גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"80% ממשקפי השמש הנמכרים בשוק הם מותגים פרטיים"

המותגים הפרטיים תופסים נפח הולך וגובר גם בשוק משקפי השמש, שעובר תהפוכות עם חדירת רשתות חדשות המציעות מחיר נמוך ■ תחרות על שוק הנאמד ב-450-500 מיליון שקל בשנה

מתחילת ינואר 2011, חנכה רשת קרולינה למקה 15 סניפים ברשת דוכני משקפי השמש החדשה. עד סוף השנה הנוכחית היא צפויה לחנוך 23-25 סניפים חדשים. האסטרטגיה של הרשת היא מותג פרטי במחירים נמוכים. קרולינה למקה אינה היחידה. בקצב אטי יותר מתפתחת רשת X-RAY שמונה 7 סניפים. האסטרטגיה הזאת, שגם רשתות ותיקות בתחום נוקטות בה מפעם לפעם, גוררת את שוק משקפי השמש לכיוון של מחיר ויש בה אולי כדי להעיד על המרווחים העצומים שמהם נהנים הקמעונאים בתחום.

"השוק הפך להיות תחרותי מאין כמותו, עוד יותר ממה שהיה בעבר. התחרות מתמקדת בעיקר בפלחי השוק הזולים. ההתנהגות של אקס ריי וקרולינה למקה, שמציעים מגוון משקפיים באיכות מסוימת ובמחירים מאוד נמוכים, מושכת את השוק כלפי מטה אבל רק ברמת המוצרים הזו. ברמת המותגים קיימת אמנם מגמת הורדת מחירים אבל זו מביאה לגידול בשוק", אומר מאיר רסין, מבעלי רשת אופטיקנה.

שוק משקפי השמש מגלגל לפי הערכות, 450-500 מיליון שקל בשנה. בזוגות מדובר במכירות של כ-1.2 משקפי שמש בשנה. שחקני האופטיקה לרבות אופטיקנה, אופטיקה הלפרין, אופטיקה דורון וכ-1,000 חנויות אופטיקה פרטיות - לוקחים חלק נכבד מהשוק, יחד עם הרשתות המתמחות במשקפי שמש ובראשן רשת אירוקה וכן, קרולינה למקה, המרכז למשקפי שמש, X-RAY וחנויות פרטיות למשקפי שמש.

"מותג זה אילוזיה"

המותגים הפרטיים הולכים ותופסים נפח הולך וגובר בשוק. "80% ממשקפי השמש הנמכרים בשוק זה מותגים פרטיים ו-20% זה מותגים. זה לא רק אצלנו אלא אצל כולם ומי שיספר לך אחרת, אינו דובר אמת", אומר יעקב הלפרין, מבעלי אופטיקה הלפרין.

* מתי זה קרה?

"כשהמותגים הבינל' הפכו להיות יקרים מאוד ולא שווים את מה שהם נותנים. אני רואה מגמה חזקה כזאת מ-2008, מתחילת המשבר העולמי".

שימו לב לנתון הבא. 7 מהמותגים הנמכרים ברשת אופטיקה הלפרין הם מותגים פרטיים המשווקים תחת השמות נובו, 22XX , ג'קובס, סטאפני, מיכאלה, אמפוריום, (באיטלקית - חנויות) ואנטרנטה (באיטלקית- יציאה).

רשת אופטיקנה פעילה עם 4 מותגים פרטיים תחת השמות KOYA, KOYA אקסקלוסיב, S&M ו-RAP . בשתי הרשתות מדובר בשמות עם ניחוח בינל'. למותג KOYA ניחוח יפני ואילו למותג מיכאלה ואמפוריום ניחוח איטלקי. האם הצרכן מודע לכך שמדובר במותגים פרטיים? לרוב לא. האם הניחוח הזה מקל את המכירה לצרכן? כנראה שכן.

* אתה אומר ללקוחות שמדובר במותג פרטי?

הלפרין: "לא. כמו שאני לא אומר להם שריי באן הוא לא מותג הבית. יש שני סוגי אוכלוסיות: אחת שממוקדת מטרה למותג ונכנסת עם פתק. השניה, קהל שלא בא ממוקד מטרה אלא מחפש מה טוב לו ולא מעניין אותו איזה מותג. הוא רוצה את המסגרת".

* למה לא לקרוא למותג הפרטי שלכם אופטיקה הלפרין?

"אף אדם לא ילך עם משקפיים שמוטבע עליהם שם בית העסק. הוא לא עמוד פרסומת. המותגים הפרטיים עדיפים על המותגים העולמיים. מי שקונה מותג בינל' הוא לא אדם מאוד נבון. אתה משלם 60% עבור הרישיון ו-40% עבור המוצר. מותג בינל' הוא לא ערובה לאיכות בינל'. הוא ערובה לכך שהלוגו יתנופף על הידית וכל החברים יוכלו לראות שקנית מותג סופר אופנתי".

* אם תגיד לצרכן שמדובר במותג הבית שלך. איך הוא יגיב?

"קשה מאוד, כיוון שמותג הבית משתמע אצל הצרכן שייצרו אותו בחלק האחורי של החנות ובישראל. תוצרת ישראל נתפסת כפחות איכותית. מותג זה אילוזיה".

גם באופטיקנה נוהגים באותה המדיניות. אז למה לא לקרוא לילד בשמו? על כך אומר רסין כי "השם אופטיקנה לא רלוונטי למוצר עצמו. היום כל היצרנים בעולם מייצרים כמעט לכל מי שפונה אליהם. בודדים המותגים בתחום משקפי השמש. מה זה מותג? זה מוצר שהלקוח מתעקש לקבל אותו ולא מסתפק במותג אחר".

כך או כך, ברשת אירוקה שבה שם המותג הפרטי זהה לשם הרשת, סבורים אחרת. "אני חושב שזו קצת אחיזת עיניים. נותנים לצרכן להרגיש כאילו מדובר במשהו שזה לא. נותנים שמות איטלקיים ואחרים, כאילו יש לזה איזשהו צביון של ארץ מסוימת או מעצב מסוים ואין מאחורי הדברים האלה שום דבר", אומר וולף.

משקפי שמש כלוס לידר

לאחרונה אנחנו עדים להתגברות התחרות על המחיר, הן מצד הרשתות הזולות, והן מצד הרשתות המובילות שהציעו בשבועות האחרונים הנחה של 60% -80% על משקפי השמש ואף הציעו מגוון משקפי שמש ב-99 שקל. באתרי האינטרנט של חלק מהן, אפשר למצוא משקפי שמש אפילו ב-20 שקלים.

רשת אירוקה נקטה אף היא באותה האסטרטגיה כשהציעה הנחה של 63% סביב חג העצמאות, אבל ברשת נטען כי הטקטיקה התכופה שבה נוהגות רשתות האופטיקה, מזיקה לענף.

"אנחנו לא מוכרים אופטיקה ומשקפי השמש זה הביזנס שלנו. המתחרים משתמשים בנו כלוס לידר. באופטיקנה ואופטיקה הלפרין משקפי שמש הם 20% מהמחזור וכדי להכניס אנשים פנימה, הם שוחטים את המוצר. אפילו סופר פארם מתחילה לפרסם ריי באן, שזה המותג האולטימטיבי לגבר, ב-499 שקל בתחילת העונה. אבל מה זה משנה לסופר פארם? מחזור משקפי השמש הוא פחות מחצי אחוז אצלה", אומר מייקל וולף, מבעלי רשת אירוקה.

לדברי רסין, ההנחות האגרסיביות נועדות "לנקות את המדפים, לחסום מתחרים ולאפשר ללקוחות לפתח נאמנות לרשת. בחודש מבצע מוכרים פי שש זוגות יותר מחודש רגיל".

לעומתו, הלפרין מודה שבחלק מהמקרים מדובר בדרך למכור מוצרים אחרים בחנות. "אין לי שום אינטרס למכור 176 זוגות ריי באן במחיר שמכרתי ביום אחד השבוע, אבל זה 176 אנשים שנכנסו לחנות, מתוכם 20 צריכים מולטי פוקל, עוד 20 צריכים עדשות מגע ויש כאלה שגם לא צריכים שום דבר", אומר הלפרין.

מנכ"ל קרולינה למקה טוען שההנחות ברשתות משקפות את המחיר האמיתי של המוצר: "הישראלים מהר מאוד יבינו שהמחירים שהם משלמים על משקפי שמש לא הגיוניים. מי שרוצה לקנות גוצ'י ב-1,500 שקל זה בסדר אבל מי שרוצה לקנות שני זוגות אחד לאוטו ואחד לים, מבין שהוא יכול לקנות את אותה רמה של משקפיים ב-150-200 שקל ולא צריך לשמור עליהם בצמר גפן. הגם שלדעתי, 1,500 שקל לגוצ'י זה מחיר גבוה".

האם האסטרטגיה של קרולינה למקה ואחרות פוגעת ברשתות? "ברמה של המותג הפרטי יש אולי איזושהי פגיעה קטנה אבל הם חדשים ואנחנו צריכים לבחון את הפעילות שלהם לאורך זמן. אני לא יודע מה יהיה בעוד שנה וקשה לי להאמין שהצרכן הישראלי לא יתעייף מהם. אנחנו רשת מותגים והמוצר הכי זול שלנו מקביל למה שיש להם להציע", מגיב וולף.

וולף גם טוען שהרשתות החדשות הן רק דוגמא אחת להיעדר חסמי כניסה לשוק ולתחרות הגוברת. "בקניון מול הים באילת יש לנו את החנות הכי חזקה ברשת ולמרות זאת, יש בקניון יש 52 נקודות קמעונאיות נוספות שבהן מוכרים משקפי שמש, אם זה סופר פארם, חנויות הביגוד, חנויות האקססורייז. סף הכניסה נמוך אם כי לנו יש ארסנל של מותגים ושירות", אומר וולף.

עוד כתבות

מייסדי Moonshot - מימין: פרד סימון, הילה חדד חמלניק, שחר בהירי. / צילום: Moonshot

הסטארט-אפ של מנכ"לית משרד המדע לשעבר: "מעליות" לחלל

משגר חלליות אלקטרו-מגנטי הבנוי בתצורה של מסילת רכבת המזדקרת לשמיים: זהו המוצר אותו מפתחת חברת הסטארט-אפ הישראלית Moonshot שהקימה הילה חדד-חמלניק, בעברה מנכ"לית משרד המדע, יחד עם פרד סימון, ממייסדי ג'ייפרוג, ושחר בהירי

שר החוץ גדעון סער. פוסט ברשת איקס, 12.11.25 / צילום: מארק ניימן, לע''מ

האם גדעון סער עקבי בתמיכה במתן חנינה לנתניהו?

גדעון סער אכן קרא לסיום משפט נתניהו עוד כשישב באופוזיציה ● אלא שאז היה מדובר בהסדר טיעון, וכעת בחנינה, וההבדלים לא זניחים ● המשרוקית של גלובס

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

התקדמות משמעותית במגעים על עסקת היצוא בין משרד האנרגיה לחברות הגז

לגלובס נודע על התקדמות משמעותית במגעים לגבי עסקת הגז הענקית עם מצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר ● לפי המתווה, חברות הגז יתחייבו לספק גז למשק המקומי במחיר נמוך יותר, שיוצמדו למה שנקבע במתווה

"הנכס הכי מתקדם שלה": המדינה שרכשה מערכת הגנה ישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: תאילנד רכשה את מערכת BARAK MX של התעשייה האווירית, בקשת החנינה של נתניהו מזכירה מהליכים של נשיא ארה"ב טראמפ וסקר חדש מצא כי האוונגליסטים הצעירים בארה"ב פונים נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יוסי תורג'מן, והדמיית פרויקט YBOX art / צילום: משה צור אדריכלים, יובל חן

"האטה? אנחנו מוכרים דירות ב-90 אלף שקל למ"ר בדרום ת"א": מנכ"ל YBOX לא מתרגש ממצב ענף המגורים

יוסי תורג'מן, מנכ"ל YBOX, מספר אחרי אישור הפרויקט המדובר בדרום תל אביב־יפו: "ברובעים 3 ו־4 בעיר יש האטה מאוד רצינית - אבל באזור הפרויקט אנחנו מוכרים סביב 90 אלף שקל למ"ר" ● ואיזו ביקורת יש לו על הורדת הריבית? "הייתה צריכה להיות דרסטית יותר"

חלוקת רכוש לא שיוויונית / צילום: Shutterstock

מתי בגידה מצדיקה חלוקת רכוש לא שוויונית בין בני זוג שמתגרשים?

התנהלות כלכלית שלילית של אחד מבני הזוג עשויה להוות נסיבה מיוחדת שתצדיק סטייה מחלוקת הנכסים המשותפים בצורה שוויונית

משרדי הרצוג, פוקס, נאמן / צילום: תמר מצפי

23 קומות בפרויקט תאומי רובינשטיין: הרצוג פוקס נאמן מרחיב את שטחו

הרצוג פוקס נאמן, אחד משלושת משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, ישכור ארבע קומות נוספות במגדל המערבי של פרויקט תאומי רובינשטיין בת"א ● ההסכם החדש כולל שכירות נוספת בשטח של כ־5,000 מ"ר

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב-2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

"רגע קריטי": סם אלטמן בהודעה חריגה לעובדי OpenAI

על רקע התחזקות התחרות מצד גוגל, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הכריז על "קוד אדום" והגדיר את התקופה הנוכחית כקריטית עבור ChatGPT ● כעת ירכזו עובדי החברה משאבים ושכבות ניהול סביב שיפור מיידי של הצ'אטבוט, במהלך שידחוק הצידה פרויקטים אחרים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת; אל על ומניות הביטוח ירדו

ת"א 35 עלה ב-0.1%, ת"א 90 ירד בכ-0.7% ● ירידות בוול סטריט ● סדרה של נתוני מאקרו בארה"ב תקבע את הכיוון אליו ילכו השווקים בדצמבר ● וגם: בנק ההשקעות ג'פריס מסמן שתי מניות צמיחה "במחיר סביר" שצפויות להניב ביצועים חזקים ב-2026

מסיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Ahn Young-joon

"בכיתי": מייסד סופטבנק מסביר למה החליט למכור מניות אנבידיה

מייסד הקונצרן היפני הגדול, מסיושי סאן, סיפר כי סופטבנק מכרה את החזקותיה באנבידיה כדי לממן השקעות חדשות בתחום הבינה המלאכותית, כולל OpenAI ● בנוסף, הוא דחה את החששות בשווקים על "בועת בינה מלאכותית", ואמר כי אלו שטוענים זאת "אינם חכמים מספיק"

מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל''ן בבורסה בת''א / איור: גיל ג'יבלי

6 חברות נדל"ן הגישו תשקיף באותו סוף שבוע, ויש להן מכנה משותף אחד

בסוף שבוע אחד, 6 חברות נדל"ן חדשות פרסמו תשקיף לקראת הנפקת מניות או אג"ח ● לכולן יש מכנה משותף: גירעון בהון החוזר, שמלמד על צורך גובר בנזילות ● מהלכי ההנפקה מקודמים ימים ספורים אחרי הורדת הריבית של בנק ישראל ● גלובס צלל לתשקיפים ומביא את התוצאות והסיבות להנפקות החדשות של ת"א

בנייה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בדקנו את הדוחות של 9 חברות נדל"ן: בכמה נמכרה דירה ממוצעת בשדה דב, והאם המחירים יורדים?

ירידה של 24% במספר הדירות שנמכרו ושל 9% במחיר הממוצע: דוחות תשע חברות נדל"ן בולטות חושפים מה באמת קורה בשוק הדיור בישראל ● וגם: מדוע סיום המלחמה לא הביא לזינוק במכירות, ומי מכרה מאות דירות במחיר ממוצע של 6.6 מיליון שקל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; ת"א 35 בשיא חדש, דוראל מזנקת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.8% ● מדד הפחד המקומי עלה ב-2% והשלים עלייה של 9% בחודש החולף ● וול סטריט פתחה את חודש דצמבר באדום, הביטקוין סיכם את היום הגרוע ביותר שלו מאז מרץ ● וגם: התחרות ב-AI הולכת וגוברת - ואלפאבית וברודקום עשויות להתגלות כמובילות של השוק

יפית גריאני / צילום: כדיה לוי

דירקטוריון כאל בחר: יפית גריאני מונתה למנכ"לית

לגריאני צפויים לא מעט אתגרים בניהול חברת כרטיסי האשראי, ובראשם הליך המכירה של מניות החברה שצפוי להימשך עוד חודשים ארוכים ● גריאני שימשה בעבר הלא רחוק  כמשנה למנכ"לית ישראכרט

רינת אשכנזי כלכלנית ראשית הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית שמסתכלת על השוק הישראלי ב־2026 ורואה "פיל בחדר"

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות, ממליצה לקראת השנה החדשה להגדיל החזקות מעבר לים, ולחפש שני נתונים מרכזיים בכל השקעה חדשה: מאזן חזק ורווחיות גבוהה ● וגם: מהו ה"פיל שבחדר" שמאיים על התשואות בישראל בעתיד?

נתניהו וסמוטריץ'. רה''מ לא נתן לאוצר אור ירוק, אבל גם לא אור אדום / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

ביטחון, חלב ומס על קרקעות: המחלוקות שמאיימות על אישור תקציב המדינה

מאבקי התקציב מגיעים לשיא, לקראת אישורו בממשלה בסוף השבוע ● עיקר המחלוקת הוא סביב הגדלת תקציב משרד הביטחון, רפורמה בשוק החלב ומיסוי קרקעות ● בעוד סמוטריץ' דוחף ליישום הרפורמות, אי־הוודאות בעמדת נתניהו מטילה צל על סיכויי אישור התקציב

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

שיפור דירוג אשראי בתשלום / צילום: Shutterstock

קיבלתם הצעה לשפר את דירוג האשראי? זו עלולה להיות מלכודת מסוכנת

פרצה במודל דירוג האשראי של חברת D&B מתדלקת תופעה מטרידה: גופים פרטיים מבטיחים שיפור דירוג בתשלום - אך בפועל מוחקים נתונים חיוביים ושליליים ומותירים את הלקוח בסיכון לקבלת הלוואות ● חוק ההסדרים כולל הצעה להתמודד עם הבעיה דרך תקופת צינון

טרמינל 1 בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

המאבק בין חברות התעופה הזרות למשרד התחבורה מגיע לבג"ץ

ארגון התעופה IATA ו-10 חברות תעופה בינ"ל עתרו לבג"ץ נגד שרת התחבורה, שר הכלכלה וועדת הכלכלה של הכנסת ● מבקשות שבג"ץ יורה למדינה להפעיל את סמכות החירום שנוספה לחוק שירותי תעופה, ולצמצם רטרואקטיבית את חובותיהן כלפי נוסעים בתקופה שבה המרחב האווירי של ישראל נסגר במבצע "עם כלביא"