גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"80% ממשקפי השמש הנמכרים בשוק הם מותגים פרטיים"

המותגים הפרטיים תופסים נפח הולך וגובר גם בשוק משקפי השמש, שעובר תהפוכות עם חדירת רשתות חדשות המציעות מחיר נמוך ■ תחרות על שוק הנאמד ב-450-500 מיליון שקל בשנה

מתחילת ינואר 2011, חנכה רשת קרולינה למקה 15 סניפים ברשת דוכני משקפי השמש החדשה. עד סוף השנה הנוכחית היא צפויה לחנוך 23-25 סניפים חדשים. האסטרטגיה של הרשת היא מותג פרטי במחירים נמוכים. קרולינה למקה אינה היחידה. בקצב אטי יותר מתפתחת רשת X-RAY שמונה 7 סניפים. האסטרטגיה הזאת, שגם רשתות ותיקות בתחום נוקטות בה מפעם לפעם, גוררת את שוק משקפי השמש לכיוון של מחיר ויש בה אולי כדי להעיד על המרווחים העצומים שמהם נהנים הקמעונאים בתחום.

"השוק הפך להיות תחרותי מאין כמותו, עוד יותר ממה שהיה בעבר. התחרות מתמקדת בעיקר בפלחי השוק הזולים. ההתנהגות של אקס ריי וקרולינה למקה, שמציעים מגוון משקפיים באיכות מסוימת ובמחירים מאוד נמוכים, מושכת את השוק כלפי מטה אבל רק ברמת המוצרים הזו. ברמת המותגים קיימת אמנם מגמת הורדת מחירים אבל זו מביאה לגידול בשוק", אומר מאיר רסין, מבעלי רשת אופטיקנה.

שוק משקפי השמש מגלגל לפי הערכות, 450-500 מיליון שקל בשנה. בזוגות מדובר במכירות של כ-1.2 משקפי שמש בשנה. שחקני האופטיקה לרבות אופטיקנה, אופטיקה הלפרין, אופטיקה דורון וכ-1,000 חנויות אופטיקה פרטיות - לוקחים חלק נכבד מהשוק, יחד עם הרשתות המתמחות במשקפי שמש ובראשן רשת אירוקה וכן, קרולינה למקה, המרכז למשקפי שמש, X-RAY וחנויות פרטיות למשקפי שמש.

"מותג זה אילוזיה"

המותגים הפרטיים הולכים ותופסים נפח הולך וגובר בשוק. "80% ממשקפי השמש הנמכרים בשוק זה מותגים פרטיים ו-20% זה מותגים. זה לא רק אצלנו אלא אצל כולם ומי שיספר לך אחרת, אינו דובר אמת", אומר יעקב הלפרין, מבעלי אופטיקה הלפרין.

* מתי זה קרה?

"כשהמותגים הבינל' הפכו להיות יקרים מאוד ולא שווים את מה שהם נותנים. אני רואה מגמה חזקה כזאת מ-2008, מתחילת המשבר העולמי".

שימו לב לנתון הבא. 7 מהמותגים הנמכרים ברשת אופטיקה הלפרין הם מותגים פרטיים המשווקים תחת השמות נובו, 22XX , ג'קובס, סטאפני, מיכאלה, אמפוריום, (באיטלקית - חנויות) ואנטרנטה (באיטלקית- יציאה).

רשת אופטיקנה פעילה עם 4 מותגים פרטיים תחת השמות KOYA, KOYA אקסקלוסיב, S&M ו-RAP . בשתי הרשתות מדובר בשמות עם ניחוח בינל'. למותג KOYA ניחוח יפני ואילו למותג מיכאלה ואמפוריום ניחוח איטלקי. האם הצרכן מודע לכך שמדובר במותגים פרטיים? לרוב לא. האם הניחוח הזה מקל את המכירה לצרכן? כנראה שכן.

* אתה אומר ללקוחות שמדובר במותג פרטי?

הלפרין: "לא. כמו שאני לא אומר להם שריי באן הוא לא מותג הבית. יש שני סוגי אוכלוסיות: אחת שממוקדת מטרה למותג ונכנסת עם פתק. השניה, קהל שלא בא ממוקד מטרה אלא מחפש מה טוב לו ולא מעניין אותו איזה מותג. הוא רוצה את המסגרת".

* למה לא לקרוא למותג הפרטי שלכם אופטיקה הלפרין?

"אף אדם לא ילך עם משקפיים שמוטבע עליהם שם בית העסק. הוא לא עמוד פרסומת. המותגים הפרטיים עדיפים על המותגים העולמיים. מי שקונה מותג בינל' הוא לא אדם מאוד נבון. אתה משלם 60% עבור הרישיון ו-40% עבור המוצר. מותג בינל' הוא לא ערובה לאיכות בינל'. הוא ערובה לכך שהלוגו יתנופף על הידית וכל החברים יוכלו לראות שקנית מותג סופר אופנתי".

* אם תגיד לצרכן שמדובר במותג הבית שלך. איך הוא יגיב?

"קשה מאוד, כיוון שמותג הבית משתמע אצל הצרכן שייצרו אותו בחלק האחורי של החנות ובישראל. תוצרת ישראל נתפסת כפחות איכותית. מותג זה אילוזיה".

גם באופטיקנה נוהגים באותה המדיניות. אז למה לא לקרוא לילד בשמו? על כך אומר רסין כי "השם אופטיקנה לא רלוונטי למוצר עצמו. היום כל היצרנים בעולם מייצרים כמעט לכל מי שפונה אליהם. בודדים המותגים בתחום משקפי השמש. מה זה מותג? זה מוצר שהלקוח מתעקש לקבל אותו ולא מסתפק במותג אחר".

כך או כך, ברשת אירוקה שבה שם המותג הפרטי זהה לשם הרשת, סבורים אחרת. "אני חושב שזו קצת אחיזת עיניים. נותנים לצרכן להרגיש כאילו מדובר במשהו שזה לא. נותנים שמות איטלקיים ואחרים, כאילו יש לזה איזשהו צביון של ארץ מסוימת או מעצב מסוים ואין מאחורי הדברים האלה שום דבר", אומר וולף.

משקפי שמש כלוס לידר

לאחרונה אנחנו עדים להתגברות התחרות על המחיר, הן מצד הרשתות הזולות, והן מצד הרשתות המובילות שהציעו בשבועות האחרונים הנחה של 60% -80% על משקפי השמש ואף הציעו מגוון משקפי שמש ב-99 שקל. באתרי האינטרנט של חלק מהן, אפשר למצוא משקפי שמש אפילו ב-20 שקלים.

רשת אירוקה נקטה אף היא באותה האסטרטגיה כשהציעה הנחה של 63% סביב חג העצמאות, אבל ברשת נטען כי הטקטיקה התכופה שבה נוהגות רשתות האופטיקה, מזיקה לענף.

"אנחנו לא מוכרים אופטיקה ומשקפי השמש זה הביזנס שלנו. המתחרים משתמשים בנו כלוס לידר. באופטיקנה ואופטיקה הלפרין משקפי שמש הם 20% מהמחזור וכדי להכניס אנשים פנימה, הם שוחטים את המוצר. אפילו סופר פארם מתחילה לפרסם ריי באן, שזה המותג האולטימטיבי לגבר, ב-499 שקל בתחילת העונה. אבל מה זה משנה לסופר פארם? מחזור משקפי השמש הוא פחות מחצי אחוז אצלה", אומר מייקל וולף, מבעלי רשת אירוקה.

לדברי רסין, ההנחות האגרסיביות נועדות "לנקות את המדפים, לחסום מתחרים ולאפשר ללקוחות לפתח נאמנות לרשת. בחודש מבצע מוכרים פי שש זוגות יותר מחודש רגיל".

לעומתו, הלפרין מודה שבחלק מהמקרים מדובר בדרך למכור מוצרים אחרים בחנות. "אין לי שום אינטרס למכור 176 זוגות ריי באן במחיר שמכרתי ביום אחד השבוע, אבל זה 176 אנשים שנכנסו לחנות, מתוכם 20 צריכים מולטי פוקל, עוד 20 צריכים עדשות מגע ויש כאלה שגם לא צריכים שום דבר", אומר הלפרין.

מנכ"ל קרולינה למקה טוען שההנחות ברשתות משקפות את המחיר האמיתי של המוצר: "הישראלים מהר מאוד יבינו שהמחירים שהם משלמים על משקפי שמש לא הגיוניים. מי שרוצה לקנות גוצ'י ב-1,500 שקל זה בסדר אבל מי שרוצה לקנות שני זוגות אחד לאוטו ואחד לים, מבין שהוא יכול לקנות את אותה רמה של משקפיים ב-150-200 שקל ולא צריך לשמור עליהם בצמר גפן. הגם שלדעתי, 1,500 שקל לגוצ'י זה מחיר גבוה".

האם האסטרטגיה של קרולינה למקה ואחרות פוגעת ברשתות? "ברמה של המותג הפרטי יש אולי איזושהי פגיעה קטנה אבל הם חדשים ואנחנו צריכים לבחון את הפעילות שלהם לאורך זמן. אני לא יודע מה יהיה בעוד שנה וקשה לי להאמין שהצרכן הישראלי לא יתעייף מהם. אנחנו רשת מותגים והמוצר הכי זול שלנו מקביל למה שיש להם להציע", מגיב וולף.

וולף גם טוען שהרשתות החדשות הן רק דוגמא אחת להיעדר חסמי כניסה לשוק ולתחרות הגוברת. "בקניון מול הים באילת יש לנו את החנות הכי חזקה ברשת ולמרות זאת, יש בקניון יש 52 נקודות קמעונאיות נוספות שבהן מוכרים משקפי שמש, אם זה סופר פארם, חנויות הביגוד, חנויות האקססורייז. סף הכניסה נמוך אם כי לנו יש ארסנל של מותגים ושירות", אומר וולף.

עוד כתבות

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק הנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוחות חברות הנדל"ן מגלים כמה הן שילמו על מבצעי המימון לרוכשי הדירות

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"זה לא כי היזם רוצה יאכטה": למה חברות הייטק רצות להימכר במקום לקדם הנפקה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

מחבלי חמאס בעזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה של חמאס: הפסקת אש ל-10 שנים ו"הקפאת השימוש בנשק"

חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל   ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● הדרישה של חמאס לאנשי מיליציות: תסגירו את עצמכם ותקבלו חנינה ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● עדכונים שוטפים

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות: "מי שיכול, דורש מהמעסיק שיפור"

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס