גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהאוויר לקרקע: תע"א מפתחת מערכות לחימה יבשתיות

מנהלת מו"מ עם חברות בעולם ומפתחת "סל מוצרים" חדש, אחרי ההפסדים הגדולים ממטוסי מנהלים ■ המנכ"ל ניסן ל"גלובס": "עושים בדיקות היתכנות"

קו מוצרים חדשני ופורץ דרך שמתכננת לשנים הקרובות התעשייה האווירית, הוא רק חלק מתוכנית אסטרטגית מקיפה שמוביל המנכ"ל שלה, יצחק ניסן, בדרך להפוך את החברה הממשלתית לשחקנית רלוונטית במגרש של ענקיות הנשק בעולם.

פירות ראשונים מהתוכנית עתידים להבשיל בתוך כ-3 שנים, כך שלצד דורות חדשים של מל"טים, מערכות שליטה ובקרה, טילים ואמצעי לחימה שנחוצים לכל צבא שרוצה לנצח מלחמה, תע"א תרחיב את פורטפוליו המוצרים שלה, בשאיפה שהוא גם יאפשר לה לתת תשובות ברורות יותר למתחרה הציבורית, אלביט מערכות. "ניכנס בצורה מאסיבית וברורה לתחום הלחימה היבשתית, תחום שבו כמעט לא נגענו בעבר, בטח לא בהיקף המתוכנן. אמנם כבר לא נעשה את הצי"ד (מערכת השליטה צבא יבשה דיגיטלי, י.א) של אלביט, אבל אנחנו מושכים לכיוונים של מערכות תקשורת מתקדמות מאוד לשימוש כוחות היבשה, כאלה שיהיו פורצות דרך בכל קנה מידה. יש מלאכת חשיבה אדירה על מערכות של טילים מתקדמים למערך היבשה, רובוטיקה חדשנית ומהפכנית ועוד מערכות-על", סיפר ל"גלובס" מקורב לנושא בתע"א.

אחרי שמיצבה את עצמה ברשימת היצרניות המובילות בעולם של מטוסים ללא טייס ושל מערכות טילים ולוויינים, תחום היבשה הוא לא היחיד שאליו תע"א לוטשת עיניים: צוותים מטעם החברה מקיימים מגעים ערים עם חברות זרות על פיתוח וייצור של טורבינות חדישות להפקת אנרגיה ירוקה מהרוח, כאלה שיבטיחו כסף גדול: "יש בנושא הזה דיונים קדחתניים עם שותפים זרים ואנחנו שמים שם הרבה הון אנושי. זה תחום חדש עבור חברה כמו תע"א, אך אנחנו לא נבהלים מהאתגר ושוקדים על פיתוח הטורבינה החדשנית והמתקדמת ביותר שתאפשר הפקת אנרגיה מרבית מהרוח. אלה טורבינות שניתן יהיה לפרוס בים או בחופים, והספק ייצור החשמל שלהן יהיה גבוה מאוד. נביא לענף הזה הרבה מאוד חדשנות, וכנראה שבתוך 3 שנים כבר נוכל לצאת לעסקאות", העריך הגורם.

טורבינות הרוח המתקדמות יהיו רק פריט אחד בסל מוצרים שלם שהחברה מתכוונת להעמיד בתחום הסביבתי-אזרחי. באותו סל, כבר מובטח מקומו של פיתוח ייחודי של תע"א שהושלם אך באחרונה, "טקסי-בוט", רכב חשמלי רב עוצמה שמאפשר גרירה בטוחה ומדויקת של מטוסי נוסעים בנמלי תעופה, אשר מבטיחה חיסכון של דלק סילוני יקר והפחתה ניכרת במפגעי רעש.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, מסרב להתייחס ישירות לתוכנית הפיתוח, שבינתיים מנותחת לאורך ולרוחב במסגרת דיונים פנימיים בחברה: "יש מוצרים שלגביהם אנחנו עושים בדיקות היתכנות יסודיות וצוותים שחושבים על הרבה דברים. על רוב הדברים אני לא יכול לדבר כי זה מוקדם. עם זאת, ידוע שמערכות תקיפה, הגנה והכרעה זה אנחנו. יש כאן נחישות רבה לשמור על המצב הזה", אומר ניסן בשיחה עם "גלובס".

צרות באלפיון

מעבר לסימון של שוקי יעד חדשים ולהם פוטנציאל רווחי נאה, התוכניות של תע"א הם המענה העסקי הרלוונטי שמוביל המנכ"ל ניסן, למשבר שממשיך לפקוד את אחת מחטיבות הדגל שלה, חטיבת כלי הטייס האזרחיים שאמונה על בניית מטוסי מנהלים ולהעיק על החברה כולה. הדוח הכספי לרבעון הראשון של 2011, שהחברה פירסמה בימים האחרונים, לא מותיר מקום לספק: הירידה התלולה בהזמנת מטוסי המנהלים שהחלה עם פרוץ המשבר הכלכלי בעולם נמשכת, וגורמת לתע"א להפסיד כסף. השוק רווי, המחירים צונחים ותע"א בבעיה, כי יש לה חטיבה שלמה שעובדת בתפוקה חלקית. ערב המשבר היא מכרה יותר מ-70 מטוסי מנהלים בשנה, ועכשיו היא מוכרת במסגרת השותפות שלה עם גלפסטרים האמריקנית בין 15 ל-20 מטוסים בלבד. מספרים כאלה מעידים בעיקר על דבר אחד - צרות: "כרגע אנחנו מתמקדים בייצור של שני מטוסי מנהלים, G-150 והדגם החדש ביותר, G-250, ומחכים שהכלכלה העולמית תתאושש ותצא מהמשבר. אנחנו עוד רחוקים מהמצב ב-2006, אז הגענו לשיא מכירות בענף הזה. לשוק במצב משברי כזה, קשה להחדיר מוצרים חדשים. כשהמשבר החל, היו לנו הזמנות שנמחקו בזו אחר זו", מספר ניסן.

גם בפרויקט אחר של חטיבת כלי הטייס האזרחיים של תע"א לא רווים נחת, זה שבמסגרתו היא מפתחת תתי מכלולים לדור הבא של מטוסי הנוסעים של בואינג, שמספרו יהיה 787 ועתיד להיות מטוס מהפכני, על גבול העתידני, שבנוי כולו מחומרים מרוכבים אשר יפחיתו באופן דרמטי את משקלו. לפרט הזה יש השפעה רוחבית: צריכת הדלק שלו תהיה קטנה באופן ניכר מזו של מטוסי נוסעים סילונים אחרים; המנועים שלו יהיו קטנים, חסכוניים והרבה פחות רועשים - ועוד: "זו התוכנית הכללית של המטוס שמתעכבת כבר כמה שנים בחברת בואינג. כל קבלני המשנה של הפרויקט מרגישים את זה וזה לא פוסח עלינו", מסביר המנכ"ל.

דרושה הפרטה

הצרות בענף מטוסי המנהלים לא מוציאות את ניסן משלוותו: הוא משוכנע שהבעיות בחטיבה האזרחית פתירות ושלתע"א יש הכיס העמוק שיאפשר לה להכיל אותן, לפחות בינתיים. כשהוא מסתכל הלאה, הוא רואה הבשלה של תנאים שיאפשרו את הפרטת החברה ומדבר על "נכונות עמוקה" מצד כל המעורבים: "עכשיו מה שצריך זה להתניע מו"מ", הוא אומר. רק הפרטה, הוא משוכנע, תשחרר את תע"א מהמגבלות שמקשות עליה לחתור אל המגרש של ענקיות הנשק בעולם ולהיות שחקנית מרכזית בו. כשאלה ייפתרו, ניסן רואה בחזונו חברות בנות משגשגות בחו"ל, שמגייסות את ההון הדרוש לפיתוח מוצרים חדשים ופורצי דרך. גם על הסערה שמלווה את פרישתו הצפויה של היו"ר יאיר שמיר הוא מסרב לדבר ומקפיד להתרחק מהפרשה כמו מאש: "אני עסוק במה שהתחלתי עם בואי לתע"א לפני יותר משלושה עשורים - עשייה ופיתוח", עונה ניסן כשנשאל על כך.

מוצרי דגל של התעשייה האווירית

עוד כתבות

מתמחים נבחנים בבחינת ההסמכה בחודש שעבר. זמן החיפוש אחר כל משרה ארוך יותר  / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

ועדת החוקה: להעניק פקטור בבחינת ההסמכה לעריכת דין

ח"כ יעקב אשר קרא לוועדת הבחינה של הלשכה להעניק פקטור על רקע משבר הקורנה לאחר שיעור נכשלים גבוה במיוחד בבחינה לפני חודש

תושב בעיר גנז'ה, בצד האזרי של הגבול, סוחב שטיח אזרי על רקע ההריסות של העיר / צילום: Unal Cam/DHA, Associated Press

הקשר בין סטאלין, נגורני קרבאך ומלחמת האחים באזרבייג'ן

ההפצצות על תושבי חבל נגורני קרבאך, שנמצא בין ארמניה לאזרבייג'ן, מהדהדים את העימותים הכואבים שהתרחשו באזור במהלך המאה ה-20 ● התערבות סובייטית לצד פרופגנדה ושנאה שיסו שני עמים זה בזה והפכו את החבל לחבית נפץ, שעוד יכולה להבעיר את כל האזור ● כך זה נראה בתמונות

אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP

השותפה האמירתית בצינור הנפט: חלק מתאגיד של מאות מיליארדי דולרים

הכירו את נשיונל הולדינג, קונצרן אחזקות והשקעות פרטי שהוקם באמירויות ב-1993 ● היקף האחזקות של הקונצרן מוערך במאות מיליארדי דולרים והוא פעיל בתחומים רבים בהם תעשייה, פודטק, נדל"ן וכמובן משק האנרגיה

מפגש בכירים מישראל ואיחוד האמירויות באבו דאבי לפני חודש בתיווך ג'ארד קושנר. רוצים ללמוד / צילום: רויטרס

קרן השקעות בשווי 3 מיליארד דולר תוקם בשיתוף איחוד האמירויות, ארה"ב וישראל

באמצעות הקרן, האגף לשיתוף פעולה פיננסי אמריקאי יוקצו הסכומים להשקעות במגזר הפרטי ולקידום יוזמות לטיפוח שיתופי פעולה אזוריים, במזרח התיכון

ניר קלקשטיין / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

סיבה לאופטימיות זהירה? המומחה שסבור שמצבה של ישראל בקורונה הולך ומשתפר

ניר קלקשטיין, מומחה לניתוח מידע שמנתח את דפוסי התחלואה בישראל ובעולם במחלת הקורונה מתחילתה, מספק היום נתונים מעודדים, ואומר כי זה הזמן לפתוח את המשק ● קלקשטיין מסביר איך ייתכן כי אותם צעדים שננקטו ביציאה מהסגר הקודם יובילו הפעם לתוצאה שונה, למה כמות מפיצי העל הפוטנציאליים יורדת ואיך נוכל למנוע גל שלישי

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי, גלובס

סלקום קיבלה רישיון הפעלה לדור החמישי ומתחילה בשיווק תוכניות

החברה מצטרפת להוט מובייל ותמנע מלקוחות שלא הצטרפו לתוכנית ייעודית לגלוש ברשת החדשה ● התוכנית המובילה שתשווק: 49.9 שקל לחודש עם 500 גיגה גלישה

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

הסגר נפתח וקרוב ל-6,000 עובדים חזרו לעבודה

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ מרגי מאיים להחיל את הפיקדון על בקבוקים גדולים בתוך חודשיים

השרה להגנת הסביבה מבקשת מוועדת הכלכלה לדחות את יישום החוק בשנה כדי לאפשר למשק זמן התארגנות ● יו"ר הוועדה מרגי לא מוכן לאשר את הדחייה בלי תוכנית סדורה ליישום החוק והתחייבות שהמשקאות לא יתייקרו ● "גמליאל לא תצא הסביבתית ותדרוש ממרגי הפועל לדחות את היישום בשנה"

מחכים בתור בדואר ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

שר התקשורת קיבל המלצות ועדת רוזן לקידום התחרות בשוק הדואר

הנדל הורה לחברת הדואר לגבש תוכנית לשיפור השירות בתוך 40 יום ● משרד התקשורת יסייע לחברה ביישום המלצות הדוח, לרבות הפיכת בנק הדואר לבנק הנותן שירותים פיננסים נוספים כבנק חברתי הנגיש לכל האוכלוסייה

הפגנה של תושבים נגד תוכנית הבנייה בסירקין / צילום: גלעד קוורלצ'יק

ועדת הפנים של הכנסת העבירה ביקורת חמורה על ההמלצה להעביר שטח ליד כפר סירקין לעיר אלעד

חברי הוועדה, מכל הסיעות, העבירו קריאה לשר הפנים אריה דרעי שלא לאמץ את ההמלצות של ועדת הגבולות

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

בגלל הקורונה: הבנק הגדול בדובאי הכפיל את ההפרשה לחובות בלתי מסופקים, הרווח צנח

סכום ההפרשה של "אמירייטס NBD" עומד כעת על 1.7 מיליארד דולר ושיעור החובות הבלתי מסופקים עלה מ-3.7% בחודש אפריל לקרוב ל-6% בספטמבר ● הרווח הנקי של הבנק צנח ב-69% ברבעון השלישי, ביחס לאשתקד

מטוס Emirates של איחוד האמירויות. הנוסעים הישראלים ייחשפו למוצרי תעופה מהטובים בעולם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הסכם התעופה עם האמירויות יאפשר 112 טיסות שבועיות לכל כיוון

הסכם התעופה שנחתם בין ישראל לאמירויות יאפשר בפועל 112 טיסות שבועיות של כל החברות שיפעלו בקו, ולא רק 28 כפי שדווח בתחילה ● ל"גלובס" נודע כי לאור פניות של שתי חברות התעופה הגדולות, איתיחאד ואמירייטס, ההיקף המסתמן של הטיסות הוא כ-28 לגים (כיוון טיסה) לכל יעד, כלומר, אבו דאבי ודובאי

ועדת חוקה על הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

סערה בוועדת חוקה בדיון על הצעת החוק הממשלתית למניעת אלימות כלכלית: "טרלול משפטי"

על פי הצעת החוק בית המשפט יהיה רשאי לתת צו למניעת אלימות כלכלית וכן ניתן יהיה לתבוע בגינה בנזיקין ● ניסנקורן: "החוק למניעת אלימות כלכלית הוא נדבך חשוב במאבק באלימות נגד נשים ונגד קשישים" ● סמוטריץ': "בית המשפט יקבע מה נכון ומה נאור ובכל פעם שיענישו ילד בדמי כיס כי לא למד, זה יפרק משפחות"

Balfron Tower בלונדון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

Balfron Tower בלונדון: מדיור בר-השגה לדירות יוקרה

בניין ברוטליסטי ידוע בלונדון, שפעם היה הבניין הגבוה באירופה, עובר שיפוץ ושימור  ● הדיירים המקוריים פונו וחלק מהתמורה ממכירת הדירות החדשות שימשה למציאת דיור חלופי עבורם

שדה תעופה באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק

בלי ויזה: ישראל והאמירויות מסכמות על פטור הדדי מאשרות כניסה

משלחת מהאמירויות תגיע היום לישראל ובמסגרת טקס מרכזי יחתמו מספר הסכמים, וביניהם הסכם לפטור מאשרות כניסה למדינות ● מדובר בהסכם יחיד מסוגו בין ישראל למדינה ערבית ● לדברי פקיד בכיר באמירויות, ההסכמה הזו הובנה כששני הצדדים הביעו נכונות להקל על קשרי המסחר והתיירות

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 19 באוקטובר 2020

אתמול באיכילוב: 13 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט / צילום: רמי זרניגר, יח"צ

התייעלות בדיסקונט: עד סוף 2021 תקטן מצבת העובדים בכ-7%

מנכ"ל דיסקונט אורי לוין ודירקטוריון הבנק מרחיבים את תוכנית התייעלות בכ-200 עובדים ● יחד עם החברות הבנות כאל ומרכנתיל יפרשו מהקבוצה כ-620 עובדים ●  בנטרול תוכניות הפרישה בחברות הבנות ההוצאה הממוצעת לכל פורש היא בגובה 1.84 מיליון שקל

ניסוי בחיסון של מודרנה. בעיגול: ד"ר טל זקס / צילום: Ted S. Warren / AP, יוטיוב

הישראלי שמאחורי חיסון הקורונה של מודרנה בתחזית אופטימית: "אופתע אם זה לא יעבוד"

ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של מודרנה, אופטימי לגבי תוצאות הניסוי שייחשפו בקרוב, הודף את טענות המבקרים על יהירות החברה, ומסביר מדוע החיסון של מודרנה עדיף על זה של פייזר • האם יחזור בעתיד לישראל? "אני מקווה שהמדינה תמשיך להתפתח בכיוון הביוטק, ואהיה איפה שיותר יעיל"

וורן באפט / צילום: Rick Wilking, רויטרס

ברקשייר הת'אווי תשלם 4.14 מיליון דולר כדי ליישב טענות להפרת הסנקציות על איראן

לפי משרד האוצר של ארה"ב, החברה הבת ישקר טורקיה מכרה משלוחים לשני מפיצים טורקים בשנים 2012-2016 - בידיעה שהם יישלחו למפיץ באיראן למכירה מחדש, כולל לממשלה האיראנית

איך לסגור את החובות בהוצאה לפועל / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

"בעקבות הקורונה נתחיל לראות בהוצאה לפועל יותר אנשים ממעמד הביניים. הם יהיו החייבים החדשים"

עם מאות אלפי בלתי מועסקים ואלפי עסקים שנקלעו לקשיים, הקורונה הכלכלית צפויה להגדיל דרמטית את היקפי החובות שעמם מתמודד הציבור ● איך מתמודדים עם חובות בימי קורונה ולאילו הקלות תהיו זכאים בהוצאה לפועל ● "גלובס" עושה סדר, המדריך המעשי לכיס שלנו