גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוח הבלהות של בעלי ההון

אנחנו לא מצליחים לשלם על טיפול שיניים לילד, בעוד שאחד מהם מוציא 7 מיליון שקל בערב

א. רוח בלהות מהלכת על פני ישראל - רוח הבלהות של ההון. הרוח היא הכול, חברות וחברים. היא מעצבת את העולם, מפסלת צוקים נישאים ומשטחת ערבות אין-סופיות, היא יוצרת גלים בים ומפיצה את אבקות הזרעים. היא יודעת ללטף לחי בעדינות אין-קץ, והיא יכולה להשליך קרון רכבת למרחק מאות מטרים. הנשר ידאה עליה וצמרות עצים ינועו בה. בלי הרוח אין כלום.

מהי הרוח, כפי שהסברתי אותה לילדיי, אם לא תנועה בלתי פוסקת מן העודף אל החסר? אלא שאצלנו, באוליגרכיית ההון של ישראל 2011, נושבת הרוח בכיוון ההפוך, מהחסר אל העודף. לכן היא רוח בלהות.

ב. בואו ונצלול אל הנתונים. 500 עשירי ישראל הגדילו את הונם ב-9 מיליארד דולר בשנה החולפת. עושרם הכולל עומד היום על כמעט 90 מיליארד דולר. זה גבוה ב-25% מתקציב הממשלה. כך פורסם השבוע ב"דה מרקר".

ובצד השני: המתחרה האחר שלנו, "כלכליסט", פרסם השבוע סקר שעל-פיו כ-40% מאוכלוסיית מעמד הביניים בישראל הצהירו כי לא יוכלו לעמוד בהוצאה חד-פעמית של 8,000 שקל בחודש הבא. כלכלנים מגדירים את האנשים האלה כ"שבירים פיננסית". טיפול שיניים לילד או גיר שהלך במכונית ידרדר אותם לבור שלא יוכלו לצאת ממנו. נתון מזעזע. אני מביט במראה ויודע: גם אני כלול שם. גם רבים, רבים מדי, מכם.

כך נושבת הרוח, חברות וחברים.

ג. שר התקשורת והתמ"ת משה כחלון ויו"ר ועדת הכספים משה גפני סיפרו השבוע את אותו הסיפור, כל אחד מהזווית שלו: המדינה כושלת בהתמודדותה מול בעלי ההון, פוחדת מהם.

"רשות המסים חוששת להתמודד עם החברות הגדולות במשק", אמר גפני. "הממשלה מפחיתה את מס החברות לרמות הנמוכות בעולם. מצד שני, אותה ממשלה אינה מסוגלת לגבות מהן אפילו את המס המופחת עקב תכנוני המס והעברת רווחים בין החברות לחברות בנות במקומות שונים בעולם לצורך מקלטי מס".

הוא אמר את זה בהמשך למחקר שהראה כי תשלומי המס של 25 החברות הציבוריות הגדולות נמוכים ב-3 מיליארד שקל מהסכום שהמדינה הייתה אמורה לקבל. כתבתי על זה בשבוע שעבר.

כחלון סיפר על מלחמת החורמה שניהלו מולו טייקוני התקשורת כשרצה להיטיב עם הצרכנים. הם חתכו היקפי פרסום בעיתונים שתמכו ברפורמות. "הבנתי שאני עומד מול אנשים חזקים מאוד", אמר, וסיפק אנקדוטה ידועה: חברות הסלולר גבו 1.20 שקלים לדקה של שיחה מהחלשים, ורק 0.10 שקלים מהחזקים.

ב"גלובס" למדנו כי הישראלי מרוויח 40% פחות מעמיתו בגרמניה, אבל משלם מאות אחוזים יותר על מזון. למדנו כי 70% מהשכירים מרוויחים פחות מ-8,700 שקלים בחודש. למדנו ששיעור המסים העקיפים עלה בעשור האחרון מ-40% ל-49%. למדנו ש-89 מיליארד שקלים נגבו מאיתנו במסים עקיפים ב-2010.

תל-אביב היא העיר היקרה ביותר במזרח התיכון, גם זאת למדנו השבוע. יקרה יותר מברלין, מרומא, מטורונטו או ממנהטן. ירושלים, העיר הענייה בישראל, יקרה יותר מוינה ומבריסל. ומה יש להם לומר על זה? לכו לפריפריה, הם מציעים לנו.

המחירים ממשיכים לעלות, ולעלות עוד. הם מכים בנו חזור והכה - במחירי הגבינה, בריבית על המשכנתא, בדלק; לאן שלא תביט תחטוף מכה. מה שלא תעשה - זה יהלום בך, כלומר בנו, השכירים. אנחנו הולכים ונהיים עניים. השכר הממוצע מפגר אחרי עליות המחירים, ומשנה לשנה גדל הפער. אבל הם, העשירים, רק הולכים ומתעשרים, הולכים ומתחזרים.

ד. זו אינה תחושת בטן. אלה עובדות. מעמד ביניים? אין דבר כזה. בישראל של 2011 יש עניים, ויש עשירים. סמנכ"ל המחקר של הביטוח הלאומי, ד"ר דניאל גוטליב, הוכיח כי חיי מעמד הביניים בישראל נעשים קשים יותר, שהפערים בחברה הישראלית הולכים וגדלים. 42 מיליארדרים (בדולרים) יש השנה בישראל, חמישה מהם חדשים. כמה עניים נוספו לנו? בשנה הקודמת נוספו לעוני 123,500 בני אדם. לפי הביטוח הלאומי בישראל מתגוררים 1,774,800 עניים.

אולי זה הזמן לציין אמת פשוטה נצחית נוספת: כל דבר בא על חשבון דבר אחר. אנחנו נהיים עניים כי הם נהיים עשירים, ולהפך. יש עוגה. ככל שהחתיכה שלהם גדולה יותר - שלכם קטנה יותר.

ה. זו רק קנאה, גורסים אומרי ההן, מלחכי פנכת העושר. קנאה? בטח קנאה. כשאחד מאיתנו לא מצליח לשלם על טיפול שיניים לילד או על החלפת גיר באוטו הישן שלו, בעוד אחד מהם מוציא 7 מיליון שקל בערב; כשלחברו מוחלים על חוב של 64 מיליון רק כי קנה עיתון בעוד הוא מוכר עוד חברת פאר, הפעם לסינים; וכשחבר אחר במסדר מסרב לשלם על הרס הטבע של כולם - איך לא נקנא? הגידו נא לי, איך לא נקנא? ואיך לא יגאה לבנו מזעם אפל, איך?

כשזוג צעיר עובר לגור אצל ההורים כי אין לו כסף למשכנתא או לשכר דירה, והעשיר קונה מטוס פרטי; כשאני מהרהר בתוגה אל מול גביע קוטג' בסופר בעוד אלה מתחרים על עוד נכס ציבורי שהופרט - איך לא אקנא? כשהם מוגנים במקלטי המס שלהם, ולנו אפילו גן הילדים לא מוכר כהוצאה מוכרת - איך לא נקפוץ את האגרוף?

זו צרות-עין, אומרים היחצנים, הספינולוגים, היועצים האסטרטגיים. אכן, צרה-העין. צרה העין כי צר הכיס. רוחבו = רוחבה.

הם קמצנים, העשירים שלנו. קמצנים ואנוכיים. זו הכללה, אבל זו האמת. מי מהם הוריש את הונו לציבור, כמו וורן באפט, ביל גייטס או מרק צוקרברג? אף אחד מהם. הם רק רוצים עוד ועוד. דבר לא מספק אותם. מהמגדלים שלהם הם משקיפים עלינו ואומרים שאנחנו לא יודעים לפרגן. מררה על ראשם.

ו. בעניין השנאה והקנאה, עוד הסתייגות קטנה. אומר לכם זאת, חברים: מדובר בשטויות. דב לאוטמן, סטף ורטהיימר, גיל שוויד, דב מורן, שי אגסי, יהודה וזהר זיסאפל, עזריאלי, נחמה, ארזי, צדיק בינו, שלמה אליהו, מיכאל שטראוס - אלה רק כמה מהעשירים שעולים לי על קצה הלשון. מישהו שונא אותם? מישהו נוטר להם? לא. רק טוב אנו מאחלים להם, רק בריאות ואושר.

כי האמת היא שכן - יש עשירים טובים, ויש עשירים רעים. את הטובים אנו אוהבים. את הרעים אנחנו לא. זה עד כדי כך פשוט. אנחנו אולי צרי-עין וקשי יום, ראשינו שח, עצב סובבנו ואוברדראפט הקיפנו; אבל את ההבדל בין טוב לרע אנחנו עדיין יכולים לזהות.

ז. הם מאיימים שהם יצאו מכאן וילכו למקום אחר. הו, זיבולי מוח! הם לא יעשו את זה לעולם כי הם יודעים שישראל היא עסק טוב. וחוץ מזה, רוצים ללכת? שיילכו! אחרים, אולי אפילו טובים יותר, יבואו במקומם.

איפה עוד יחלקו להם בנדיבות כזו אוצרות טבע, בנקים, נמלים ושירותים ציבוריים? איפה עוד ייתנו להם להלך כמלכים, לגבות עמלות מופרכות ומחירים מקוממים? הם יודעים את זה טוב מאוד, אבל הם ממשיכים להתנהג כאילו הם עושים טובה בעוד הם מסכנים את עצם קיומנו כאן.

הם מתלוננים על הביורוקרטיה, מסכנים, ומיד מגייסים לשורותיהם עוד רגולטור שיעזור להם לקחת מאיתנו עוד. מה הם יודעים על ביורוקרטיה? מה הם יודעים על האימה הקרה שעוברת במורד הגב בכל פעם שמכתב מגיע ממס הכנסה? מה הם יודעים על תור בבנק או בביטוח לאומי? חובותיהם מסופקים, חטאיהם נמחלים. נסו אתם לא לשלם מע"מ או לחרוג מהמסגרת.

ח. דברי ימיה של כל חברה עד כה הם דברי הימים של מלחמת המעמדות, אמר קרל מרקס. הוא צדק, הבחור, ובמלחמה הזאת אנחנו מפסידים יום-יום, שעה-שעה.

אבל לא הכול אבוד. את המערכת אפשר לשנות. במערכה עוד אפשר לנצח. מס ירושה, מס חברות, מיסוי הוגן, חלוקה צודקת - כל הדברים האלה, ועוד רבים, אפשריים. צריך רק לרצות אותם מספיק ולצעוק אותם מספיק חזק.

הם נלחמים על כל מה שיש להם, ויש להם הכול. לנו אין דבר מלבד הצדק. הגיע הזמן ליטול אותו לידינו. את כיוון הרוח אפשר לשנות.

הרהור

כל דבר בא על חשבון דבר אחר. יש עוגה, וככל שהחתיכה של הטייקונים גדולה יותר - כך שלכם קטנה יותר.

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין