גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוקי אורן: "באוצר נמדדתי לפי יכולתי 'לתקוע' טייקון"

החשכ"ל הפורש אמר את הדברים בפורום קיסריה ■ בכיר בשופרסל: "בישראל כולם גנבים עד שהוכיחו את ההיפך. אי-אפשר לעבוד ככה. יש כאן מלחמה בין רגלוטורים 'למי יש יותר גדול' - וזה חייב להיפסק" ■ שטייניץ: "אני מתקשה למצוא אנשים טובים להביא אותם למגזר ציבורי"

שוקי אורן, החשב הכללי הפורש, שיתף היום (ב') את הנוכחים בפורום קיסריה בגילוי צבעוני למדי: "כשהפכתי לחשכ''ל נמדדתי לפי יכולתי 'לתקוע' טייקון או קיבלתי כותרת טובה בעיתון". אורן קרא להגביר את השקיפות בנוגע לפרויקטים ממשלתיים ודיבר גם על "מדידה אמיתית בביצוע תפקיד ממשלתי", ומכאן הגיע לאופן שבו מדדו אותו בתפקידו באוצר.

"התקציב הדו-שנתי מבטל את עבודת הכנסת למשך שנה שלמה. לכן הוא בלתי דמוקרטי", כך טוענת סמדר אלחנני, היועצת הכלכלית של ועדת הכספים לשעבר. "החיסכון בנייר שנוצר עקב התקציב הזה לא מצדיק את הפגיעה הזו", היא סיכמה.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר בתגובה כי "אין כלל עניין של דמוקרטיה בתקציב דו-שנתי. אז אם רוצים להגדיל את כוחה של הכנסת, אולי נעשה תקציב כל 3 חודשים? איפה כתוב שזה צריך להיות שנה? דמוקרטיה חשובה, אבל עדיף דמוקרטיה יעילה. אני חסיד גדול של הדמוקרטיה, אבל לא צריך ללכת עם ראש בקיר. הביקורת הפרלמנטרית קיימת וחיה ונושמת גם עם בדיקה תקציבית כל שנתיים. העובדה היא כי יו"ר אגף התקציבים בסנאט כבר הודיעו כי הם שוקלים תקציב דו-שנתי" טען שטייניץ.

"יש הערצה גדולה לגבי שיטות העבודה בצבא. תאמינו לי שאין כאלו יחסי אמון בצה"ל. ראינו מה קרה בין גלנט לאשכנזי. פשוט שם שרשרת הפיקוד הרבה יותר ברורה. אני לא חושב שאנו רוצים יחסי צבא בתוך המגזר הציבורי" הוסיף שטייניץ.

"הרגולציה מכבידה על כולם, בעיקר על הצרכנים"

אסף חמדני, פרופ' מומחה לרגולציה באוניברסיטה העברית, השתתף גם הוא בפורום ותקף את הרגולציה בישראל: "הרגולציה מכבידה על כולם, בעיקר על הצרכנים. הבעיה היא שאין לנו אלטרנטיבה. אין אצלנו את התרבות של רגולציה עצמית או רגולציה מוטת שוק. עדיף שהרגולטור יפעל לפני שיגיעו הצעות החקיקה הפרטית. לכן, אין תחליף. יש גם היעדר של תשתית אקדמאית-מקצועי שספק בסיס לעשיית רגולציה. הגיע הזמן לשנות את האסטרטגיה הרגולאטורית לכוון רגולציה עצמית או רגולציה מוטת שוק. כמובן שחייבים לחזק את התיאום בין גופי פיקוח.

"יש את הרגולציה שמציעה שלי יחימוביץ' בשכר בכירים, לפיו נקבע מה השכר המקסימלי המותר. אני פחות מזדהה איתו. יש את הצעת נאמן בנושא שכר מנהלים, שהוא יותר טוב, "SAY ON PAY" שמו, לפיו הרגולציה קובעת את הקריטריונים על מנת שהדירקטוריונים ידעו לקבוע את השכר וישמור את עקרון של 'כל מקרה לגופו'".

פרופ' אריק כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, הוסיף כי "במדינת ישראל הופר האיזון בין המאבק בתואר המידות לבין יכולת הביצוע של הרשות המבצעת. יש יותר מדי דוגמאות של שיתוק מוחלט במערכות שלמות".

"כאן כולם גנבים עד שהוכיחו את ההיפך"

"הפקידים הם אלו שמציבים את החסמים הבירוקרטיים ולא מערכות ממוחשבות. אם אני צריך לבדוק מי מאלו שמפקחים, הגיע מהמגזר העסקי, הם מעט. יש חוסר נסיון מעשי-עסקי של עובדי ציבור בתחום שהם מפקחים. זה מביא לחוסר הבנה יסודית בנושא. 100% מהאנשים שמפקחים על הסופרים, לא עבדו, אפילו לא דקה אחת, בסופר. אני מברך את חיים, שהיה שם, ראה שיש גיהנום, וחזר כדי לנסות להביא לשם גן עדן", אמר ד''ר רוברטו דה לה רוקה, מנהל איכות ובריאות ובכיר בקבוצת שופרסל.

לדבריו, "אפשר לתקן את זה, אפשר להוסיף לתנאי מכרז, ניסיון בתחום העסקי. באירופה השיטה היא מאוד פשוטה, קוראים לזה 'אחראיות שילוחית'. קרי, הרגולטור אומר לך, אני סומך עליך ואתה תעשה הכל חופשי. אם אני תופס אותך במשהו חשוד, אוי ואבוי לך. כאן בישראל נוהגים בשיטה של 'החשוד התמידי'. כאן כולם גנבים עד שהוכיחו את ההיפך. אי אפשר לעבוד ככה. יש בעיה נוספת כאן שלא שאין תיאום בין רגוטורים אלא שיש מלחמה בין רגוטורים. יש כאן מלחמה בין רגלוטורים 'למי יש יותר גדול' וזה חייב להיפסק.

"יש עוד בעיה - אין כאן הוראות, אלא פקודות, רובם מ-1973. זה עוד מודרני כי רובם הם משנות ה-50". דה לה רוקה הציע לנהוג כמו בשוק הכרמל: "בשוק הכרמל נוקטים את 'שיטת הנבוט'. איך היא עובדת? מגיע המפקח, אז המנהל ממתין לו עם נבוט. כדי לשבור את העצמות. אז יגיעו 3 מנהלי סופרמרקטים ילכו לכלא, אבל במשך 4 שנים לא תהיה הכבדה בירוקרטית".

שר האוצר, יובל שטייניץ, הודה שוב על הקושי למצוא ממונה על אגף התקציבים ואמר כי "אני מתקשה כל פעם יותר למצוא אנשים טובים להביא אותם למגזר ציבורי. הם לא רוצים להיות מבוקרים ומפוקחים כל הזמן. הבעיה היום היא כאשר אתה מצליח לשכנע את האיש, אני עובר לאשתו כדי לשכנע אותה, כי היא זו שלא רוצה כי הם מפחדים. היום אפילו כל מועמד לתפקיד בכיר כבר חשוד בפלילים".

עוד כתבות

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו, ואיך אפשר להסביר את התופעה?

רגב גור / צילום: דן ליאור

"בארה"ב יוצר תוכן טס במטוס פרטי ומסתובב עם מאבטח. כאן כולם קרובים למעיין אדם"

לרגב גור, בעלי חברת יוצרי התוכן נרטיב, אין בבית טלוויזיה, הוא לא צופה בחדשות, ובארון יש לו כמעט רק חולצות שחורות, כדי "לא לבזבז זמן" ● הוא עובד עם חברות טכנולוגיה ופיננסים, שמגלגלות מאות מיליוני דולרים בשנה, ומחבר בינן לבין היוטיוברים המובילים בעולם ● החודש יקיים כנס בת"א יחד עם היוצר הערבי־ישראלי נאס דיילי, שבו יתייחסו גם לאירועי ה־7 באוקטובר

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

התביעה לא תימחק: חדי-הקרן וויז ואורקה הולכים למשפט ב-2025

בתביעה שהוגשה ע"י חד-קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה" ● בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ הגיש הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית למלחמת "חרבות ברזל"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הגיש היום למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון ה-7 באוקטובר ● "הקמת ועדת חקירה ממלכתית תעביר מסר חשוב ומאחד לציבור הישראלי כי כלל מערכות השלטון והביטחון העומדים בראשן מחויבים בבחינה מעמיקה, אובייקטיבית ומקצועית"

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל חברת הנדל"ן הכי חדשה בבורסה בטוח: אלה הערים הכי אטרקטיביות לרכישת דירה

רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

אלברט איינשטיין / צילום: לע''מ

החוקר שמנסה לפרק את המיתוס של אלברט איינשטיין

נתחיל מהסוף: איינשטיין היה גאון. אבל האם הסיפור שהוא שינה לבדו את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שבו אנחנו חיים נכון? ספר שיצא לאחרונה באוניברסיטת פרינסטון מציג מציאות מורכבת יותר ● פרופ' חנוך גוטפרוינד, המנהל המדעי של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ומחבר משותף של הספר, מסביר מדוע איינשטיין לא פעל בחלל ריק

מושב הבונים / צילום: שלומי יוסף

בכמה נמכרה קרקע של חצי דונם במושב היוקרתי מול הים?

מגרש של חצי דונם במושב הבונים נמכר ב־3.76 מיליון שקל, נמוך מההצעות במכרזים קודמים ● מדובר בקרקעות נדירות בחוף הכרמל, שמחלקן הגדול אף נשקף נוף לים, ולכן המכרז עורר רעש גדול

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו

איתי שילוני / צילום: תמר מצפי

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק

איתי שילוני, ד"ר לפסיכולוגיה ויועץ אסטרטגי לחברות הגדולות בישראל, לא מופתע מעשרות הבכירים שפרשו לאחרונה: "הם מעדיפים לצאת בשיא, ולא בתקופת צמצומים" ● כך השירות בצה"ל השפיע על המנהלים הישראלים - וגם על השפה העסקית של ההנהגה המקומית

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל / צילום: ap, Leo Correa

המטח למרכז: "לחמאס לא הייתה ברירה אלא לשגר את הרקטות"

הילה חדד חמלניק, מהנדסת חלל ואווירונאוטיקה ושותפה בפיתוח של כיפת ברזל, טוענת כי היה מדובר ברקטות שנורו תחת לחץ, וכנראה כבר היו מכוונות מראש ● רקטות ארוכות טווח כמו פאג'ר 5 דורשות תשתית שיגור מורכבת, ולכן לדעתה לא סביר שנראה עוד הרבה מטחים כאלה לאזור המרכז

צחי ארבוב, בעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט

חברת הנדל"ן שמוכרת דירה בכ-8 מיליון שקל עברה לראשונה להפסד

קבוצת אקרו היוזמת פרויקטי יוקרה בת"א מציגה עלייה ניכרת במכירות ברבעון הראשון ובעיקר באפריל, לאחר שהחלה לשווק דירות ביפו במחיר של 4.5 מיליון שקל "בלבד"

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

מוצרי ליימן שליסל על מדפי סופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

לואקר, מנטוס וליפטון: ליימן שליסל מצטרפת לגל העלאות המחירים

חברת המזון ליימן שליסל הודיעה על התייקרות בשיעור ממוצע של 10% במגוון מוצרים, ביניהם הממתקים לואקר, מנטוס וטופיפי, כמו גם תה ליפטון ● רק בשבוע שעבר הודיעה אסם-נסטלה על העלאות מחירים בחלק ממוצריה בשיעור ממוצע של כ-2.2%

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט-אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

אורן עזר, מנכ''ל אלקטריאון / צילום: ניר סלקמן

המנכ"ל שהתחיל כמוכר פרוזן יוגורט: "לחזור מביקור בסין זה כמו לחזור מהעתיד"

כבר לפני יותר מעשור הבין אורן עזר שהעולם הולך לכיוון הרכבים החשמליים והקים סטראט-אפ לכבישים שיטעינו את הרכב באופן אלחוטי ● כיום, אחרי שהמוצר שלו כבר עבר פיילוטים, הוא בטוח שהעתיד של התעשייה טמון בפיתוח שלו

אודאי בלדוטה, יוסי כרמיל / צילום: צילום מסך מיוטיוב, שי שבירו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברת התרופות הישראלית שנמחקת מהמסחר בניו יורק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • בעלי המניות של תרו אישרו את מיזוג החברה עם סאן, לקראת השלמתו הסופית ● סלברייט צללה לאחר הדוחות ● והאב הגישה בעיכוב את הדוח המורחב שלה לשנת 2023

סטיבן שוורצמן, מנכ''ל בלקסטון / צילום: Associated Press, Richard Drew

אחד המנכ"לים המשפיעים בוול סטריט הודיע: חוזר לתמוך בטראמפ לנשיאות

סטיבן שוורצמן מנכ"ל בלקסטון ואחד האנשים העשירים בעולם צפוי לחזור ולתמוך בטראמפ, כך על פי דיווחים בארה״ב. ברקע, מדיניותו של ביידן בנושאים שונים ועליית האנטישמיות

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו