גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אהוד אולמרט בעדותו: "שולה זקן היא אשת אמוני"

(עדכון) - רה"מ לשעבר, הנאשם בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות: "אני נאבק כאן על חיי" ■ "מעולם לא ביקשתי שיזמינו אותי לחו"ל" ■ "לשולה הייתה סמכות לחתום על צ'קים"

"אני נאבק כאן על חיי ולא על שום דבר אחר" - כך אמר הבוקר (ג') ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפתח עדותו בבית המשפט המחוזי בירושלים. היום החל שלב ההגנה במשפט של אולמרט ושל מנהלת לשכתו לשעבר, שולה זקן, בפרשות ראשונטורס, מעטפות הכסף (טלנסקי) ומרכז ההשקעות.

אולמרט החל את עדותו בסיפור חייו, מקום הולדתו, מצבו המשפחתי, שירותו הצבאי והקריירה הפוליטית שלו - ממינויו לחבר כנסת, דרך כהונתו במשרד הבריאות ועד להתמודדות על ראשות עיריית ירושלים.

בשלב כלשהו קטעה נשיאת בית המשפט, השופטת מוסיה ארד, את דברי אולמרט ופנתה לעורך דינו: "הדברים מאוד מעניינים, אבל מה הקשר?".

אולמרט השיב: "אני נאבק כאן על חיי", והוסיף: "יכול להיות שאלה דברים ששייכים לעבר רחוק, אבל בסוף זה מתחבר יחד למי שאני ולמי שייצגתי - לא לאיש שמנסים לצייר".

פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, ציין: "אני רוצה שיידעו שיש בן אדם מאחורי זה. זו המטרה של הפרק הזה".

השופטים העירו לאולמרט מספר פעמים במהלך עדותו על כך שהוא מתייחס לאירועים שאינם קשורים לכתב האישום ומאריך בדברים שאינם רלוונטיים.

"אני מסתכל על מעשה ידיי, ואני לא מטיל אחריות על אף אחד, אבל חשוב לי שתבינו מאיפה אני בא", הסביר אולמרט, והמשיך להעיד על אירועים שהתרחשו במפלגת הליכוד, אך אינם קשורים למשפטו הנוכחי. "כל מה שאני עושה הוא להעביר לכם את המציאות הפסיכולוגית שבה הייתי נתון אז", אמר לשופטים.

"כימיה עם טלנסקי"

אולמרט התייחס בעדותו לפרשת "מעטפות הכסף" ולהיכרותו עם משה טלנסקי, היכרות שהתקיימה על רקע הקמפיין הראשון שלו לראשות עיריית ירושלים מול טדי קולק.

"אני הייתי מועמד מסדר גודל אחר לחלוטין", סיפר אולמרט. "קולק, יחד עם ראש הממשלה יצחק רבין ועם שמעון פרס עשה מצעד בבן-יהודה, כאשר אייזק שטרן הולך לפניהם ומנגן בכינור", סיפר אולמרט כדי להבהיר מדוע היה זקוק לגיוס כספים נרחב לקראת הבחירות. "היה ברור שפה הולכת להיות התמודדות, שתחייב גיוס משאבים אדיר. זו לא עוד מערכת בחירות. היה ברור לי שזה מיליוני שקלים רבים, שצריך לגייס אותם".

על טלנסקי אמר אולמרט: "הוא איש נחמד, עם חוש הומור, שהאמין שאני יכול להיות ראש עיריית ירושלים. נפגשתי איתו, והייתה כימיה. דיברתי איתו, אמרתי לו שאני זקוק לו לתרומות, היה ברור שהמאמץ העיקרי של טלנסקי היה לגייס עבורי תרומות.

"הוא לא באמת איש עסקים בינלאומי, הוא גם לא הצטייר ככזה וגם לא העמיד פנים ככזה. הוא היה שכיר שהרוויח במושגים שלנו הרבה מעל ומעבר. תפקידו העיקרי היה לגייס תרומות, להכיר לי אנשים. הוא היה צריך לדבר עם אנשים במקומות השונים בניו-יורק, בעיקר בקהילות היותר מסורתיות, שלהן הייתה את הרגישות הגדולה ביותר לירושלים".

אולמרט תיאר את אחת הפגישות שנערכו לצורך גיוס תרומות בה השתתף. "על השולחן הייתה מעטפה, שבה יש אפשרות להכניס מזומן, צ'ק או מספר כרטיס אשראי, עם ציון התרומה. אני זוכר שטלנסקי תרם לי משהו, אני לא זוכר כמה".

"שולה אשת אמוני"

בהמשך עדותו התייחס אולמרט לפרשת ראשונטורס, בנוגע לאישום כי קיבל כספים תמורת נסיעותיו הפרטיות. "מעולם לא ביקשתי ממישהו שיזמין אותי לחו"ל, לא ביקשתי אף פעם אחת לבלות חופשה כבדרך אגב", ציין. "אתם יכולים לראות שלא הייתה פעם אחת שנסעתי, בין אם זה ליום או ליומיים או לשלושה, שלא עבדתי מהבוקר ועד שעת לילה מאוחרת. אף פעם אחת לא חשבתי בתום נסיעה ביום חמישי שאולי אשאר ליום שישי או שבת".

אולמרט התייחס בעדותו גם לתפקידה של שולה זקן, והדגיש את הסמכויות הרחבות שהעניק לה. "היא הייתה קובעת את סדר היום ומפקחת על סגל הלשכה. סמכתי עליה שתדע עם מי לקבוע פגישה ועם מי לא, ורק במקרים נדירים היה עליה לשאול אותי כיצד לנהוג", העיד ראש הממשלה לשעבר.

"שולה היא אשת אמוני. יכולתי לסמוך עליה שהיא תעשה הרבה דברים שקשורים בי אישית. החל מזה שהיא תיאמה את האירועים האישיים שבהם השתתפתי, וכלה בעניינים הכספיים שלי. אלמלא שולה, לא הייתי יודע בכמה החוב בבנק שלי גדל. הייתה לה סמכות לחתום על צ'קים, היה לה פנקס צ'קים, והיא הייתה עושה את החשבונות... היא גם טיפלה ברכישת הדירות לילדיי".

"עדות מורכבת"

אולמרט נכנס לאולם בית המשפט כשהוא מלווה בצלמים רבים, כשחיוך מעט עצבני על פניו ומבלי שהוא שוכח להחליף חיוכים עם שלל עורכי הדין שהקיפו אותו.

את פרשת ההגנה פתח עו"ד זהר בתיאור העדות הצפויה שאמורה, לדבריו, להיות ארוכה וממושכת. "זוהי ההזדמנות הראשונה מאז החלה החקירה שבה מתאפשר לאולמרט להשמיע את כל שעל ליבו ולחשוף את דבריו. בל נשכח אולמרט נאלץ לפרוש מתפקידו כראש ממשלה, בעקבות התעקשות פרקליט המדינה להביא לעדות את משה טלנסקי", אמר זהר והוסיף כי הוא מתכוון לבקש מאולמרט להתייחס לכל פרט. "עדותו מורכבת", ציין.

זהר הוסיף כי ראש הממשלה לשעבר יתייחס בעדותו ל"אופיין החריג של חקירותיו כראש ממשלה ולמטען הקשה שאיתו הגיע לחקירה ולתחושות הסובייקטיביות שהשפיעו על תשובותיו".

3 פרשות

בישיבות הקרובות ייחקר אולמרט בידי פרקליטיו וייתן את גרסתו לגבי הטענות המופיעות בכתב האישום בנוגע לפרשות ראשונטורס, מרכז ההשקעות וטלנסקי. לאחר מכן הוא צפוי להיחקר בידי הפרקליטות בחקירה נגדית. בין היתר, צפוי ראש הממשלה לשעבר להישאל לגבי דבריו של מקורבו, עו"ד אורי מסר, על כך ששמר בעבורו מאות אלפי שקלים במזומן בכספת סודית במשרדו; וכן לגבי עדותה של מתאמת הנסיעות, רחל ריסבי-רז, בנוגע לכך שהוא ידע כביכול על שיטת המימון הכפול והמשולש לנסיעותיו לחו"ל.

אולמרט מואשם בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה ב-3 פרשות עיקריות:

פרשת ראשונטורס - שבה מואשם אולמרט כי קיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בעבור נסיעותיו לחו"ל כשר התמ"ת בסכום של 92 אלף דולר. פרשה זו נחשבת בפרקליטות לפרשה המוצקה ביותר מבחינת ראיות;

פרשת מעטפות הכסף (טלנסקי) - שבה מואשם אולמרט בקבלת כספים בשווי של יותר מ-600 אלף דולר באופן בלתי חוקי מטלנסקי, תוך הסתרתם ממבקר המדינה. חלק מהכספים הופקדו בכספת במשרדו של מקורבו, עו"ד אורי מסר;

ופרשת מרכז ההשקעות - שבה מואשם אולמרט כי פעל בניגוד עניינים, כאשר קידם כשר התמ"ת וכאחראי על מינהל מקרקעי ישראל פרויקטים של חברות ששכרו את שירותיו של מסר, חברו ולשעבר שותפו במשרד עורכי דין.

משפט אולמרט הפרשות האישומים וההסברים של אולמרט / צלם: איל יצהר , אריאל ירוזולימסקי , אוריה תדמור

עוד כתבות

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"