גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי פישר על הון-שלטון: "התחושה שלי - יצאנו מדעתינו"

שלמה דברת בכנס השנתי של פורום קיסריה: "לדה-לגיטימציה פוליטית יהיו השלכות כלכליות מרחיקות לכת" ■ טרכטנברג: "הממשלה לא יכולה עוד להמשיך לדבר על הפחתת מסים, לפחות בשנה הקרובה"

"השאלה החשובה היא האם חברות העוגן של ההי-טק הישראלי, אותן חברות שמוכרות ביותר מ-100 מיליון דולר, יהוו עוגן ותשתית לתעשיית הי-טק ישראלית יציבה או שמא, הן ימכרו וייעלמו מן העולם. בישראל, אין מספיק חברות עוגן, חברות כמו נייס וכמו טבע. הסיבה, בחלקה, היא עקב בעיה מימונית", אמר היום (ב') שלמה דברת, ממייסדי קרן הון הסיכון כרמל ונצ'רס ובעבר יו"ר ועדת דוברת לרפורמה בחינוך בישראל, בכנס השנתי של פורום קיסריה שנערך במכללה למנהל בראשל"צ.

"נוצרה הזדמנות היסטורית ליצור 20-30 חברות עוגן בגלל פריחת תעשיית הון-סיכון. אני לא מאמין במודל הפיני, אנו רואים מה קרה לנוקיה. אני בהחלט מעודד מתוכניות הממשלה לגבי תעשיית ההי-טק על כל חלקיה".

לדבריו, "עוצמת השקל פוגעת ביצוא. התמודדות שלנו מול היסוף היא לא פשוטה. בעיה נוספת היא כמה מעט אנו מקבלים מהאקדמיה. למעט הקופסון, אין כמעט חדשנות שיצאה מהאקדמיה. בארה''ב זה הפוך, התרומה האקדמאית לתעשייה היא מהותית. יש לנו בעיה בכמויות מהנדסים. בעידן שעלות מהנדס גבוה מזה של הסיליקון וואלי, אנו לא תחרותיים. אי אפשר שמקור החדשנות יהיה רק מהתעשייה ומהצבא".

דברת ציין כי "ההצלחות של ה-IT, שייכות לאתמול, אנו לא מצליחים להתברג בנאנו או בביו. יתכן שאנו מתגאים בהצלחות של האתמול. תעשיות התוכנה וה-IT כבר הבשילו. הן צומחות בשיעור חד-ספרתי".

דברת הרחיב את התייחסותו לאיומים הקיימים לישראל ביחס למצב הכלכלי בעולם ואמר "נזלת של ארה''ב זו דלקת ריאות עבורנו. אם אנו נמצאים בתהליך של 'דרום-אפריקניזציה' של ישראל - יש סכנה דרמטית למשק הישראלי. אנו לא יכולים לנתק את הכלכלה מהפוליטיקה. לדה-לגיטימציה פוליטית יהיו השלכות כלכליות מרחיקות לכת. אנו נאבד שווקים שלקח שנים לכבוש אותם. זה האיום הגדול ביותר על הכלכלה הישראלית. אנו כבר טעמנו את זה בעופרת יצוקה".

הממשלה לא יכולה לדבר השנה על הפחתת מסים

מנואל טרכטנברג, יו''ר מל''ג וות''ת אמר כי "ישראל מצטיירת כאי של יציבות באמצע ים סוער. יש איומים לא מעטים בתוך העולם הסוער, אך אין מנהיגות כלכלית ראויה. הכלכלה הגדולה בעולם, ארה''ב, לא יכולה לספק מנהיגות כלכלית כי היא עצמה כלכלה צולעת. היא לא יכולה להכתיב ולא להתוות מדיניות. מרכז הכובד עובר מזרחה והמנהיגות נופלת בין הכיסאות".

לדבריו, "יש שני איומים רציניים בנושא הגיאו-פוליטי. הראשון, מצרים. האם היא מהווה איום? כל המדיניות האסטרטגית הביטחונית הישראלית התבססה על שקט בחזית הדרומית. חייבים להשאיר כמה דרגות חופש במובן הפיסקאלי. הממשלה לא יכולה עוד להמשיך לדבר על הפחתת מסים, לפחות בשנה הקרובה. בפן התקציבי, צריכים לשמור על המשמר. אם יש גביה גובהה, זה לא צריך לשמש כתירוץ כדי לפתוח את הכיס. בפן הפנימי, ישנה הצטמקות של כוח אדם איכותי ומשובח. זה אתגר עצום. האתגר השני הוא המיצוי של הפרדיגמה שעליה התבסס ההי-טק הישראלי עד היום. לגבי הסוגיה הראשונה, כל משק, מסתמך על מאגר צר של הון אנושי משובח. יש טענה כי בכלכלה האמריקנית ישנה 50 אלף איש שעושים את כל ההבדל. במונחים של ישראל, מדובר ב-1,000 איש. כדאי שיהיה לך 1,000 משובחים".

אבי פישר על קשרי ההון שלטון: יצאנו מדעתינו

אבי פישר, המשנה ליו"ר קבוצת אי.די.בי אמר: "מה הם העננים האפורים בשמים הבהירים? ניתן להיות גאים מהי-טק. אבל צריכים להודות בכנות: יש מאות אנשים שחיים מצויין, ויש כמה אלפים שחיים טוב. אבל יש 8 מיליון איש במדינה. אנו יכולים בשאננות להתמקד רק בהי-טק, אך מדינת ישראל לא יכולה לחיות רק מהי-טק. לא כל אחד הולך ל-8200. לא כולם נולדו כשירים לזה".

לדבריו, "חלק מהשגשוג שראינו לאחרונה זה לא רק הי-טק. קחו את תעשיית התיירות. היא משגשגת ומשפיעה על נהג המונית ובעל המסעדה. גם התעשיות הביטחוניות. אבל התעשיות הללו מאוד מושפעות מהמצב הגיאו-פוליטי. חייבים לחפש מנועי צמיחה חדשים. חייבים להכנס לתעשיות חדשות".

בהתייחסו לעסקת כמצ'יינה אמר פישר: יחד עם כמצ'יינה, אנו מנסים ליצור את החברה הגדולה ביותר בעולם בתחום היבולים. העניין הגיאו-פוליטי זה באמת מטריד. אנו חייבים לחיות עם המדינות הללו. אי אפשר להתעלם מהעובדה שהכלכלה שלנו פגיעה דווקא בהיבט הזה. היבט הפופוליזם: הרבה פעמים מדברים איתי על הון-שלטון. בעניין הזה התחושה שלי היא שיצאנו מדעתינו. ההון והשלטון הקימו כאן את התעשייה".

"כיום מרבית מהצמרת של הסקטור העסקי נמנעת ממגע עם הצמרת הפוליטית. הויכוח הוא מגוחך. אין באפשרותו של הטייקון הכי עשיר לשלול חופש או לשלול רכוש. במדינה הזו לא צריכים להרשיע אותך כדי לשלול שם טוב. במדינה הזו עושים לך את זה תוך 5 דקות. עברנו כל גבול. צריך בנושא להגיד די! זה תפקיד של הנהגה."

סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי אמרה: "יש עודף רגולציה במערכת הבנקאית. חייבים לשמור על יכולת של המערכת הבנקאית ליצור רווחיות. חשוב לשמור על יכולת המערכת הפיינסית לתת אשראי ולכן חשוב לשמור על גמישות הרגולציה".

יוג'ין קנדל, יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה: "ההגדרה של הי-טק שנותן לישראל יתרון צריכה להיות מורחבת קצת. חייבים לבדוק איך להרחיב את הרעיונות שיש אליהם ביקוש, כמו הלת'קאר. רעיונות אלו לא כל כך נתפסים כהי-טק והרבה יותר נוגעים לעולם שעומד מולנו. בהקשר זה חיביים להתייחס לשווקים הגדולים לרבות הודו סין ומדינות אמריקה הלטינית. אני מדבר גם על פתרונות אנרגיה. אנו רוצים לשים את ישראל לא כמקור של בעיות אלא כמקור של פתרונות".

עד אמצע 2012, לכמחצית מהחברות יהיו קווי יצור בחו''ל

שרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים אמר: "הצמיחה שאנו רואים אותה היום היא פרי תוצר של מדיניות ממשלתית של לפני עשור. מה שמדיר שינה ממני זה שבסוף 2009 רק ל-19% מהתעשיות הישראליות היו קווי יצור בחו''ל. בתחילת 2011 אנו כבר ב-28%. זו קפיצה אדירה. עד אמצע 2012, לכמחצית מהחברות יהיו קווי יצור בחו''ל".

לדבריו, "תנאי הכרחי להמשך צמיחה היא פיתוח התעשייה והיצוא. העובדה שהיצוא הישראלי המשיך לצמוח זה לא בגלל הממשלה אלא למרות הממשלה. ראו לאן הגענו עם הדולר, עם הבירוקרטיה, עם עלויות העובדה., כאשר שואלים איפה להקים את קו היצור הבא: התשובה ברורה- בחו''ל. ראוי למנהיגי המדינה שיסתכלו על הגרף וישאלו עצמם מעין תבוא הצמיחה".

יתרות המט"ח שלנו לא גדולות מדי

בארי טאף, חבר הועדה המוניטארית בבנק ישראל: "אנו שומעים שיש לנו יתרות מט''ח גדולות מדי. זה לא נכון, לפי כל השוואה בינלאומית ולפי כל פרמטר, (יבוא, תמ''ג) הרמה סבירה ונכונה. אנו בתוך הטווח ולפי פרמטרים מסוימים אנו בחלק התחתון. וזה בלי לקחת בחשבון את המצב הגיאו-פוליטי המיוחד של ישראל. אם המטבע יחלש, זה ייתן לנו את האפשרות להגיב. לא נוכל לצמוח בעתיד בלי לבצע רפורמות בבעיות המבניות שלנו כמו חינוך ושוק העבודה. לאחרונה התפרסם סקר של ה-OECD ישראל ממוקמת במקום האחרון באמינות האזרחית בשלטון".

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"