גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש בראש: מהי עלות רכב מונע בגז מול רכב חשמלי?

תדלוק מכונית מונעת בגז יעלה לכם 7,200 שקל בשנה, בהנחה שתסעו 18 אלף ק"מ ■ במכונית החשמלית תשלמו כ-13 אלף שקל בשנה - אפילו יותר ממה שמשלמים היום על בנזין

בחודשים האחרונים שורר שקט חשוד בחזית הרגולציה של שוק הרכב הישראלי. אחרי שנים ארוכות שבהן התבשרנו כמעט כל שלושה חודשים על רפורמה כזו או אחרת במיסוי, בתקינה, או בתחרות, נראה שהשנה השוק הגיע לסוג של נירוונה.

מרשות המסים, למשל, לא שמענו מילה כבר חודשים ארוכים. נזכיר שבתקופתו של סגן הרשות הקודם, בועז סופר, הובילה הרשות קו אקטיבי וסוער של רפורמות ועדכונים אסטרטגיים בענף הרכב, שנמשך ברציפות לאורך כל העשור הקודם. והשנה? דממה.

לא נוגעים באווזת הכסף

גם משרד התחבורה, שהחל את הקדנציה של השר הנוכחי בהבטחות לרפורמות מרחיקות לכת בכל תחומי הענף, שקע השנה לשקט מסתורי. היבוא האישי, שעליו אמרו במשרד שיהפוך ל"זרוע אסטרטגית של יבוא תחרותי", נמצא כיום בבונקר, ורפורמות טכניות כמו היבוא מארה"ב, מתנהלות בעצלתיים. אפילו היבוא המקביל, רפורמת הדגל של שר התחבורה, הורידה פרופיל ויזמיה התפוגגו.

משרד התחבורה אמנם פרסם בחודש שעבר עדכון קלוש שהוריד את הערבויות הנדרשות מיבואנים מקבילים "חדשים", אבל ככלל, נראה שהמשרד עסוק כיום הרבה יותר בתחום הרכבות מאשר בתחום הרכב.

מאחורי השקט הזה ניצבים אינטרסים כלכליים קצרי טווח של המדינה. חברות הליסינג והציבור הישראלי רוכשים השנה כלי רכב חדשים כאילו אין מחר וצלצולי הקופות של היבואנים מתורגמים ישירות להגדלת הכנסות המדינה ממס קנייה, מכס, אגרות ובעקיפין גם מס דלק. עם בוננזה כזו, ולנוכח צפי לירידות משמעותיות בהכנסות המדינה השנה מתחומים אחרים, כמו מיסוי חברות ומיסוי שוק ההון, נראה שאף רגולטור ואף פוליטיקאי לא רוצה לפרוע את נוצותיה של האווזה שמטילה ביצי זהב במרץ כה רב, או לקטוע את הרצף בגלל עניינים פעוטים כמו "הרחבת התחרות", או "הכנסת שחקנים חדשים לשוק היבוא".

גז החלום הסיני?

נראה שאפיקי ההתרחבות של הענף בעתיד הנראה לעין יהיו אופקיים ולא אנכיים. ההתרחבות תבוא מבפנים, באמצעות פיתוח עסקי חדש והרחבת מקורות היבוא של היבואנים הקיימים, הרשמיים והבלעדיים, כל אחד בתחומו. אחד האפיקים הללו הוא הרחבה של יבוא הרכב מסין.

בינתיים, לא מדובר במותגים סיניים חדשים שטרם נראו בישראל. לוחות הזמנים של רוב היצרנים הסינים ליצוא כלי רכב בתקינה אירופית הוכחו כגמישים מאוד, בלשון המעטה. אם לפני שנה מישהו דיבר על סוף 2011 כתאריך יעד לפריצת דרך, נראה שהיום אף אחד לא מוכן להתחייב אפילו על המחצית השנייה של 2012.

שני המותגים הסיניים שכבר נעצו דגל בישראל והצליחו לעבור בצורה זו או אחרת את משוכת הרגולציה, מתכוונים להרחיב משמעותית את ראש הגשר שלהם. כך למשל, צפויה חברת המזרח, יבואנית לנדרובר, שמייצגת בישראל את המותג הסיני גרייט-וול, להשיק בשבועות הקרובים רשמית את מכירות המותג בישראל.

בינתיים מדובר בעיקר על טנדרים בתקינה אירופית שיגיעו לישראל עם מנועי בנזין, שילוב שנשמע בעייתי על הנייר. פלח הטנדרים סיפק בשנים האחרונות מהלומות והתכווץ משמעותית, וממילא הנוכחות של מנועי בנזין בו היא אפסית. אבל היבואן החדש וחדור המוטיבציה, ינסה ככל הנראה לעקוף את המכשול הזה בשתי דרכים. הראשונה היא מחיר אטרקטיבי במיוחד, שעדיין לא פורסם, אבל יהיה נמוך בכמה עשרות אחוזים מהממוצע בענף.

הדרך השנייה היא יבוא כלי הרכב כשהם מוסבים מראש על-ידי היצרן לפעולה דואלית: בנזין או גז טבעי. למי ששכח, נזכיר שגז פחמימני מעובה (גפ"מ) הוא אחד ממקלטי המס האחרונים שנותרו בשוק התדלוק. המחיר הממוצע של ליטר גפ"מ בתחנות עולה כיום קצת פחות מ-4 שקלים, כ-45% פחות מהמחיר של ליטר בנזין 95 אוקטן בתחנות, וכמעט 50% ממחיר ליטר סולר.

זהו ללא ספק מקדם מכירות מצוין שהוכיח את עצמו היטב בשוק האיטלקי, בו משווקת גרייט-וול בעיקר רכבי גז. אבל בישראל הוא נושא בחובו גם סיכון מובנה. עד היום נטה האוצר שלא לפגוע בסטטוס-קוו הקיים במיסוי הגז לתדלוק, בין השאר בשל שיקולים סביבתיים ובשל המשקל הזניח יחסית של התדלוק בגז מכלל שוק תדלוק הרכב, אבל יבוא ושיווק מסחרי של רכבי גז חדשים על-ידי יבואן רשמי, קטן ככל שיהיה, עלול להיות "סדין אדום" שיאיים על הכנסות האוצר ממיסוי בנזין וסולר. בתגובה עשוי האוצר לרוקן את הגז מהבלון הזה בטרם יתנפח.

בהערת אגב נציין שכיום ניצב שוק התדלוק בגז גם בפני איום חדש מכיוון יזמי הרכב החשמלי ובראשם בטר פלייס, שעד כה הוכיחה את עצמה כבעלת מהלכים רבים במסדרונות השלטון וכמצטיינת במשיכת חוטי רגולציה. מדיניות השיווק המוצהרת של בטר פלייס, שפורסמה בחודש שעבר, מתבססת ישירות על הפער הכלכלי שבין תדלוק בבנזין לתדלוק בחשמל.

אבל יבוא רכבי גז, בגיבוי של יבואנים רשמיים ובליווי אחריות יצרן מלאה, עלולה להכניס גורם בעייתי מאוד למשוואה של החברה בנקודת הזמן הנוכחית. מאידך, אסור לשכוח שיש בישראל כיום "לובי גז" לא קטן, שעשוי לראות בתדלוק רכבי גז אפיק פיתוח עסקי מעניין עבור ה"גז הכחול-לבן" שיופק בעתיד. האם המהלך הנוכחי ילבה את "מלחמת האנרגיה" בין החברה לישראל לבין תשובה ושאר טייקוני הגז? נחכה ונראה.

הסיניות בדרך לפלח המשפחתי

עוד "ראש גשר" סיני שעתיד להרחיב משמעותית את פעילותו בארץ בחודש הקרובים, הוא המותג SAIC, שמיובא זה כשנה על-ידי חברת דוד לובינסקי תחת השם "MG". עד כה התנהל יבוא ושיווק המותג בארץ במתכונת של "שימור": יבוא כמות מוגבלת של מכוניות מדגם אחד בלבד בפלח המנהלים, וטפטוף הדרגתי ואיטי של מכירות בפועל.

השיווק המבוקר נועד ככל הנראה לשמור על רצף שיווקי של המותג עד להגעת המכונית המשפחתית האסטרטגית של החברה, שאמורה להתחיל את הפריצה "האמיתית" של המותגים הסיניים לישראל. מדובר במשפחתית MG350, שמשווקת בסין ובמספר שוקי יצוא בעולם זה כשנה.

היבוא שלה, בתוך חודשים ספורים, כבר לא יהיה "חצי רשמי", או "ניסיוני", אלא יבוא סדיר לכל דבר. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה משלים היצרן תקינת יורו 5 מלאה למכונית, כולל בסעיפים עדכניים כמו "הגנת הולכי רגל", שעד כה עיכבו את המעבר של מכוניות סיניות בצנרת של משרד התחבורה.

בהנחה שהתקינה תושלם במועד, עד סוף השנה, צפויה לובינסקי להסתער עם הדגם הזה על שוק המשפחתיות, כשכל כלי הנשק שלה שלופים: אולמות תצוגה חדשים, קמפיין ליסינג מסיבי באמצעות החברה-הבת פריים ליס, ובגיבוי של "הבטחת מחיר" ורכישה חוזרת (BUY-BACK) בתום תקופת השימוש, השקעה חסרת תקדים בפרסום "הארד סייל", ובניית מותג ויחס גבוה מאוד של אבזור-למחיר.

מכיוון שבעלי השליטה בלובינסקי מחזיקים גם חלק בגרעין השליטה של IDB, אימפריה שלשלוחותיה בארץ יש ציי רכב בהיקף אלפי יחידות, לא נופתע אם הם יורידו את הכפפות, שעד כה הקפידו להשתמש בהם, וינצלו כל יתרון תחרותי שעומד לרשותם.

כנראה שלמאזדה 3 ולטויוטה קורולה אין מה לחשוש, אבל לשחקניות כמו קיה פורטה, מיצובישי לאנסר ויונדאי I30, ששולטות כיום בפלח ה"משפחתיות מינוס" של שוק הציים, שהתפתח מאוד בשנים האחרונות, יש מה לחשוש. גם זה יהיה מקרה מבחן: אם ההחדרה תוכתר בהצלחה, היא תסלול את הדרך למותגים סינים רבים אחרים, שיגיעו אלינו בשלוש-ארבע השנים הבאות.

עלות תדלוק שנתית למכונית משפחתית

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה