גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשד להונאה באיזי פורקס: הרוויחה מהפסדי לקוחותיה

המשטרה חוקרת תלונת לקוח, לפיה איזי פורקס הונתה את לקוחותיה לחשוב כי הם יכולים להרוויח במהירות - אך למעשה היא ניזונה מהפסדיהם ■ המתלונן: "נדרשת פעולת אכיפה דחופה"

"זירת הפורקס" למסחר במט"ח מגיעה לזירה הפלילית: ל"גלובס" נודע כי מפלג חקירות הונאה באגף אח"מ בתל-אביב מנהל מזה מספר חודשים חקירה פלילית כנגד חברת איזי פורקס, עקב תלונה שהגיש לקוח של החברה שהפסיד מאות אלפי שקלים כשסחר בזירת הפורקס באמצעותה.

התלונה הוגשה למפלג ההונאה באוגוסט אשתקד על-ידי שמואל רוזובסקי, שטען כי החברה הונתה את לקוחותיה לחשוב כי הם יכולים להשיא רווחים מהירים, כאשר בפועל החברה ניזונה מהפסדיהם.

בנובמבר אשתקד קיבל המתלונן הודעה, לפיה המשטרה החליטה לסגור את התיק בשל "היעדר אשמה פלילית". על החלטה זו הוגש ערר למחלקת עררים בפרקליטות המדינה, במסגרתו נטען כי "נדרשת כאן פעולת אכיפה דחופה", כיוון ש"הונאת הפורקס, בה עוסקת התלונה, פגעה ומוסיפה לפגוע בציבור גדול בישראל, ורבים ממשיכים ליפול ברשתן של חברות הפורקס ולהפסיד סכומי-עתק".

העתק הערר הועבר גם ליו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, זוהר גושן, ולראש מדור האכיפה ברשות ניירות ערך; לראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, יוג'ין קנדל; למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, יהושע למברגר; למנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד אביה אלף; לעו"ד רז נזרי, עוזר בכיר ליועץ המשפטי לממשלה; ולרפ"ק טובי לין-בן שלום מחטיבת החקירות במטא"ר.

לפני מספר חודשים, ככל הנראה טרם הדיון בערר לגופו ובעקבות הוראה שהגיעה ישירות מהמטה הארצי, הקים מפלג ההונאה צוות חקירה (צח"מ) בראשותו של רפ"ק רוני אינדי כדי לחקור את התלונה.

בחודשים האחרונים נפגש צוות החקירה עם מומחים בתחום הפורקס, כלכלנים ומשפטנים, כדי ללמוד את הנושא. החוקרים אף יצרו קשר עם בא-כוחו של המתלונן, עו"ד נמרוד אסיף, וביקשו כי יבהיר לצוות החקירה את ההיבטים העובדתיים והמשפטיים של הפרשה.

עו"ד אסיף אישר ל"גלובס" כי הוזמן לתת הבהרות במסגרת החקירה, אך סירב למסור פרטים נוספים.

"הונאת הפורקס"

הבסיס לתלונה במשטרה הייתה תביעת ענק, בסך של כחצי מיליארד שקל, שהגישו אשתקד 5 לקוחות של איזי פורקס, בראשות שמואל רוזובסקי, באמצעות עו"ד אסיף.

התביעה והבקשה לאישורה כייצוגית הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בטענה כי לקוחות החברה איבדו מאות אלפי שקלים, ולעיתים אף מיליוני שקלים, תוך זמן קצר. בתביעה זו מכונה המסחר בפורקס "הונאת הפורקס", ונטען כי החברות הפועלות בה ניזונות מהפסדי הלקוחות.

איזי פורקס ביקשה לדחות את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית, וציינה כי היא "מנוסחת באופן דמגוגי, רצופה באמירות ובסיסמאות פופוליסטיות ריקות מתוכן, ומבוססת על הנחות עובדתיות ומשפטיות חסרות שחר".

החברה, באמצעות עו"ד גלעד פורת ממשרד עורכי הדין ברקמן-וקסלר-בלום, טענה כי דבר היותה הצד הנגדי לעסקה, כעושה שוק, מופיע באופן גלוי ומפורש בהסכם ההתקשרות בינה ללקוחות, וקל להוכיח כי "איזי פורקס נעדרת רצון, אינטרס ויכולת לגרום להפסדי לקוחותיה".

בתביעה אחרת שהגישו בינואר השנה לבית משפט השלום בחיפה שני לקוחות לשעבר של איזי פורקס, בנימין תקתוק ואריה לוי דש, נדרשת החברה לפצותם בסכום של כ-2 מיליון שקל (התביעה הוגשה בידי עו"ד אדם פיש, ומנוהלת כעת בידי עורכי הדין ירון שפירא וגדי אפריאט).

לטענת התובעים, הם לא ידעו כי איזי פורקס - ברוב המקרים - היא צד נגדי לעסקאות שהם מבצעים במערכת המסחר שלה; הליכים ישנים יותר של החברה מול ד"ר דן הרוניאן ומשקיעים נוספים של החברה הסתיימו בדצמבר 2009 בהסדרי פשרה סודיים מחוץ לכותלי בית המשפט.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מתנהלת חקירה בעניין, ואין בכוונתנו להיכנס לפרטי החקירה".

מאיזי פורקס נמסר בתגובה: "לנו לא ידוע על שום חקירה שמתנהלת. כבר תקופה ארוכה שמספר גורמים מנסים בכל דרך אפשרית לפגוע בחברה ולסחוט ממנה כספים שאינם מגיעים להם".

איזי פורקס - מהמובילות בתחום

חברת איזי פורקס היא אחת החברות המובילות בתחום המסחר בזירת הפורקס בישראל. החברה מספקת ללקוחותיה פלטפורמה אינטרנטית שנתפסת כנוחה במיוחד ולכן קוסמת לרבים. בין השאר כולל האתר סימולטור למסחר במט"ח, שיאפשר ללקוחות פוטנציאלים להתאמן על מסחר בפורקס, לפני שהם סוחרים בכסף ממש.

כן מזהירה החברה באתרה כי "מסחר בשערי מט"ח עלול להסתיים בהפסד כספי משמעותי, ו/או בהפסד של כל הכספים שהושקעו, ולפיכך יש לבצעו באמצעות הון המיועד לסיכון. פירושו של דבר, יש להשתמש בכספים שאינם הכרח קיומי למשתמש, או בעלי חשיבות קריטית עבורו".

חברות הפורקס: הפסדים רבים בלי פיקוח

חברות הפורקס סוחרות בשוק המט"ח ומאפשרות למשקיעים לבצע מהמחשב הביתי עסקאות חליפין בין שני מטבעות למסירה מיידית או מאוחרת, לפי שער ותאריך מוסכמים מראש. המסחר הוא בשערי מטבע - קנייה ומכירה של חוזי חליפין למטבעות - יין יפני תמורת אירו; דולר קנדי תמורת פרנק שווייצרי; קניית זהב תמורת דולר ארה"ב, וכו'.

זהו אחד מהענפים הצומחים והרווחיים ביותר בשוק ההון, וההערכות הן כי מחזור העסקאות היומי בשוק זה הוא 4 טריליון דולר.

לכאורה, פלטפורמות המסחר של הפורקס מאפשרות רווחים גדולים במהירות, אך במסגרת תביעות שהוגשו נגד חברות פורקס, נטען כי 95% מהמשקיעים מפסידים את כספם בתוך זמן קצר מאוד.

כיוון שהענף אינו מפוקח, הקמת חברת פורקס עדיין לא דורשת רישיונות, ואין רגולציה ואכיפה בתחום. רשות ניירות ערך הגישה לכנסת הצעת תיקון לחוק המסדירה את פעילותן של זירות מסחר אלטרנטיביות לבורסה ואת הפיקוח עליהן - זירת הפורקס היא אחת מהן.

ביוני אשתקד אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק שהציעה הרשות, שבין היתר קובע כי תוגדר "זירת סוחר לחשבון עצמו" (דילר), שתחויב בקבלת רישיון לצורך פעילותה. ברישיון יצוינו התחומים שבהם היא רשאית לעסוק, והמשקיעים שמולם היא רשאית לפעול.

הזירה תאושר אם אכן היא תעמוד, בין השאר, בכללים שייקבעו בתקנות לעניין אופן הטיפול בכספי לקוחותיה. יישום החוק תלוי באישור תקנות שיקבעו את דרכי הפיקוח.

עוד כתבות

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל / צילום: ap, Leo Correa

המטח למרכז: "לחמאס לא הייתה ברירה אלא לשגר את הרקטות"

הילה חדד חמלניק, מהנדסת חלל ואווירונאוטיקה ושותפה בפיתוח של כיפת ברזל, טוענת כי היה מדובר ברקטות שנורו תחת לחץ, וכנראה כבר היו מכוונות מראש ● רקטות ארוכות טווח כמו פאג'ר 5 דורשות תשתית שיגור מורכבת, ולכן לדעתה לא סביר שנראה עוד הרבה מטחים כאלה לאזור המרכז

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל

חברת זורלו הטורקית מוכרת לאדלטק את מלוא אחזקותיה בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה ● ברקע בין היתר, הסנקציות שהטיל ארדואן על סחר עם ישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא הסרט החדש של ג'רי סיינפלד ובאיזה מאכל הוא עוסק?

איפה נשבר השבוע שיא עולמי במספר בעיטות בדו-קרב פנדלים בכדורגל, איזו עיר זכתה לכינוי "עיר הקורנפלקס", ועל מי נכתב השיר "American pie"? ● הטריוויה השבועית

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

ויתרה על גיוס של 200 מיליון שקל: חברת הנדל"ן שדוחה את ההנפקה בת"א

חברת הנדל"ן יוסי אברהמי, שתכננה לגייס 200 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל, החליטה לדחות את ההנפקה ברבעון אחד לפחות ● בין הסיבות לדחייה: החולשה בשוק המניות והתלבטות של הבעלים בנוגע למהלך

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר ופרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● מודי שפריר מבנק הפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגאו-פוליטית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אילו גזירות ייפלו על הציבור? מרתון הדיונים באוצר יוצא לדרך

היום תתכנס הנהלת האוצר לדיון ראשון לבניית תקציב 2025 ● כל הגורמים במשרד נערכים למרתון קיצוצים ומיסים שיוצג בקרוב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ● בין התוכניות שנבחנות: הקדמת העלאת המע"מ ל-18% כבר בחודשים הקרובים, הקפאת מדרגות המס ונקודות הזיכוי, ודחיית הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבורר הכריע, ו־48 בעלי דירות ניצחו את בעלי הפנטהאוזים בבניין בוויכוח היסטורי

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, עם יישות בינה מלאכותית / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט

היא עשתה זאת שוב: ענקית הטכנולוגיה הדהימה את וול סטריט, עקפה את התחזיות וסיפקה שלל הבטחות לעתיד ● "המהפכה התעשייתית הבאה החלה", הכריז המנכ"ל והמייסד המיתולוגי ג'נסן הואנג ● מהדור הבא של המעבדים, דרך שירותי התוכנה המתקדמים ועד לענן - מומחים מנתחים איך תיראה המהפכה

אודאי בלדוטה, יוסי כרמיל / צילום: צילום מסך מיוטיוב, שי שבירו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברת התרופות הישראלית שנמחקת מהמסחר בניו יורק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • בעלי המניות של תרו אישרו את מיזוג החברה עם סאן, לקראת השלמתו הסופית ● סלברייט צללה לאחר הדוחות ● והאב הגישה בעיכוב את הדוח המורחב שלה לשנת 2023

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי חזר לשיגרה: רווח של מעל מיליארד שקל ברבעון ודיבידנד של 40%

הבנק השלישי בגודלו הציג תוצאות משופרות ביחס לרבעון הקודם, עם רווח נקי של 1.27 מיליארד שקל ותשואה על ההון של יותר מ־18% ● בעלי המניות ייהנו מחלוקה של 40% מהרווח - שיעור כפול מברבעון הקודם ● הבנק יעביר למדינה היטל מלחמה של 60 מיליון שקל

סם אלטמן וסקרלט גוהנסון / צילומים: AP

על הקלות שבה OpenAI לקחה לסקרלט ג'והנסן את הקול

השקת ChatGPT 4o של OpenAI בשבוע שעבר מזמינה מבט מחודש באחד הסרטים הטובים של המאה ה-21 ● כשבוע אחרי ההשקה הודיעו OpenAI על החלפת הקול שנבחר לעוזרת הקולית ● הסיבה: השחקנית סקרלט ג'והנסן שלחה לחברה התראה משפטית המורה להחליף מיד את הקול של המערכת, שהיה דומה באופן מחשיד לקולה בסרט "HER" של ספייק ג'ונז מ-2013

מוצרי ליימן שליסל על מדפי סופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

לואקר, מנטוס וליפטון: ליימן שליסל מצטרפת לגל העלאות המחירים

חברת המזון ליימן שליסל הודיעה על התייקרות בשיעור ממוצע של 10% במגוון מוצרים, ביניהם הממתקים לואקר, מנטוס וטופיפי, כמו גם תה ליפטון ● רק בשבוע שעבר הודיעה אסם-נסטלה על העלאות מחירים בחלק ממוצריה בשיעור ממוצע של כ-2.2%

מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים במטולה, נזק רב במקום

צה"ל חיסל את סגן מפקד הביטחון הלאומי של חמאס בעזה ● דיווח: קצין סורי המקורב לחיזבאללה חוסל בפיצוץ מכונית בדמשק ● בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח • שני רימונים הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה, אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: רמי זרנגר, Shutterstock

מה הוביל לצלילה ואז לנסיקה במניית קומפיוג'ן השבוע?

וגם: הבעיה הכי גדולה של חברות מכשור רפואי? עזרה בדרך ● אלי לילי תשקיע עוד 5.3 מיליארד דולר כדי לייצר עוד מתרופות הלהיט להשמנה, הנמצאות במחסור ● השבוע בביומד

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת

שיגור רקטות מעזה לישראל / צילום: Reuters, Saleh Salem

אחרי ארבעה חודשים: אזעקות בשרון ובגוש דן, פצוע קל בהרצליה

אחרי 4 חודשים: אזעקות בשרון ובגוש דן • הדי פיצוצים חזקים נשמעו בכמה ערים במרכז • המטח בוצע מאות מטרים מכוחות צה"ל ברפיח • פצוע קל מרסיסים בהרצליה • מת מפצעיו לוחם צה"ל שנפצע קשה בשבוע שעבר • צה"ל: מחבלי חיזבאללה בלבנון חוסלו מהאוויר ● עדכונים שוטפים