גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדים באפילה

המצב בו אדם מעיד בתיק בו הוא חשוד וטרם הוחלט אם יואשם הוא בלתי נסבל

"העדתו של עד שאינו יודע מה יעלה בגורלו: האם התיק נגדו ייסגר, או יוגש נגדו כתב אישום, יוצרת מצב בו העד תלוי ברצונה הטוב של התביעה, ועדותו עלולה להיות מושפעת מרצונו לרצות אותה".

את הדברים הללו כתב ביום חמישי האחרון שופט המחוזי בתל-אביב, צבי גורפינקל, במסגרת החלטתו כי דן פייג, אחד מעדי התביעה במשפט הלבנת ההון בבנק הפועלים (תיק ארקדי גאידמק) לא יעלה לדוכן העדים, עד שהפרקליטות תחליט אם להגיש נגדו כתב אישום בפרשה או לסגור את תיק החקירה בעניינו.

פייג נחקר באזהרה במשטרה בנוגע לפרשה לפני שנים מספר, ועד עצם היום הזה, ולמרות שהוגשו כתבי אישום נגד המעורבים המרכזיים בתיק, טרם התקבלה בפרקליטות החלטה אם להעמיד אותו לדין פלילי.

המקרה של פייג מהווה רק דוגמה בודדת לבעיה נפוצה, ממנה סובלים חשודים בפלילים בישראל, שנדרשים להעיד נגד חבריהם, לפני שהם יודעים אם הם עצמם יועמדו לדין בגין מעורבותם באותן פרשות.

חסדי הפרקליטות

מקרה דומה ניתן למצוא, למשל, במשפטו של דוד ואנונו, ראש אגף חקירות ומודיעין ברשות המסים. משפטו של ואנונו, המואשם בין היתר בשוחד וסחיטה באיומים, החל בשבוע שעבר, וראשון העדים שהתביעה זימנה להעיד נגדו הוא שותפו למעשים לכאורה, היועץ הפוליטי של מנכ"ל קדימה, יואל מוגמי, שהפרקליטות עדיין לא הודיעה אם היא מתכוונת להגיש נגדו כתב אישום בפרשה. במצב דומה צפויים להימצא בקרוב גם יתר החשודים בפרשה.

הדרישה הזו ממוגמי, פייג ודומיהם - לתת עדות מהימנה במשפט של נאשם, כשהם יודעים כי גורלם נתון בידי הפרקליטות, שמנסה להרשיע את אותו נאשם - היא בלתי אפשרית ופוגעת קשות בזכויותיו של החשוד, אך בעיקר בזכויותיו של הנאשם, שמצפה לקבל דין צדק.

הסיטואציה הזו, חשוב לציין, היא גם קיצונית הרבה יותר מזו שבה מזמנת הפרקליטות לעדות שותף לעבירה, שמשפטו עדיין מתנהל, במשפטו של חברו לביצוע העבירה (מצב שהיה אסור בישראל עד שנת 2006, אז שינה בית המשפט העליון את ההלכה שכונתה "הלכת קינזי", והתיר אותה, בתנאים מסוימים).

זאת מכיוון שעד, שטרם הוחלט אם להעמידו לדין, נתון לחלוטין לחסדי הפרקליטות, והאינטרס שלו לרצות אותה הוא גדול הרבה יותר, מאשר של עד שכבר התקבלה החלטה להעמידו לדין, והוא נאבק על חפותו בבית המשפט.

מחסור בתקציבים

ומהן הסיבות לתופעה הבעייתית? במקרה של פייג הסביר התובע, עו"ד שרון פרידמן, כי הסיבה שהפרקליטות טרם החליטה אם להעמידו לדין היא שמדובר ב"מקרה גבול", וציין כי ההחלטה תתקבל בהתאם לעובדות חדשות, שעשויות להתגלות במהלך פרשת התביעה.

במקרה של מוגמי, ההסבר שסיפקה הפרקליטות לכך שהוא וחשודים נוספים בפרשת ואנונו מעידים בתיק, לפני שהתקבלה החלטה אם להעמיד אותם לדין, הוא אפילו יותר מדאיג: מחסור בכוח-אדם בפרקליטות. התובעת שמנהלת את התיק, עו"ד אסתי שלאין, פשוט אינה מסוגלת לעמוד לבדה בעומס הכרוך בניהול תיק נגד כל החשודים במקביל.

וכך, מכתיבים המחסור בכוח-אדם ובתקציבים בפרקליטות את הדרך שבה מתנהלים הליכים משפטיים בישראל, וזכויותיהם של הנאשמים להליך הוגן נפגעות. התופעה הזו היא פשוט בלתי מתקבלת על הדעת, ויש להפסיקה.

על הרשויות המוסמכות - בין אם מדובר בכנסת, בבית המשפט העליון או ביועץ המשפטי לממשלה - לקבוע באופן שאינו משתמע לשני פנים כי חשוד בביצוע עבירה לא יוכל להעיד נגד שותפו, עד לאחר שתתקבל בפרקליטות החלטה אם הוא עצמו יועמד לדין.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"