גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העבודה הסודית שלי

אין סוף לתירוצים למשרה נוספת בנוסף לקבועה. תתפלאו - לרוב זה בכלל לא משתלם

יוקר המחיה בישראל גורם לרבים לעבוד במשרה מלאה בנוסף למשרה חלקית. הרבה "עובדים כפולים" שפגשתי מסתירים זאת ממעסיקיהם, ואף מבצעים משימות מעבודה אחת במהלך שעות העבודה האחרת. אותם אנשים הם חמושים בשיקולים הגיוניים ביותר:

1. "אני תקתקן"

עובדת ותיקה סיפרה לי שעבודתה העיקרית פשוטה, קטנה למידותיה ונעשית "על אוטומט". כשמצאה עבודה נוספת, התלבטה אם לספר למעסיקה, ולבסוף החליטה שלא: "אני מבצעת את העבודה שלי בעיניים עצומות, הבוס מרוצה ממני, סומך עליי, ומאפשר לי עצמאות. למה שאעמיס עליו דאגות מיותרות?".

עובד אחר סיפר שעבודתו דווקא מורכבת ומצריכה מאמץ וריכוז, אך בשל זריזותו ויעילותו, הוא מסיים את משימותיו לפני כולם. כשמצא עבודה במשרה חלקית בתחומו, לא סיפר למעסיקיו כדי לא לפגוע בחיים שמחוץ לעבודה, והשתדל ככל האפשר לסיים את המשימות משתי המשרות במסגרת שעות העבודה של המשרה העיקרית.

הוא לא ראה בכך פסול, להיפך: "אני מתמרן בין שני התפקידים, בסוף החודש שני המנהלים מרוצים. צריך יותר מזה?". כשהתקשיתי לקבל את הדברים פשוטם כמשמעם, הוסיף לשכנע: "בזמן שאחרים מבזבזים את הזמן על פייסבוק, קפה וצחוקים, אני משקיע ביעילות בערוצים נוספים".

2. "רוצה לעזוב את העבודה העיקרית"

עובד נוסף סיפר שניסה למצוא עבודה אחרת בתחום חדש, אך בשל חוסר ניסיונו, לא מצא משרה מלאה בתפקיד משמעותי ובשכר מספק. כדי לא לוותר על חלומו ולבזבז זמן, נכנס לעבודה במשרה חלקית זוטרה בתחום החדש, במקביל לעבודתו העיקרית וכך החל לרכוש ניסיון.

"כשחושבים על זה, זה בדיוק כמו לחפש עבודה", טען. "אנשים הרי לא מספרים לבוס שהם מחפשים עבודה ומתכננים לעזוב, נכון? אז בואי נגיד שאני נמצא בעיצומו של תהליך עזיבה הדרגתי. ההיגיון אומר שאין סיבה לספר למנהל שלי".

3. "למה לי להיות אמא תרזה?"

עובדת ששוחחתי עמה היתממה: "החתימו אותי על איסור עבודה עם מתחרים, אבל אני לא עובדת עם מתחרה - אני מבצעת תפקיד דומה בחברה אחרת, ובתחום אחר. זכותי להיות 'ראש קטן'".

אותה עובדת סיפרה שמלכתחילה לא מצאה חן בעיניה התחייבותה הכפויה לתקופת הצינון, האוסרת עליה לעבוד עם מתחרים לאחר עזיבתה: "המשמעות היא שאם אתקבל לעבודה אחרת בתחום, המעסיק שלי בעצם יכול לעצור לי את הקריירה. אם הוא שלם עם מדיניות כזאת, למה שאהיה אמא תרזה?".

4. "זה הופך אותי לעובד טוב יותר"

יש עובדים שסבורים שהתמודדות עם משימות של שתי עבודות במהלך אותן שעות, מעמתת אותם עם מצבים שלא היו נתקלים בהם לו היו עובדים רק בעבודה אחת. כך, לטענתם, העבודה הכפולה מקדמת את ביצועיהם.

עובדת הסבירה לי: "העבודה במקביל מחדדת את החושים. זה המולטי-טאסקינג בהתגלמותו. אני הופכת להיות 'חיה רעה' בעבודה, ובסופו של דבר מי שמרוויח מזה הוא הבוס שלי, שנהנה מיכולותיי המשופרות".

הקול הפרקטי

למרות ההיגיון שעולה מהדברים, צר לי לעכור את השמחה ולגלות שמניסיוני, כשם שאין חיה כזאת דיסקרטיות מלאה בחיפוש עבודה, קשה אף יותר לשמר דיסקרטיות בעבודה בשתי משרות. ולא קשה כלל לדמיין את תגובת המעסיק, כשיגלה שהדבר נעשה מאחורי גבו זמן רב.

אני שואלת את עצמי גם כמה שאלות באשר לשיקולי העובדים: האומנם מולטי-טאסקינג מחדד את החושים? האם קשב כה מפוצל באמת מקדם יעילות בעבודה, ובעקיפין משתלם גם לבוס? האם לעובד יש באמת זמן להתעמק במשימות, לבדוק אותן לאחר מעשה, לתקן כשלים - כשכל מטרתו לסיימן בזריזות ולעבור למשימות העבודה הנוספת?

בעיה אחרת היא הפרשי המוטיבציה. מוטיבציה היא לא מנה הנחלקת לשני חלקים שווים, ולרוב המוטיבציה בעבודה אחת נפגמת על חשבון האחרת.

ומה עם הפסקות פייסבוק וקפה? מחקרים הצביעו על חשיבותן של הפסקות חסרות תוכן מקצועי ביום העבודה, ועל תרומתן לתחושת הרווחה של העובד ולתפוקתו. האם עובדים שמוותרים עליהן, ובכל רגע פנוי עסוקים במשימות מהעבודה האחרת, שורדים לאורך זמן?

הקול האתי

בלי כל קשר לחוזים ואיסורים, זה מריח לי לא טוב. על אחת כמה וכמה כשהעובד משתכר לפי שעה, ומשקיע בעבודה אחת על חשבון שעות העבודה האחרת - זו פשוט הונאה.

וכך גם במקרים שבהם השכר גלובלי - מבחינת המעסיק, זמנו הפנוי של העובד ביום העבודה הוא זמנו הפנוי חלקית. אלה אינן שעות הפנאי שבהן הוא אדון לעצמו, אלא שעות ריקות בעבודה. עדיף למלאן, למשל, במשימות אדמיניסטרטיביות.

כששתי החברות מתחרות, המהלך בעייתי אף יותר, ובהקשר זה יש לקחת בחשבון שהעובד לא יודע הכל, ולא תמיד יכול לקבוע איזו חברה מתחרה ואיזו לא. לעתים התחרות מוסווית, או מסתכמת רק במוצר ספציפי אחד.

לכן, במקום להחליט בשביל המעסיק, הדבר הקטן אך המשמעותי שיכול עובד לעשות הוא להיות הוגן. לשתף את מעסיקו, להסביר לו את הצורך שלו בדבר, ולסכם עמו שיעשה הכל כדי שלא יבוא על חשבון עבודתו אצלו.

יש מעסיקים שיתרעמו ואף יבקשו מעובדם לעזוב את העבודה השנייה, ויש שיעריכו את הכנות, ויחיו עם זה.

- מעסיקים, הא

ם אתם מצפים שעובדיכם ישתפו אתכם בסוגיה כזאת? כיצד תגיבו אם ישתפו או יסתירו זאת?

- עובדים, האם תסתירו ממעסיקכם את עובדת עבודתכם הנוספת?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. תוכן מאמריה מבוסס על הניסיון והידע שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה. יודגש כי פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לצורך שמירת פרטיות מושאיהם.

פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל: Yaelmehoudar@gmail.com.

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס