מים הם מקור חיים ומשאב טבעי מוגבל שאין לו תחליף, ובעולם קיימת כיום תופעה מדאיגה של חוסר איזון בביקוש ובהיצע של משאב זה. גידול האוכלוסין המתמיד בתוספת תהליכי אורבניזציה ותיעוש, מגדילים את הביקוש למים; בעוד תופעות של זיהום מקורות מים, צריכה פרטית ותעשייתית מוגברת, ויש הסבורים, גם תהליכי התחממות גלובליים - מקטינים את ההיצע.

הבעיה ניכרת במיוחד במדינות מתפתחות ובאזורים חמים. ההערכה היא, שלמיליארד אנשים בעולם אין כיום גישה למים נקיים, ומנתוני האו"ם עולה, כי עד 2030 כ-50% מאוכלוסיית העולם יחיו באזורים שבהם שורר מחסור במים.

היכן שיש צורך, ישנן גם הזדמנויות השקעה, וכך זכו המים להיקרא "הזהב הכחול". מעבודה שהוציאה באחרונה מחלקת המחקר הגלובלית של סיטי עבור המשקיעים, עולה כי מדובר בסקטור אטרקטיבי להשקעה כיום.

סקטור מבוזר עם פוטנציאל

בניגוד לזהב או סחורות אחרות, למים אין שוק חוזים עתידיים או מחיר ספוט. הדרך להשקעה היא עקיפה, באמצעות חברות הפועלות בתחום. לפי סיטי, תעשיית המים הגלובלית מגלגלת כיום כ-450 מיליארד דולר, וצומחת בקצב שנתי של כ-4%-6%. הצמיחה במדינות המתפתחות הבונות כעת את תשתיות המים שלהם, כמו סין או הודו, עומדת על כ-8%-10%; ואילו במדינות המפותחות, בעיקר בארה"ב, הסובלות מבעיה כרונית של תשתיות מיושנות בנות עשרות שנים הדורשות שדרוג והחלפה - הצמיחה עומדת על כ-1%-2%.

בסיטי סבורים שהצורך לענות על האתגרים בתחום המים, ייטיב עם חלק מחברות הסקטור. למרות אלמנטים מחזוריים מסוימים, הם מאפיינים את הסקטור כדפנסיבי ברובו, בשל הדרישה הקבועה למים ולטיהור שפכים הקיימת בכל מצב שוק, ורואים בהשקעה בו דרך להשגת צמיחה דפנסיבית.

לצד היתרונות, ההשקעה בסקטור עשויה להיות בעייתית, שכן מדובר במגזר מבוזר מאוד, שכלולות בו חברות המעורבות באספקטים שונים של טיפול במים - החל מייצור צנרת, מונים ומשאבות, דרך השקיה, הובלה, ניהול וטיהור שפכים, וכלה בבדיקת איכות מים והתפלה. בנוסף, מספר החברות שהן שחקניות טהורות על המים, הינו מצומצם יחסית. פועלות בו גם חברות ענק כמו ג'נרל אלקטריק או סימנס, שהמים הם רק חלק אחד מכלל עסקיהן.

נציין שגם התשואות בשנה האחרונה לא היו יוצאות דופן: קרן הסל (ETF) המובילה בתחום, PHO, עלתה בשנה האחרונה בכ-21% - קצת מתחת ל-500 S&P. בנוסף, בחינת התשואות של מספר חברות שהן שחקניות טהורות בתחום בשנה האחרונה, מעלה שונות רבה.

לא לשרברבות, כן לעתירות ידע

אסטרטגיית ההשקעה של סיטי היא ביצוע בחירה סלקטיבית של מניות (Stock Picking), באמצעות דירוג החברות מבחינת ערך. בקצה התחתון נמצאות אלו המכונות בידי סיטי "חברות שרברבות" - המפתחות ציוד בסיסי שהפך כבר לקומודיטי, כמו צנרת, שסתומים ומשאבות. הבידול בין חברות אלו קטן, מרווח הרווח הוא נמוך, והתחרות ביניהן עזה ומתגברת בעיקר מכיוון סין. בשל כך, ממליצים בסיטי להימנע מהשקעה בהן.

מנגד, החברות המומלצות על-ידי סיטי, הן חברות בתחומים עתירי ידע כמו מערכות לבדיקת איכות ובטיחות מים, טיפול וטיהור, סינון והתפלה ושימוש מחדש - תחומים המציגים צמיחה מהירה, מרווחים חזקים וחסמי כניסה גבוהים.

בהתאם לכך ממליצים בסיטי על שתי קבוצות של מניות פוטנציאליות להשקעה:

1. השקעה בחברות תעשייה מגוונות, שמציגות מינוף גבוה לסקטור המים. בין חברות אלו סיטי ממליץ על Danaher, מובילת השוק בפיתוח מערכות בדיקת איכות ובטיחות מים; ו-Pentair, המפתחת בין היתר מערכות סינון מתקדמות. שתיהן זוכות על ידי סיטי להמלצות "קנייה", עם מחירי יעד של 64 דולר ו-48 דולר בהתאמה.

2. השקעה בחברות המתמחות בטכנולוגיות טיפול במים מתקדמות כמו התפלה, שימוש מחדש, סינון, טיפול במים מזוהמים ובדיקות איכות. בהקשר זה, מציינים בסיטי שוב את Danaher, וכן את Pall, Roper Industries, Energy Recovery, Clarcor, Calgon Carbon, Valmont Industries, Insituform Technologies ו-Heckmann.

עבור מי שאינו מעוניין בבחירה סלקטיבית של מניות, הדורשת היכרות פיננסית מעמיקה עם החברות, קיימות בתחום גם קרנות סל. קרן הסל הגדולה והסחירה ביותר בתחום הינה כאמור PHO, אשר עוקבת אחר מדד Palisades Water, שעוקב בעצמו אחרי 30-40 חברות בתחום המים. אפשרות נוספת ומקומית, הינה דרך תעודת הסל "קסם מים", העוקבת אחר אותו מדד.

נציין, כי מאחר שמעטות החברות שהן שחקניות טהורות על מים, ההשקעה במדד Palisades Water דומה להשקעה בחברות תעשייה. בדיקה של מורנינגסטאר מגלה מתאם של כ-90% בינה לבין קרן הסל XLI, המשקיעה בחברות תעשייה ואשר דמי הניהול שלה הם כשליש מאלו של PHO.

חשיפה לסקטור המים

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם