גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מאפייה תעשייתית זה כמות. כאן זה הדבר האחרון שמעסיק אותי"

אחרי שנים שבהן שלטו המאפיות הגדולות, חוזרים למאפיות שכונתיות קטנות וללחם מחומרים טבעיים בעבודת-יד ■ ומי מדגים את המגמה טוב יותר ממשפחת ודש, שעשתה את כל הדרך מקטן לגדול ובחזרה?

זיכרון ראשון: במשאית מלאה חלות רותחות

כשההורים של אמיר ודש רצו להעניש אותו, הם היו אוסרים עליו ללכת למאפייה של סבא. זה עונש שהוא קיבל, בדרך כלל, כשלא הביא תעודה טובה. "לא אהבתי ללמוד, העדפתי לעבוד במאפייה, וכשהם רצו להכאיב, הם אסרו עליי להתקרב לשם", נזכר ודש בסיפור שהוא מספר כאן לראשונה. בלילות של אותם ימים, אחרי שההורים נרדמו, הוא היה לוקח את הילקוט ובורח לשם - ובבוקר, הולך ישר לבית הספר. "העובדים שיתפו איתי פעולה. לא אמרו מילה לסבא או לאבא".

פעם אחת, בלילה שבין חמישי לשישי - ליל החלות האהוב עליו - "קרתה תקלה. בשתיים בלילה התנור התקלקל. הטכנאים לא השתלטו על הבעיה והזעיקו את אבא. כשהוא בא, הייתי חייב להסתתר. החביאו אותי בקומה השנייה של משאית מלאת חלות רותחות. אני זוכר עד היום את האיש עם קרטוני החלות, מעמיס אותם על המשאית, ואיך שכל דקה שאלתי את הנהג: 'נו, הוא הלך? נו, הוא הלך?'. וככה שעתיים, על המדף, עם החלות הרותחות. יצאתי משם בארבע בבוקר, אדום כמו עגבנייה. לא פלא שאני שונא סאונות".

25 שנה אחרי, בגיל 37, ודש קורא תיגר על ייצור הלחם ההמוני של סבו, ופותח - ברוח התקופה - מאפיית בוטיק קטנה במתחם המאפייה הוותיקה, באזור התעשייה של רמת-השרון.

פתיחתו של בית המאפה הקטן, העונה לשם ג'ייקובס (על שם אביו, יעקב), זורקת אותו להתחלה, לימים שלוי ודש, סבו, פתח חנות לחם קטנה בשכונת התקווה בתל-אביב ומכר לחם בעזרת סוס ועגלה - מאפייה שלימים הפכה לאחת המאפיות הגדולות בישראל: מאפיית ודש.

זאת שושלת של אופים. לוי ודש, בנו של אופה מבודפשט, עלה לישראל ב-1939, ושנה לאחר מכן פתח את המאפייה הראשונה שלו. ב-49', אחרי מלחמת השחרור, עבר לרמת-השרון ובחנות הקטנה שפתח בסמוך לבניין המועצה, מכר מדי יום כ-150 כיכרות לחם. באותה שנה נולד בנו, יעקב. ב-77' - כשקצב הייצור של המאפייה עולה בהדרגה - העתיק ודש את המאפייה למשכנה הנוכחי. במרוצת הזמן, היא הפכה למאפייה התעשייתית השלישית בגודלה בישראל, לצד "ברמן" ו"אנג'ל".

ב-91' הלך לוי לעולמו, ויעקב (קובי) לקח את המושכות לידיו. ארבע שנים אחרי זה, אמיר השתחרר מהצבא. במקום לנסוע להודו, הוא נסע לקנזס שבארצות הברית ללמוד את מקצוע טכנולוג האפייה, וחזר למקום שהוא מכיר הכי טוב, המאפייה המשפחתית. הוא התמנה למנהל התפעול של המאפייה, וקיבל על עצמו את תחום פיתוח המוצרים.

זיכרון שני: בחדר הקירור עם מסכות

בתקופה זו פיתחה ודש את קולקציית הלחמים המיוחדים והקלים שלה, כשבראשה צועדת בגאון החלה הקלה - פיתוח של ודש, שהיה במשך שנים רבות הלחם הקל הנמכר במדינה. "זה מוצר שפיתחנו בעקבות דרישה של חברות של הבנות שלי", נזכר קובי. "הן רצו לחם לבן, אבל קל".

במלחמת המפרץ הראשונה אמיר ודש היה בן 17. "הטילים הראשונים נפלו בלילה שבין חמישי לשישי. "אבא עזב את המאפייה בחצות, ונשארנו אני (מנהל המשמרת), ועוד 120 עובדי ייצור. בשתיים בלילה, כשנפלו הטילים, היינו חייבים להיכנס למרחב המוגן, שבמקרה שלנו זה היה חדר קירור גדול. הבעיה היא, שבייצור סדרתי, אתה לא יכול לעצור את התהליך - מדובר באלפי כיכרות שיצאו לדרך, וברגע שאתה עוצר את המכונה, הכול הלך".

שעתיים וחצי בילו עובדי הייצור בחדר הקירור עם ודש הצעיר. כשיצאו מהמרחב האטום בחזרה לחלל הייצור, חשכו עיניהם. "כאילו הפציצו את המאפייה. ערמות על ערמות של לחמים זרוקים, תבניות שלמות של לחמים שתפחו ונדבקו לכל דבר שרק אפשר. לקח לנו שעות לסדר הכול וכמות עצומה של לחם, הלכה לזבל.

"בסופו של דבר, היינו באותו לילה המאפייה היחידה שהצליחה לחזור לייצר. בבוקר הודיעו בגל"צ שבוודש מוכרים לחם. מאותו רגע, אלפים הגיעו לכאן והתנפלו על הלחם. זה הגיע למצב שהיינו צריכים לתקצב כיכר אחת לכל משפחה".

עשר שנים אחרי המלחמה ההיא, ב-2001, הוודשים קיבלו הצעה שאי אפשר לסרב לה, לדבריהם, והמאפייה נרכשה על-ידי מאפיית ברמן. אמיר ניסה לעבוד תחת הבעלים החדשים, אבל לא הצליח. "אני דור שלישי לעצמאים", הוא אומר, "לא יכולתי להיות שכיר. הייתי חייב לצאת לעצמאות, לשנות פאזה".

זיכרון שלישי: 150 כיכרות

כמי שזיהה את טרנד מאפיות הבוטיק, הוא נסע לגרמניה, להתמחות באפיית לחמי שאור. "אם בשנות ה-60 וה-70 המגמה בענף הייתה של קונסולידציה (מאפיות קטנות התאחדו למאפיות גדולות), בשנים האחרונות המגמה הפוכה: חוזרים למאפיות שכונתיות וקטנות. אנשים מחפשים לחם טרי ואיכותי, שעשוי מחומרים טבעיים ומושקעות בו הרבה יותר תשומת לב ונשמה מאשר בייצור התעשייתי, המהיר".

- קריאת תגר על המאפיות התעשייתיות?

"כמי שבא מהעולם הזה ויודע לייצר גם וגם, אני רואה בלחמי השאור הרבה יותר קסם וחדוות יצירה ונשמה. זה משהו אחר לגמרי".

- מה אחר בו?

"במאפייה תעשייתית הדגש הוא על הכמות. כאן, זה הדבר האחרון שמעסיק אותי. הכמות מפנה את מקומה לאיכות. פה לא מעניינים אותי התפוקות והאריזה ואיך להאריך את חיי המדף של הלחם בעוד חמישה ימים. פה אני אופה פעמיים ביום, והלחם צריך להיות טוב להיום, מקסימום למחר. וכמובן, חשוב שייראה טוב".

קובי: "זה לא שאין סיפוק וריגוש בייצור לחם במפעל תעשייתי. אחד הדברים הכי מרגשים במפעל כזה, זה לראות עשרת אלפים לחמניות יוצאות מהמכונה כמו שדה ענק. לפתח מוצרים חדשים, זה מרגש. לראות איך מדי יום מיוצרות אלפי כיכרות לחם - משלב הבצק ועד לאריזה - ללא מגע יד אדם, זה דבר מאתגר ומספק למדי. אבל מאפיית בוטיק, זה משהו אחר לגמרי.

"מבחינתי, זה לחזור בזמן, לימים שהייתי ילד והמאפייה הייתה קטנה והכרנו את כל הלקוחות שקנו אצלנו. זה לגעת שוב בבצק ולהוציא לחמי איכות שדורשים תשומת לב והשגחה ותפיחה איטית, ללא שמרים, רק עם מחמצות טבעיות - ומי שמבין בלחמים, יודע את ההבדל. הלקוח הישראלי מבין היום מהי איכות של לחם והוא דורש אותה".

במאפייה שלו יש בגטים נפלאים ופריכים הנאפים בתנור אבן (11.90 שקלים), פלוטים צרפתיים (עם זיתי קלמטה וטימין / עגבניות מיובשות ואורגנו - 9 שקלים), מאפי מוזלי (העשויים מבצק שאור, שיפון וחיטה מלאה שמעליו שזיפים, תאנים, צימוקים, אגוזי לוז, תערובת דגנים, דבש וסילאן - 12 שקלים), וינואז'ים (מאפי שמרים צרפתיים - 4 שקלים), עוגות קראנץ' (38 שקלים) ועוגות בחושות ב-35 שקלים (ראו מתכון).

הוודשים מאמינים, שבתוך כמה שנים תשתנה המגמה בארץ, וחלקם של לחמי הבוטיק בשוק יגבר על חלקם של הלחמים התעשייתיים. "גם ברשתות השיווק, שטח המדף של הלחמים התעשייתיים הולך ומצטמצם לטובת מאפיות בוטיק שנפתחות במקום", אומר אמיר. "ובכלל, היום זה כבוד להיות אופה", ממשיך קובי. "זה מקצוע שקם לתחייה. לפני עשר שנים אי אפשר היה להשיג עובדים צעירים בענף, ואילו היום יש כל-כך הרבה צעירים שרוצים להיות אופים - זה שינוי מהותי". האופה הראשי של ג'ייקובס הוא השף-אופה חיליק אפרים, חתנו של ודש.

- אם סבא שלך היה נכנס לג'ייקובס, מה הוא היה אומר?

"'עכשיו אתה עושה את הלחם האמיתי, הלחם שאני עשיתי, כשהייתי בגילך'. אני בטוח שהוא היה שמח. באיזשהו שלב, הגודל ניתק אותו מחדוות היצירה. הוא התחיל מ-150 כיכרות ואני חוזר ל-150 כיכרות, סוג של סגירת מעגל".

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה