גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש: אקו"ם חרגה מסמכותה בהתקשרות עם אתר My Music

נקבע כי אף שאקו"ם היא בעלת זכויות היוצרים ביצירות של החברים בה, היא אינה רשאית להתיר לאחרים לעשות בהן שימוש למטרות פרסומת, ולשם כך עליה לקבל את הסכמת היוצרים עצמם

אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו"לים למוזיקה בישראל) נוסדה בשנת 1936 על-ידי היוצרים הבולטים בתקופתם - בהם משה וילנסקי, לאה גולדברג, אברהם שלונסקי, אלכסנדר פן ומרדכי זעירא - במטרה לגבות תמלוגים עבור השימוש ביצירות והעברתם ליוצרים.

באתר האינטרנט של אקו"ם נכתב: "הצורך בשמירה ובהגנה על קניין היצירה הרוחנית, קידום מעמדו החוקי של היוצר והשגת יעדים חשובים ליוצרים הם שהובילו להתארגנות קולקטיבית של כל היוצרים בישראל לאקו"ם".

עוד נכתב שם, כי באקו"ם חברים כ-7,500 יוצרים ישראליים, וכי היא חתומה על 120 הסכמים לייצוג זכויות עם 82 אגודות אחיות ברחבי העולם. "בכך מייצגת אקו"ם את רוב הרפרטואר הבינלאומי בנוסף לישראלי".

איך זה עובד? היוצרים (ישראליים או זרים), המתקשרים עם אקו"ם בהסכמים, מעבירים אליה את הסמכות לנהל את זכויותיהם ביצירות. כך, היא זו הרשאית להעניק לאחרים רישיונות לביצוע פומבי שלהן.

עד היכן משתרעת סמכותה זו של אקו"ם? האם זו מאפשרת לה להתיר לגורמים שונים לעשות ביצירות, שאת הזכויות בהן היא מנהלת, שימוש לצרכי פרסומת? זו השאלה, עליה השיבה הבוקר, בשלילה, שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר דפנה אבניאלי.

החלטתה ניתנה במסגרת תביעה, שהגישו תובעים שונים, המחזיקים בזכויות היוצרים ביצירות מוזיקליות פופולריות, מישראל ומחו"ל - ובהם החברות המייצגות את דיויד בואי, ג'נט ג'קסון, סטינג, להקת הדלתות, יוצרים ישראליים רבים, וכן אלמנתו-יורשתו של היוצר המנוח מאיר אריאל ז"ל - נגד אתר האינטרנט וואלה ונגד החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, המייצרת את קוקה-קולה.

רדיו אינטרנטי

כבר בשנת 2003 העניקה אקו"ם לוואלה רישיון לביצוע פומבי של יצירות מוזיקליות בפורטל האינטרנט שלה. באותה השנה התקשרה וואלה עם החברה המרכזית בהסכם להפעלת אתר המוזיקה "My Music", תחת הלוגו והצבעים של המותג קוקה-קולה. האתר, שכונה בשם "רדיו קוקה-קולה" ואשר פעל עד לשנת 2008, שימש כמעין "רדיו אינטרנטי", ושודרו בו, בשיטת ה-Streaming, יצירות מוזיקליות מז'אנרים שונים, בעברית ובאנגלית, ובהן 18 יצירות, שהזכויות בהן שייכות לתובעים - 8 שירים של מאיר אריאל (טרמינל, ערב כחול עמוק, הולך בטל ועוד), Riders on the storm של להקת הדלתות, Big in Japan ו-Forever young של להקת אלפאוויל, ועוד מספר שירים באנגלית. מייד כשנודע לאקו"ם אודות השימוש, שנעשה ביצירות באתר של קוקה-קולה, היא פנתה אל וואלה בטענה, שזו הפרה את ההסכם עמה, ודרשה פיצוי כספי, בגין השימוש הבלתי מורשה ביצירות לקידום המותג קוקה-קולה. או אז נחתם בין השתיים, ללא ידיעת התובעים, הסכם פשרה, שבמסגרתו שילמה וואלה לאקו"ם פיצויים בשיעור 40 אלף דולר בלבד.

בכתב התביעה, שהגישו לאחר מכן, טען עו"ד מישל קיינס, בשם התובעים, כי האתר הפך, למעשה, למסע פרסום רחב ממדים של קוקה-קולה, וכי בעשיית השימוש ביצירותיהם באתר, לצרכי פרסומת, ללא קבלת הסכמתם לכך, הופרו זכויות היוצרים שלהם, ונפגעו זכויותיהם הקנייניות.

"דיני זכויות יוצרים נועדו לבטא את ההכרה בערכה של היצירה המוזיקלית, לצד יצירות אחרות, לטובת החברה בכללותה, תוך שמירה על זכותם של היוצרים ועל קניינם", פתחה אבניאלי במושכלות יסוד. "זכות היוצרים היא נכס בלתי מוחשי. קשה ליוצרים בתחום המוזיקה לעקוב אחר השימושים שנעשים ביצירות ולגבות את התמלוגים או הפיצויים המגיעים להם בגין שימושים אלה, ולכן הם מפקידים את ניהול עניינם בידי אגודות שקמו במיוחד לשם כך. בישראל זו אקו"ם... שתפקידה לשמור ולנהל את זכויות היוצרים החברים בה", המשיכה.

אבניאלי התייחסה גם לכך, שהטכנולוגיה הדיגיטלית יצרה שוק חדש ליוצרים ולמשתמשים במוזיקה. זו מאפשרת גישה חופשית ליצירות, שיתוף ושימוש מסחריים במוזיקה, שלא היו מוכרים קודם לכן, ושלהם אין עדיין ביטוי מוחשי בדיני זכויות היוצרים.

"הזכות להתיר שימוש ביצירות מוזיקליות למטרת פרסומת באינטרנט, היא העומדת במרכזו של הליך זה", אחזה את השור בקרניו, והמשיכה: "האם שמורה בידי יוצר או מלחין האפשרות לסרב לשימוש ביצירתו למטרות פרסומת, גם אם הקנה את זכות השימוש בה לגורם אחר? היש בשימוש ביצירה למטרת פרסומת משום פגיעה בזכות הקניין של היוצר ביצירתו, או בזכות המוסרית שלו? האם יש להיצמד לנוסחאות הישנות או להסכין לשינויים מהירים, המחייבים חשיבה נועזת ומהפכנית?".

אבניאלי הייתה ערה לכך, שבידי אקו"ם הזכות להעניק רישיונות לביצוע פומבי של היצירות, נשוא התביעה, לרבות באינטרנט. "אולם, אקו"ם אינה מחזיקה בידיה עולם ומלואו", מיהרה להוסיף.

היא התייחסה גם לטענת התובעים, שלפיה בהסכם הרישיון שבין אקו"ם לבין וואלה הוצבו מגבלות לרשות השימוש ביצירות, שהוענקה בו. "מקבל הרישיון אינו רשאי להשתמש בכל יצירה לצורכי... פרסום ו/או פרסומת למוצרים או שירותים מסחריים ו/או לצורך שידור תוכניות חסות ו/או לכל שימוש מסחרי אחר, ולא יציג כל יצירה בקשר עם מוצר או שירות כלשהו, אלא אם ובמקרה שקיבל על כך רישיון נפרד בכתב מאקו"ם ומיוצר היצירה", נקבע באותו הסכם. עוד נקבע בו, כי "מקבל הרישיון לא ייקשר ו/או ישייך ו/או יציג כל יצירה בקשר עם כל תוכן אחר ובפרט פרסומות ומידע מסחרי כלשהו, אלא במקרה שיקבל על כך רישיון נפרד בכתב מאקו"ם ומיוצר היצירה".

אפקט פרסומי

לאורן של הוראות אלה, ניסו וואלה (באמצעות עו"ד משה אשכנזי) והחברה המרכזית (באמצעות עו"ד יגאל קוה) לשכנע, שלא בפרסומת היה מדובר, אלא בחסות. לטענתן, לא נוצרה סינכרוניזציה בין המותג קוקה-קולה לביו המוזיקה ששודרה באתר.

אבניאלי לא ראתה את הדברים עין בעין עמן, והגדירה את טענתן "תמוהה". "אמנם אין זו פרסומת מסורתית" פתחה, "אך מדובר בפרסומת לכל דבר ועניין. השימוש שנעשה על-ידי וואלה ואקו"ם במונח 'חסות' נועד לרכך ולהסוות את האפקט הפרסומי, שנוצר עם כניסת הגולש לאתר, שנצבע בצבעי נותן החסות ועוטר בלוגו הייחודי של קוקה-קולה. מטרתה של חסות מעין זו היא להביא לתודעת הצרכן והמשתמש את קיומו של המותג, כדוגמת החסות שמעניקים יצרנים לאירועי ספורט, לתחרויות בטלוויזיה, לשידורי מזג האוויר וכו' - בתנאי שהזירה תעוטר בשלטים עם שמם והלוגו שלהם. בכולם מטרת נותן החסות היא אחת - לפרסם את המותג, 'לשתול' אותו בתודעת הגולש או הצופה, שעל-פי רוב אינו מודע לאפקט העמוק שיש לפעולה זו עליו".

היא הסבה את תשומת-הלב לכך, שהייתה זו אקו"ם עצמה (שיוצגה בהליך בידי עו"ד חיים רביה ודן אור חוף), שכאשר התגלה לה השימוש, שנעשה ביצירות, היא מיהרה וטענה, שהחברה המרכזית הפרה את תנאי הרישיון, שאסרו עליה להשתמש ביצירות למטרת קידום מכירות, שיווק או פרסומת.

"ליוצר זכות קניינית ביצירתו, לרבות הזכות להעמידה לשימוש של אחר בתנאים שייראו לו, או לשלול שימוש כזה", כך אבניאלי. "מי שמעתיק יצירה, מפרסם אותה, מבצעה בפומבי, משדר אותה, מעמידה לרשות הציבור, עושה ממנה יצירה נגזרת או משכירה לצורכי מסחר, והכול - בלא הרשאה מאת בעל זכות היוצרים, מפר את זכות היוצרים ביצירה. הוא הדין במי שמרשה לאחר לבצע פעולה כאמור", המשיכה.

משבמסמכים שבהם העבירו התובעים את זכויותיהם לאקו"ם לא נכלל סייג או תנאי, המחייב אותה לקבל, מראש, את אישורו של היוצר/בעל הזכויות לשימוש ביצירתו לצרכי פרסומת, היא פירשה מסמכים אלה בהתאם לכללי "הלכת אפרופים" (ראו מסגרת).

על מי תוטל חבות פיצויים?

"האיסור שהוטל על וואלה בהסכם... לא נוצר בחלל ריק ולא נועד לשם שמיים", פסקה אבניאלי. "אקו"ם ביקשה להותיר בידיה ובידי היוצרים את הזכות להחליט אם להתיר שימוש ברפרטואר שלה למטרות פרסומת ובאילו תנאים", המשיכה וקבעה"... אקו"ם ידעה היטב כי היא פועלת בשמם של היוצרים והמלחינים, ולא רק בשם עצמה. זו הסיבה האמיתית שבהסכם... נכתב באותיות קידוש לבנה, כי השימוש למטרות פרסומת יעשה רק במקרה שיתקבל רישיון נפרד מאקו"ם ומיוצר היצירה. מדובר בתנאים מצטברים. לא די באישורה של אקו"ם אלא נדרש גם אישורו של היוצר לשימוש ביצירתו לצרכי פרסומת".

"לאקו"ם אמנם היו זכויות ב-18 היצירות, אך הן לא כללו את הזכות להתיר את השימוש בהן לוואלה למטרות פרסומת, ללא צורך באישור התובעות", סיכמה אבניאלי. משכך חרצה, ממילא אקו"ם אף לא הייתה רשאית להתפשר עם החברה המרכזית, ללא קבלת הסכמת היוצרים, ולהסתפק בפיצוי בשיעור 40 אלף דולר, לאחר שגילתה שזו עשתה ביצירות שימוש לצרכי פרסומת.

"אקו"ם היא חברה ללא מטרות רווח, המשמשת כבית ליוצרים ומנוהלת על-ידם. התמלוגים שנגבים מחולקים ליוצרים על-פי השימוש שנעשה ביצירותיהם למעט הוצאות תפעול האגודה עצמה". כך נכתב באתר האינטרנט של אקו"ם. ונשאלת השאלה: מה משמעותה האופרטיבית-כספית של החלטתה זו של אבניאלי. על מי תוטל חובת פיצויים של התובעים? החברה המרכזית תטען, בוודאי, כי האחריות מוטלת על אקו"ם, וכי בעת כריתת הסכם הפשרה, לא היה עליה לדעת, שזו חורגת מסמכותה. וככל שאקו"ם תחויב בפיצוי, כיצד היא תשלמם? האם יהיה עליה לפצות את היוצרים-התובעים בסכומי כסף נכבדים, שחבריהם אמורים לקבל לידיהם בגין השימוש, שנעשה בפועל ביצירותיהם?

לא בכדי סיכמה אבניאלי את פסק הדין בהמליצה לצדדים להסדיר את המחלוקת הכספית, בפשרה, מחוץ לכותלי בית המשפט (ת"א 2367/05).

הלכת אפרופים חיה ובועטת

פרשנות חוזה הינה פרשנות תכליתית, במסגרתה כורך הפרשן את בחינתו הפנימית של החוזה, הנלמדת מתוך לשונו, יחד עם הנסיבות החיצוניות לכריתתו. זו, על קצה המזלג, הלכת אפרופים הידועה. זו זכתה להתייחסות כה רבה מתחת לכל עץ רענן - דברי הלל, מחד גיסא, וביקורת חריפה, מאידך גיסא - עד כי דומה שכל ילד יודע במה המדובר.

היה זה שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, אשר כבר מתחילת כהונתו על הכס הרם, הביע את דעתו, שלפיה יש לצמצם את אותה הלכה. למעשה, להחיל אותה רק במקרים המתאימים לה.

לא מזמן נחקק תיקון לחוק החוזים, אשר נועד להקיץ את הקץ על אותה הלכה. בהחלטתה בעניין MY MUSIC אזכרה השופטת אבניאלי את זאת, שהתיקון האמור, שהיה אמור לבטל את הלכת אפרופים, לא המית אותה. "הקביעה כי כוונת הצדדים משתמעת מתוך החוזה היא בעצמה קביעה פרשנית, ומשאירה פתח למקרים שבהם תידרש התייחסות גם לנסיבות העניין", קבעה.

"במקום בו לשון המסמך היא ברורה וחד-משמעית, יש לפרש את המסמך על-פי לשונו. ואילו במקום בו לשונו של החוזה אינה ברורה וחד-משמעית, יש לפנות לנסיבות החיצוניות בניסיון ללמוד על אומד דעתם המשותף של הצדדים".

הלכת אפרופים חיה ובועטת.

עוד כתבות

נשיא טורקיה ארדואן עם דגם של נושאת המטוסים / צילום: Reuters, Murad Sezer

הפרויקט הצבאי הבא של ארדואן: הקמת נושאת מטוסים באורך 300 מטרים

אחרי ההצלחה בעולם המל"טים, נשיא טורקיה ארדואן מכוון לליגת–העל, עם הכרזה על נושאת מטוסים מהגדולות ביותר בנאט"ו ● בעוד שישראל שומרת על עליונות טכנולוגית במטוסים, אנקרה מצמצמת פערים בטבלאות היצוא הביטחוני העולמיות ומתבססת כמעצמת מספנות

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

מכונת המימושים של קרן פימי: 7 חברות שהניבו 2.6 מיליארד שקל בשנה

קרן פימי רכבה על הגאות בבורסה המקומית וביצעה מימושים בשבע חברות ציבוריות שבשליטתה, שרובן פועלות בסקטור הביטחוני ● רוב המימושים הוכרו כרווח, ובשוק מעריכים: "אם הבורסה תמשיך לעלות, פימי תממש באופן דומה גם בשנה הבאה ותנפיק לפחות 2 חברות"

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

הלם באירופה: האמריקאים מטילים סנקציות על בכירים באיחוד

הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על בכירים באיחוד האירופי שפעלו כדי לחייב רשתות חברתיות לנטר שיח מסית ואלים ● בין הסנקציות שהוטלו: איסור כניסה לארה"ב ● באיחוד האירופי הגיבו בתדהמה, האמריקאים טוענים כי מדובר ב"צנזורה"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שבע תשע, 103FM, 21.12.25 / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

האם הפיגועים בישראל נמצאים במגמת ירידה?

השר איתמר בן גביר טען כי הפיגועים נמצאים כבר שנתיים בירידה, וייחס זאת להצלחות של "השוטרים שלו" ● ללא המלחמה, בשנה האחרונה אכן נרשמה ירידה, אבל היא באה רק אחרי שנתיים רצופות של עלייה ● המשרוקית של גלובס

צ'ארלי ג'ביס

סוכריות גומי במאות דולרים: איך זינק שכר־הטרחה של היזמת שהונתה את ג'יי.פי מורגן

צ'ארלי ג'ביס, היזמת שהונתה את ג'יי.פי מורגן וניפחה את מספר המשתמשים בסטארט-אפ שלה "פרנק", נידונה ל־7 שנות מאסר ● כעת חשף ג'יי.פי מורגן את רשימת ההוצאות המשפטיות של עורכי דינה: 530 דולר על סוכריות גומי, מגדל פירות ים ואלפי דולרים על שדרוגי מלונות

משדר המתקפה האיראנית בערוץ 12 בחודש יוני / צילום: צילום מסך יוטיוב

התוכניות והמשדרים שריתקו את הישראלים למסך ב־2025

שעות הצפייה בטלוויזה בישראל 2025 חזרו לרמות דומות לאלו שלפני המלחמה; תחילת המלחמה עם איראן הוכתרה כאירוע הטלוויזיוני הנצפה ביותר השנה ● בכנס בתל אביב הזהירו רגולטורים ונציגי תעשייה מהיעדר תכנון לאומי לחוות שרתים לבינה מלאכותית ● למרות האתגרים בענף התיירות, רשת מלונות חדשה מושקת בישראל עם ארבעה נכסים בתל אביב ובאילת ● אירועים ומינויים

נושאת המטוסים ''שארל דה גול'', שתוחלף ע''י הספינה החדשה / צילום: Shutterstock

נושאת מטוסים גרעינית ב-10 מיליארד אירו: הפרויקט השנוי במחלוקת של מקרון

ממשלת צרפת נאבקת במשבר חוב מתמשך ונכשלת בהעברת תקציב כבר שלוש שנים, אך דווקא כעת מכריז הנשיא עמנואל מקרון על פרויקט גרנדיוזי: בניית נושאת מטוסים גרעינית חדשה בעלות של יותר מ־10 מיליארד אירו ● התזמון מעורר שאלות על סדרי העדיפויות של המדינה

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?

צילום: מיטל וייזברג

לאחר שהפסידו 90% בתקופתו: משקיעי מיטרוניקס נגד מענק הסתגלות של 800 אלף שקל למנכ"ל

בתקופתו של המנכ"ל שרון גולדנברג, איבדה מיטרוניקס את מקומה במדד ת"א 35 והפכה לחברה בשווי של פחות מחצי מיליארד שקל לעומת יותר מ-9 מיליארד שקל בעת שנכנס לתפקיד ● בעקבות התנגדות המשקיעים, החברה הסירה את נושא מענק ההסתגלות מאספת בעלי מניות

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: אלעד זגמן, ענבה, לע''מ

הכפלת הפטור ממע"מ נכנסה לתוקף: איך יסתיימו המהלכים הבאים של השר סמוטריץ'

בניגוד לעמדת אגף התקציבים במשרד, שר האוצר חתם על הצו שיעלה את תקרת הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל מ־75 ל־150 דולר ● בעלי עסקים ואיגוד לשכות המסחר מחו נגד המהלך וטענו כי יפגע בעסקים הקטנים ● המאבקים הבאים: הטלת מס רווחי יתר של 15% על הבנקים, רפורמת החלב, החזרת המס על בעלי קרקעות פנויות והטלת מס יסף על משקיעי נדל"ן

רועי דגני, מייסד אירודרום והמנכ''ל לשעבר / צילום: איל יצהר

בגלל מכרז של משרד הביטחון: רשות ני"ע פשטה על משרדי אירודרום

לפי הדיווח לבורסה, חוקרי רשות ניירות ערך ערכו חיפוש במשרדי אירודרום וחקרו בעלי תפקידים נוכחיים ולשעבר בקשר לחשדות לביצוע עבירות הקשורות לאי-דיווח בזמן על הפסד במכרז של משרד הביטחון ● לאחר הדיווח, מניית החברה נופלת ב-8%

מלון נורדוי בנחלת בנימין / צילום: גלית חתן

פתאל חנך מלון בן 22 חדרים בת"א: "זה אותו מאמץ עם 5% מהכסף"

מלון נורדוי בתל אביב נפתח לאחר שנה של שיפוצים ושימור מחמיר, בהשקעה של כ–66.5 מיליון שקל שביצעה קבוצת פתאל ● שורד השבי שגיא דקל חן ייקח חלק במהלך של בנק מזרחי טפחות, לצד הפרזנטורים דביר בנדק וחן אמסלם - כך נודע לגלובס ● וגם: אליעזר (צ'ייני) מרום מונה ליו"ר סמארטי א.א.ר טכנולוגיות ● אירועים ומינויים

רה''מ בנימין נתניהו לצד ראשי ממשלת יוון וקפריסין בפסגה המשולשת בירושלים / צילום: Reuters, ABIR SULTAN

ישראל, יוון וקפריסין עלולות למצוא עצמן בהתנגשות עם טורקיה

פסגת ישראל־יוון־קפריסין הובילה להערכות כי העבודות על פרויקט האינטרקונקטור יחלו כבר ב־2026 ● בתכנון: כבל תת־ימי שיחבר את רשת החשמל בישראל לאירופה, ויהווה חלק מ־IMEC ● מנגד, טורקיה טוענת שחלק מהשטח הימי שלה, והמדינות מסתכנות בעימות ישיר

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

רה''מ לשעבר נפתלי בנט / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

על רקע פרשת קטארגייט, בנט תקף את נתניהו

בנט פנה לשב"כ ולמשטרה: "חובתכם למצות את החקירה עד תום" ●  סגנו של ראש השב"כ פורש מתפקידו - בגלל חילוקי דעות קשים עם זיני ● במערכת הביטחון העלו חשש: "חבית הנפץ" מול איראן עלולה להתלקח מחדש ● אלי פלדשטיין: "אחרי 7.10 המשימה הייתה למחוק את מושג האחריות סביב רה"מ" ●  איזנקוט מאשים: "נתניהו, אתה לא ראוי להוביל את המדינה. ישראל חייבת ללכת לבחירות ולנקות את קודש הקודשים ● דיווחים שוטפים

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

וול סטריט ננעלה בעליות; S&P 500 שבר שיא סגירה חדש

הממדים המרכזיים בוול סטריט רשמו עליות קלות, אך נפח המסחר נמוך - לקראת היציאה לחופש ● הפתעה לטובה בצמיחה בארה"ב: הקצב השנתי עלה ל-4.3% ברבעון השלישי ● לאחר שהביטקוין צנח ב-30% מהשיא, מייקל סיילור מכין את סטרטג'י ל"חורף קריפטו" • המדד שעקף את מדדי וול סטריט, ובשוק צופים לו אפסייד נוסף ב-2006

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הביקוש קפא, המחירים ירדו: ענף הנדל"ן מסכם שנה מאתגרת, ומה צפוי ב־2026?

שנת 2025 הייתה מטלטלת במיוחד עבור שוק הנדל"ן: הרגולציה סביב מבצעי המימון התהדקה, היצע הדירות בשיא היסטורי, המחירים ירדו כמעט מדי חודש, ותמהילי המשכנתאות השתנו ● רגע לפני 2026, המומחים מנסים להעריך האם המגמות יימשכו או שמדובר רק בתיקון זמני

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בורסת תל אביב ננעלה בעליות; דוראל השלימה עלייה של 13% מתחילת השבוע

השקל מתחזק ונסחר ב-3.19 שקלים, שפל של כ-4 שנים ● האוצר פירסם הבוקר תזכיר חוק להטלת מס בשיעור של 15% על הבנקים ● זוז אסטרטגיה קיבלה מכתב התראה מהנהלת נאסד"ק ● מיטב: הורדת הריבית בישראל תתרחש כנראה רק בפברואר ● לאחר שהביטקוין צנח ב-30% מהשיא, כך מייקל סיילור מכין את סטרטג'י ל"חורף קריפטו"

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

"הנפקה היא לא מטרה בפני עצמה": מאחורי הקלעים של האקזיט הרביעי בגודלו אי פעם

חברת התוכנה ServiceNow הודיעה אתמול על רכישת חברת הסייבר ארמיס בכ־8 מיליארד דולר - האקזיט הרביעי בגודלו שנרשם בישראל אי פעם ● יבגני דיברוב, מנכ"ל ומייסד־שותף של ארמיס, ופבלו שטרן, סגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת תהליכים טכנולוגיים ב־ServiceNow, חושפים בראיון לגלובס איך נסגרה העסקה

תל אביב. מצב המוכרים הוא הגרוע בארץ / צילום: Shutterstock

המוכרים מעדכנים את מחירי הדירות כלפי מטה: באיזו עיר כבר הורידו ב-8%?

נתונים שקיבל גלובס מאתר יד2 מלמדים על המצב הקשה של מי שמנסים למכור דירות יד שנייה: בתל אביב הם יכולים למצוא את עצמם ארבע שנים בשוק, בטבריה מצבם דווקא טוב