גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדריך "גלובס" לשבוע תרבותי: איפה להיות ומה לעשות

פסטיבל האור בעיר העתיקה; ריטה במופע שקיעה; מולי סוויני בתיאטרון החאן; תזמורת הקאמרטה ירושלים בקונצרט "לב ונשמה"; מחווה לייקים

הכול זהב: "מכרה זהב"

מה: שולחן משכבות של קרטון גלי המזכיר שולחנות אוכל אריסטוקרטיים, שעיצבה מיה זילבר, נראה כאילו שכבותיו התבלו, התרככו בקצוות, אספו שכבות צבע ופאטינה מכובדת של זמן. מנורה ניצבת על רגל גבוהה, של דנה בן דב, זקוקה למבט שני כדי לזהות שהרגל עשויה ספלי קפה ותחתיות מפורצלן או מזכוכית צבועה בשחור. שטיחים של הצמד בעז כהן וסאיאקה יממוטו עשויים משמלות עור שנפרשו, בסגנון שטיחי הציד של עור פשוט על רצפה.

"מכרה זהב", תערוכת עיצוב מקסימה בגלריה פרדיגמה, מציגה שימוש בחומרים מפתיעים ליצירת רהיטים וחפצים שקיבלו מעבר לחיים החדשים שלהם, גם משמעות נלווית, קריצה וחיוך.

למה ללכת: הפמוטים היו פעם חצוצרות, השידה היא שילוב בין תיבות דואר סטנדרטיות לשידת צד של מזנון סלוני, אה-לה שנות ה-70.

למה באמת ללכת: עיצוב לאספנים.

עם מי ללכת: עם אנשים פתוחים וסקרנים.

מתי, איפה וכמה: ב'-ה' 11:00-19:00, ו' 10:00-14:00, גלריה פרדיגמה לעיצוב, אחד העם 60, תל-אביב. הכניסה חינם.

בין ראייה לתודעה: מולי סוויני בתיאטרון החאן

מה: ג'יטה מונטה היא עוד חוליה בשרשרת המתארכת של שחקנים שהחליטו לעבור לכס הבמאי (מוני מושונוב, רמי הויברגר ולאחרונה גם משה איבגי), ואחרי שבעונה הקודמת של תיאטרון החאן ביימה את "סדר עולמי חדש" היא מנסה את כוחה בשנית במחזה פרי עטו של בריאן פריל האירי.

מולי סוויני (אורית גל, תגלית המחזה "גן הדובדבנים" המועלה אף הוא בחאן), היא אישה צעירה עיוורת מגיל עשרה חודשים שבעלה פרנק (יואב היימן) משכנע אותה לעבור ניתוח להחזרת הראייה עליו מופקד ד"ר רייס (אבי פניני), מומחה בעל שם עולמי שירד מגדולתו ומקווה לחזור לכותרות כאשר ישיב למולי את מאור עיניה. את הסיטואציה הטעונה מנצל פריל לדיון כמעט פילוסופי בשאלה מהי ראייה אמיתית, האם היא תלויה בעיניים בלבד ומהו ההבדל בין ראייה לתודעה.

למה ללכת: מי שצפה בסרט "רוקדים בלונאסה", המבוסס אף הוא על מחזה מאת בריאן פריל, יודע שהאיש כותב בחסד עליון.

למה באמת ללכת: תיאטרון החאן כמעט לא מפספס בהימורים האמנותיים שלו.

עם מי ללכת: עם סטיבי וונדר.

מתי, איפה וכמה: שלישי עד חמישי (14 עד ה-16 בחודש), 20:30, מוצאי שבת (ה-18 בחודש) 21:30, אולם תיאטרון החאן (כיכר דוד רמז 2) בירושלים. מחיר: 190 שקלים.

נוגעת באך: "לב ונשמה"

מה: תזמורת הקאמרטה ירושלים מארחת בימים אלו את המנצח צ'ארלס אוליביירי-מונרו (Munroe) ואת זמרת המצו-סופרן קלייר ווילקינסון, בקונצרט עם תוכנית אטרקטיבית הנושא את השם "לב ונשמה".

מונרו, יליד טורונטו, השתקע לפני 20 שנה בצ'כיה וכיום משמש מנצחה הראשי של התזמורת הפילהרמונית של צפון צ'כיה. זמרת המצו-סופרן האנגלייה קלייר ווילקינסון מוכרת היטב מהקלטות, והופיעה בעבר תחת שרביטם של מנצחים בולטים המתמחים במוזיקת בארוק.

במסגרת הקונצרט תשיר ווילקינסון שתי קנטטות סולניות של יוהאן סבסטיאן באך - קנטטה 169 ("לאלוהים לבדו נתון ליבי") וקנטטה 35 ("הרוח והנפש נבוכים"). עוד בתוכנית יבוצעו שתי יצירות של מלחינים בני המאה ה-20: "אידילה" (Idila) לתזמורת מיתרים מאת לאוש יאנאצ'ק (Janacek) ו"מוזיקה קטנה" מאת האנגלי מייקל טיפט (Tippet).

למה ללכת: הקאמרטה ירושלים היא אחת התזמורות הקאמריות הטובות בארץ, ומעניין יהיה לשמוע אותה תחת ניצוחו של צ'ארלס מונרו.

למה באמת ללכת: כדי לשמוע באך עם קלייר ווילקינסון, מומחית אמיתית לביצוע מוזיקת בארוק.

עם מי ללכת: עם אוהבי באך.

מתי, איפה וכמה: שישי (ה-10 בחודש), 13:30, מוזיאון תל-אביב לאמנות, שלישי (ה-14 בחודש), אולם ימק"א ירושלים. מחיר: 165-150 שקלים עם הנחות לזכאים.

כבוד לעדה: דרך הייקים

מה: במלאת 75 שנה לעלייה הגדולה של הייקים (יהודים יוצאי גרמניה) לישראל, ובהוקרה לתרומתם של בני העדה לחיי המסחר והתרבות בארץ, יתקיים מופע מחווה לבני העדה ביוזמת אשת העסקים רעיה שטראוס בן-דרור והתעשיין סטף ורטהיימר.

האירוע מיועד למבקרים בני כל העדות, אך ישים דגש מיוחד על פועלם של הייקים המפורסמים במדינה מבני משפחות האצולה של התעשייה והמסחר דרך אישי ציבור ופוליטיקאים ועד עיתונאים, שחקנים, מוזיקאים, בדרנים ואנשי טלוויזיה. האירוע ייפתח במפגש המוני שבו יוצבו דוכני אוכל ייקי מסורתי ויתקיים יריד אמנויות, ובסיומו יחל המופע המרכזי שכתב וביים רוני אבירם ובו ייטלו חלק בין השאר שלמה בראבא, עברי לידר, להקת המחול הקיבוצית, נגני התזמורת הפילהרמונית, מקהלת מורן, שלישיית "נוהר", להקות מחול ועוד רבים.

למה ללכת: זה בחינם.

למה באמת ללכת: כי יש סיכוי שזה יתחיל בזמן.

עם מי ללכת: עם אנגלה מרקל.

מתי, איפה וכמה: חמישי הבא (ה-16 בחודש) החל מ-18:30, מדשאות גן התעשייה תפן. הכניסה בחינם לקהל הרחב, אך עלות השימוש בהסעות מכל רחבי הארץ היא 50 שקלים. פרטים והרשמה להסעות בטלפונים 04-9109609 או 03-5164461.


מפגש פסגות: "סיפורים ויזואליים"

מה: "סיפורים ויזואליים" - מפגש חד-פעמי ומסקרן עד מאוד בין לורי אנדרסון, ענקית בדורה, לבין האמנית סיגלית לנדאו והסופר יהלי סובול. שלושה אמנים מתחומי עשייה שונים, נפגשים במשכנות שאננים ומדברים על השראה ויצירה.

למה ללכת: אנדרסון היא יוצרת מקורית ועמוקה, שנעה בין עולמות המוזיקה, מיצג, פיסול ומולטימדיה. היא מציגה במוזיאונים, כותבת, עושה סרטים ובעיקר מחדשת וממציאה. המופע שתעלה בארץ הוא Delusion (שגיון), שם היא עומדת לבדה, חשופה, כשהיא שולטת באופן מרהיב בכל מרכיבי ההתרחשות על הבמה - הסאונד, הקרנת וידיאו-ארט פרי יצירתה ונגינה בכלים שהמציאה.

גם לנדאו, ששבה זה עתה מפתיחת תערוכתה בביתן הישראלי בביאנלה בוונציה, מגלמת באמנותה פילוסופיה שלמה ועושה אמנות טוטאלית. בין שתי הפסגות הוולקניות הללו אין מתאים מסובול שישכך מעט את הקצוות החדים, עם אנרגיה רכה ומכילה.

למה באמת ללכת: המפגש מתקיים רגע לפני הופעותיה של אנדרסון בתל-אביב ובאמפי שוני, ובו היא מבטיחה לפתוח צוהר לעולמה.

עם מי ללכת: עם סקרנים ומבינים.

מתי, איפה וכמה: שלישי (ה-14 בחודש) 20:00, משכנות שאננים, ימין משה, ירושלים. מחיר 40-50 שקלים.

ההופעות: שישי (ה-17 בחודש), 20:00, זאפה אמפי שוני; ראשון (ה-19 בחודש), 20:00 היכל התרבות תל-אביב. מחיר: 210-380 שקלים.


זריחתה של הריטה: ריטה במופע שקיעה

מה: פסטיבל ערד ז"ל הביא לחובבי המוזיקה המקומיים את מסורת מופעי הזריחה הבלתי נשכחים, שהחלו למרגלות המצדה בשלוש לפנות בוקר והסתיימו עם עלות השחר. עכשיו מנסה ריטה לייסד מסורת חדשה ויוצאת בסדרת מופעי שקיעה, שיחלו בשעות הערב ויסתיימו בלילה כאשר דעיכת אור השמש מעל אתר המופע תהווה חלק בלתי נפרד מחוויית ההאזנה למיטב להיטיה מכל הזמנים. בשלב ראשון יתקיימו ארבעה מופעים שבהם ילווה את ריטה הרכב של שמונה נגנים, ובין שיר לשיר מובטחים לכם כל השטיקים המוכרים והאהובים מבית היוצר של הדיווה, שלא עושה סימנים שהיא מתכוונת לפנות את הבמה ליורשות עתידיות בקרוב.

למה ללכת: ריטה, שקיעה...מה עוד צריך להבטיח סנטימנטליות בפול ווליום?

למה באמת ללכת: כי עוד מעט היא מסתגרת שוב באולפן כדי לעבוד על אלבומה החדש שכולו עיבודים לשירים פרסיים.

עם מי ללכת: עם מירי מסיקה.

מתי, איפה וכמה: שישי (ה-10 בחודש), 19:00, זאפה אמפי שוני בבנימינה. פתיחת האתר לקהל החל מ-18:00. מחיר: 180 שקלים.


עיר עוטפת אור: פסטיבל האור בעיר העתיקה

מה: גם השנה יהפוך מתחם העיר העתיקה בירושלים למיצג תחת כיפת השמים לעבודות של עשרות אמנים מובילים מהארץ והעולם. המשותף לכולן: שילוב הנופים והאווירה הייחודיים למקום ליצירת מיצגי אור, פסלים ומופעי חוצות מגוונים. מאחר שהתאורה היא חלק מרכזי בחוויה מתקיימים המיצגים בשעות הערב והלילה, בכל רחבי העיר העתיקה, ולמבקרים תתאפשר בחירה בין ארבעה מסלולים שונים. בין האירועים הבולטים בפסטיבל האור השנה: מיצג של קבוצת TILT מצרפת, המציגה עבודות בהשראת צמחים שונים, מיצג של האמן האיטלקי ריצ'י פררו שיועלה במערת צדקיהו, מופע של עשרה אקרובטים מקרקס Y במהלכו יילחמו שתי תרבויות על השליטה באור עם מוזיקה מקורית של אורי ודיסלבסקי, יריד מעצבי גופי תאורה מפוסלים ועוד.

למה ללכת: תמיד כיף להסתובב בעיר העתיקה בירושלים.

למה באמת ללכת: כדי לגלות מה יקרה אם תהיה הפסקת חשמל.

עם מי ללכת: עם שקע ותקע.

מתי, איפה וכמה: מרביעי (ה-15 בחודש) עד ה-22 בחודש, מדי ערב מ-20:00 ועד חצות במתחם העיר העתיקה בירושלים. המופעים פתוחים חינם לקהל הרחב, אך רוב הסיורים המודרכים מותנים בהרשמה מראש.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע