדים על מרווחים של 80%, יכולים לשחק יותר עם הקופונים. בקמעונאות, כשהמרווחים הם בין 12%-15%, אפשר להשתמש בקופונים מדי פעם, בהשקות של מוצרים חדשים, באופן נקודתי. לא כדי להתפרנס מהם, אלא כדי להיחשף.

"רוב הלקוחות שלי מחשבים את ההפסד על הקופון, בתקציב השיווק שלהם. מסעדות חדשות ולא מוכרות, שלא היית מגיע אליהן במקרה, הן לקוחות פוטנציאליים לקופונים כאלה. גם מכוני ספא או קוסמטיקה. שם, הנתונים מצביעים על כך ש-25% ממי שמתנסים בטיפול אליו הגיעו עם קופון, חוזרים אחר-כך לטיפול נוסף, במחיר מלא. אבל קופון לבד לא פותר את הבעיה. צריך לתת מוצר טוב, ורק זאת הדרך להביא לקוחות חוזרים".

מנכ"ל הדקה ה-90, שחר תורג'מן, מסכים עם פלשטיין ואומר שמה שמזין את התעשייה הזאת הוא התחלופה של עסקים קטנים, שהיא דינמית יותר מאשר של רשתות או מותגים חזקים.

לגבי ענף התיירות, אומר תורג'מן: "בענף שלנו זה כלי אולטימטיבי. אם אנחנו נתקעים עם סחורה, כמו חדרים בבתי-מלון או מקומות על טיסה, אנחנו יכולים למכור אותם באופן מיידי. אנחנו מורידים את המחיר אפילו לרמה מינימלית, רק כדי לא להפסיד. המבחן האמיתי של הקופונים האלה יהיה בעוד שנתיים-שלוש, בהנחה שהמצב הכלכלי יהיה יותר טוב".

היועץ השיווקי ארנון ממן סבור כי השאלה היא לא באיזה תחום אפשר להשתמש בקופונים ובאיזה לא, אלא כי מדובר בבעיה כללית של שחיקה בנאמנות. "כשהופכים את המבצעים האגרסיביים של הקופונים להרגל, ערך המותג נשחק. בשיווק הנדירות היא השווי, ואם מותג הופך נגיש מדי לאורך זמן - ערכו נשחק", הוא אומר.

קרמר (אשת טורס) טוען כי כוחה של הקנייה החברתית מוגבל למעט מוצרים ולפרק זמן קצר בלבד. "אם יש לי אתר חזק, עדיף לי להציע את המוצר המוזל אצלי באתר ולא באתרים שמאגדים קנייה חברתית. אני חושב שזה כלי שהיה רלוונטי למשבר הכלכלי של 2008, ולכן הוא כן יהיה חלק מסל מוצרי השיווק, אבל לא יהפוך לכלי דומיננטי. אנחנו, כאמור, מעדיפים לבנות אתר ספציפי שלנו למבצעים אגרסיביים יותר".

פלשטיין לא מסכים איתו. "כולנו זוכרים כמה עולה להיכנס למשרד פרסום ולקנות זמן שידור בטלוויזיה או בעיתונות", הוא אומר. "בעולם הקופונים מקבלים חשיפה גדולה יותר בעלויות נמוכות הרבה יותר".

בן-נר (TEN) מוסיף: "במקום לפרסם מודעה שתעלה 10,000 שקל, מפרסמים קופון ומביאים לקוחות שיקנו את המוצר או השירות".

גם ממן סבור כי הקופונים הם רק חלק מסל שיווקי ולא מוצר בלעדי. "צריך להמשיך ולתמוך במותגים בשיטות הקלאסיות בתחזוק תדמיתי, רגשי, שיווקי, שיתוף-פעולה עם הקהילה וכל מה שמשביח את ערך המותג. לכן, אני הייתי מציע ללקוחות שלי להשתמש בקופונים באופן נקודתי - אבל לא לסמוך אך ורק עליהם".

- איפה אתם רואים את הענף בעתיד ואיזה אבולוציה הוא יעבור?

טנר (פאואר קארד): "אני צופה שתהיה קונסולידציה של השחקנים, ורק אתרים שיש להם 'אמא ואבא' יישארו, כמו D-DAY של דפי זהב או BUY2 של קשת. הכוח הגדול של האתרים האלה הוא מאגרי הנתונים שהם מחזיקים. מאגרים אלה שווים הרבה כסף כי הם מחזיקים גם כתובות מייל, גם הרשאה לשלוח מייל (נוכח חוק הספאם) וגם יכולת פילוח של מי קונה מה. בטווח הזמן הבינוני, אני צופה כי האתרים האלה יהפכו למועדוני לקוחות. בשיטה הקיימת זה לא יחזיק מים, אלא למטרות חשיפה של עסקים".

פלשטיין (דיל היום) חושב שמי שישלם את המחיר על האטרקטיביות של האתרים האלה הוא המקומונים, שההכנסות שלהם מפרסום ייפגעו. "העוגנים הגדולים, טלוויזיה, רדיו ועיתונים, לא נפגעים מזה, אבל הרדיו האזורי והמקומונים ייפגעו בענק. אני רואה למשל את אנשי המכירות שעובדים אצלי, חלק גדול מהם הגיעו ממקומונים".

טנר (פאואר קארד): "זה עניין של אופנה. לפני 12 שנה התחזיות דיברו על כך שהקמעונאים של מוצרי החשמל ייפגעו אנושות מהמכירות המקוונות, וש-30%-50% מהמחזורים הקמעונאיים יעבור ברשת. היום זה לא ככה, והנבואות השחורות התבדו. כך גם לגבי הקופונים. הם לא ישתלטו על המרחב הקמעונאי".

רמי לוי סוגר את הדיון עם תחזית מעניינת: "העתיד יהיה קופון עולמי. אפשר יהיה לקנות קופונים ולקבל דילים בכל מיני חנויות ורשתות ברחבי העולם, גם מישראל וגם בזמן שהות בחו"ל".

כ-15% מהלקוחות לא מנצלים את הקופונים

אחת מתופעות הלוואי של קדחת הקופונים, ושל הפופולריות של אתרי הדילים, היא ש-11%-17% מהרוכשים לא מנצלים כלל את הקופון שרכשו. מי מרוויח מאי-המימוש? באתרים רבים הכסף נשאר בידי האתר, ואין לו כל אינטרס שהלקוח יממש את הקופון.

פלשטיין מאתר דיל היום אומר כי במקרה שלהם הכסף לא נשאר באתר, אלא מגיע לבעל העסק.

לדבריו, "אנחנו עובדים על שני פתרונות שיאפשרו לנצל את הקופונים. הראשון הוא מערכת התראה ב-SMS ללקוח על כך שתוקף הקופון עומד לפוג. השני הוא החזר כספי, בתוך חודש, של הסכום ששולם - כלומר עלות הקופון. התחלנו כבר בפיילוט על כך".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת