גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהאוויר לקרקע: תע"א מפתחת מערכות לחימה יבשתיות

מנהלת מו"מ עם חברות בעולם ומפתחת "סל מוצרים" חדש, אחרי ההפסדים הגדולים ממטוסי מנהלים ■ המנכ"ל ניסן ל"גלובס": "עושים בדיקות היתכנות"

קו מוצרים חדשני ופורץ דרך שמתכננת לשנים הקרובות התעשייה האווירית, הוא רק חלק מתוכנית אסטרטגית מקיפה שמוביל המנכ"ל שלה, יצחק ניסן, בדרך להפוך את החברה הממשלתית לשחקנית רלוונטית במגרש של ענקיות הנשק בעולם.

פירות ראשונים מהתוכנית עתידים להבשיל בתוך כ-3 שנים, כך שלצד דורות חדשים של מל"טים, מערכות שליטה ובקרה, טילים ואמצעי לחימה שנחוצים לכל צבא שרוצה לנצח מלחמה, תע"א תרחיב את פורטפוליו המוצרים שלה, בשאיפה שהוא גם יאפשר לה לתת תשובות ברורות יותר למתחרה הציבורית, אלביט מערכות. "ניכנס בצורה מאסיבית וברורה לתחום הלחימה היבשתית, תחום שבו כמעט לא נגענו בעבר, בטח לא בהיקף המתוכנן. אמנם כבר לא נעשה את הצי"ד (מערכת השליטה צבא יבשה דיגיטלי, י.א) של אלביט, אבל אנחנו מושכים לכיוונים של מערכות תקשורת מתקדמות מאוד לשימוש כוחות היבשה, כאלה שיהיו פורצות דרך בכל קנה מידה. יש מלאכת חשיבה אדירה על מערכות של טילים מתקדמים למערך היבשה, רובוטיקה חדשנית ומהפכנית ועוד מערכות-על", סיפר ל"גלובס" מקורב לנושא בתע"א.

אחרי שמיצבה את עצמה ברשימת היצרניות המובילות בעולם של מטוסים ללא טייס ושל מערכות טילים ולוויינים, תחום היבשה הוא לא היחיד שאליו תע"א לוטשת עיניים: צוותים מטעם החברה מקיימים מגעים ערים עם חברות זרות על פיתוח וייצור של טורבינות חדישות להפקת אנרגיה ירוקה מהרוח, כאלה שיבטיחו כסף גדול: "יש בנושא הזה דיונים קדחתניים עם שותפים זרים ואנחנו שמים שם הרבה הון אנושי. זה תחום חדש עבור חברה כמו תע"א, אך אנחנו לא נבהלים מהאתגר ושוקדים על פיתוח הטורבינה החדשנית והמתקדמת ביותר שתאפשר הפקת אנרגיה מרבית מהרוח. אלה טורבינות שניתן יהיה לפרוס בים או בחופים, והספק ייצור החשמל שלהן יהיה גבוה מאוד. נביא לענף הזה הרבה מאוד חדשנות, וכנראה שבתוך 3 שנים כבר נוכל לצאת לעסקאות", העריך הגורם.

טורבינות הרוח המתקדמות יהיו רק פריט אחד בסל מוצרים שלם שהחברה מתכוונת להעמיד בתחום הסביבתי-אזרחי. באותו סל, כבר מובטח מקומו של פיתוח ייחודי של תע"א שהושלם אך באחרונה, "טקסי-בוט", רכב חשמלי רב עוצמה שמאפשר גרירה בטוחה ומדויקת של מטוסי נוסעים בנמלי תעופה, אשר מבטיחה חיסכון של דלק סילוני יקר והפחתה ניכרת במפגעי רעש.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, מסרב להתייחס ישירות לתוכנית הפיתוח, שבינתיים מנותחת לאורך ולרוחב במסגרת דיונים פנימיים בחברה: "יש מוצרים שלגביהם אנחנו עושים בדיקות היתכנות יסודיות וצוותים שחושבים על הרבה דברים. על רוב הדברים אני לא יכול לדבר כי זה מוקדם. עם זאת, ידוע שמערכות תקיפה, הגנה והכרעה זה אנחנו. יש כאן נחישות רבה לשמור על המצב הזה", אומר ניסן בשיחה עם "גלובס".

צרות באלפיון

מעבר לסימון של שוקי יעד חדשים ולהם פוטנציאל רווחי נאה, התוכניות של תע"א הם המענה העסקי הרלוונטי שמוביל המנכ"ל ניסן, למשבר שממשיך לפקוד את אחת מחטיבות הדגל שלה, חטיבת כלי הטייס האזרחיים שאמונה על בניית מטוסי מנהלים ולהעיק על החברה כולה. הדוח הכספי לרבעון הראשון של 2011, שהחברה פירסמה בימים האחרונים, לא מותיר מקום לספק: הירידה התלולה בהזמנת מטוסי המנהלים שהחלה עם פרוץ המשבר הכלכלי בעולם נמשכת, וגורמת לתע"א להפסיד כסף. השוק רווי, המחירים צונחים ותע"א בבעיה, כי יש לה חטיבה שלמה שעובדת בתפוקה חלקית. ערב המשבר היא מכרה יותר מ-70 מטוסי מנהלים בשנה, ועכשיו היא מוכרת במסגרת השותפות שלה עם גלפסטרים האמריקנית בין 15 ל-20 מטוסים בלבד. מספרים כאלה מעידים בעיקר על דבר אחד - צרות: "כרגע אנחנו מתמקדים בייצור של שני מטוסי מנהלים, G-150 והדגם החדש ביותר, G-250, ומחכים שהכלכלה העולמית תתאושש ותצא מהמשבר. אנחנו עוד רחוקים מהמצב ב-2006, אז הגענו לשיא מכירות בענף הזה. לשוק במצב משברי כזה, קשה להחדיר מוצרים חדשים. כשהמשבר החל, היו לנו הזמנות שנמחקו בזו אחר זו", מספר ניסן.

גם בפרויקט אחר של חטיבת כלי הטייס האזרחיים של תע"א לא רווים נחת, זה שבמסגרתו היא מפתחת תתי מכלולים לדור הבא של מטוסי הנוסעים של בואינג, שמספרו יהיה 787 ועתיד להיות מטוס מהפכני, על גבול העתידני, שבנוי כולו מחומרים מרוכבים אשר יפחיתו באופן דרמטי את משקלו. לפרט הזה יש השפעה רוחבית: צריכת הדלק שלו תהיה קטנה באופן ניכר מזו של מטוסי נוסעים סילונים אחרים; המנועים שלו יהיו קטנים, חסכוניים והרבה פחות רועשים - ועוד: "זו התוכנית הכללית של המטוס שמתעכבת כבר כמה שנים בחברת בואינג. כל קבלני המשנה של הפרויקט מרגישים את זה וזה לא פוסח עלינו", מסביר המנכ"ל.

דרושה הפרטה

הצרות בענף מטוסי המנהלים לא מוציאות את ניסן משלוותו: הוא משוכנע שהבעיות בחטיבה האזרחית פתירות ושלתע"א יש הכיס העמוק שיאפשר לה להכיל אותן, לפחות בינתיים. כשהוא מסתכל הלאה, הוא רואה הבשלה של תנאים שיאפשרו את הפרטת החברה ומדבר על "נכונות עמוקה" מצד כל המעורבים: "עכשיו מה שצריך זה להתניע מו"מ", הוא אומר. רק הפרטה, הוא משוכנע, תשחרר את תע"א מהמגבלות שמקשות עליה לחתור אל המגרש של ענקיות הנשק בעולם ולהיות שחקנית מרכזית בו. כשאלה ייפתרו, ניסן רואה בחזונו חברות בנות משגשגות בחו"ל, שמגייסות את ההון הדרוש לפיתוח מוצרים חדשים ופורצי דרך. גם על הסערה שמלווה את פרישתו הצפויה של היו"ר יאיר שמיר הוא מסרב לדבר ומקפיד להתרחק מהפרשה כמו מאש: "אני עסוק במה שהתחלתי עם בואי לתע"א לפני יותר משלושה עשורים - עשייה ופיתוח", עונה ניסן כשנשאל על כך.

מוצרי דגל של התעשייה האווירית

עוד כתבות

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

כך תשקיעו בזהב / צילום: Shutterstock

הוא נחשב אלטרנטיבה למניות ולאג"ח כגידור מפני סיכונים: כך תשקיעו בזהב

לנוכח הזינוק השנה במחיר הזהב, רבים בוול סטריט ממליצים שתחזיקו במתכת, לפחות בחלק קטן מתיק ההשקעות שלכם ● ב"וול סטריט ג'ורנל" ריכזו את הסוגיות המרכזיות בשוק הזה, וממליצים למשקיעים כיצד לנהוג עם הסחורה הלוהטת ● מדריך קצר להשקעה מושכלת

נתניה / צילום: Shutterstock

"לקוחות היו קרובים לחתימה, ואז עצרו הכול": איך משפיע השקל החזק על עסקאות של תושבי חוץ בנדל"ן?

מאוקטובר 2023 שער הדולר פחת מול השקל בכ־21%, ובכ־5% מאז יוני האחרון ● האירו פחת מול השקל ב־12.5% ● עבור מי שמשלם במטבע זר מדובר בהתייקרות מיידית של הדירות בישראל ● "יש מקרים שבהם מדובר בתוספת של חצי מיליון שקל, זה משמעותי"

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

עשרות מגישי גלי צה"ל וגלגלצ קיבלו הודעה שהעסקתם תוקפא בשבוע הבא; דיון בבג"ץ בימים הקרובים

כ־50 מגישי גלי צה"ל וגלגלצ המועסקים כיועצים קיבלו הודעה כי העסקתם תוקפא כבר מהשבוע הבא ● העובדים טוענים לפגיעה דרמטית בלוח השידורים ולסגירה בפועל של התחנה לפני ההכרעה המשפטית, ופנו לבג"ץ בבקשה דחופה לצו ביניים ● משרד הביטחון: "המשרד לא הוציא הנחיה כלשהי על סיום העסקה בגלי צה"ל"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

כדי להקים שוק שכירות, המדינה מחלקת קרקעות בנזיד עדשים

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

מזג אויר חורפי ברד ירושלים / צילום: איל יצהר

האם השיא של השפעת כבר מאחורינו, ולמה כדאי להתחסן?

משרד הבריאות מרחיב היערכות ורוכש מאות אלפי חיסונים על רקע גל שפעת שהגיע מוקדם מהרגיל ● באיזה זן אנחנו חולים השנה, האם החיסונים פחות יעילים, ומה עם הקורונה? ● גלובס עושה סדר

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

"הם מנגבים איתנו את הרגליים": המדינה הסקנדינבית שכועסת על ארה"ב

החזית של ארה"ב מול דנמרק: הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

שמואל פרביאש, מנכ''ל DSIT / צילום: פרטי

ההנפקה של רפאל ויבואן הממתקים: זינוק של 400% בצבר ההזמנות תוך 3 שנים

על רקע ההתחזקות במניות הביטחוניות בבורסה בת"א, תשקיף חברת DSIT שבשליטת רפאל חושף זינוק של 68% בהכנסות וקפיצה חדה ברווח במחצית הראשונה של השנה ● "החברה מזהה גידול בביקוש לפתרונות הגנה מתקדמים מפני איומים בתווך התת-ימי", צוין

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים