גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלביט מערכות ראייה: "הבנו שאסור לצמוח מתוך הפסד"

בעליה של יצרנית המערכות האופטיות EVS אומרים בראיון ל"גלובס": "הפסקנו לספר על חלומות. משקיעים הפסידו פה לא מעט כסף ואנחנו לא רוצים להבטיח, אלא להראות תוצאות"

בדיוק שנה חלפה מאז שאיש העסקים מאיר שמיר התייאש סופית מחברת EVS, אלביט מערכות ראייה. במשך תקופה מסוימת החברה נחשבה להבטחה, והיא הונפקה ב-1996 לפי שווי של 150 מיליון דולר לאחר שפוצלה מאלביט. אולם ביוני 2010, על סף קריסה, עם חובות של כ-7 מיליון דולר והפסדים צבורים של 46 מיליון דולר, ובשווי שוק של 3 מיליון דולר - שמיר החליט שהספיק לו ומכר את החזקתו (47.4%) בהפסד. EVS מפתחת ומייצרת מערכות לבחינת איכות הייצור, שמיועדות להגברת היעילות ושיפור איכות המוצר.

מי שראה את הפוטנציאל בחברה החבוטה וקנה את המניות של שמיר הם שני מנהלים בחברה: ירון מנשה, סמנכ"ל הכספים, וסם כהן, שניהל בעבר את פעילות החברה בארה"ב וחזר אליה כמנכ"ל. השניים מחזיקים היום ביחד 57.7% ממניות EVS. כחלק מעסקת הרכישה, חברת ScanMaster שנרכשה בידי EVS ב-2004 תמורת 8.5 מיליון דולר, נרכשה בנפרד על-ידי דוד גל, גם הוא מנהל לשעבר בחברה. העסקה כללה גם הסדר חוב עם הבנקים המלווים, שמחלו על חלק מחובות EVS ופרסו את היתר ל-5-10 שנים.

* מה הלקח המרכזי שהפקתם מטעויות העבר של EVS?

כהן: "הבנו שאסור לצמוח מתוך הפסד. החברה צריכה קודם כל להרוויח, ואז קל לה הרבה יותר לגייס כסף ולתכנן קדימה. היום אנו חושבים על הקמת משרדים אזוריים בסין, ברזיל ואולי בהודו, וזה דורש כסף. אנחנו מדברים על חברה עם פוטנציאל מכירות גבוה במאות אחוזים מהיום, וחייבים לבנות תשתית שתתמוך בזה".

הדגש על הרווחיות לא נותר רק בגדר משאלה - EVS רשמה רווח נקי (גם אם מזערי) בכל רבעון מאז העסקה. הסוד היה פיצול פעילותה של סקאנמאסטר, שבניגוד ל-EVS שמייצרת מערכות אופטיות, פועלת בתחום המערכות הקוליות, שתמיד היה הבטחה עצומה אך הוביל את החברה להפסדים.

כהן ומנשה מנהלים היום את מה שהם מגדירים "EVS החדשה" - מעין סטארט-אפ בן שנה שפועל מאזור התעשייה בקיסריה. אבל גם הם יודעים שלחברה יש היסטוריה לא פשוטה, וכי הבטחות ש-EVS נתנה בעבר למשקיעים לא בהכרח התגשמו. בינתיים, למרות העלייה במניה, החברה נסחרת עדיין בשווי נמוך מאוד של 7.1 מיליון דולר מעבר לדלפק בארה"ב, ולא בבורסה "אמיתית".

לדברי מנשה, "הגדרנו לעצמנו שנפנה לשוק ההון רק כשנתחיל לראות תוצאות. יש לנו הרבה מאוד חלומות שעובדים במעבדה, אבל EVS הפסיקה לספר על חלומות. משקיעים הפסידו פה לא מעט כסף ואנחנו לא רוצים להבטיח, אלא להראות תוצאות".

כהן ומנשה נפגשים עם משקיעים אבל בשלב זה לא מדברים על גיוס, אלא מנסים ליצור מודעות ולהעלות את החברה על הרדאר. זאת, למרות שלקופת EVS לא תזיק תוספת של מזומנים - בסוף 2010 היו בה 579 אלף דולר בלבד. "עם עוד 2-3 מיליון דולר היינו מאיצים את הפעילות, אבל אנחנו עומדים בקצב", מרגיע מנשה. "ידענו שדברים ייקחו זמן. את כל הפיתוחים החדשים אנחנו עושים מהתזרים השוטף, תוך כדי החזרת חובות לבנקים, לשמיר ולמדען הראשי. זה לא טריוויאלי".

הטקסטיל כמנוע עיקרי

כ-80% מפעילותה של EVS מגיעים היום ממכירת מערכות לעולם הטקסטיל. עד כה, החברה התמקדה במכירת מערכות לבדיקת המוצר הסופי, וכיום היא מתרחבת גם לבקרת תהליכים במהלך הייצור (כגון צביעת הבד או הטווייה שלו). המכונות החדשות פשוטות וזולות יותר, ולכן פונות גם לשוקי המזרח שבעבר EVS כמעט לא פעלה בהם. הכוונה היא למכור שם מכונות שהן פחות יקרות, אך בכמויות גדולות יותר. "קשה להגיד ש-EVS הייתה פעילה בהודו. היום יש לנו עשרות 'לידים' שיצרנו ויכולים להפוך לעסקאות בתקופה הקרובה", מספר מנשה. כהן מוסיף שעד היום, "היינו תקועים באירופה, צפון אמריקה וקצת באסיה - מה שיכולנו לגרד שם". המודל אליו מכוונת החברה הוא מכירת רכיבים ולאו דווקא מכונות, ועבודה באמצעות מפיצים מקומיים. מנוע צמיחה נוסף שזוהה הוא תחום השטיחים, ומכונה ראשונה נשלחה לארה"ב.

טרנד עולמי שעובד לטובת EVS הוא עליית מחירי הסחורות. עלייה במחירי הכותנה מתורגמת ישירות לייקור בעלויות יצרני הטקסטיל, והם שמחים לשמוע על אפשרויות לחסוך כסף - באמצעות מערכות הבדיקה של EVS. החברה מתכננת להתמקד כרגע רק בשוק הטקסטיל. "מהניסיון שצברנו, הבנו ש-EVS לא צריכה לחפש שווקים חדשים כי היא נמצאת בשוק אדיר. צריך רק לדעת איך לנצל את הקיים", אומר מנשה, ומציין כי זהו השוק השני בגודלו אחרי שוק האוכל.

היעד: בדיקות לכל סוגי התעשיות

כהן ומנשה מתקשים להגדיר את היקף השוק אליו החברה פונה. "יש מיליון נולי-אריגה בעולם, ובמחיר של 5,000-10,000 דולר ליחידה, זה שוק של 5-10 מיליארד דולר", מחשב כהן. "מבחינתנו, זה גודל אינסופי, וזה רק חלק מהשוק ולא כולו".

EVS מתכננת להיכנס לתחומים שונים בתוך שוק הטקסטיל (כמו השטיחים), אבל בשלב זה אין לה כוונה להתרחב לתחומים אחרים. בעתיד הרחוק יותר, השאיפות מתרחבות גם לתחומים אחרים. המודל הוא Cognex, חברה שנסחרת בנאסד"ק בשווי 1.4 מיליארד דולר, המייצרת מערכות בדיקה אופטיות ופועלת בכל שוק - אוכל, תרופות, חקלאות - מלבד הטקסטיל. "אנחנו מאמינים שנוכל להגיע רחוק כשנצליח לממש את כל הרעיונות שלנו", אומר כהן. "אני חושב ש-EVS תגדל לרמות שבהן היא תהיה כמו קוגנקס, חברת בדיקות ויזואליות בכל התחומים ובכל התעשיות".

* אם שוק הטקסטיל כל-כך אטרקטיבי, איך אתם מסבירים את זה שקוגנקס נמצאת בכל שוק, חוץ מהטקסטיל?

כהן: "זה שוק לא קל. מבחינתם, הם רואים ש-EVS כבר 20 שנה בשוק ולא הצליחה. אני משוכנע שכשנתחיל למכור ב-30-40-50 מיליון דולר, זה יעניין אותם והם ינסו להיכנס לשוק".

"ידענו כמה עמוק הבור, אבל גם כמה גדול השוק ופוטנציאל הרווח"

"במשך שנים הייתה אווירה לא טובה בחברה", מספר כהן. "היום העובדים מסתובבים בראש מורם. EVS נולדה מחדש לפני שנה. שמנו פה כסף והשקענו זמן, וזה משפיע".

כהן מספר על ההתלבטות לפני שחזר ל-EVS: "עזבתי חברה שניהלתי וסיכנתי לא מעט", הוא אומר. "היה לי מאוד קשה, אבל ראיתי שזאת הזדמנות בלתי חוזרת לעשות משהו שאני מאמין בו, ולא ברמה של מנכ"ל שכיר. עד עכשיו, זה מצדיק את עצמו".

מנשה מכהן כסמנכ"ל הכספים של החברה מ-2006, ומי כמוהו יודע באיזה בור פיננסי היא הייתה. "דווקא זה שהגענו מבפנים, אומר שידענו בדיוק כמה השוק גדול וכמה אפשר להרוויח", הוא אומר.

* כמי שהגיעו מבפנים, היו שיקולים רגשיים בהחלטת ההשקעה שלכם?

כהן: "ממש לא. הייתי בחברה מ-1992 וברור שכאב לי לראות לאן היא הגיעה, אבל גם אני בנקודת זמן מסוימת עזבתי כי חשבתי שהיא לא תגיע לשום מקום".

החלוקה בין השניים ברורה: מנשה, "שר הפנים", אחראי על התפעול, הרכש והכספים, וכהן "שר החוץ" האחראי על המו"פ, שיווק, מכירות ופיתוח עסקי. "אנחנו רבים וצועקים, אבל זה עובד יפה", צוחק כהן.

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט