גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשל: לדון בזכות שיבה של פליטים יהודיים ממדינות ערב

בכיר במועצה לביטחון לאומי העלה את הסוגיה בדיון סגור עם מנהיגים יהודים ביום שנתניהו נפגש עם אובמה ■ "שאלת הפליטים היהודים צריכה לעלות על שולחן המו"מ הישראלי-פלסטיני"

זכות השיבה של פליטיים יהודיים, שגורשו או נמלטו ממדינות ערביות או מוסלמיות במשך עשרות שנים במאה שחלפה, צריכה לעלות על שולחן המו"מ לשלום בין ישראל לפלסטינים. כך אמר בכיר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן בדיון סגור עם מנהיגים יהודיים ביום ו' שעבר, פחות או יותר במקביל לפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הדברים מתפרסמים בראשונה בבלוג "דה קייבל", במגזין המקוון "פורין פוליסי", שהשיג הקלטה של הדיון. הבכיר הוא בן רודס, סגן ראש המועצה לענייני תקשורת וכותב הנאומים הראשי של אובמה בנושאי חוץ.

הנושא עלה בעקבות שאלה של אחד מהמשתתפים: מדוע מושם דגש חזק כל כך על בעיית הפליטים הפלסטיניים, בעוד שבעיית הפליטים היהודיים כמעט אינה עולה בשום פורום?

הנה הקטעים הרלוונטיים משיחת המנהיגים היהודיים עם רודס:

אריק פסטפילד, מנהל המחלקה לקשרים עם הקונגרס בבני ברית: "לפליטים הפלסטיניים יש טענות מובנות, שצריך לעסוק בהן כחלק מתהליך השלום, אך לא היתה שום התייחסות בנאומו של הנשיא (הכוונה לנאומו של אובמה ביום ה' שעבר, שבו שרטט את מתווה המדיניות האמריקנית במזה"ת) לכמיליון הפליטים היהודיים שמצאו עצמם חסרי מדינה בעקבות אותו סכסוך. אני מדבר על יהודיים ממדינות ערביות או מוסלמיות שנאלצו לעזוב את ארצותיהם, שבהן הם ואבותיהם חיו במשך מאות שנים.

"הקהיליה הבינלאומית מעולם לא הכירה בזכויות הפליטים היהודיים ובטענותיהם. כאשר תחול התקדמות בתהליך השלום, האם תוכל ארה"ב למלא תפקיד בקידום הזכויות של פליטיים יהודיים אלה ולוודא שלא תהיה התמקדות בלבדית רק בקבוצת פליטים אחת, אלא בכל קבוצות הפליטים שנוצרו בעקבות אותו סכסוך"?

רודס: "אין ספק שארה"ב קשובה לקובלנות משני הצדדים ולדרישותיהם לכלול (במו"מ) גם (דרישות) של פליטים יהודיים, וזה דבר שיעלה לדיון במסגרת מו"מ (לשלום). בוודאי, אנו מאמינים שבסופו של דבר שני הצדדים ייצטרכו לנהל מו"מ על כך. אנו (ארה"ב) יכולים להעלות רעיונות ולהניח על השולחן פרמטרים למו"מ פוטנציאלי.

"אנו מאמינים שבעיות מהסוג שהעלית צריכות לבטח להיות חלק מהמו"מ ולעלות על שולחן הדיונים וזה יהיה תהליך שבו אנו נהיה מעורבים. זה ברור מאליו".

נושא הפליטים בכללו צץ מדי פעם בזירה הפליטית האמריקנית. המקרה האחרון: הרמן קיין, מתמודד שולי במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, הכריז ב-21 במאי ש"זכות השיבה" של פליטים פלסטיניים היא "משהו שצריך לנהל עליו מו"מ". כעבור זמן הודה קיין, שהתבטאותו נבעה מאי הבנת הנושא.

נתניהו דחה בתקיפות את "זכות השיבה" של פליטים פלסטיניים בנאומו בקונגרס, אתמול. הוא הכריז: "בעיית הפליטים הפלסטיניים תיפתר מחוץ לגבולות ישראל. כל אחד יודע זאת. הגיע הזמן לומר זאת. זה חשוב".

אבל לא אובמה ולא נתניהו הזכירו את זכות השיבה של פליטים יהודיים בסדרת הנאומים שלהם בוושינגטון בימים שחלפו.

נח פולק, מנכ"ל ועדת החירום למען ישראל, ארגון אמריקני, אמר שזכות השיבה של פליטים יהודיים אינה בכלל נושא שמהווה חלק מתהליך השלום, במידה רבה בגלל שתי עובדות: 1. אין פליטים יהודיים; ו-2. לפליטים היהודיים (לשעבר) אין שום רצון לתבוע בעלות על אדמות במדינות ערביות.

"אני רוצה לברך את הממשל על העדר פניות במדיניותו, אך למעשה אין כיום פליטים יהודיים", אמר פולק. "הסיבה לכך היא, שהיהודים שגורשו ממדינות ערב נעשו אזרחי מדינת ישראל במשך עשרות שנים, ושם הם נהנים מחיים של חירות ורווחה".

הקונגרס האמריקני נגד אובמה

דמוקרטים בכירים בקונגרס יוצאים נגד מדיניותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כלפי ישראל, ובמיוחד נגד דרישתו לבסס את המו"מ עם הפלסטינים על גבולות 67, עם חילופי שטחים. הם מצטרפים לרוב המכריע של מחוקקים רפובליקניים, בשני בתי הקונגרס, שהחלו למתוח ביקורת על המדיניות המזרח-תיכונית של הנשיא מאז שהעלה בפומבי, בפעם הראשונה, ביום ה' שעבר, את חזון גבולות 67.

עריקת הדמוקרטים, ובכללם יו"ר הסיעה הדמוקרטית בסנט, הארי ריד, מציבה את אובמה במצב עדין. להערכת פרשן ב"וושינגטון פוסט", היום (ד'), היא חושפת קרע בין הבית הלבן לקונגרס, שהממשל יצטרך לאחות לפני הבחירות הבאות לנשיאות.

התרחקות חלק מהדמוקרטים מנשיאם באה לידי ביטוי גם בנאומים שהושמעו בוועידת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, וגם אחרי נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אתמול לפני הרוב המכריע של מחוקקים משני בתי הקונגרס, וכן שרים בקבינט.

את נס המרד הבולט ביותר הניף ריד, הדמוקרט בעל העוצמה הפוליטת הרבה ביותר על קבעת הקפיטול. הוא אמר לקהל מריע בוועידה, שהוא דוחה את את דרישת הנשיא להשתמש בקווי 67 כבסיס למו"מ.

"המקום שבו ייערך המו"מ חייב להיות סביב שולחן הדיונים, ולא בשום מקום אחר", אמר ריד. "המו"מ הזה... לא ייערך, והתנאים לקיומו לא יקבעו, באמצעות נאומים, או ברחובות או במדיה". הוא הבהיר שיהיה זה בלתי הוגן לבקש מישראל לחזור למתווה שמלפני מלחמת ששת הימים. "התחלה הוגנת לשיחות שיתנהלו מתוך אמון הדדי פירושה שלא יהיה אפשר לבקש מישראל להסכים לגבולות שיפגעו בביטחונה", אמר ריד.

"אובמה דיבר בעוצמה על התמיכה בישראל"

במאמץ להחניק את המשבר בעודו באיבו, גייס הבית הלבן את יו"ר המפלגה הדמוקרטית, דבי שולץ וסרמן, שמייצגת אזור בחירה יהודי כבד בדרום פלורידה. ב-2008, היא גייסה מחוקקים יהודיים שבאו לאזור כדי לשכנע בוחרים יהודיים שאובמה אינו מוסלמי. הם הצליחו.

אתמול פרסמה שולץ וסרמן את ההודעה הבאה: "כצירה יהודית בבית-הנבחרים, ששואפת לשמור על ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, אני גאה בכך שהנשיא אובמה דיבר בעוצמה רבה כל כך על המשך התמיכה החזקה והמתמדת בישראל".

לשכת רה"מ: נתניהו לא מצטער על התגובה לאובמה

אמש אמר גורם בכיר בלשכת רה"מ, כי נאום נתניהו בקונגרס "היה חשוב מאוד; הוא מהווה רגע היסטורי". "רה"מ העלה הצעה מספיק נדיבה שתאפשר לפלסטינים להיענות לה, והתגובות בקונגרס היו חזקות מאוד, אמיתיות", אמר הגורם בלשכת נתניהו.

"הוא בילה עם סנטורים וצירים בבית-הנבחרים, יהודים, אחרי הנאום והיתה התרוממות רוח... מול הנסיונות של אויבנו לפגוע בנו, נסיונות חובקי עולם, מול הסופות שמאיימות לעקור את היסודות שלנו, פה, בלב בירת ארה"ב, מכירים נציגי האומה האמריקנית במה שאנו זקוקים לו כדי להתקיים. זה לא דבר של מה בכך... האמריקנים הכירו במדינה יהודית, הפלסטינים לא".

בתשובה לשאלה האם רה"מ מצטער על תגובתו הפומבית לאובמה, כתום שיחתם ביום ו', תגובה שעוררה תגובות שליליות רבות במדיה בארה"ב ובקרב פקידי ממשל, אמר הגורם: "הוא אינו מצטער על התגובה לאובמה. היא היתה במקום. לפעמים צריך לנקוט עמדות אמיתיות בזמן אמיתי. אני לא צריך לתת לרה"מ ציונים, אבל יש לו חושים. יש לו ניסיון דיפלומטי והערכה לגבי התפתחויות היסטוריות. צריך לדעת איפה לשים את האבן מתחת לעגלה". הוא הוסיף: "אולי היה צריך לעשות זאת קודם".

עוד כתבות

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; או.פי.סי אנרגיה מזנקת ב-9%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים