גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: אאודי AG - רואה ואינה נראית

אאודי A6 החדשה מתאימה במיוחד לאלו שמחפשים פרופיל ציבורי נמוך, שמסתיר פינוק של מכונית יוקרה וריגושים של מכונית ספורט ■ בדיוק מה ששרי ממשלת ישראל סירבו לקבל

דמיינו לעצמכם שאתם פונים ליועץ ההשקעות שלכם עם 150 אלף דולר פנויים להשקעה. "יש לי בשבילכם עסקה נפלאה", יאמר האיש בחיוך בוהק. "בכסף הפנוי שלכם אוכל לרכוש לכם נכס שערכו הרשמי בספרים הוא 200 אלף דולר. על הנכס הזה אמנם תפסידו 15% כל שנה, אבל אם תחזרו אליי בתום תקופת ההשקעה כדי להשקיע שוב, אני מבטיח למצוא לקוח אחר, שאוכל לגלגל אליו חלק מההפסד". העסקה הזו אולי נשמעת כמו תרגיל פירמידה סהרורי, אבל זה פחות או יותר ההיגיון הכלכלי שניצב מאחורי העסקאות לרכישת רכב יוקרה חדש בישראל 2011.

בפלח רכבי היוקרה של ישראל, שבו הלקוחות מכורים ל"ימי מכירה מיוחדים", קיים כיום נתק בין המחירים הרשמיים במחירי היבואנים לבין מחירי המכירה בפועל. מנגד, כמעט לא ניתן למכור כיום רכב יוקרה משומש במחיר "מחירון", או אפילו במחיר קרוב אליו, מבלי להיעזר בשירותי הטרייד-אין המקצועיים של היבואנים, שניתנים לרוב כתנאי לגלגול עסקת רכישה חדשה.

אם מוסיפים לכך את מחירון לוי יצחק, שמרחף מעל השוק כמו כוח עליון ומדי פעם מנחית על נתיניו הכנועים ירידת ערך גורפת מקיר לקיר; את התחרות הגוברת מצד היבוא האישי, שמבלבלת את המערכות; ואת המאבק האישי של היבואנים על כל לקוח פוטנציאלי, תוך שימוש בשיטות שכנוע שלא היו מביישות משווקי יחידות נופש בניגריה - אפשר להבין מדוע שוק רכבי היוקרה הישראלי הוא שוק "למקצוענים בלבד".

אל תוך זירה קשוחה וסוערת זו נחתה בחודש שעבר בפנסים שלופים אאודי A6 החדשה - אחת משלוש המובילות המסורתיות של הפלח.

שמרני ונאיבי להפליא

השנה פוצלה משפחת A6 לשתי גרסאות שונות בתכלית: A7, שמיועדת ללקוחות שמחפשים פרופיל ציבורי גבוה; ו-A6 סדאן ה"קלאסית", שעיצובה תוכנן כנראה במחשבה על לקוחות שרוצים לראות אך לא להיראות.

הפנסים אמנם ייחודיים ואת הגריל הענק של אאודי אי-אפשר להחמיץ, אבל אחרי שעוברים את קו החרטום הופכים קווי המתאר לשמרניים ונאיביים להפליא, כמעט מתנצלים. אמנם שילוב של גלגלי 20 אינץ' מרהיבים עם צבע דוגמת חום-ברונזה, שבו צויד רכב המבחן שלנו, מעניק למכונית נוכחות כביש לא מבוטלת; אך כשהיא בצבע סטנדרטי ועם חישוקים רגילים, מעט מאוד אנשים יבחינו בה ברחוב.

עיצוב הפנים מחזיר את A6 לטריטוריה הטבעית שלה. הנהג מוקף בצבעים הרמוניים, בחומרי דיפון איכותיים להפליא ובמערכות פיקוד מתוחכמות, עם שלל צגים, אורות LED ומתגים מסתוריים. לזכותם של מהנדסי אאודי יאמר, שהנדסת האנוש הבסיסית ידידותית להפליא: אפשר להיכנס למכונית, להתניע, לשלב להילוך ולנהוג במשך חודשים.

אבל נהגים מתקדמים יותר שירצו לנצל את שלל הפונקציות למתקדמים, יצטרכו לבלות הרבה בחברת ספר הרכב, ששוקל כ-2.5 קילו. נראה אתכם מפענחים אינטואיטיבית מנגנון כוונון למושבים שדורש שימוש בחוגה אלקטרונית קפיצית, לחיצה על ארבעה מתגים והצצה בתפריט גראפי על צג ה-LCD.

פרט לכך זהו תא אקזקוטיבי מרווח מאוד, שקט להפליא, תומך היטב באנטומיה האנושית וייצוגי מאוד. גם תא המטען בנפח 530 ליטר יבלע ללא קושי ערכת מזוודות קשיחות בגודל "אקסטרה-לארג'" בדרך לשדה התעופה.

אינפו: אאודי קוואטרו A6-TFSI

מכווץ מרחקים ארוכים

בשלדה של A6 פגשנו באחרונה בגרסה האחות A7, ושמחנו לגלות שגם האחות ה"קלאסית" לא איבדה את הטאץ' הספורטיבי. המכונית מרגישה אמנם מעט רכה יותר בפניות וההיגוי שלה פחות מושחז במידה שולית, אבל היא עדיין מאפשרת לנהגיה לשחרר את העניבה ולצאת לגיחות עתירות אדרנלין וכוחות ג'י על כבישים מפותלים.

רכב המבחן שלנו צויד בצמיגים אופציונליים בחתך קיצוני של 35', שאמנם תורמים רבות לתחושה של "תנועה על פסי רכבת", אבל מתאימים יותר לפורשה 911 טורבו מאשר לרכב מנהלים שצריך להתמודד עם אספלט מזרח תיכוני. למרות זאת הצליחה A6 לספוג זעזועים בצורה סבירה. אנחנו משערים, שעם הצמיגים התקניים היא תהיה אפילו מכונית נוחה מאוד.

כמו כל אחיותיה הגרמניות, הכביש המהיר הוא שדה הציד הטבעי של A6. שילוב של מערכת הנעה כפולה-קבועה; בידוד רעשים מוחלט; מושבים נוחים, תומכים וכוח בלתי מוגבל - מכווץ מרחקים ארוכים. זו מכונית שיכולה לקחת את בעליה מתל אביב לאילת ובחזרה מבלי שיתגעגע אפילו פעם אחת למיקסר האווירי הרועש של "ארקיע".

גם את המנוע ואת תיבת הילוכים פגשנו ב-A7, ואנחנו עדיין סבורים שזהו המנוע הטוב ביותר שמוצע כיום בקטגוריה שלו. 300 כ"ס כבר אולי אינם מרשימים בימינו, אבל כשהם משולבים עם מומנט של 44 קג"מ, שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית מהירה להפליא, שמניע שלדה קלת משקל ועובר לגלגלים דרך הנעה כפולה, עדיין יוצרים קסם דינאמי. די אם נציין שהמכונית המגודלת והרבועה הזאת מזנקת מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות - הנתון הטוב ביותר בפלח שלה, ובפער לא קטן.

היצרן נוקב בנתון צריכה ממוצע רשמי דמיוני של כ-12 ק"מ לליטר ובפליטה של פחות מ-200 גרם CO2 לק"מ. להלן הוראות ההפעלה שבעזרתן ניתן לשחזר את הנתונים הללו: לבש נעליים עם סוליה רכה במיוחד, קח כדור ואליום, בחר במצב "יעילות" בתפריט האלקטרוני של הרכב, הקפד לנוע במישור בלבד, ואל תעבור את 100 הקמ"ש. בנהיגה רגילה, שמאפשרת לנצל את המכונית כהלכה, אסור לצפות ליותר מ-8-9 ק"מ לליטר.

אאודי A6 בגרסת 3 הליטר בנזין עולה, רשמית, 527 אלף שקל - פער זניח של אלפי שקלים בודדים ממתחרותיה לבית ב.מ.וו (535) ומרצדס (E350). לפיכך, לא המחיר יכריע אלא התוכן. A6 החדשה מתאימה במיוחד למי שרוצה פרופיל ציבורי נמוך, שמסתיר בתוכו פינוק של מכונית יוקרה וריגושים של מכונית ספורט. אנחנו משערים, שזה בדיוק מה שמחפשים כיום המנהלים באירופה מוכת המיתון או, להבדיל, שרי ממשלה בישראל, שסירבו לעצת יועצי התקשורת שלהם לבחור ב"סקודה" כרכב שרד.

מתחרות

בחודשים הקרובים ינחתו כמה מתחרות חדשות ומחודשות:

מרצדס E קלאס


לקראת 2012 צפויה סדרת E קלאס של מרצדס לעבור עדכון במסגרתו היא תקבל כמה שינויים קוסמטיים מינוריים בחוץ ובפנים, ובעיקר צמד מנועים חדשים. הראשון, שמיועד להתחרות ישירות במנועי V6 בנפח 3 ליטר של אאודי וב.מ.וו, הוא מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שיופיע ב-E350. זהו המנוע שהוצג בראשונה ב-SLK והוא מציע 302 כ"ס וביצועים משודרגים. לצדו יוצג מנוע 4.6 ליטר כפול-טורבו עם 402 כ"ס

לקסוס GS


בתערוכת פרנקפורט בספטמבר תחשוף לקסוס רשמית את סדרת GS החדשה. לצד עיצוב "טכני" וספורטיבי יותר היא תציע שורה ארוכה של מערכות אלקטרוניות מתקדמות, תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות ומנוע V6 התחלתי חדש בנפח 2.5 ליטר, עם נתוני חיסכון וביצועים משודרגים. מעליה תוצע גרסה עדכנית של GS450 ההיברידית עם הנעה חשמלית משודרגת

יגואר XF


הנשק החדש של יגואר בפלח היא XF המחודשת. העדכונים החיצוניים כוללים גריל, פנים ופגושים חדשים, ובתא הנוסעים יש מערך שעונים ומושבים חדשים. באגף ההנעה מצוידים כל הדגמים בתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות, שנתפרה ע"י יגואר ומציעה זמני תגובה מהירים. עד כה נחשף דיזל חדש וחזק וייתכנו עדכונים נוספים במנועים הקיימים

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים