גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לאיש מהגורמים בתמ"א 38 לא בוער לחזק את הבניינים"

ישראל דוד - המהנדס החתום על מגדלים רבים שצצים ברחבי ישראל - משוכנע שהנספח שהוסיף לאחרונה לתמ"א 38 יציל את חייהם של מאות אלפים

מדינת ישראל לוחצת על תושביה לקחת אחריות על חיזוק בתיהם מפני רעידות אדמה - בשנה האחרונה גם באמצעות קמפיינים מפחידים בטלוויזיה, אבל עד כה מבנים רבים, שבהם בוצעה בנייה של תמ"א 38, לא חוזקו לפי דרישות התקן.

מקבלי ההחלטות חשבו שתמריצים בדמות תוספת קומות ידרבנו את היזמים ואת בעלי הדירות ליישם את התמ"א, אבל עד לפני חודש, המדינה לא נתנה את דעתה לרגולציה הנדסית שתוודא שהבנייה במסגרת תמ"א 38 אכן תענה על דרישות החיזוק ההנדסיות ולא תאפשר רק ליהנות מתוספת הזכויות.

ישראל דוד, ממלא-מקום וסגן יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, הדליק נורה אדומה כשהביע הסתייגות בדיון המועצה הארצית לגבי תיקון 3 לתמ"א - שמהותו תוספת עד 2.5 קומות כתמריץ.

בעקבות הסתייגותו חובר נספח הנדסי המפרט את תנאי הסף המינימאליים לעמידה בתקני חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, ולאחר שאושר במועצה הארצית, הועבר להערות הוועדות המחוזיות ולהערות הציבור.

"עד עכשיו, כל אחד שתכנן בנייה לפי תמ"א 38 עשה זאת לפי דרישה הנדסית שנראית לו ויש גם כאלה שהתעלמו מדרישות הנדסיות. אני לא רוצה להכליל, אבל יותר מדי בקשות ויותר מדי בניינים שחוזקו מפני רעידות אדמה, לא הוגשו לפי דרישות התקן ולא חוזקו לפי דרישות התקן. יש כמות מסוימת, קטנה, ביחס לכל הבקשות שהוגשו, שמתבצעת כהלכה". כך מסכם דוד את המצב בפרויקטים הקיימים בתמ"א 38.

משמעותו של הנספח ההנדסי, שחיבר צוות מהנדסים בהובלת דוד, לבקשת משרד הפנים ומשרד הבינוי והשיכון, היא שמעתה יאושרו תוספות הבנייה רק בבניינים שיכולים לשאת את התוספת מבחינה הנדסית, ורק בבניינים שבהם החיזוק מפני רעידות אדמה הוא לפי התקן ולא רק לשם תוספות זכויות בנייה.

מגדלים של ממ"דים

דוד יושב במועצה הארצית כאורח מתוקף תפקידיו כממלא מקום יו"ר איגוד המהנדסים, כיו"ר ועדת תקינה מרכזית במכון התקנים וכרגולטור חיצוני הבודק ומאשר תוכניות תמ"א 38 בעיריות תל אביב, ראשון לציון, נהריה, אשדוד ופתח תקווה.

את הסתייגותו ביטא דוד בדיון המועצה הארצית על התמריצים הנוספים לחיזוק מבנים, כולל תוספת עד 2.5 קומות למבנים שיעברו חיזוק ביישובים שדירוגם הסוציו-אקונומי הוא 7 ומטה ברחבי הארץ, כולל במחוז ת"א והמרכז, ותוספת עד קומה וחצי ביישובים שדירוגם הוא 8 ומעלה במחוז ת"א והמרכז.

תנאי הסף שהועברו להערות הציבור אמורים להוות מסננת ראשונית לבקשות שלא עומדות בתנאים ההנדסיים. למשל, בבניין שבו מתוכננת תוספת קומה או מספר קומות, יש דרישה למינימום קירות הקשחה לאורך ולרוחב המבנה.

כמו כן קובעים התנאים החדשים שהחיזוק ייעשה באמצעות שילוב מרחבים מוגנים, וזאת באמצעות "מגדלי ממ"דים", שגם יצמידו לכל יחידת דיור ממ"ד. תנאי סף נוסף הוא שבמקרה שבבניין המחוזק יש תוספת של יותר מקומה אחת, לא יתאפשר בבניין להעמיד את תוספת הקומות על גבי עמודים ויסודות רעועים במבנה הקיים.

"הנספח ההנדסי", מסביר דוד, "הוא כלי רגולציה שמספק תנאי סף שמבטיחים שאם בקשה נכנסת לתוך מערכת מסוימת של רישוי, היא כוללת רמה מסוימת של מיגון מפני רעידות אדמה. לעתים, בגלל לחצים פוליטיים או חוסר תקציב לבקרה, או חוסר ידע, החיזוק לא מתבצע כמו שצריך. תנאי הסף נכתבו כך שכל מהנדס רישוי יוכל לבחון בצורה פשוטה ומהירה, אפילו בכמה דקות, האם הבקשה לתמ"א 38 עומדת בהם. למה זה דומה? אם רוצים למשל לבחור ברשות מסוימת מהנדס עיר במכרז פומבי אז קובעים תנאי סף שאומרים שאותו מהנדס עיר יכול להיות מהנדס או אדריכל, על מנת שלא יקרה חלילה שבמכבש הפוליטי ימנו מהנדס עיר שהוא, למשל, סוכן ביטוח. בכל מיני מקומות יש לחצים מכיוונים כאלה ואחרים ואנשים מעדיפים לטמון את ראשיהם בחול וכך מאושרות תוכניות שלא מבטיחות את החיזוק לרעידות אדמה".

מתנות בסגנון יורם ארידור

למרבה האירוניה, טוען דוד, שבכל השרשרת שקשורה למימוש תמ"א 38, אין גורם אחד שיש לו אינטרס לחזק מפני רעידות אדמה. אין מישהו שחיזוק המבנה בוער כאש בעצמותיו. זה מתחיל מראש הרשות, הפוליטיקאי, אשר, כדבריו "מעוניין להראות לתושביו כמה טוב הוא אליהם ונותן להם מתנות בכך שהוא מאפשר להם להוסיף שטחים לדירותיהם, ללא תמורה - מתנות בסגנון ימי ארידור ההיסטוריים. ראש הרשות גם רוצה להיות נחמד אל היזמים, שהם בדרך כלל פוטנציאל התמיכה שלו בבחירות הבאות. היזמים מסתכלים על החשבון היזמי ובמאזן הזה, חיזוק מפני רעידות אדמה הוא מינוס. בשבילם זוהי מטלה שעדיף בלעדיה. היזמים בוודאי שלא יישכבו על הגדר כדי לחזק את הבניין בצורה המיטבית כנגד רעידות אדמה".

"האחרונים בשרשרת זו הם הדיירים. שאת רובם, מה שמעניין הוא להשביח את הנכסים ולקבל עוד חדר ומעלית, או לצבוע את ביתם יפה כך שיוכלו להרוויח עליו עוד כמה מאות אלפי שקלים. הנספח הוא רגולציה הנדסית, ועדיין מאפשר חופש יצירה למתכננים".

הדרך להתהוות הנספח ההנדסי לא היתה פשוטה: "אני מייצג גוף לא חזק פוליטית (איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות) והיו לחצים לאשר את תיקון 3 של התמ"א (תוספת עד 2.5 קומות וניוד זכויות ממבנים שמיועדים לחיזוק אך לא ניתן להוסיף בהם זכויות בנייה) - מראש הממשלה, שר הפנים, שר השיכון, התאחדות הקבלנים וראשי רשויות.

מתנדבים ללא תמורה

"ועדת המומחים במכון התקנים כתבה למשרד הפנים מכתב המתריע שאם התמ"א תאושר במתכונתה, היא תסכן עוד יותר את עמידות המבנים מפני רעידות אדמה, ואני כנציג איגוד המהנדסים והצטרפתי לפנייתם. על רקע זה זומנתי שלושה ימים לפני הדיון למשרד הפנים כדי לשפר את נוסח התמ"א, ובמעמד זה הצעתי לצרף את הנספח ההנדסי. עשינו זאת תוך שבועיים, צוות מהנדסים המתמחים ברעידות אדמה, בהתנדבות ללא תמורה".

- מה היה קורה אלמלא הייתם מעירים למועצה הארצית?

"זה היה אוי ואבוי. התמ"א המתוקנת היתה יוצאת ללא נספח הנדסי. היום זה מתנהל בשיטת ה'סופרטנקר' של נתניהו - הוא מרביץ איזו סיסמא ויאללה מהר, לרוץ, לקבל אישור כדי לקבל עוד כמה דקות תהילה בעיתונות. הרעיון שבתמ"א הוא רעיון אדיר. הבעיה היא רק שבמדינתנו לא מבינים שלכל רעיון צריכה להיות תשתית ולא מכינים ולא הכינו את התשתית הנאותה לאפשר את תמ"א 38 מפני שלא בדקו את הפיזיות שלה, לא יצרו את המנגנון הרגולטיבי הנכון, לא יצרו את האיזונים השלטוניים המחוייבים בכל מערכת שבונים אותה על מנת שיתאזנו האינטרסים ולמעשה מול האינטרס הפוליטי והממוני לא יצרו אינטרס מנטרל או מאזן של חיזוק אמיתי מפני רעידות אדמה".

- אז עד כמה דרמטי הנספח ההנדסי לתהליך התמ"א?

"זה גלגל הצלה שהוכן תוך שבועיים, בלחץ המכבש הפוליטי שדרש לאשר את הנספח של התמ"א. צריך לזכור שאת התמ"א כתבו בשלוש שנים. תפקיד הנספח להציל מאות אלפי חיים. הוא יחייב את האנשים שחותמים על היתרי הבנייה לקחת אחריות אישית ולא להסתמך על חומר חיצוני. מניסיוני כשאנשים שחותמים לוקחים אחריות אישית הם בדרך כלל בודקים טוב מאוד את מה שהם חותמים עליו ולכן הרעיון של תנאי הסף הניתנים לבחינה פשוטה ולא מקצועית הם כלי שלדעתי ישמור על רמה מסוימת של מיגון כנגד רעידות אדמה ויש לציין שזה לא תנאי מספיק, אלא תנאי הכרחי".

- בכמה ייקרו הדרישות שלך את הפרויקטים?

"שאלו אותי את זה גם במועצה הארצית. ואענה על כך, כפי שעניתי שם: להתקין ארבעה גלגלים למכונית יותר יקר מאשר להתקין בה שני גלגלים, אבל מה לעשות שצריך ארבעה גלגלים למכונית? השאלה אינה כמה זה ייקר, אלא מה צריך כדי שבניין יחזיק מעמד ברעידות אדמה. ואם אותה גברת ששאלה אותי את השאלה במועצה הארצית מציעה לעשות משהו יותר זול שלא יעמוד ברעידות אדמה, אז שתציע. אני עדיין לא בטוח שהנספח ההנדסי מכסה את כל מה שנדרש כדי שבניין יחזיק ברעידות אדמה, אז על איזו התייקרות מדברים? זה המינימום".

- אתה חושב שזה יכול להרתיע יזמים מלהיכנס לתמ"א?

"לא כל בניין ולא כל קונסטלציה מתאימים לתמ"א 38. מעולם לא ראיתי התארגנות כזו רחבה בכל קשת היזמים: מחברות ענק ועד שיפוצניקים, כולם רוצים להיכנס ליזמות תמ"א 38. זה רק מוכיח שתמ"א 38 מאוד אטרקטיבית מבחינה כלכלית ורווחית ביותר".

- אומרים שבגללך עיריית ת"א לא מקדמת בנייה של תמ"א 38.

"זה לא נכון. מעולם לא קיבלתי הנחיה ממהנדס העיר או מראש העירייה להקשות או לא לקדם את תמ"א 38 בעיריית ת"א, להיפך. מתוך ההבנה של חשיבות יישום התמ"א בצורה אחראית ונכונה הוטל על החברה העירונית עזרה וביצרון לבצע התנהלות של יישום תמ"א 38 בעיר ת"א והם אף פנו אליי כדי לתת להם את המפתח ההנדסי לפיו הם ינחו את מתכנניהם לצורך יישום התמ"א ובעצם אין שום מגבלה או כוונה לחבל או לצמצם את תמ"א 38 בת"א.

"מה שקרה הוא שבניינים שהוגשו עם חיזוק לא נאות, או שלא היתה התאמה בין התוכנית לבין החישוב הסטאטי,עוכבו. ולמרות שמספר גדול של תוכניות הוגשו, היזמים לא יישמו את הבנייה. יש לזכור שמאחורי הקלעים בתמ"א 38 יש שוק: מתווכים למיניהם המייצרים חתימות הסכמה של דיירים ואחרי זה מוכרים ליזמים להמשך טיפול, זה ממש שוק".

- כמה בניינים התמוטטו או שקעו בעקבות התוספת?

"את התוצאה של בניין שלא מחוזק לרעידות אדמה אי אפשר יהיה לראות היום, אלא בזמן רעידת אדמה, ולכן כל עוד לא היתה רעידת אדמה לא ניתן לבחון בפועל את הנזקים. היו כמה מקרים בתל אביב שבהם הוסיפו תוספת לבניינים, שלא במסגרת תמ"א 38, וכתוצאה מהתוספות, בבניינים האלה, שלא בטוח שחוזקו לרעידות אדמה, נוצרו בעיות של שקיעות והתמוטטויות שנבעו מהמשקל העודף, ללא קשר לרעידות אדמה. מובן שבמקרים של רעידות אדמה מבנים כאלה יתפורר לאבק".

- כמה מהבקשות שמגיעות אליך מעיריית ת"א אתה מאשר?

"מכל התיקים, 25% קיבלו אישור. זה אומר ש-75% מהם לא עברו הלאה לתכנון. הם נכשלו במבחן ההנדסי. עכשיו, בזכות הנספח הם כלל לא יגיעו אלי, העירייה תסנן אותם בעצמה".

- באילו אזורים בת"א לא היית מאשר תמ"א 38?

"הקושי בחיזוק מבנים הוא באזורים שבהם הבנייה מאוד צפופה, כמו במרכז ת"א, שם המרווחים בין המבנים קטנים, עברו כמה תוספות שנבנו טלאי על גבי טלאי. כשמנסים לעשות הכל מבחוץ ועדיין לשמור את קומת הקרקע לחנייה ולא ניתן לרדת עם קירות הקשחה לקומת הקרקע. האפשרות לחזק אותם מפני רעידות אדמה לא קיימת בהם וזאת מסיבות של חוזים שנחתמו עם הדיירים לגבי זכויות בשטח".

- האם השינויים בתמ"א 38, מעידים על פאניקה של הממשלה?

"הממשלה היתה צריכה לעשות משהו מהר וגם שלא עולה כסף והיא הלכה ומינפה את תמ"א 38 לכיוונים נוספים. בפועל זה לא יהיה הפתרון לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה באזורים כמו בית שאן, טבריה, צפת, אילת וכל אזור הערבה, שם יישום תמ"א 38 להערכתי לא יהיה מספיק אטרקטיבי כלכלית. אם לא יוקצו משאבים ממשלתיים לחיזוק מבנים באזורים אלה, יתרחש אסון: ברעידת אדמה תהיה כמות הרוגים גדולה כתוצאה מקריסת רוב הבניינים. אנחנו רק צריכים להתפלל שרעידת האדמה בחוזק שאנחנו חושבים שתהיה במדינת ישראל, לא תבוא.

אף בניין לא יחזיק

- יכול להיות שאנחנו חרדים לשווא?

"אנחנו חוזים רעידות אדמה על סמך מודלים סטטיסטיים. בעשר השנים האחרונות, התבצעה החמרה בתקינה ובקריטריונים לצורך תכנון מבנים לרעידות אדמה, ויכול להיות שתהיה החמרה גדולה יותר במהדורות החדשות שיופיעו לתקן. אם בעצם רוצים להשוות את עמידות הבניינים באזורי הפריפריה המסוכנים לדרישה התקנית אז בעצם אף בניין לא עומד בדרישה.

"אם מישהו חושב שתמ"א 38 באזורים האלה תפתור את הבעיה הוא רק מרוויח זמן לכאורה. באזורים אלה צריך להציע תוכנית ממשלתית עם משכנתאות, שבהן יחייבו את כל הדיירים לקחת משכנתא לצורך חיזוק הבניינים מרעידות אדמה בכל המקומות, בתוספת למימון ממשלתי וסבסוד ממשלתי. אם תהיה רעידת אדמה כמוגדר בתקן, אז אף בניין מאלה שעומדים שם, לא יחזיק מעמד. אני לא צריך להגיד לך מה המשמעות שערים כמו טבריה, צפת ובית שאן, שנמצאות לידי השבר הסורי-אפריקני, בעצם יימחקו מהמפה".

"ברעידת אדמה יותר בטוח להיות במגדל מאשר בבניין בן ארבע קומות"

בין הפרויקטים שבהם מעורבת החברה של ישראל דוד, בולטים מגדלים רבים: מגדל משה אביב בר"ג (69 קומות), המגדל המתוכנן במתחם עלית בר"ג (מתוכנן ל-80 קומות), מגדלי הצעירים של קבוצת חגג' וחברת אור סיטי בת"א, מגדלי ב.ס.ר 3,2,1 ו-4 בר"ג ובבני ברק, מתחם הארגז המתוכנן של ב.ס.ר בת"א, המגדל המתוכנן של חברת האוטובוסים דן בבני ברק, מגדל אלקו בדרך יגאל אלון בת"א, מגדל מנהטן בפארק צמרת, מגדל W, גם הוא בצמרת, המגדל של מלונות ים סוף בנוה צדק, מגדל רוטשילד און מאייר בת"א, מגדל דלק מוטורס בת"א, מגדל המחלבות של אמות בר"ג ועוד.

- המגדלים באזור ת"א, עמידים מפני רעידות אדמה?

"כשמתכננים היום מגדל, מייצרים גרעין מרכזי מבטון מזויין לצורך תפקוד המבנה. זהו גרעין במידות 10-12 מטר על 12 מטר, שכולל בתוכו את חדרי המדרגות, המעליות וחדרי המכונות ולפעמים גם את המרחבים המוגנים. הגרעין הזה מהווה את אלמנט ההקשחה המרכזי מפני רעידות אדמה והוא נמצא בכל מגדל. ברוב הבניינים משתמשים היום בשיטת ברנוביץ', שבה המעטפת החיצונית היא קיר בטון עם אבן, ולמעטפת זו יש רמת מיגון מאוד גבוהה כנגד רעידות אדמה. יש לזכור שהבתים שלא עומדים בפני רעידות אדמה הם מבנים שנבנו לפני הרבה שנים בשיטת עמודים-תקרות-עמודים-תקרות ואין להם קירות בטון המסוגלים להתמודד מול רעידות אדמה. לבניינים שעומדים על עמודים אין סיכוי לעמוד ברעידות אדמה והפסיקו לבנות בניינים כאלה לפני 15 שנה.

"היום ברעידת אדמה אתה יותר בטוח כשאתה במגדל מאשר בבניין של ארבע קומות על עמודים כשבקומת הקרקע העמודים בדרך כלל נרקבים עם הזמן כתוצאה ממכות של מכוניות או פעילות אחרת.

"בגלל החשיפה שלהם לאטמוספירה הברזל מחליד ולמעשה אין להם שום ערך. גם אם הכל היה בסדר אין להם ערך בפני רעידות אדמה אבל אם לקחת בחשבון שעמודים אלה נפגמים ויש להם חלודה בתוך הברזל, זה עוד יותר גרוע".

עוד כתבות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס