גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"האמינות נפגעה עקב השימוש בפוטושופ בצילומי עיתונות"

צלם העיתונות זיו קורן טוען כי מהפכת הצילום הדיגיטלי מבורכת אך יצרה זילות של צלמי העיתונות, ואילו צלם הפרסומות יורם אשהיים דווקא מרוצה מהיכולת האדירה שנפתחה בפניו

עד לפני 10 שנים הייתם יכולים לראות את הצלם זיו קורן דוהר בלילה על האופנוע, עם מעטפה של נגטיבים לנתב"ג. יום של צילומי חדשות היה מסתיים במירוץ נגד הזמן לקבלת אישור מהצנזורה, כדי להספיק לעמוד ב'דד ליין' של עיתוני חו"ל.

היום הוא יכול לשבת בהאיטי, או בכל לוקיישן אחר על הגלובוס, ולהעביר תמונות בזמן אמיתי לכל העולם ולכל העיתונים בו-זמנית, בלי בעיית 'דד ליין'. הוא עדיין בשטח, אבל התמונות כבר מתפרסמות.

אבל השינוי הדרמטי מתבצע גם הרחק מהקליקים של צלמי העיתונות. צלם הפרסומות יורם אשהיים מעיד כי "בעידן האנלוגי הייתי מתחיל את יום הצילום ב-6 בבוקר, גורר ממכונת הייבוש את הפילם כדי לנשום לרווחה שהטסט או העבודה של היום הקודם הצליחה, ואני יכול להמשיך לפרויקט הבא. היום, בעולם הדיגיטלי, כאשר אני רואה את שאני עושה, אין טעות מצטברת כי רואים בפועל את התוצאה. אני יכול לייצר דיאלוג על הסט עם עצמי, עם הלקוח, ולדייק בתוצאה, וכך התהליך הרבה יותר מקצועי ומאפשר להגיע לתוצרים יותר איכותיים ושלמים".

למעשה, קצת יותר מ-10 שנים אחרי שעולם הצילום האנלוגי פינה את מקומו לצילום דיגיטלי, דבר לא נותר כשהיה. המעבר, מסתבר, היה קל לחלק, וקשה יותר לאחרים. מאז ומעולם הורגלו הצלמים לכוון את הפוקוס, לצלם מבלי לדעת מה תהיה התוצאה, לחכות בחרדה בחדר החושך - ורק אז לגלות האם מה שראו דרך העדשה הוא מה שהם אוחזים ביד, רגע לפני שהם שולחים אותו למערכות העיתונים או ללקוח. אבל מאז המהפכה הכול השתנה.

"השינוי היסודי הוא הקונספט שבו פתיחת הצמצם וכניסת האור הוחלפה במצלמה שמפתחת את עצמה", אומר קורן. "אבל מעבר לכך, אחד השינויים הגדולים הוא המעבר לשימוש במחשב מבחינת פיתוח ועריכה. זה משהו שהיינו צריכים ללמוד מחדש, ויש אנשים שלא צלחו את המעבר, בגלל האוריינטציה של המחשב והגרפיקה. היום צלם הוא לא רק צלם, אלא מי שנותן תמונה סופית, מוצר מוגמר".

אשהיים מחדד את הנקודה: "כשהייתי צלם אנלוגי הייתי צלם בלבד. מטרת הצילום הייתה לתת ללקוח ערך מוסף ב'לוק' ייחודי בעזרת זוויות צילום, תאורה וקומפוזיציה. היום אני מעורב ושולט בתהליך שכולל צילום, עיבוד תמונה דיגיטלי, יצירת יש מאין".

לדבריו, "הצילום הדיגיטלי מרחיב את עולם האפשרויות שלי. היום אני יכול להציע ללקוח שלי מוצר הרבה יותר מקצועי, הרבה יותר רחב מאשר בעבר. אני רואה את עצמי בעצם כ'מנהל קריאייטיב של צילום'".

- איך בעצם מתבטא השינוי בפועל?

אשהיים: "למרות שאבני הבסיס של תהליך הצילום נשארו במקומן, לתוכנות הגרפיקה החדשות יש משמעות מכרעת ביצירת הצילום. בעידן האנלוגי הייתי מחויב להבין שכל פרט ופרט עשוי בשלמות. בעולם הדיגיטלי יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לתקן. בעבר, קצת אבק או טיפה הממוקמת במקום הלא נכון, היתה מחזירה אותנו לצילום חוזר, וזאת לעומת תיקון היום בפוטושופ.

"המעורבות שלי היום בתהליך היצירה הצילומית מתחילה הרבה קודם ונגמרת מאוחר יותר מאשר בעבר. היום, כשלקוח מתכנן יצירה פרסומית המערבת בתוכה ויז'ואל כלשהו, הוא מתחבר אליי כבר בשלב הרעיון, העיצוב והתכנון. אני תורם מניסיוני לגבי היכולות לייצר את התמונה הרצויה. בשלב הביצוע מעורב צוות שלם בסטודיו, שבעזרת היכולות הדיגיטליות מייצר ביחד את ה'חלום' של הלקוח, של המעצב. בעבר הצילום שימש כמראה של המציאות, היום אני נותן ללקוח מראה של הדמיון שלו".

נפרדים מחדר החושך

המצלמות האנלוגיות הלכו ונדחקו לשוליים מתחילת שנות האלפיים. עד אז, חדירת המצלמות הדיגיטליות נעשתה במקביל להמשך הייצור והשיווק של מצלמות אנלוגיות. ואולם בתחילת 2004 הודיעה חברת קודאק על כוונתה להפסיק לשווק מצלמות אנלוגיות, ושנתיים לאחר מכן הודיעה חברת ניקון כי היא מפסיקה לייצר מצלמות פילם לצילום רגיל, והיא תמשיך לייצר רק עוד שני סוגי מצלמות פילם לצילום מקצועי בלבד. חברות טכנולוגיה שלא ייצרו מצלמות קפצו על העגלה הדיגיטלית ונכנסו לשוק, בהן HP, סוני ואחרים.

בהתאמה לשוק המשתכלל, גם המחירים צנחו. אך בעוד הצלם הפופולרי מן השורה קנה מצלמה בכמה מאות דולרים בודדים והחליף אותה כעבור שנתיים בדגם חדש יותר, עבור הצלמים העניין היה יותר מורכב.

קורן: "אם לפני 10 שנים הייתי קונה מצלמה ב-1,700 דולר, אחרי כמה שנים מוכר אותה ב-1,500 דולר, מוסיף 200 דולר וקונה מצלמה חדשה - היום אני קונה מצלמה ב-9,000 דולר ומיד אחר-כך היא שווה 5,000 דולר. יש לי כאן היום גם 5 מחשבים ו-10 מסכים עם גיבויים של טרות. זה יצר לי עלויות של עשרות אלפי דולרים בשנה. מצד שני, פעם כל ג'יגה עלה 1,800 שקל, ואילו היום יש לי 64 ג'יגה במחיר נמוך הרבה יותר.

"יחד עם זאת, יש דברים שהפכו עבורי הרבה פחות משתלמים. בעבר הייתי עושה עבודות צילום ליחסי ציבור, הייתי מצלם במשך יומיים 50 סרטים, זורק אותם במעבדה ולא רואה אותם יותר. היום אני חוזר מאותו צילום עם 4,000 תמונות, ויש לי יום עבודה שלם שבו אני צריך לבחור תמונות, לערוך, למחוק, ואני לא מתוגמל על יום העבודה הזה. המשמעות היא שהעבודה הוכפלה, וההכנסה ירדה בחצי".

- עד כמה המעבר היה חלק עבורכם?

אשהיים: "במקרה שלי המעבר היה מתבקש ועבר מאוד חלק, מהסיבה שזו התקופה ששהיתי בארה"ב, ורצה הגורל והסטודיו היה בלוקיישן של קדם דפוס שתפקידו עיבוד דיגיטלי. היות ועבדתי איתם יד ביד, בעצם סיימתי את המעבר כבר בארה"ב וחזרתי לארץ כצלם 'דיגיטלי'. היום, אחרי דרך ארוכה שעשינו כאן בארץ בתחום, אנחנו מקבלים תוצאות לא פחות טובות מאשר בארה"ב, בהבדל אחד - אנחנו עושים את זה בחצי הזמן וברבע מחיר".

לדברי קורן, "בחודשים הראשונים אחרי כניסת הדיגיטל הסתובבתי עם מצלמה אנלוגית בתיק, על כל מקרה. לקח לי זמן לוותר עליה. הלוואי ויכולתי לחזור היום לאחור לכל מה שצילמתי לפני 15 שנה ולצלם את הכול שוב בדיגיטל, בעיקר עבודות שעשיתי עם הצבא ואירועי לילה. היה גם משהו רומנטי בחדרי החושך מהבחינה של מעבר עם הלופה על התמונה, וזה חסר, אבל למרות זאת לא הייתי חוזר אחורה, כי יש משהו באיכות הדיגיטלית שעולה על האיכות האנלוגית".

- מה תהיה המהפכה הבאה בתחום?

קורן: "ב-3 השנים האחרונות אני שגריר של חברת קנון, שלה 12 שגרירים בעולם, כולם צלמים. פעמיים בשנה אנחנו נפגשים עם מחלקת המחקר והפיתוח שלהם ואומרים להם מה היינו רוצים לראות או מה חסר לנו במצלמות. כשאנחנו יושבים ביחד עולים מיליון כיוונים, כי הצלמים השגרירים הם מתחומים שונים.

"צלמי ה'נשיונל ג'יאוגרפיק' למשל היו רוצים GPS במצלמה כדי לדעת איפה בדיוק הם צילמו את הגורילה. צלמי ניוז רוצים לשדר את התמונות ישר מהמצלמה. ויש גם הרבה דברים טכניים כמו המיקום של הכפתורים ונוחות התפעול. אז גם מבחינתי, המהפכה לא תהיה מוצר חדשני - אלא דווקא דיוק וכיוונון של המצלמות הדיגיטליות".

אשהיים מנסה להיות זהיר יותר: "אני לא יודע מה יהיה הדבר הבא. אני כן יודע שלפני הדבר הבא, חיינו ישתנו בצורה משמעותית כתוצאה מכך שהטכנולוגיה מתפתחת בעולם הדיגיטלי. לדוגמה, רגישות הסרט (ISO) משנה את היכולות של בין לצאת עם ציוד תאורה כבד ללא להשתמש בציוד תאורה כלל ולקבל תוצאות מרהיבות.

"כתוצאה מהשיפור בטכנולוגיה, גם יכולת ההפרדה של העדשות החדשות גדלה משמעותית. וכמובן, מצד אחד המחירים יירדו - אך מצד שני יהיו התפתחויות חדשות שלא נוכל להתאפק, או נחשוב שאין לנו ברירה, ונוציא יותר כסף".

לדבריו, "מצד אחד, העולם הדיגיטלי הוביל לזילות, שברגע שיש למישהו מצלמה דיגיטלית הוא הופך להיות צלם מקצועי. ומצד שני, בעולם המקצועי האמיתי זה נתן אפשרות ליתר מקצוענות, מיידיות בתהליך העבודה, יצירת דיאלוג עם עצמי ועם הלקוח תוך כדי הצילום ואפשרויות בלתי מוגבלות בעיבוד הדיגיטלי".

צילומים / צלם: זיו קורן

צילומים / צלם: זיו קורן
עבודות של זיו קורן

צילומים / צלם: יורם אשהיים
צילומים / צלם: יורם אשהיים
עבודות של יורם אשהיים

צילום עיתונות: "אתרי האינטרנט ויתרו על איכות"

קורן הוא שועל קרבות ותיק בתחום הצילום העיתונאי, ולכן הוא לא מהסס לומר את האמת לגבי מה שקרה עם השנים למעמד הצילום החדשותי: "כשהטכנולוגיה זלגה לעיתונות, היא עשתה זילות לצילום העיתונות החדשותית. ספקי תוכן אינטרנטי למשל לא היו יכולים להתקיים בלי הדיגיטל, כי יש להם בין 12 ל-18 מהדורות ליום.

"זה פגע באיכות בצורה קיצונית. האתרים ויתרו על איכות לטובת ראשוניות. צלמי סוכנויות מגיעים לאירוע, מצלמים 10 קליקים ומתיישבים על הרצפה לשלוח תמונות, גם אם זה גורם להם לפספס משהו בדרך. אני לא מצלם לאינטרנט כי הגודל של התמונות הורג את התמונה. לא הייתי רוצה שהתמונות יתפרסמו בגודל של בול דואר".

- מה דעתך על השימוש בפוטושופ בצילומי עיתונות?

"האמינות נפגעה מהזליגה של שימושי פוטושופ ושאר התוכנות הדיגיטליות בצילומי העיתונות. אנחנו מאבדים את האמינות של צילומי עיתונות. השתפרנו במהירות ובטכניקה, אבל איבדנו את האמינות. פעם צילום קונבנציונאלי היה אמת מוחלטת, היום זה לא רלוונטי, ולכן למשל צילום דיגיטלי אינו קביל בבית משפט. אני מנסה להילחם בבעיה, אבל זו מלחמה בטחנות רוח. יש כזה זילות בכל מה שקשור לאתיקה ורואים את זה באלפי דוגמאות בהן הגבול נפרץ.

"80% מהתמונות הוויראליות הן מזויפות, ויש שורה של אשמים: הצלם שמייצר סיטואציה לא אתית, הגרפיקאי והעורך. כל יד בדרך נושאת באחריות. אני בעיתון 'ישראל היום' עובד יחד עם עורכי הדין לגיבוש של קוד אתי של עשה ואל תעשה לגבי כל מי שיש לו נגיעה לתמונות בעיתון. מה שלגיטימי בעולם הפרסום, לא ראוי ולא צריך להיות בעולם העיתונות. אנחנו לא צריכים לעשות מניפולציות דיגיטליות, מבחינתי זה חורג מגבולות האתיקה המקצועית בצילום עיתונות".

- חוץ מהעבודה היום יומית איפה זה עוד מתבטא?

"גם כל נושא הארכיון השתנה, וזה משמעותי כששולחים תמונות לתחרויות. פעם הייתי יושב שעות על נגטיבים, בוחר תמונות ואז שולח להדפסה. היום לוקח לי שעה לעשות את זה, כי הכול נמצא על המחשב".

עוד כתבות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה