גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסעים יותר, מזהמים יותר, אבל ברשות המסים מרוצים

הרשות, שיזמה את רפורמת המיסוי הירוק, מתעלמת מהנזק של הטבת הדלק בציי הרכב

בשבוע שעבר פרסמה רשות המסים את הסקירה השנתית על ענף הרכב ב-2010. כמקובל, לווה הדוח בטפיחה עצמית בריאה על השכם: הנתונים שמציגה הרשות מראים ששתי הרפורמות הגדולות שיזמה בשנים האחרונות בתחום הרכב נשאו תוצאות מהותיות.

"המיסוי הירוק", כך טוענת הרשות, היה אחראי לירידה של כ-6% ב"ציון הירוק" הממוצע, שמשקף את רמת הזיהום של כלי הרכב המיובאים ארצה, בשל עליית משקל כלי הרכב "הנקיים" המיובאים ארצה, וירידה ביבוא כלי רכב בעלי רמות זיהום גבוהות.

גם לרפורמה של "שווי השימוש הרציף" שהושלמה השנה כבר יש תוצאות מוחשיות בשטח: "בעקבות הרפורמה בשיטת החישוב של שווי השימוש ברכב צמוד, חלה ירידה בהיקף הרכישות של ציי הרכב".

אנחנו האחרונים שנתלונן על אימוץ כלי רכב נקיים יותר, או על רציונליזציה בשוק הליסינג, שעשויה לפעול לטובת הצרכן הפרטי. אבל המציאות היא הרבה יותר מורכבת. התזוזה החיובית שעליה מיהר האוצר לקחת קרדיט, נובעת מכוחות נוספים, שאינם קשורים לרפורמות הנ"ל, ולא כל הכוחות הללו חיוביים.

היצרנים מפחיתים זיהום

הירידה ברמת הזיהום של כלי הרכב שנמכרו בארץ, למשל, זכתה לתנופה מהמגמה הכלל עולמית של תעשיית הרכב להפחית את הזיהום הממוצע, כחלק מהמעבר מתקינת יורו 4 ליורו 5. יצרני הרכב נדרשו להפחית את הפליטה בכלל הדגמים שלהם והיבואנים בארץ נאלצו ליישר קו, ללא קשר למיסוי הירוק.

דוח של חברת המחקר JATO, שפורסם במארס השנה, מראה שב-2010 כל היצרנים הגדולים הפחיתו את רמת הפליטה הממוצעת של ה-CO2 בכלי הרכב החדשים, בשיעור של 3% עד 6%. לנתון הזה יש השפעה ישירה גם על ה"ציון הירוק" הישראלי הייחודי. דגמי רכב רבים עברו עדכונים שכוללים הפחתת משקל, תכנות מחדש של מערכות ניהול מנוע, שיפורים במערכת הפליטה והוספת מערכות מתוחכמות של עצור-סע.

רשות המסים, אגב, מודעת היטב להפחתה הגלובלית ברמת הפליטה. למעשה היא אף השתמשה בנימוק הזה בחוק ההסדרים, כהסבר למהלך המתוכנן לסוף השנה של הקטנת ההטבות של המיסוי הירוק. הטיעון ברור: "אם ממילא כלי הרכב הופכים להיות נקיים יותר, אז אין צורך להעניק להם הטבת מס כה נדיבה".

במאמר מוסגר נציין, שלנתונים האירופים המרשימים על הפחתת הפליטה הממוצעת, כמו גם להפחתת "הציון הירוק הממוצע" בישראל, יש מעט מאוד השפעה אבסולוטית על רמת הזיהום הכוללת בפועל. נתוני הפליטה של תעשיית הרכב מבוססים על "מבחנים תקניים" (TEST CYCLE) בני למעלה משני עשורים, שיש להם מעט מאוד רלוונטיות לרמת פליטה בפועל בתנאי נהיגה אמיתיים. האירופים עצמם מודעים לבעיה, וכיום מונחת על שולחן האיחוד האירופי הצעה להחמיר משמעותית את מבחני הפליטה החל מ-2013.

ריבוי כלי הרכב שמתהדרים בציונים ירוקים יותר בחסות אותו "יורו-בלוף" יכול אולי להסביר מדוע מראים נתוני הרשות על ירידה ברמת הזיהום הממוצעת של כלי הרכב המיובאים, למרות שב-2010 נרשם זינוק דרמטי של 28% במכירת רכבי כביש-שטח - הקטגוריה המזהמת ביותר. למותר לציין שהנתון הזה לא מופיע בדוח השנתי של הרשות.

מה שמופיע בדוח, ויותר מפעם אחת, הוא העלייה המסחררת במכירות בקטגוריית המיני-מכוניות, שחלקן הגדול מצויד בתיבה ידנית, שהיא יעילה וחסכונית יותר. אין ספק שצמיחתה של הקטגוריה החדשה והירקרקה הזו היא מרשימה, ושהיא נובעת ישירות מהטבות המס הירוק.

אבל למרבה הצער יש כאן כמה פרטים שמקלקלים את התמונה. בתור התחלה, במספרים אבסולוטיים, עדיין מדובר בחלק קטן מאוד של השוק - פחות מ-6%, לעומת יותר מ-55% משפחתיות מקובלות. בנוסף, המכירות הערות של המיני-מכוניות סייעו במידה רבה להרחיב את השוק, אך לא ליצור תחלופה. כלומר, שיותר לקוחות רכשו מכוניות קטנות כרכב שני או שלישי במשפחה. אנחנו לא כל כך טובים במתמטיקה, אבל ההיגיון אומר שאם יותר מכוניות עולות על הכביש, רמת הפליטה הכוללת לא יורדת.

ולבסוף, הדיווחים של היבואנים מראים שאחוז הרכישות של המיני-מכוניות על-ידי ציי הרכב הוא עדיין מזערי ומתמקד בעיקר בציי ההשכרה לטווח קצר ולא בשוק הליסינג.

שוק הליסינג מחוץ לתמונה הירוקה

"העמידות" שמגלה שוק הליסינג בפני כלי הרכב קטנים וחסכוניים מובילה אותנו ל"חור השחור" השני שלא מופיע בדוח של רשות המסים - השפעת מחיר הדלק. נזכיר שבאופן תיאורטי, למיסוי הירוק אמורה הייתה להיות השפעה חיובית ישירה על שינוי העדפות הרכישה בשוק הליסינג ועל המעבר לכלי רכב ירוקים יותר.

שוק הליסינג הוא לא רק הלקוח הגדול ביותר של כלי רכב חדשים, אלא הוא גם הגורם עם שיעור הנסועה הגדול ביותר ביחס למשקלו - כמעט פי שניים מהנסועה השנתית של כלי רכב בבעלות פרטית. לפיכך, לשינוי מאפייני הרכישה בפלח שתרומתו היחסית לזיהום היא הגדולה ביותר יש משקל קריטי בהצלחת המיסוי הירוק.

כדי להמריץ את שוק הליסינג בכיוון הירוק, נכנסת לתמונה הרפורמה השנייה - "שווי השימוש הרציף". וההיגיון בשילוב בין שתי הרפורמות פשוט: אם "המס הירוק" מוזיל את המחיר של כלי הרכב הנקיים יותר, ושווי השימוש "הרציף" שמשלם העובד נגזר ישירות כאחוז ממחיר הרכב, הרי שיש לעובד מוטיבציה כלכלית לבקש מהמעביד רכב קטן ונקי/חסכוני יותר, שהוא גם זול יותר.

שתי סיבות מדוע זה לא קרה: חלק נכבד מהטבת המס "הירוקה" נעלם לכיסי היבואנים וחברות הליסינג, ולא בא לידי ביטוי במחירי המחירון הרשמיים של רכבי הציים הפופולריים ביותר, שמהם נגזר "שווי השימוש". ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה הטבת המס הירוקה לא ניתנת ללקוח הרכב ישירות, אלא משתקפת בהפחתת המס ליבואן. מסתבר שמה שהלקוח לא רואה לא מטיב עמו.

ברשות המסים אגב, מודעים היטב לעובדה שחלק גדול מהטבת המס "מתבזבז". וכך נכתב בדוח הרשות מאמצע 2009: "לא ניתן לצפות לירידה במחיר הממוצע של רכב בישראל. בסופו של דבר, גם אם חלק מסוים ואפילו חלק ניכר מהטבות המס (הירוק) נכנס לכיסו של היבואן, עדיין יש בכך הגדלת דרגות החופש ברכב הספציפי, ומכאן סביר להניח שיש בכך לעודד רכישה של רכב פחות מזהם".

לפחות החלק הראשון בתחזית התממש: היבואנים עברו לכלי רכב ירוקים יותר, אך לא גלגלו את "דרגות החופש" למחיר המחירון הרשמי בפלחים המרכזיים של השוק, אלא לכיסם, או להגדלת ההנחות לחברות הליסינג, כלומר להעמקת הסבסוד הצולב. התוצאה: 2010 הייתה שנת שיא ברווחי היבואנים וחברות הליסינג.

הדלק מנטרל את הירוק

הסיבה השנייה: הזינוק במחירי הדלק ב-2010, שהגדיל משמעותית את השווי הכספי של הטבת "הדלק החופשי" שמעניקים המעסיקים לעובדים. המרכיב הזה לבדו היה שווה תוספת של כמעט 240 שקל בחודש נטו למשכורת של בעלי רכב צמוד משפחתי, והוא מגמד את הערך הכלכלי של החיסכון בשווי השימוש כתוצאה ממעבר לרכב קטן זול ונקי יותר.

במילים אחרות, התוספת למשכורת של בעל רכב צמוד שיחליט להמיר את המאזדה 3 שלו בסוזוקי ספלאש, או ביונדאי I20, זניחה ביחס להטבה שנגזרת לו כתוצאה מ"החסינות" בפני עליית מחירי הדלק (שלא לדבר על הנוחות של נסיעה ברכב גדול יותר). למותר לציין שככל שהבלו עולה ויעלה בעתיד, וככל שמחירי הנפט יעלו - כך יגדל המחסום שניצב בפני הציים לעבור לרכב קטן וחסכוני יותר.

לאוצר יש דרכים לשלוט במגמה הזאת. למשל בידול גדול בשווי השימוש בין מכוניות ירוקות/קטנות למכוניות גדולות יותר. אבל האוצר הוא אינטרסנט, וכשהוא מציב על המאזניים את ההשפעה הסביבתית הירוקה מול הכנסות המדינה ממיסוי על דלק, ברור לאן נוטה הכף. אם מחר נהגי הליסינג יקצצו, חלילה, 50% מכמות הנסועה שלהם, או יעברו, רחמנא לצלן, לכלי רכב חסכוניים ב-30% - תהיה לכך השפעה שלילית מהותית על הכנסות המדינה. לפיכך, נהגי ציים יקרים, סעו יותר, ואם אפשר אז בכלי רכב גדולים וצמאים יותר. כך תבטיחו את תרומתכם למדינה.

עוד כתבות

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן ומנכ"ל בזק, דודו מזרחי / צילום: כדיה לוי, רונן טופלברג

האם התוכנית החדשה לפרסית סיבים אופטיים תוכל לעמוד באתגרי המציאות הישראלית

משרדי האוצר והתקשורת הראו חשיבה מחוץ לקופסה בתוכניתם להקים קרן שתממן פריסת סיבים אופטיים באזורים לא כלכליים • האם זו הדרך הנכונה להנחת התשתית לקפיצה הדיגיטלית שדרושה לישראל, והאם חברות תקשורת יכולות לוותר על הכנסות למען הקרן?

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" ● מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות ● מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

בדיקה גנטית / אילוסטרציה: Shutterstock

קליר ג'נטיקס נרכשה ע"י Invitea ב-50 מיליון דולר

קליר ג'נטיקס הוקמה בארה"ב על ידי מורן שניר, בעלה גיא שניר ואביה פרופ' מוטי שוחט, שנחשב לאחד המומחים הבולטים בישראל בתחום הייעוץ הגנטי ● בחברה הושקעו עד היום 2.5 מיליון דולר בלבד, כך שהאקזיט הוא אולי לא ענק, אך ההחזר מרשים

נופר עמיקם / צילום: אופיר אייב

נופר עמיקם מונתה לשותפה בקרן ההון סיכון גלילות קפיטל

עמיקם (34) עומדת בראש מחלקת יצירת הערך תצטרף לשני המייסדים קובי סמבורסקי ואריק קלינשטיין

הנשיא דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

ג'ון בולטון: אינטרסים פיננסיים מכתיבים מדיניות טראמפ כלפי טורקיה

טראמפ אירח אתמול את ארדואן בבית הלבן והכריז: "אני אוהד גדול של נשיא טורקיה" ● ארדואן מתח ביקורת על הקונגרס האמריקאי מעל בימת הבית הלבן ● טראמפ: "יש לנו יחסים מצוינים עם הכורדים"

אייזיק דבח / צילום: תמר מצפי

יצרנית החזיות בוגארט הגדילה את הכנסות דלתא אך פגעה בשיעור הרווח הגולמי

הכנסות חברת ההלבשה התחתונה גדלו ב-20% ברבעון השלישי של 2019 ביחס לרבעון המקביל והגיעו ל-446 מיליון דולר ● בנטרול סעיפים חד-פעמיים הרווח הנקי נשחק ב-13% ל-14.5 מיליון דולר ● בפעילות בארה"ב הציגה דלתא שיפור רבעוני של 5% במכירות, שהגיעו ל-114 מיליון דולר

איז'י בלנק / צילום: אורי שדה

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף חושב שהם "לא מספיק קולניים, אבל כן משפיעים"

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף, איז'י בלנק, מצהיר שהוא מודע לזה שפרויקטים של התחדשות עירונית הם הפוטנציאל האמיתי של הוספת יחידות דיור בערים, אבל מצטער על כך שהם "הורסים את כל הצמחייה ברחוב"

השקעות אלטרנטיביות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השקעות אלטרנטיביות - סיכונים מגלקסיה אחרת

בשעה טובה רשות ני"ע החליטה לבחון את מה שמכונה השקעות אלטרנטיביות ● מהמסמך שחיברה אפשר ללמוד מה הם סימני האזהרה החשובים בתחום זה, אבל מעבר לכך חשוב שהמשקיע ישאל אם הוא יכול לעשות בהשקעות אלה את כל הבדיקות הדרושות

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל?

מגרש לבנייה בבנימינה, דירת 6 חדרים חדשה בטירת הכרמל, דירת בת 4 חדרים בזכרון יעקב או קוטג' בחדרה

חיילי צה"ל על גבול רצועת עזה,/ צילום: רויטרס

למרות הפסקת האש: התרעות צבע אדום בעוטף עזה

(עדכונים שוטפים) - פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה, אך מטח נורה לעבר היישובים הסמוכים לגדר הגבול ויורט על ידי כיפת ברזל

ליאור טנר, מנכ"ל הנוסע המתמיד ו-FLY CARD / צילום: יונתן בלום, גלובס

"לקוחות היוקרה הם הלחם והחמאה שלנו. אנחנו מוותרים על הרבה הכנסות בשבילם"

על ההתקוממות מצד הנוסעים, הזינוק במספר הלקוחות והמהלכים שסותרים את האג'נדה הרשמית ● מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, ליאור טנר, משיק מהלך אסטרטגי לא נטול סיכונים ומתיישב לשיחה עם "גלובס"

נדל"ן בחו"ל / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כיצד לתכנן את השקעתך בנדל"ן בחו"ל

הריבית האפסית והירידה בתשואה על השקעות בנדל"ן בישראל הביאו ישראלים רבים להשקיע בנדל"ן בחו"ל ● בהשוואה לעבר קל היום בהרבה להשקיע, בין אם באופן ישיר או באמצעות חברה ● לכל מבנה עסקה יש השלכות מס שונות ותכנון מס לקוי עלול לאיין את הרווח שנוצר מההשקעה

רחוב שער פלמר בעיר התחתית, חיפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עם הגב לים: קמפוס נמל חיפה נפתח למגורים ומחירי הנכסים עולים

מסילת הרכבת עדיין חוצצת בין העיר חיפה לבין הים, אבל התוכנית של העירייה ל"קמפוס הנמל" מקדמת את התחדשות האזור כבר עכשיו, והיזמים שנכנסו לפני כמה שנים רואים עליות מחירים

סניף של ברגר קינג/ צילום:  יקי טל

הקרב על הקציצה עולה מדרגה: ברגר קינג בדרך להביא לישראל המבורגר צמחוני משלה

ענקית המזון המהיר החלה לשווק בארה"ב המבורגר מבוסס חלבון צמחי, ומספר הלקוחות החדשים זינק • בינתיים הקציצה הפופולרית לא יכולה לנחות באירופה בשל דרישות תקינה, וברשת מצאו פתרון יצירתי: יוניליוור תייצר עבורם גרסה לשוק האירופי • איזו גרסה תגיע לישראל?

בורחים למקלט,/ צילום:רויטרס

על החרדה: המחיר הסמוי של החיים במלחמה מתמדת בדרום

תושבי הדרום מתמודדים כבר שנים ארוכות עם חרדה שעלולה להופיע גם בזמני חירום וגם בזמני רגיעה, ולשבש באופן מוחלט את חייהם של הסובלים ממנה • מה ההשלכות על הנפש של מבוגרים וילדים שאינם מכירים חיים במציאות נורמלית

מטבע דיגיטלי/צילום: שאטרסטוק

יצרנית מכונות כריית הביטקוין מנמיכה ציפיות לקראת הנפקה ראשונית בנאסד"ק

Canaan הסינית, החברה השנייה בגודלה בתעשיית מכונות הכרייה של מטבעות קריפטו, מתכננת להנפיק 10 מיליון ADS במחיר יעד של 11-9 דולרים למניה ● במחיר זה תוכל החברה לגייס לכל היותר 100 מיליון דולר - ולא 400 מיליון דולר, כפי שהעריכה לפני כשבועיים

מוצרים של דין פודס / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock

צניחה של 40% בארבעה עשורים בצריכה: מה גרם לענקית החלב מארה"ב לפשוט רגל

דין פודס, המתמודדת עם השינוי בטעמי הצרכנים, פנתה להליך של פשיטת רגל ● מאמצי החברה לסגור מחלבות ולצמצם את כוח-האדם לא עמדו בקצב של הירידה במכירות ● על אף הירידה בצריכת משקה החלב, הצריכה של מוצרי חלב הכוללת עלתה כמעט ב-20% בתקופה זו, כי הצרכנים קונים יותר יוגורט וגבינות

נועה קירל בקמפיין החדש של ביטוח ישיר  / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ביטוח ישיר

בזכות נועה קירל? ביטוח ישיר - הפרסומת הזכורה ביותר השבוע

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת לביטוח ישיר היא גם המושקעת ביותר השבוע עם כ-813 אלף שקל ● הפרסומת לדלתא בכיכובה של אליאנה תדהר היא האהודה ביותר בשבוע החולף

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

סגירה חיובית בבורסה: ת"א 90 קפץ בכ-1%, פרטנר זינקה בכ-6%

המדדים המובילים ננעלו בעליות ביום המסחר האחרון לשבוע על רקע היציבות בניו יורק ● דלתא קפצה לאחר הדוחות, מנייתה טאואר טיפסה ב-3.4%, יו ניבו זינקה בכ-5% ● מחזור המסחר הגיע ל-1.22 מיליארד שקל

יניב אלפי/ צילום: אלירן אביטל

"הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגי מוניות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד"

מנכ"ל יאנגו יניב אלפי מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות השיא נהגי מוניות מכבים את האפליקציות, וגם את החאפרים שמנסים לנגוס לו ברווחים ●  זה לא מונע ממנו להתגאות במודל העסקי שבזכותו החברה מרחיבה את פעילותה בישראל ● "כשהשירות טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"